Topp 10 lista på mänsklighetens största hot

Permalänk

Topp 10 lista på mänsklighetens största hot

En underhållande miniseriedokumentär i 2 delar som listar top-10 olika sätt mänskligheten kan bli utrotad.

Min favorit är #7 - Aggressiva utomjordingar, att dom listade den så högt när vi inte ens vet om dom existerar tycker jag var lustigt. Men det är väl för att göra deras top 10 lista mer intressant. Sen är man såpass smart att man kan resa långa distanser i rymden borde man även vara mer intelligent på ett filosofiskt plan, döda oss vore som att döda myror, dvs helt ointressant.

Finns här att se på ur play: http://www.ur.se/play/160857

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk

Jag är skeptisk till vad för "vetenskap" som ligger bakom rangordningen bakom de olika hoten.
Angående aggressiva utomjordingar så finns de nog, men de kommer nog aldrig p.g.a. avstånd & teknologi veta om våran existens, i alla fall inte före vi människor redan är utdöda.
Bakterier, virus etc, så var de bland de första liven på jorden och jag har svårt att se varför de just nu ska helt ska utplåna människan, speciellt då populationen är så stor. Att vi bor tätt och reser mycket så kommer vi knappast göra det efter en riktig epidemi, då populationen kraftigt har minskas.

Jag tror väldigt mycket kan ställa till med ett riktigt kaos, vilket vi nog mer behöver vara rädd för än att utplånas.
Annars tycker jag många lägger en alltför stor vikt i människans överlevnad, såklart att vi en dag ska utrotas, om det sker om 400, 4000 eller någon miljard år har inte så stor betydelse då vi ändå är döda då. Missförstå mig inte med att jag inte tycker att det är en intressant fråga, men börja inte prata om vi idag ska offra oss för dem imorgon.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Överpopulation...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

såklart att vi en dag ska utrotas

Varför? Det verkar vara en populär åsikt att vi givetvis måste utrotas, men jag har nog aldrig hört någon förklaring annan än att alla före oss gjorde det. Alla före oss (så långt vi vet) stannade dock på denna planet, är det så otroligt att vi faktiskt tar oss här ifrån? Om vi gör det så ser jag ärligt talat ingen anledning till varför vi skulle dö ut totalt.

Sen är det visserligen så att universum en gång dör ut, men det är långt kvar till dess. Dessutom, har det inte spekulerats i att när svarta hål skapas så blir det en "big bang" i ett helt nytt universum? Vem vet vart vi tar oss efter våra rymdäventyr!

..men visst, det är mer sannolikt att vi helt enkelt dör med universum. Och kanske än mer sannolikt att vi dör på denna sten.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Överpopulation...

Är ett bra exempel på något som kan ställa till stor oreda och skada, men knappast utrota människan.
Lösningen på att förhindra detta är att mentalt påverka folks barnafödande, överlevnadsförmåga eller införa sträng fascism. Varvid jag förespråkar låt människor göra som de själva vill och jag tror att detta kommer bli det bästa med minst lidande och allt. Som individer i sverige så är det inte dumt att beväpna sig(syftar då på våran försvarsmakt), då naturkatastrofer lätt kan skapa konflikter. (inte minst den globala uppvärmningen och om det blir lite översvämningar)

Skrivet av gibbon_:

Varför? Det verkar vara en populär åsikt att vi givetvis måste utrotas, men jag har nog aldrig hört någon förklaring annan än att alla före oss gjorde det. Alla före oss (så långt vi vet) stannade dock på denna planet, är det så otroligt att vi faktiskt tar oss här ifrån? Om vi gör det så ser jag ärligt talat ingen anledning till varför vi skulle dö ut totalt.

Sen är det visserligen så att universum en gång dör ut, men det är långt kvar till dess. Dessutom, har det inte spekulerats i att när svarta hål skapas så blir det en "big bang" i ett helt nytt universum? Vem vet vart vi tar oss efter våra rymdäventyr!

..men visst, det är mer sannolikt att vi helt enkelt dör med universum. Och kanske än mer sannolikt att vi dör på denna sten.

Med en gång så menar jag självklart att vi någon gång kommer dö ut, andromedagalaxen studiebesök ser t.ex. inte så trevlig ut och det räcker inte enbart att ha lämnat solsystemet för att undvika denna. Sedan har vi att universum expanderar som du sa, vilket är svårt att motverka.

Jag själv tror dock att det kommer uppstå ett nytt universum och säkerligen liv där också. (bara baserad på tanken att jag har svårt att se varför samma sak inte skulle inträffa igen)

Min poäng med inlägget var dock att det egentligen är oväsentligt när arten människan dör ut efter att vi själva som individer har gjort detta. Nu kan man argumentera för att precis allt är totalt meningslöst, varvid man gör det som man tycker är roligast. Vilket mycket väl kan vara att kämpa för artens överlevnad. Men det handlar då om en "hobby/intresse" som man har, som dock självklart finns medfött i våra gener. Bara det att det finns många fascister som vill påverka hur vi lever idag, för några individer som inte ens existerade under vår livstid.

För min del så tycker jag att vi någon gång skulle kunna skicka ut rymdsonder med organisk liv emot ställen för att vi tror detta kan frodas, (lite som att plantera en växt). Nackdelen med att göra detta är att vårat organiska liv kan slå ut annat, som vi kanske en dag skulle kunna forska om.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag tycker att risken för #2 är väldigt överdriven/felplacerad om http://sv.wikipedia.org/wiki/Robotikens_lagar implementeras. Jag anser att en "Hyper"intelligent AI skulle göra mycket mer nytta än skada.

Sen måste jag påpeka att denna lista är saker som har relativ direkt möjlig skadlig påverkan, om man skulle göra tillägg till denna lista med mer teoretiska/tankesätt (kommer inte på något bra kategori för detta ? ) saker skulle jag säja att religonen är #1

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Feminismen blir mänsklighetens undergång, sanna mina ord!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Tio-i-top-listor blir hela världens undergång.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Överpopulation...

Lär ju knappast vara sannolikt att hela mänskligheten där på grund av överpopulation. Då har vi ju ingen överpopulation längre när tillräckligt många dött.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Lär ju knappast vara sannolikt att hela mänskligheten där på grund av överpopulation. Då har vi ju ingen överpopulation längre när tillräckligt många dött.

Överpopulationen kommer skapa sideffekter som gör att vi dör ut

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Överpopulationen kommer skapa sideffekter som gör att vi dör ut

tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Spridning av dödliga sjukdomar och virus. Maten tar slut, vattnet tar slut. Skövling av skogar för att få plats och så vidare...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Kan väl tänka mig en brist på iprincip allt
Mat
Vatten/vätska
Energi
Metaller och materiell

Permalänk

Mad max.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Spridning av dödliga sjukdomar och virus. Maten tar slut, vattnet tar slut. Skövling av skogar för att få plats och så vidare...

Tar maten slut så dör ju inte alla. Det är ju inte så att heöt plötsligt så finns ingen mat. Batkerier och virus dödar mest sannolikt inte hela befolkningen heller. Att många dör och kommer dö någon gång kanske så mycket som 50% i någon jättekatastrof med någon ny superpest vore ju inte orimligt men inte hela befolkningen.

Nja överbefolkning är jag nog då högst tveksam till. Det är ett för stort begrepp att sätt som en grej.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Skrivet av Orici:

Jag tycker att risken för #2 är väldigt överdriven/felplacerad om http://sv.wikipedia.org/wiki/Robotikens_lagar implementeras. Jag anser att en "Hyper"intelligent AI skulle göra mycket mer nytta än skada

Problemet med Asimovs lagar är väl att de inte är så enkla att implementera. Samtidigt som att ifall vi någonsin lyckas skapa robotar med en AI så kommer det troligtvis ske på samma sätt som vi skapades. Dvs vi sätter grundpremisserna och sen sköter det naturliga urvalet skapandet av AI på högre nivå m.m. Detta innebär att den dagen robotar blir riktigt smarta så kan de också bli ett hot. Ifall det någonsin blir fördelaktigt (selektivt sett) att inte lyda oss så kommer robotar bli ett hot tror jag.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Själva AIn för robotar behöver inte vara så hög då det finns gott om misantroper som mer än gärna vill utplåna människan. Jag ser snarare problemet att det är svårt att bygga upp ett självförsörjande och försvarande system som kan tillverka nya robotar. Sedan är miljön ett bättre angreppspunkt än att ge sig på enskilda individer.

Annars ser jag detta den teknologiska utvecklingen som ett hot, då vanligt folk(typ usama bin laden före efterlysningen, fast vara misantrop) med stort kapital kan bygga allt mer farligare saker efter tiden går. Och det finns gott om personer som skulle vilja använda teknologin till att utplåna oss. T.ex. ge sig på atmosfären, kanske m.h.a. att reta upp vulkaner eller något. (bara en vild spekulation på något som skulle kunna sabba det lite)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Problemet med Asimovs lagar är väl att de inte är så enkla att implementera. Samtidigt som att ifall vi någonsin lyckas skapa robotar med en AI så kommer det troligtvis ske på samma sätt som vi skapades. Dvs vi sätter grundpremisserna och sen sköter det naturliga urvalet skapandet av AI på högre nivå m.m. Detta innebär att den dagen robotar blir riktigt smarta så kan de också bli ett hot. Ifall det någonsin blir fördelaktigt (selektivt sett) att inte lyda oss så kommer robotar bli ett hot tror jag.

Sant men jag tror att om robotar styr viktiga och farliga system så händer det mindre olyckor p.g.a den mänskliga faktorn. Sen så måste det ju gå att få in i deras programering att ej skada människor då dom är ju skapade av oss.(man får lägga in någon som gör att dom inte kan ändra sin baskodning utan mänsklig interaktion)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Spridning av dödliga sjukdomar och virus. Maten tar slut, vattnet tar slut. Skövling av skogar för att få plats och så vidare...

Skrivet av MooDHooDs:

Kan väl tänka mig en brist på iprincip allt
Mat
Vatten/vätska
Energi
Metaller och materiell

Jo men efter att en viss mängd människor dött av så kommer ju resurserna att räcka för de kvarvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Jo men efter att en viss mängd människor dött av så kommer ju resurserna att räcka för de kvarvarande.

Jovisst, mänskligheten kommer ju inte att försvinna helt. Men vi kommer att vara tillbaka på ruta tre...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zwelegacy:

En underhållande miniseriedokumentär i 2 delar som listar top-10 olika sätt mänskligheten kan bli utrotad.

Min favorit är #7 - Aggressiva utomjordingar, att dom listade den så högt när vi inte ens vet om dom existerar tycker jag var lustigt. Men det är väl för att göra deras top 10 lista mer intressant. Sen är man såpass smart att man kan resa långa distanser i rymden borde man även vara mer intelligent på ett filosofiskt plan, döda oss vore som att döda myror, dvs helt ointressant.

Finns här att se på ur play: http://www.ur.se/play/160857

Måste vi verkligen ha frågan "existerar dom"?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Islam? (Skulle tjäna på en Upplysning eller fem)
All organiserad religion?
Vår egen benägenhet att utveckla tekniker utan att låta kroppen hänga med, eller tänka efter längre än att 'Ekonomin kräver det'?
En himlakropp som träffar jorden / ett virus.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Islam? (Skulle tjäna på en Upplysning eller fem)
All organiserad religion?
Vår egen benägenhet att utveckla tekniker utan att låta kroppen hänga med, eller tänka efter längre än att 'Ekonomin kräver det'?
En himlakropp som träffar jorden / ett virus.

Religion lätt.

Haha #7 var rolig, snack om bomber och rymdskepp...låter inte troligtvis men det kan säkert finnas någon form utav liv som kan utplåna oss i form utav bakterier eller material.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Jovisst, mänskligheten kommer ju inte att försvinna helt. Men vi kommer att vara tillbaka på ruta tre...

Men varför nämner du ens det när vi alldeles uppenbart pratar om existentiella hot, som ligger på en helt annan nivå?

Överpopulation är till största del ren fear mongering. Om det inte är någon slags konstig eugenik du förespråkar är det ofta onödigt att ens nämna det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Problemet med överpopulation är väl snarare att allt mer skog skövlas för att vi ska kunna odla för att föda människor.

När oljan tar slut kommer ännu mer skog att avverkas för att skapa förnyelsebara bränslen.. Frågan är när vi når punkten för skadlig CO2 i atmosfären som får växhuseffekten att skena (positiva återkopplingar). Händer detta samtidigt som vi avverkar allt mer skog så kommer det förmodligen att få katastrofala effekter.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Religion lätt.

Haha #7 var rolig, snack om bomber och rymdskepp...låter inte troligtvis men det kan säkert finnas någon form utav liv som kan utplåna oss i form utav bakterier eller material.

Vad är så svårt att tro att det finns annat liv än på Jorden?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Skrivet av Hamzta:

Vad är så svårt att tro att det finns annat liv än på Jorden?

Inte troligt att det finns något liv utomjordisk liv som kan utplåna oss är inte detsamma som inte troligt att det inte finns något liv annat än på jorden.
Så din frågeställning är felställd och den borde vara varför är det inte troligt att utomjordisk liv kan utplåna oss.

På tal om religion så tror jag snarare att "ateism" är farligare. Nu inte just icke troende som grund utan att folk vet om att det finns absolut inte ett skit som är absolut/universellt moralisk fel att göra. Många idag begränsar sina handlingar med respekt till sina äldre släktingar, men allteftersom dessa går bort går vi mot (vad jag upplever) ett kallare samhällsklimat. Visst religion är inte vidare humanitärt mot folk som bryter mot deras moralisk uppsatta regler, men annars övervärderar de det mänskliga livet.
Att vara liberal och religiös hör inte ihop, då religion just handlar om att inskränka på vad folk gör och leta upp syndabockar etc. Så länge man är med i "innegänget" så har man det bra.
Däremot den starka liberalismen emot anarkismen, där folk inte ens ser fel att avrätta människor av egoistiska orsaker ser jag som ett hot. Då att detta kan skapa konflikter, men jag tror inte på mänsklighetens undergång.

Sedan kan man såklart vara humanist och anse människoliv är något heligt utan att köpa noaks flood m.m för dens skull. Det är främst när personer verkligen inser att empati bara är en känsla som sexualitet som man kan styra. -Bara för att man känner lust för att ha sex, betyder det inte att man behöver stalka alla kvinnor. Likaså med empati, bara för att man känner av empati behöver man inte bry sig om denna.

*edit*
Sammanfattningsvis ser jag religion som en fascist förening som är härmande för individen och för den teknologiska utvecklingen. Dock har den en positiv effekt att den ljuger för människor för att få dem att fungera tillsammans. Detsamma gäller andra liknande föreningar. Är man med och gör vad som de andra bestämmer så har man det bra, vill man vara utanför får man ett h-lvete.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Religion lätt.

Haha #7 var rolig, snack om bomber och rymdskepp...låter inte troligtvis men det kan säkert finnas någon form utav liv som kan utplåna oss i form utav bakterier eller material.

Religion? Allvarligt? Nog för att religion har stått för en hel del djävulskap här i världen genom alla tider, men att det skulle kunna hota hela mänsklighetens existens är verkligen långsökt. Vi går ständigt mot mindre religiös påverkan på våra liv, inte mer. I och med upplysning, vetenskaplig utveckling och bättre levnadsvillkor blir religionen alltmer marginaliserad. Religion som direkt orsak till mänsklighetens undergång tror jag är mindre sannolikt än Hitlers återuppståndelse.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Ilja:

Religion? Allvarligt? Nog för att religion har stått för en hel del djävulskap här i världen genom alla tider, men att det skulle kunna hota hela mänsklighetens existens är verkligen långsökt. Vi går ständigt mot mindre religiös påverkan på våra liv, inte mer. I och med upplysning, vetenskaplig utveckling och bättre levnadsvillkor blir religionen alltmer marginaliserad. Religion som direkt orsak till mänsklighetens undergång tror jag är mindre sannolikt än Hitlers återuppståndelse.

Hm, min första tanke var religion men tänker inte direkt. Religion i sig är väl aldrig grunden. Däremot den fanatism, extremism, traditionalism, och konservatism, fundamentalism (hm, slut på ord) som ofta kommer ur religionen känns som en bra grund för krig, terrorism etc vilket i sin tur kan avsluta mänskligheten (nuclear winter anyone?)... Frågan är väl vad som ska räknas som grunden för utrotande, fundamentalisten med kärnvapnen eller religionen som han representerar?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Hm, min första tanke var religion men tänker inte direkt. Religion i sig är väl aldrig grunden. Däremot den fanatism, extremism, traditionalism, och konservatism, fundamentalism (hm, slut på ord) som ofta kommer ur religionen känns som en bra grund för krig, terrorism etc vilket i sin tur kan avsluta mänskligheten (nuclear winter anyone?)... Frågan är väl vad som ska räknas som grunden för utrotande, fundamentalisten med kärnvapnen eller religionen som han representerar?

På vilket sätt leder traditionalism och konservatism till krig och terrorism?

Ser möjligen ett scenario där ett extremt konservativt och repressivt samhälle skulle kunna ge upphov till en motreaktion som skulle kunna följas av inbördeskrig med inslag av terrorism. "Sammetsrevolutioner" (som i Tjeckoslovakien och Östtyskland) eller att "den stora ledaren" avlider (som i Spanien under Franco) verkar dock vara den normal upplösningen av repressiva stater men det finns säkert undantag.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!