Permalänk

Leder vaselin ström?

Ja, Leder vaselin ström?
Skall ha det till kondensskydd och undrar om det leder ström?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Borde inte silicon vara bättre?

Jag ser inte hur det skulle kunna leda ström, kanske om det är väldigt mycket vatten i det..?

Permalänk
Medlem

testa?, koppla 5V och jord till en klick vaselin och mät med en multimeter

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

tror intedet leder.. har för mig att andra kört med vaselin som kondensskydd... lättare att få bort än silicon osv..

Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem

Vaselin leder ej.

Bra att smeta in processorns ben i om man ska kyla till under rumstemperatur.
Glöm inte att täta runt hela processorn med skumplast eller liknande också. Det måste bli absolut tätt.
Om det finns ett utrymme mitt i sockeln kan det vara en bra ide' att fylla det med skumplast också. Om det går... Kan sitta saker ivägen där.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Vaselin leder ej.

Bra att smeta in processorns ben i om man ska kyla till under rumstemperatur.
Glöm inte att täta runt hela processorn med skumplast eller liknande också. Det måste bli absolut tätt.
Om det finns ett utrymme mitt i sockeln kan det vara en bra ide' att fylla det med skumplast också. Om det går... Kan sitta saker ivägen där.

Oki, jag skall använda vaselin och skumplasten som jag har tagit bort från en musmatta. och sätta dit en 226W peltier

Visa signatur
Permalänk

Sedan så sa någon att man måsta smeta in pinnarna på prollen, stämmer detta? Varför skall man göra det? Har också hört att man gör det för att dom inte skall rosta men det kan la inte stämma eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte smeta in socketen med vaselin ? så det tränger ner i hålen menar jag ..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FaNaTiC
Varför inte smeta in socketen med vaselin ? så det tränger ner i hålen menar jag ..

Kanske det kanske men det är ju maxkletigt!!!

Måste man ha i sockethålen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Borde inte silicon vara bättre?

Jag ser inte hur det skulle kunna leda ström, kanske om det är väldigt mycket vatten i det..?

Om man nu ska använda silicon vilken typ ska man då använda? Får ju inte vara nån som fräter på metallerna eller något sånt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weco

Om man nu ska använda silicon vilken typ ska man då använda? Får ju inte vara nån som fräter på metallerna eller något sånt.

Vanligt byggsilikon, men om du kletar på det så får du alldrig bort det igen. Och då menar jag ALDRIG!!!
Men min fråga kvarstår, skall man ha vaselin i sockethålen och på pinnarna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002
Men min fråga kvarstår, skall man ha vaselin i sockethålen och på pinnarna?

JA!!!

Du måste ha vaselin eller något liknande i "pinnhålen" i socketen...

Om inte kan det bildas kondens där och det kan du nog räkna ut vad som händer då Blir ganska mörkt på skärmen då.....

Massa vaselin så det inte finns någon luft kvar i hela socketen...dessutom finns det dom som säger att benen på processorn kan rosta om inte använder vaselin/liknande, men som jag ser det så är inte den risken så värst stor, för långt innan dess lär nämligen processorn vara stendöd pga kondensen....

Visa signatur

MSI K8N Neo2 939 | A64 3000+ Winchester | A-data Vitesta PC4000 2x512mb | Leadtek WinFast GeForce 6800NU 128MB @ 16/6 | Seagate 200gb 7200 SATA / Seagate 200gb 7200 IDE / WD 80gb 7200 / Seagate 40gb 5400 | Nec-3500 | Aspire 500W | Antec SLK3000B-EU | Hyundai L90D+

HP Pavillion 1475 | PentiumM 1.8 | 14" | 1024mb RAM | 100gb HDD

Permalänk

Men borde inte den lilla fuft som är i pinnhålen i socketen bli lika kall som kringliggande komponenter t.ex pinnarna på prollen och socketen om man har en helt fullständigt tät isolering runt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om vaselin inte leder ström, är det då så himla klurigt o he det i socket-hålen... Blir inte resultatet att cpu-benen inte får kontakt med bläcken i sockeln om man har lite osis..

Är ju inte så tvärlätt o få bort från hålen sen...

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem

Några ord till:

Om du tänker köra med peltier, så är det 2 saker du måste ha helt klart för dig:

1. Du MÅSTE räkna med att det kan gå åt helvete, dvs du ska INTE leka med peltier om du inte anser dig ha råd att misslyckas...med andra ord bör du ha råd med ny processor och moderkort innan du börjar att leka med peltiers!!!

2. Skall du ha kraftiga peltiers (typ allt över 54W) så bör du förutsätta att du offrar garantin på ditt moderkort. Du MÅSTE i princip använda silikon runt sockeln, och det vågar jag nästan sätta allt jag äer å har på att du inte får bort om du får problem med kortet å måste skicka tillbaka det. Ser inte riktigt hur man skulle lyckas med peltiers utan att täta med silikon...!?

Så man ska nog se över svårigheterna å farorna både en å 2 gånger innan man börjar fundera på peltiersseriöst.
Är man bra på det man gör å lyckas bra så kan det bli VÄLDIGT trevliga resultat, men är man inte 100% hajj på vad man gör så leker man på ganska djupt vatten.....särskillt om man inte har ett välbetalt jobb.... Man bör ju inte gämföra peltieranvändning med luft eller vattenkylning... Vilken nyberjare som häldst kan ju slänga ihop en luftkylning, och tack vare alla guider som finns så kan nog även är nybörjare plocka ihop ett väl fungerande vattenkylningssystem... Men peltier är i en annan divition...här kan man inte längre snacka getho (eller hur det stavas....hatar för övrigt detta fjortisuttryck som tydligen blivit ytterst poppis här på swec på senare tid...suck...). Kunskap, noggrannhet å precision är det som gäller....

Usch så negativ jag låter hehe...men jag är faktiskt inte alls emot peltierkylning, så länge man vet exakt vad man gör dvs!!! Som erfaren och noggran överklockare är det perfekt (om man hår råd, tid och ork dvs), men för nybörjare är det inte något alternativ skulle jag vilja påstå, det är aldeles för svårt, dyrt å "farligt" för å bara "leka" med, som man kan göra med vatten å luft....

Ska nog erkänna att jag själv pajjat min 566@968 då jag tydligen gjorde något galet vid kondenstätningen vid mitt bygge,å då hade jag endå bara en 54W peltier.... Som tur var för mig så använde jag en Slot1-konvertet, så jag pajjade bara processorn, moderkortet klarade sig turligt nog utan bestående men. Å det är nog många 1000 innan mig som gjort samma fel, å många som inte haft samma tur som jag....på den tiden jag höll på med peltier så läste man stup i kvarten på olika forum om folk som dödat sina system när dom prövat på att köra peltierkylt....så som jag sagt tidigare....Peltierkylning medför STORA risker, men lyckas man så kan man få mycket kul med den!!!

Lycka till....!!!

Visa signatur

MSI K8N Neo2 939 | A64 3000+ Winchester | A-data Vitesta PC4000 2x512mb | Leadtek WinFast GeForce 6800NU 128MB @ 16/6 | Seagate 200gb 7200 SATA / Seagate 200gb 7200 IDE / WD 80gb 7200 / Seagate 40gb 5400 | Nec-3500 | Aspire 500W | Antec SLK3000B-EU | Hyundai L90D+

HP Pavillion 1475 | PentiumM 1.8 | 14" | 1024mb RAM | 100gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002
Men borde inte den lilla fuft som är i pinnhålen i socketen bli lika kall som kringliggande komponenter t.ex pinnarna på prollen och socketen om man har en helt fullständigt tät isolering runt?

Hmmm...ligger ju lite i det, men jag har då ALLTID hört att man måste ha någon form av ej ledande "klet" i sockeln. Dessutom måste man komma ihåg att isolera på baksidan av moderkortet, annars bildas kondens där....

Visa signatur

MSI K8N Neo2 939 | A64 3000+ Winchester | A-data Vitesta PC4000 2x512mb | Leadtek WinFast GeForce 6800NU 128MB @ 16/6 | Seagate 200gb 7200 SATA / Seagate 200gb 7200 IDE / WD 80gb 7200 / Seagate 40gb 5400 | Nec-3500 | Aspire 500W | Antec SLK3000B-EU | Hyundai L90D+

HP Pavillion 1475 | PentiumM 1.8 | 14" | 1024mb RAM | 100gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geron
Om vaselin inte leder ström, är det då så himla klurigt o he det i socket-hålen... Blir inte resultatet att cpu-benen inte får kontakt med bläcken i sockeln om man har lite osis..

Är ju inte så tvärlätt o få bort från hålen sen...

Asså....benen "skjuts" ner i fjädrande "bläck" som är väldigt thighta, och där lär vaselinet "pressas" undan så det blir kontakt. Skulle man använda ledande så blir det ju kintakt mellan anna benen på processorn...kanske inte så lysande

Som jag skrev i mitt långa "onödiga" inlägg nyss så KOMMER man förlora garantin om man kör med peltier, man har lixom inget större val. Väljer man å kyla med peltier så väljer man samtidigt att offra garantin påmoderkortet.

Visa signatur

MSI K8N Neo2 939 | A64 3000+ Winchester | A-data Vitesta PC4000 2x512mb | Leadtek WinFast GeForce 6800NU 128MB @ 16/6 | Seagate 200gb 7200 SATA / Seagate 200gb 7200 IDE / WD 80gb 7200 / Seagate 40gb 5400 | Nec-3500 | Aspire 500W | Antec SLK3000B-EU | Hyundai L90D+

HP Pavillion 1475 | PentiumM 1.8 | 14" | 1024mb RAM | 100gb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datate
ALLT DU SKREV

Jag vet vad jag gör fast det där med isolering i socketpinnarna fattar jag inte. VAF? Luften där borde ju bli lika kall som kringliggande komponenter och alltså ingen kondens!
Hur får man bort vaselin? Finns det något som löser detta och inte typ löser upp mobot? För om man kletar in allt och jag menar jag allt, så måste det ju fungera ju! Och utan på det så använder man musmatteskummgummi så att luften inte kommer år vaselinet. Men jag vill veta hur man får bort vaselin, hur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Plogen: Jag menar INTE att DU inte vet vad du gör...sorry om det verkade så, dock verkar det i perioder som om massa folk ska kyla med peltier, och tror säkert att iallafall hälften av dom är folk som mest hört att peltier är något som kyler supermycke bara man tätar lite....det var mest dom jag vände mig mot,även om jag skrev i din tråd...sorry

Som du säger...blir nog ganska svårt å få bort vasselinet...men 100ggr lättare än silikon iallafall, för det sitter där det sitter...!!!
Du kan ju alltid plocka isär socketen å torka bort det.
Är inte alls säker, men jag har en känsla av att det inte går att göra på så många andra sätt än att torka med en trasa eller med papper tills allt är borta, dvs du måste ta isär socketen och torka.....brutalt jobbigt, men tror faktiskt inte det går på något annat sätt....

Visa signatur

MSI K8N Neo2 939 | A64 3000+ Winchester | A-data Vitesta PC4000 2x512mb | Leadtek WinFast GeForce 6800NU 128MB @ 16/6 | Seagate 200gb 7200 SATA / Seagate 200gb 7200 IDE / WD 80gb 7200 / Seagate 40gb 5400 | Nec-3500 | Aspire 500W | Antec SLK3000B-EU | Hyundai L90D+

HP Pavillion 1475 | PentiumM 1.8 | 14" | 1024mb RAM | 100gb HDD

Permalänk
Medlem

Tillägg....

Vaselin är ju inte kletigt som t.ex silikon.

Det har ju samma konsistens som typ hudkräm eller liknande, så det kladdar eller fastnar inte.... Men det gissar jag att du redan visste!

Visa signatur

MSI K8N Neo2 939 | A64 3000+ Winchester | A-data Vitesta PC4000 2x512mb | Leadtek WinFast GeForce 6800NU 128MB @ 16/6 | Seagate 200gb 7200 SATA / Seagate 200gb 7200 IDE / WD 80gb 7200 / Seagate 40gb 5400 | Nec-3500 | Aspire 500W | Antec SLK3000B-EU | Hyundai L90D+

HP Pavillion 1475 | PentiumM 1.8 | 14" | 1024mb RAM | 100gb HDD

Permalänk

Det är detta block som skall kyla peltiern

Och lite andra saker hittar ni på http://kickme.to/plogen2002 och i kulning/Vattenkylning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag vet inte varför, men jag fick en bild framför mig där ett batteridrivet föremål (stafettpinne) smörjdes in med vaselin och... ja... ELCHOCK!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChimaerA
jag vet inte varför, men jag fick en bild framför mig där ett batteridrivet föremål (stafettpinne) smörjdes in med vaselin och... ja... ELCHOCK!

Hmmm...vad får mig att tro att du har en viss förkärlek för något mer sadistiska filmer??? hehe

(efter en sån kommentar kunde jag bara inte låta bli hihi)

Visa signatur

MSI K8N Neo2 939 | A64 3000+ Winchester | A-data Vitesta PC4000 2x512mb | Leadtek WinFast GeForce 6800NU 128MB @ 16/6 | Seagate 200gb 7200 SATA / Seagate 200gb 7200 IDE / WD 80gb 7200 / Seagate 40gb 5400 | Nec-3500 | Aspire 500W | Antec SLK3000B-EU | Hyundai L90D+

HP Pavillion 1475 | PentiumM 1.8 | 14" | 1024mb RAM | 100gb HDD

Permalänk

okej,, ska vi göra lite saker klart för oss här.... jag har satt ihop ett X antal peltierkylningar i datorer..

1. ja. använd vaselin i hålen på sockeln,, gör du inte det blir det kondens,, o de e inte bra. O vaselinet gör INTE så att det inte blir nån kontaktmellan prollen o sockeln, den får kontankt, ja lovar.

2. Täta mycket runt om peltiern, antigen med byggsilikon(rekommenderas), eller med neoprene, det räcker inte men vanligt skummgummi, det måste vara 100% lufttätt. Täta även bakom moderkortet där sockeln är, det blir kondens där också anars.

3. som sagt, räkna med att det kan gå åt pipsvängen, men tätar du nogrannt o låter allt silikon TORKA innan du drar igång systemet,, icke torkad silikon har en tendens att expandera vid värme,o de e ju inte så bra, eller..

4.övervaka ditt system nogrannt de första 3 dagarna, håll koll på temperaturer, och känn med fingrarna efter kondens regelbundet. har de inte kommit nåra problem de 3 första dagarna så har du ett förmodligen fullt fungerade peltsystem som borde tillfredställa dig ganska bra...

tack för mig

Visa signatur

något

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TopCat
okej,, ska vi göra lite saker klart för oss här.... jag har satt ihop ett X antal peltierkylningar i datorer..

1. ja. använd vaselin i hålen på sockeln,, gör du inte det blir det kondens,, o de e inte bra. O vaselinet gör INTE så att det inte blir nån kontaktmellan prollen o sockeln, den får kontankt, ja lovar.

2. Täta mycket runt om peltiern, antigen med byggsilikon(rekommenderas), eller med neoprene, det räcker inte men vanligt skummgummi, det måste vara 100% lufttätt. Täta även bakom moderkortet där sockeln är, det blir kondens där också anars.

Oki, tackar för svaret.
Anväde du vaselin i det stora hålet i mitten av socketen eller använde du neoprene?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ALLT leder ström, mer eller mindre...

Visa signatur

Sign raderad, läs reglerna!!
o reglerna säger 3 rader i storlek 1 eller ? Läs dom själv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Datate

...hatar för övrigt detta fjortisuttryck som tydligen blivit ytterst poppis här på swec...
...suck...

ja, jag är också jätte trött på det! ;P

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002
Men borde inte den lilla fuft som är i pinnhålen i socketen bli lika kall som kringliggande komponenter t.ex pinnarna på prollen och socketen om man har en helt fullständigt tät isolering runt?

Exakt! Och om ni ännu inte fattat det så är det när varm luft kyls ner som det bildas kondens. Duh!

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeeDee
ALLT leder ström, mer eller mindre...

Vakum oxå *ironi*

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz

Exakt! Och om ni ännu inte fattat det så är det när varm luft kyls ner som det bildas kondens. Duh!

Känner att det nog är på plats att förklara fenoment kondens..
Varm luft har en viss kapacitet att "innehålla" fukt.. (aka luftfuktiget). Observera att detta inte innebär att det innehåller fukt, endast att det KAN innehålla fukt. Kall luft har lägre kapacitet, vilket innebär att om luften är fuktigare än vad den kalla luften kan innehålla så kondenseras vattnet. (Se även "Regn"). Är luften torr så bildas ingen kondens när den kallnar, när luften sedan väl är kall, och kall luft är automatiskt torr, så har all eventuell kondensbildning upphört. Kan påpeka att ett lufttätt system met torr luft därför aldrig får kondensproblem. Kan även tipsa om att torr luft hittar man utomhus när det är ordentligt kallt ute!

Edit: Oj!! Menade inte att det skulle verka som att det var till Ampz jag berättade det där :/ sorry

Visa signatur

Scrizze