OCZ lämnar minnesmarknaden, satsar på SSD

Permalänk
Medlem

Trist, jag som alltid varit nöjd med mina OCZ-minnen. Nu får man bara hoppas Mushkin kan hitta hit till Sverige, gärna till de stora nätbutikerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Corsair suger rent hästskit!

Det var verkligen ett väl underbyggt argument. Har aldrig haft problem med Corsair under +10 år, men så läser jag specifikationerna innan jag beställer så jag vet att delarna är kompatibla. Då slipper man skylla sitt tillkortakommande på någon annan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kört med OCZ sen 2005 och aldrig haft problem med deras minnen fast de klockats rejält. Lite synd att de lägger ner men förståligt när priset på minne legat så lågt senaste åren.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ang kvalit'e så tror jag inte det skiljer speciellt mycket oavsett tillverkare då det inte finns så många som tillverkar själva minneskretsarna.

Problemet är förmodligen att minneshastigheten på ddr3 minnena räcker gott även på de billiga, mao färre personer som lägger extra pengar för att nå lite högre då det i princip inte gör någon skillnad i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tror inte det är många som bryr sig om OEM här. Det är top of the line som gäller.

Men ja kingston har börjat köra med lite bättre saker med. En sak vet jag. Aldrig mer Corsair minne.

Inte direkt så att det spelar någon roll om folk "bryr sig om OEM" här eller inte? Det förändrar inte fakta oavsett om det är för uppenbart för att du ska se det. Kingston har över 40% av DRAM-markanden för att dom "är bäst".

Att ha dom absolut snabbaste minnena på marknaden är inte jämställt med att ha bäst kvalitet. Att du har haft problem med Corsair är ungefär 0% relevant.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Fick en sticka från Corsair som var DOA. Så...jag kommer helst att inte ha med Corsair att göra med i minnesväg. Har länge tänkt om man skulle testa OCZ...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Självklart måste det sitta ett AMD kort bakom revodriven

Visa signatur

i7 920 | GTX295

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Fick en sticka från Corsair som var DOA. Så...jag kommer helst att inte ha med Corsair att göra med i minnesväg.

Samma här.
Och mina förra Crosshairminnen skulle vara 1066MHz men var 800 som standard och gick inte klocka upp till mer än ~1000. :/

Permalänk
Avstängd

Synd på OCZ, Reaper var ju helt okej. Men men, då förväntar jag mig underverk från deras SSDs då.

annars G.Skill all the way, synd att knappt någon säljer dom

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Jag som tänkte köpa ny rigg med OCZ.. vågar man köra på det ändå? :s
http://www.inet.se/kundvagn/visa/109595/2011-01-11 ( riggen ^^ )

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Ok, så OCZ är högst upp på din support lista. De har alltså bra support, tydligen.

Så Creative och Asus är längst ned på din skitlista. Vilket företag är högst upp då? Det värsta företaget, högst upp på din skit lista? Det företag man ska undvika fullständigt? Creative och Asus är ju långt ned på skitlistan, de kan inte vara så hemska som nr 1 - den värsta.

haha

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon127948:

Helvete. Deras minne och support var klart överlägsna allt annat

Nu blir man fast med skräp som Corsair och liknande. Kanske de inte hinner avveckla innan buldozer kommer ut så jag hinner uppgradera och slipper oroa mig på ngt år.

Skrivet av anon127948:

Tror inte det är många som bryr sig om OEM här. Det är top of the line som gäller.

Men ja kingston har börjat köra med lite bättre saker med. En sak vet jag. Aldrig mer Corsair minne.

Skrivet av dj christian:

Corsair suger rent hästskit! Kört OCZ DDR2 minnen i 3 år nu. Aldrig varit några problem, hittills. Med nästa dator blir det nog Kingston minnen för att hålla sig på den säkra sidan.

Ursäkta ordspråket!

Skrivet av Leeloo:

Fick en sticka från Corsair som var DOA. Så...jag kommer helst att inte ha med Corsair att göra med i minnesväg. Har länge tänkt om man skulle testa OCZ...

Skrivet av Enorus:

Samma här.
Och mina förra Crosshairminnen skulle vara 1066MHz men var 800 som standard och gick inte klocka upp till mer än ~1000. :/

Lite nyfiken på orsakerna här "Corsair är skit, hästdynga etc."

En preciserar att han fick en DOA, synd, hänt alla kategorier innom komponenter, moderkort minnen etc oavsett tillverkare. Det händer, det är då man ringer återförsäljaren och ber att få det utbytt. Ingen big deal.

En misslyckades med klockningen. DDR2 gick endast till 800MHz DDR enligt spec, allt därutöver ver officiell eller inoficiell klockning. Minnena skall klara de hastigheterna, ja, men gjorde moderkortet det? Var de minnena testade med det moderkortet? Var spänningarna justerade korrekt? En mängd faktorer spelar in på klockning, inte bara att minnena klarar det.

Er övriga är jag nyfiken på varför just Corsair hamnar på er skitradar? Både profesionellt och privat har jag använt mängder av Corsair minnen, allt från DDR 400MHz Value Select till DDR3 Dominator och Vengeance utan några problem väntat utöver den normala felstatistiken... Tror jag fick göra en RMA på ett par 3200XL minnen för ett gäng år sedan.

Sedan har jag suttit på support och hanterat RMA, nästan uteslutande gjordes utbyten till Corsair eller Kingston beroende på dator för att undvika att få hantera samma dator för samma fel igen.

Ursäkta typon, tröt och lätt släng av dyslexi och ovant tangentbord hjälper inte

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan köpa aktier i OCZ.
För SSD marknaden är en Guldgruva, ett generationsskifte.
Massvis med pengar att tjäna...

Så vad jag vet så är det bara Intel som finns på Nasdaq ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fluf:

Lite nyfiken på orsakerna här "Corsair är skit, hästdynga etc."

En preciserar att han fick en DOA, synd, hänt alla kategorier innom komponenter, moderkort minnen etc oavsett tillverkare. Det händer, det är då man ringer återförsäljaren och ber att få det utbytt. Ingen big deal.

En misslyckades med klockningen. DDR2 gick endast till 800MHz DDR enligt spec, allt därutöver ver officiell eller inoficiell klockning. Minnena skall klara de hastigheterna, ja, men gjorde moderkortet det? Var de minnena testade med det moderkortet? Var spänningarna justerade korrekt? En mängd faktorer spelar in på klockning, inte bara att minnena klarar det.

Er övriga är jag nyfiken på varför just Corsair hamnar på er skitradar? Både profesionellt och privat har jag använt mängder av Corsair minnen, allt från DDR 400MHz Value Select till DDR3 Dominator och Vengeance utan några problem väntat utöver den normala felstatistiken... Tror jag fick göra en RMA på ett par 3200XL minnen för ett gäng år sedan.

Sedan har jag suttit på support och hanterat RMA, nästan uteslutande gjordes utbyten till Corsair eller Kingston beroende på dator för att undvika att få hantera samma dator för samma fel igen.

Ursäkta typon, tröt och lätt släng av dyslexi och ovant tangentbord hjälper inte

DOA i 2 fall (2 kits), plus två Dominator kits som vägrade ta sig en mm över 800MHz (certade för 1600 enligt Corsair). Samma modell (olika version men det finns inget sätt att faktiskt veta vad man får när man köper skiten).

Supporten bad mig dra åt helvete och köpa ny 8 GB kit (en de inte sålde). Till slut blev det OCZ Gold (så budget minne) som clockade upp till ca 1200 MHz trots att det är 800 MHz officiellt. Man får även hjälp med inställningar av OCZs personal på deras forum (om man nu behöver det).

Liknande erfarenheter från några vänner som häll på med samma saker.

Får väl se vad jag ska köra med i Buldozer riggen.

Permalänk
Skrivet av Lurcazzus:

Du får nog gå till början av 90-talet om du vill hitta priser på 1 miljon SKR per GB. När jag uppgraderade min 486:a dx2 med 4MB kostade det runt 1000:-. Dvs runt 250 000 per gig :).

farsan köpte RAM till sin 386a, 1000kr per MB (dvs 1 miljon per GB, eller mer om det krävs 1024 1MB stickor för att få 1GB)
sen så köpte han till en 5.25" diskettläsare för 2500kr i samma veva.

SSD är helt klart värt pengarna nu, även om det fortfarande är mycket pengar.
(sitter på X25-M G2 160GB)

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

DOA i 2 fall (2 kits), plus två Dominator kits som vägrade ta sig en mm över 800MHz (certade för 1600 enligt Corsair). Samma modell (olika version men det finns inget sätt att faktiskt veta vad man får när man köper skiten).

Supporten bad mig dra åt helvete och köpa ny 8 GB kit (en de inte sålde). Till slut blev det OCZ Gold (så budget minne) som clockade upp till ca 1200 MHz trots att det är 800 MHz officiellt. Man får även hjälp med inställningar av OCZs personal på deras forum (om man nu behöver det).

Liknande erfarenheter från några vänner som häll på med samma saker.

Får väl se vad jag ska köra med i Buldozer riggen.

Återigen så finns det många faktorer som spelar roll.

Att supporten blir irriterad på dig kan jag inte tänka mig är deras fel. Speciellt med tanke på att det är återförsäljaren du ska kontakta i första hand. Det här är rutingrejer - knappast något som någon kommer förhöra ut dig på, om det nu var minnena som var problemet.

OCZ Gold är väl knappast budgetminnen heller för den delen. Knappast toppskiktet men absolut inte budget.

Permalänk
Medlem

OCZs support är helt i en klass för sig. Ingen annanstans får man svar direkt och utbytesminnen med vändande post om det skulle behövas. Hur många andra tillverkare har forum där de faktiskt svarar och till och med hjälper till med överklockning?

Oöverträffat än så länge:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/content.php