Permalänk
Medlem

Vattenkylning vs luftkylning

Hej alla sweclockers!

Jag tänkte köpa en ny cpu kylare (Thermaltake Frio) men så blev det inte av, men så börja jag kolla på riktig vattenkylning men jag har ingen uppfattning om hur stor temp skillnad det blir mellan luft och vatten. priset skiljer ju ganska mycket i pris men hur stor blir temperatur skillnaden ungefär, är vatten bättre eller sämre?

tack i förhand! mvh enax

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Medlem

Vatten är i alla fall bättre eller extremt bättre eller obeskrivligt bättre. Allt beror på hur mycket tid och pengar du lägger ner.

Det finsn 2 huvudsakliga anledningar till att vattenkyla.
1. Mycket tystare system.
2. Kyler mycket bättre.

Btw, har kört med vattenkylning nu i 6-7 år, går aldrig tillbaka till luftkylning igen

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Såg en mätning mellan D14 och riktig vattenkylning, skilde 20c och då var det en 240rad med push n pull.
Och så klart är vattenkylning tystare om man väljer rätt fläktar

Permalänk
Medlem

Var det vanlig vattenkylning du syftar på Enax eller var det slutna system såsom Corsair H70 och H50. Båda dessa slås av Noctua NH-D14 och Silver Arrow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Vatten är i alla fall bättre eller extremt bättre eller obeskrivligt bättre. Allt beror på hur mycket tid och pengar du lägger ner.

Det finsn 2 huvudsakliga anledningar till att vattenkyla.
1. Mycket tystare system.
2. Kyler mycket bättre.

Btw, har kört med vattenkylning nu i 6-7 år, går aldrig tillbaka till luftkylning igen

Efter man byggt färdigt ett kylsystem och hällt på kylmedium. Behöver man någonsin fylla på igen med nytt kylmedium eller den man kan ha systemet utan att underhålla det i flera år?

Mvh Joakim

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelBritta:

Efter man byggt färdigt ett kylsystem och hällt på kylmedium. Behöver man någonsin fylla på igen med nytt kylmedium eller den man kan ha systemet utan att underhålla det i flera år?

Mvh Joakim

Jag brukar byta kylmediet ungefär en gång varje år. Brukar bli lagom!

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Om du har pengar nog så är vatten överlägset, men om du köper en budget radiator, en slö pump o det billigaste cpu blocket du hittar så är det inte lika överlägset.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av flIpz0R:

Jag brukar byta kylmediet ungefär en gång varje år. Brukar bli lagom!

hmppf. vet inte om det är dags att testa vattenkylning.. verkar bökigt o få igång möget o sen ska det underhållas= ) pilla bort damm från fläktar med en toft är ju inget

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

som jag har lagt märke till så är inte vattenkylning lika beroende av tempen i rummet.
Hemma så fixade riktigt bra luftkylning hålla nere tempen så jag tänkte jag testar vatten i stället (mest för ljudnivån) och sänkte med nästan 15grader (luften i rummet höll sig mellan 33 och 38grader)
Samt att det blev avsevärt mycket tystare.
Kostade ca 2-2500kr så inget supersystem jag skaffade.

Skrivet av xoLovexo:

hmppf. vet inte om det är dags att testa vattenkylning.. verkar bökigt o få igång möget o sen ska det underhållas= ) pilla bort damm från fläktar med en toft är ju inget

om du inte pallar dammet så kan du bara dra en bit strumpbyxa över radiatorn eller mellan fläkt och rad.
Nu har jag redan fläktfilter i datorn men strumpbyxor funkar nästan bättre ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Vattenkylning slår luftkylning alla dagar om du tänker på ljudnivå och kylningsförmåga.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant tråd. Var börjar man som rookie inom detta område om man är sugen på att försöka till den nya datorn? Det kommer vara en 2600K med GTX 580 (referenskort). Tanken är att kyla både GPU och CPU. Chassit är ett FT02 vilket kanske inte är direkt optimalt för vattenkylning?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

så man måste lägga en 3papp+ för ett komplett bra system vatten? för ett grafikkort sen kanske man kan skippa mosfetkylare också om man inte har ett supermoderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Intressant tråd. Var börjar man som rookie inom detta område om man är sugen på att försöka till den nya datorn? Det kommer vara en 2600K med GTX 580 (referenskort). Tanken är att kyla både GPU och CPU. Chassit är ett FT02 vilket kanske inte är direkt optimalt för vattenkylning?

Det jag skulle rekommendera (nu när jag kyler cpu, moderkort och gpu´s) är att börja med enkel vattenlopp till ditt grafikkort då det är den största källan till oljud. Och är inte FT02 optimerat för vattenkylning? Bara att ha radiatorn längst i botten http://www.xcpus.com/Images/Docs/doc200/P1060413.JPG
Den beställning jag skulle ha gjort- för att få ihop prylar till gpu, cpu och (framtida kylning) moderkort/minnen/hdds- är följande:

http://www.indomo.se/11582-EK-FC580-GTX-Acetal-

samt

http://www.indomo.se/11899-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-360

så nästan 3 papp :/

edit2: jag måste rekommendera. indomo. riktigt bra butik för vattenkylning

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slemh:

Var det vanlig vattenkylning du syftar på Enax eller var det slutna system såsom Corsair H70 och H50. Båda dessa slås av Noctua NH-D14 och Silver Arrow.

Hej

Jag syftar mer på ett riktigt vattenkylnings system, men jag vet inte hur mycket pengar jag kan lägga ut ca 1500-2000kr kanske fast det beror ju mycket på va man får för pengarna, jag kan ju alltid variera lite.

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slemh:

Var det vanlig vattenkylning du syftar på Enax eller var det slutna system såsom Corsair H70 och H50. Båda dessa slås av Noctua NH-D14 och Silver Arrow.

Skrivet av astrob0y:

Det jag skulle rekommendera (nu när jag kyler cpu, moderkort och gpu´s) är att börja med enkel vattenlopp till ditt grafikkort då det är den största källan till oljud. Och är inte FT02 optimerat för vattenkylning? Bara att ha radiatorn längst i botten http://www.xcpus.com/Images/Docs/doc200/P1060413.JPG
Den beställning jag skulle ha gjort- för att få ihop prylar till gpu, cpu och (framtida kylning) moderkort/minnen/hdds- är följande:

http://www.indomo.se/11582-EK-FC580-GTX-Acetal-

samt

http://www.indomo.se/11899-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-360

så nästan 3 papp :/

edit2: jag måste rekommendera. indomo. riktigt bra butik för vattenkylning

Okej, själv kör jag med I5 760 (ska överklocka) och radeon 5770 och gigabyte p55 usb3.
finns det något kitt på indomo som skulle passa ?

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk

maila artur på coolingstuff. bättre support finns inte. säg vad du behöver och vad du har råd att betala så hjälper han dig

Permalänk
Skrivet av fesen:

så man måste lägga en 3papp+ för ett komplett bra system vatten? för ett grafikkort sen kanske man kan skippa mosfetkylare också om man inte har ett supermoderkort?

Klickar du på "Big Tower i Trä" i min sign. så ser du ungefär vad du behöver lägga för att få ett stabilt och balanserat kylsystem. Det kostade 2.3k för mig, jag kunde lagt det dubbla och fått ett ännu tystare och ännu svalare system. Dock så skiljer det _max_ 10grader mellan mitt system och ett 5k system.
skillnaden mellan min H50 och mitt riktiga vattenkylning var 10grader och halva ljudnivån... på Gpu var det närmare 30grader.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enax:

Okej, själv kör jag med I5 760 (ska överklocka) och radeon 5770 och gigabyte p55 usb3.
finns det något kitt på indomo som skulle passa ?

Bara att ta bort gpu blocket från tidigare förslag och lägg till http://www.indomo.se/7756-EK-FC5770-Black-Acetal

EK paketet passar de flesta moderna cpu:er (am2+,i5, i7)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Skulle detta vara något?? Skulle ni rekommendera att jag (13-år) ska försöka mig på vattenkylning, isåfall finns det nån bra guide??

TACKSAM FÖR SVAR!!

MvH Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Skulle detta vara något?? Skulle ni rekommendera att jag (13-år) ska försöka mig på vattenkylning, isåfall finns det nån bra guide??

TACKSAM FÖR SVAR!!

MvH Daniel

Visst så länger du kan byta cpukylare så fixar du vatten också.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
har du läst denna ännu? Läs den.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Om man ska ha riktigt bra vattenkylning, vad går det på om du har tex ett 6950 grafikkort, eller kolla min Sigh och gissa vad de skulle gå på:)

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriand08a:

Om man ska ha riktigt bra vattenkylning, vad går det på om du har tex ett 6950 grafikkort, eller kolla min Sigh och gissa vad de skulle gå på:)

Jag har väldigt enkelt till bara cpu och mitt gick på nästan fulla 2500kr så ditt hade jag gissat på 1000-1500kr mer än mitt så 3500-4000kr.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Men va ska man kolla på för att jämföra olika vattenkylnings system ?

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk
Medlem

Frågan du just ställde är i stil med "Men va ska man kolla på för att jämföra olika bilar". Svaret på den är inte lätt eller snabb

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Frågan du just ställde är i stil med "Men va ska man kolla på för att jämföra olika bilar". Svaret på den är inte lätt eller snabb

Okej jag förstår, jag är helt ny inom denna typ av kylning som ni kanske förstår

Visa signatur

|| Enax||

Permalänk

kolla
(om någon inte redan lagt upp den här)
grymt bra text
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

hej :)

Permalänk
Medlem

kom och tänka på en sak, just nu har jag bara 460w nätaggregat, kommer det bli några problem för att driva pumpen?

Blir det stor skillnad mellan 240 och 360 radiator ? går det att uppskatta? jag förstår ju själv att det blir skillnad men är den stor?

Visa signatur

|| Enax||