Duger en begagnad rackserver från 2006?

Permalänk
Medlem

Duger en begagnad rackserver från 2006?

Hej SweClockers!

Jag har fått möjligheten att köpa en begnad rackserver billigt för ca tusen kronor.
Eftersom jag inte hållit på med rackservrar tidigare så undrar om den kommer att duga. Har googlat lite och kan lagomt/relativt mycket om datorer. Detaljerad info om rackservern med frågor kommer nedan.
Vet att vissa av detaljfrågorna inte går att svara på utan ännu mer detaljer men lite hänvisningar skulle uppskattas. Viktigast är ta reda på vad som krävs för att utföra det jag vill dugligt och billigt.

Jag har inte koll på vad allting betyder utan är intresserad av att ha en bättre/smidigare serverlösning hemma. Just nu har jag 2 gamla P4 2,8ghz burkar som står på och agerar som filserver med diverse hdd. Har bara 100mbit LAN och G WLAN hemma men kommer snart få Netgear CG1000 (Comhem 100/10, Gigabit, N-WLAN).
Kommer rackservern klara av att vara en intern filserver fö bl.ar musik, 1080p och webbtjänster (IRC, torrent, hemsidor, personlig FTP)?

Specs + frågor:

- Moderkort: Supero H8DAE.
Ser okej ut....

- Två st AMD Opteron 248 processorer, okänd klockfrekvens...
Bör vara minst 2ghz och 1mb cache.

- 2GB DDR Registered PC3200 minne (4*512MB moduler) ,8 minnesplatser.
Bara att stoppa in liknande minnen?

- 2st 250GB Seagate Barracuda 7200.7 SATA diskar med 8MB cache.
- Plats för 4st hårddiskar i hotswap kassetter.
Hoppas jag förstått rätt med att det ska gå att stoppa in rätt SATA diskar och de funkar på en gång?

- LAN: dubbla Broadcom Gbit.
Bör duga åt mina behov.

- En kortplats. (används till RAID kort i paketen).
- MegaRAID 150-4 SATA hårdvarukontroller med 64MB cache.
Raid vill jag ha kvar.

* Nedan har jag ingen större koll alls. Ska försöka googla mer*

- 500W nätaggregat. cold-swap . -
Inte hotswap...men 500W bör duga.

- 2*ATA100 kanaler.
Vad/hur begränsar 2 kanaler?

- Plats för IPMI version 2.0 övervakningskort.
Värt att köpa till för vad?

- PXE boot, console redirection -
???

Jag vill också ha tillgång till raid 5 och hotswap hdd för framtida bruk. Tänkte raid-5a interna hdd för aktuella filer och använda hotswap platserna för "arkiverade" filer. Går det att utöka de interna hdd platserna med 2 platser till för 4 total? Alternativt använda 2 främre hotswap platserna för raiden.

Tack i förhand
med vänliga hälsningar,
/Rakio

Permalänk

Den kommer definitivt att räcka prestandamässigt och kan vara hyfsat prisvärd. Däremot så brukar rackservrar inte var direkt tysta så du får antingen fixa ljudhuv eller ha den i en garderob eller eget rum.

Skrivet av Rakio:

Kommer rackservern klara av att vara en intern filserver fö bl.ar musik, 1080p och webbtjänster (IRC, torrent, hemsidor, personlig FTP)?
...
- 2GB DDR Registered PC3200 minne (4*512MB moduler) ,8 minnesplatser.
Bara att stoppa in liknande minnen?

Ja likadana ja. Vanligast i servrar är ECC-minnen (felkorrigerande) och man kan inte blanda ECC och non-ECC.

Citat:

- 2st 250GB Seagate Barracuda 7200.7 SATA diskar med 8MB cache.
- Plats för 4st hårddiskar i hotswap kassetter.
Hoppas jag förstått rätt med att det ska gå att stoppa in rätt SATA diskar och de funkar på en gång?

Ja i princip, men du måste konfa RAIDen först.

Citat:

...
- En kortplats. (används till RAID kort i paketen).
- MegaRAID 150-4 SATA hårdvarukontroller med 64MB cache.
Raid vill jag ha kvar.
...

- 500W nätaggregat. cold-swap . -
Inte hotswap...men 500W bör duga.

- 2*ATA100 kanaler.
Vad/hur begränsar 2 kanaler?

Det begränsar antalet diskar som du inte har i RAIDkortet.

Citat:

- Plats för IPMI version 2.0 övervakningskort.
Värt att köpa till för vad?

Nej inte om du inte tänker övervaka servern och kunna fjärrstyra den avancerat , typ om det normala nätverkskortet inte funkar eller tom om servern gått ner.

Citat:

- PXE boot, console redirection -
???

PXE är att man istället för att boota från disk eller USB bootar från nätverket (dvs från en PXE-server)

Citat:

Jag vill också ha tillgång till raid 5 och hotswap hdd för framtida bruk. Tänkte raid-5a interna hdd för aktuella filer och använda hotswap platserna för "arkiverade" filer. Går det att utöka de interna hdd platserna med 2 platser till för 4 total? Alternativt använda 2 främre hotswap platserna för raiden.

Bortsett från att du ev inte har plats rent fysiskt för mer än fyra diskar så kan du i princip ha sammanlagt sex diskar, två i interna SATA och fyra på RAIDen. de är inte beroende av varandra. För att köra RAID5 måste du ha minst tre diskar och helst alla fyra eftersom en disk går åt till redundans/felkorrigering

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba och positiva svaret Whippoorwill

Hade tom några frågor/funderingar jag inte tog upp på en gång:

- Ljud och värme?
Kan gömma undan servern i en garderob om det behövs....

- Vikt ??
Bör väl ligga på 20kg?

- Strömförbrukning??
Mycket beroende av hur mycket jag använder den men vill inte att det ska vara märkbart mycket.

- Mjukvara
Går väl att använda vad som, men kollar på någon Windowslösning efter jag bara har Windowsklienter hemma.

Permalänk

Om garderoben har tillräcklig ventilation går det bra, annars kommer värmen stiga till kanske 40 grader eller så och det räcker för att förkorta livslängden på diskar och andra komponenter.

Vikten lär inte vara mer än 20 iaf.

Strömförbrukningen beror en del på processornyttjande men i princip är det först på senaste året som energiförbrukning och miljötänk blivit försäljningsargument och den har dubbla processorer som alltså drar dubbelt så mycket även idle.
Mer än 500 watt lär det inte dra ens med allla diskar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilja ha en server från 2006 igång hemma. Den lär äta massor med el.

Men visst ett rackchassi har jag till min server i grderoben, med hårdvara som inte dubblar elräkningen

Permalänk
Medlem

Oj då, jag läste inte hela ditt första svar på en gång, utan nöjde mig med den första raden.

Det som bekymrar mig nu är det du nämnde om RAID och HDD-plats.
Vid slutet nämnde du att jag kanske skulle ha plats med 6 fysiska hårddiskar. 4 för RAID + två interna SATA100.
Det jag vill ha är 4 HDD för RAID5 samt minst en hotswapplats. Jag vill ha hotswapplatser för att kunna ha diskar liggandes för arkiverade filer och endast sätta in dem när de behövs.

Detta skulle vara möjligt om jag konfar RAID-kortet rätt (du skrev det så tror jag) eller
måste hotswapplatserna vara kopplade till RAID-kortet?

Ska fråga säljaren om mer detaljer också, men han verkar seg.

Angående strömmen så ligger mina nuvarande PSU för brukarna på 280W st. Så jag tror bara det är en förbättring, även om det är 2 CPU/Dual Core, så är det bättre än 2 PC:n.

Kylning och ljudvolym hoppas jag löser det i efterhand om det skulle vara ett problem.
Det är väl fläktarna som är boven/hjälten i dramat? Ha många fläktar i lägre varvtal hjälper?
HDD:n låter/värmer också men inte mer än vad de gör i en PC?
Har sett guider där man använder billiga IKEA "Lack" möbler som hemmarack. Dessa skulle med relativ lätthet kunna ljudisoleras och fläktkylas.

Permalänk
Skrivet av Rakio:

Det som bekymrar mig nu är det du nämnde om RAID och HDD-plats.
Vid slutet nämnde du att jag kanske skulle ha plats med 6 fysiska hårddiskar. 4 för RAID + två interna SATA100.
Det jag vill ha är 4 HDD för RAID5 samt minst en hotswapplats. Jag vill ha hotswapplatser för att kunna ha diskar liggandes för arkiverade filer och endast sätta in dem när de behövs.
Detta skulle vara möjligt om jag konfar RAID-kortet rätt (du skrev det så tror jag) eller
måste hotswapplatserna vara kopplade till RAID-kortet?

Kylning och ljudvolym hoppas jag löser det i efterhand om det skulle vara ett problem.
Det är väl fläktarna som är boven/hjälten i dramat? Ha många fläktar i lägre varvtal hjälper?
HDD:n låter/värmer också men inte mer än vad de gör i en PC?
Har sett guider där man använder billiga IKEA "Lack" möbler som hemmarack. Dessa skulle med relativ lätthet kunna ljudisoleras och fläktkylas.

Hm, som jag varit med om att använda hotswap så är det för att kunna byta trasig hårdvara under drift, vilket är speciellt användbart just med raid5 eftersom den kan rekonstruera sig efter byte av en trasig disk. Det jag varit med om har då varit att hotswapplatserna helt enkelt varit platser för diskkassetter som inte varit anslutna, alltså bara förvaringsfack, redo att byta med som reserv när någon disk i raiden pajar.
Även om det går att utöka en raid om det finns diskplatser så går det inte att göra för att hämta arkiverade filer utan det görs för att man behöver mer utrymme.

Möjligen kan jag tänka mig att du skulle kunna hotswappa mot någon av de två interna sata-interfacen förutsatt att moderkortet stöder hotswap och det inte bara är RAID-kortet som gör det..

Vad gäller fläktar så är det ofta så att det är PSU-fläkten som även är dimensionerad så den även är chassifläkt. Vill man byta till tystare lågvarvigare fläktar behöver man i allmänhet flera fläktplatser, eftersom man ersätter minskat flöde per yta med större total fläktyta och det är inte säkert att det finns plats för i chassit.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren här. Lärt mig en del + fått mig att läsa mer om servrar.

Tyvärr blev det ingen "ny" server denna gång. Min gamla PC får duga ett tag till.