Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ram minnen, lite osäker om slots

Tjenare.

jag ska slutföra min uppgradering av datorn för denna gången med att sätta in ett extra ram minne på 1 gig. Jag är 99% säker att det är 184 pin jag ska ha, eller alltså det ända som platsar då i datorn. Men... Nu till problemet. Jag har totalt 4 slots för minnen i datorn, 2 st är i en färg, och de andra 2 i en annan (kommer inte ihåg färgerna). Och slotsen ligger till att 2 är på en sida, sen äre ett litet mellanrum och sedan kommer de 2 andra. Så min fråga är; Är det 2 olika typer av slots på dessa eller är båda 184 pin DIMM? För jag kollade på en video med en gubbe som sa att det kan finnas 2 olika slags typer av minnen som passar, och bara 1 av dessa 2 kan vara "aktiv" (alltså man kan t.ex. inte ha ett 184 DIMM i 2 slots och 2 andra minnen i de andra 2 samtidigt).

Hoppas ni förstår och tackar på förhand!

edit: Förklarar mig ytterliga lite. Jag har nuvarande 2x 1 gig minnen i datorn (som jag är 99% säker att de e 184 pin) och jag ska alltså köpa ett till 184 pin och undrar om de fungerar i de andra "färg slotsen".

Permalänk
Medlem

Om du säger vilket moderkort du har så kan du få veta exakt vilka minnen du ska ha och hur de ska sitta.

Men med mycket stor säkerhet så är det samma typ av minnen till alla slots. De är oftast färgkodade p.g.a. dual channel, dvs. att man har två minneskanaler och vill använda båda. Om man då bara har två minnen men fyra slots så får man bättre prestanda om man sätter dem i rätt slots så att man använder dual channel.

Det finns dock en väldigt liten del moderkort som har olika minnestyper, som kom i samband med att man bytte från DDR till DDR2 eller från DDR2 till DDR3. De är dock relativt sällsynta. Alla DDR-typerna är också fysiskt inkompatibla, så du borde i så fall kunna se att slotsen är olika (skåran som passar in i minnena sitter på olika ställen, se här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du säger vilket moderkort du har så kan du få veta exakt vilka minnen du ska ha och hur de ska sitta.

Men med mycket stor säkerhet så är det samma typ av minnen till alla slots. De är oftast färgkodade p.g.a. dual channel, dvs. att man har två minneskanaler och vill använda båda. Om man då bara har två minnen men fyra slots så får man bättre prestanda om man sätter dem i rätt slots så att man använder dual channel.

Det finns dock en väldigt liten del moderkort som har olika minnestyper, som kom i samband med att man bytte från DDR till DDR2 eller från DDR2 till DDR3. De är dock relativt sällsynta. Alla DDR-typerna är också fysiskt inkompatibla, så du borde i så fall kunna se att slotsen är olika (skåran som passar in i minnena sitter på olika ställen, se här).

mitt moderkort heter c51/mcp51, eller de e vad som står i dxdiag iaf. Hoppas de hjälper.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju ladda hem http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html och kolla där

Visa signatur

All those memories will be lost in time... like tears in rain

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

mitt moderkort heter c51/mcp51, eller de e vad som står i dxdiag iaf. Hoppas de hjälper.

Jag får lite tvetydiga resultat när jag googlar på c51/mcp51, så det är nog inte moderkortet riktiga namn. Ladda ner CPU-Z som Steelarm säger istället, där borde det stå modellnamn under moderkorts-fliken.

Permalänk
Medlem

Okej, laddade ner det och under "Mainboard" så står det följande:

Manufacturer: ASUSTek Computer INC.
Model: NODUS3
Chipset: NVIDIA GeForce 6150
Southbridge: NVIDIA nForce 410/430 MCP

och kan tillägga efter en enkel googling hittade jag detta: http://www.orcalogic.co.uk/asp/prodtype.asp?prodtype=44304&ft...

Men nu är jag väldigt osäker om det är 184 pin jag har, för DDR2 slots (som jag verkar ha) verkar ju inte finnas i 184. Så hur vet jag nu vad jag har för pin?

Kör en till edit. blir lite många frågor i ett men iaf: Kan jag köpa 2x 2gb av ddr2 och sätta de i de platserna jag nuvarande har 2x 1 gb för bättre prestanda? Så att jag alltså inte behöver använda de 2 andra utan bara de 2 slotsen med 2x 2 gig? Men är bara rädd att datorn inte ska funka osv typ att jag satt in fel eller så. första gången jag byter ramminnen så.

Permalänk
Medlem

Här är HPs egna specifikationer för moderkortet. Du ska alltså ha vanligt DDR2-minne, antingen PC 4200 eller PC 5300 (240 pins). Snabbare minnen kan också fungera, men de kommer förmodligen att klockas ner till PC 5300 hastighet. Enligt HP så stödjer moderkortet endast 4 GB, så om du köper 2x2 GB så är det bara att byta ut de minnen du redan har.

Jag kom också på att CPU-Z ju visar vilken minnestyp du har, så du kan kolla under minnesfliken. Det verkar ju väldigt säkert att du ska ha DDR2, men det är ju bra att få det bekräftat

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Här är HPs egna specifikationer för moderkortet. Du ska alltså ha vanligt DDR2-minne, antingen PC 4200 eller PC 5300 (240 pins). Snabbare minnen kan också fungera, men de kommer förmodligen att klockas ner till PC 5300 hastighet. Enligt HP så stödjer moderkortet endast 4 GB, så om du köper 2x2 GB så är det bara att byta ut de minnen du redan har.

Jag kom också på att CPU-Z ju visar vilken minnestyp du har, så du kan kolla under minnesfliken. Det verkar ju väldigt säkert att du ska ha DDR2, men det är ju bra att få det bekräftat

Okej. tack som fan för svaret. men jag är fortfarande lite orolig om det blir nåt fel så datorn inte fungerar. Alltså måste ramminnerna vara på något speciellt håll när man trycker i dom? Menar alltså inte om de ska vara upp och ner, utan menar vilket håll på sidan om du fattar.

och förresten... Kan jag inte bara köpa ett 2gig och sätta in det i de 3:e slotet som har en annan färg? eller blir det mycket segare då eller är det bara prestanda förlust som är riktigt liten?

edit: har bytt moderkort sedan vi fick datorn, men cpu-z har alltså den rätta informationen om det moderkortet vi har nu med? Alltså, bara så att den inte för någon anledning skulle visa mitt gamla moderkort, så att den inte uppdaterats ännu. Vill bara vara 100% Men somsagt, tackar för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sneakzie:

Alltså måste ramminnerna vara på något speciellt håll när man trycker i dom? Menar alltså inte om de ska vara upp och ner, utan menar vilket håll på sidan om du fattar.

RAM-minnena har en liten skåra i mitten som ska passa in på rätt ställe, så det är bara att vända dem så att skåran matchar.

Skrivet av sneakzie:

och förresten... Kan jag inte bara köpa ett 2gig och sätta in det i de 3:e slotet som har en annan färg? eller blir det mycket segare då eller är det bara prestanda förlust som är riktigt liten?

Jo, det kan du också göra. Den verkliga prestandaskillnaden mellan single och dual channel är bara någon enstaka procent.

Skrivet av sneakzie:

edit: har bytt moderkort sedan vi fick datorn, men cpu-z har alltså den rätta informationen om det moderkortet vi har nu med? Alltså, bara så att den inte för någon anledning skulle visa mitt gamla moderkort, så att den inte uppdaterats ännu. Vill bara vara 100% Men somsagt, tackar för alla svar!

CPU-Z har ingen aning om vilken hårdvara du haft förr, utan visar endast den hårdvara du har för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

RAM-minnena har en liten skåra i mitten som ska passa in på rätt ställe, så det är bara att vända dem så att skåran matchar.

Jo, det kan du också göra. Den verkliga prestandaskillnaden mellan single och dual channel är bara någon enstaka procent.

CPU-Z har ingen aning om vilken hårdvara du haft förr, utan visar endast den hårdvara du har för tillfället.

okej, tackar och bockar för svaren, då vet jag allt jag behöver veta