Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Behålla AMD eller byta till intel.

Hej nu är det så att jag har köpt ett moderkort ASUS p5q-e och en E2140, och fick en ide om att byta ut mitt nuvarande moderkort och cpu, eftersom det moderkortet ej stödjer crossfire.
Men jag misstänker att dendär processorn (E2140) är en del sämre än min nuvarande Phenom X3 8750 i 3ghz. Så är inte skitsugen på att göra det men samtidigt är ju inte crossfire möjlighet så dumt att ha:(
kortet som ska köras i crossfire är Hd4770
Hur skulle ni gjort?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

själv har jag bytt från intel till amd, då min kusin köpte en amd och hans fick exakt samma fps som min med samma grafikkort q6700(8mb) vs amd x4 620(0mb) tror du jag vart arg då?(sålde datorn och köpa amd, har inte ångrat mig en sek)

finns många trevliga am3 moderkort o köpa, och väldigt lätte o sälja ditt gamla am2/am3 moderkort...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hej nu är det så att jag har köpt ett moderkort ASUS p5q-e och en E2140, och fick en ide om att byta ut mitt nuvarande moderkort och cpu, eftersom det moderkortet ej stödjer crossfire.
Men jag misstänker att dendär processorn (E2140) är en del sämre än min nuvarande Phenom X3 8750 i 3ghz. Så är inte skitsugen på att göra det men samtidigt är ju inte crossfire möjlighet så dumt att ha:(
kortet som ska köras i crossfire är Hd4770
Hur skulle ni gjort?

Du går från gammalt till äldre system isf, så jag hoppas du inte lagt ner några jättesummor på detta du köpte. Jag tror att du kanske skall ha den ena som server och den andra som, ja vad du vill

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

själv har jag bytt från intel till amd, då min kusin köpte en amd och hans fick exakt samma fps som min med samma grafikkort q6700(8mb) vs amd x4 620(0mb) tror du jag vart arg då?(sålde datorn och köpa amd, har inte ångrat mig en sek)

finns många trevliga am3 moderkort o köpa, och väldigt lätte o sälja ditt gamla am2/am3 moderkort...

620an är ju "ny" arsitektur(felstavat antar jag) inteln är ju en gammal core 2 cpu Och vad jag vet så brukar AMD köra med lägre cashe för de använder inte den på samma sätt. Tar du intel mot amd från samma tidsålder brukar intel vara bättre överlag.

Skrivet av Jalle64:

Du går från gammalt till äldre system isf, så jag hoppas du inte lagt ner några jättesummor på detta du köpte. Jag tror att du kanske skall ha den ena som server och den andra som, ja vad du vill

Jag kanske skulle förklarat lite hur det låg till. Intel grejerna är köpta för ett projektarbete i skolan och var först tänkta att ja skulle sälja av men fick en liten ide om att behålla det eftersom crossfire kan bli intressant.
Men en phenom är altså så mycket bättre än en gammal c2d pentium att crossfire inte väger upp?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Just den du har är ju inte mycket att hänga i julgran,eller det kanske den är
Kan du få upp den i större/högre hastigheter så kan den ju bli bättre, men med dagens mått mätt njaä
Om du skall CF:a så skulle jag nog satsat på lite starkare grejer.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Just den du har är ju inte mycket att hänga i julgran,eller det kanske den är
Kan du få upp den i större/högre hastigheter så kan den ju bli bättre, men med dagens mått mätt njaä
Om du skall CF:a så skulle jag nog satsat på lite starkare grejer.

3,2ghz tror ja förra ägarn sa men då var det bra minnen också antar jag. Men tar nog och säljer det när ja lekt färdigt med det om jag inte hittar en bra core 2 cpu att byta till för rimligt pris.
Är ju bara att köpa ett nytt kraftigare grafikkort så slipper ja göra med crossfire, vilket säkert tvingar mig att byta nätagg eller något annat dyrt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

En fyrkärnig processor är ju inte fel idag så kolla om du skulle kunna uppgradera till tex PII 955 BE?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En fyrkärnig processor är ju inte fel idag så kolla om du skulle kunna uppgradera till tex PII 955 BE?!

Moderkortet stödjer alla Phenom II x2 x3 och x4 sålänge de är på 95w eller lägre så det skulle jag kunna göra. Men ska ja ta och uppgradera amd cpu väntar jag nog till bulldozer släpps då bör ja kunna hitta Phenom II för småpengar så gjorde jag med min nuvarande, den fick jag till och med gratis:) Jag är egentligen inte i behov utav kraftigare cpu men det är ju aldrig tråkigt att uppgradera

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tror verkligen det är stor risk att du byter ned dig, Phenom är inga dåliga processorer och med tre kärnor hade jag föredragit den före E2140 alla dagar i veckan. Däremot passar väl den senare utmärkt som surfdator då den drar mindre och kanske är snabbare per kärna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

En E2140 är ju inte direkt någon imponerande processor i orginalklock (låg klock och dåligt med cache).
Dock klockar den bra och 3,2GHz som den tydligen skall ha körts i en gång, låter rimligt. Hittade ett gammalt test där de jämför en E2160 (samma processor som E2140 fast med snäppet högre klock) överklockad till 3,4GHz med toppmodellen X6800 från föregående generation och för det mesta presterade den överklockade E2160 bättre.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/pentium-e2160_14...

Men en Phenom x3 8750@3GHz presterar en hel del bättre, så jag skulle inte bytt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Okej då kör jag på nuvarande. kanske får tag på ett billigt kort med crossfire till den också i framtiden om ja har tur :=)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jalle64:

Du går från gammalt till äldre system isf, så jag hoppas du inte lagt ner några jättesummor på detta du köpte. Jag tror att du kanske skall ha den ena som server och den andra som, ja vad du vill

Som HTPC kanske.
Trevligt att ha en speciell dator för filmvisning bredvid TV:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ja har en 32" tjocktv och den saknar VGA HDMI osv så det är inte helt enkelt att koppla ihop finns det något sätt som det blir bra bild med? Vill int använda Svideo eftersom bilden blir skit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb