Permalänk
Medlem

i7 2600K, 12500:-

Halloj,

Har pysslat ihop följande config:

http://www.webhallen.com/varukorgen/10247/

Mest tänkt som jobbdator för kompilering men jag kunde inte motstå ett GTX 460 OC.

2 frågor:
- Räcker nätagget om jag skulle vilja köra SLI senare?
- Jag har 4x2Gb liggandes på jobbet, OCZ Gold 1333MHz, skulle jag märka stor skillnad jag köpte nya snabbare minnen? Budget är inte topp-prio men är det värt de ~2000:- det skulle gå på.

Kommentarer?

Permalänk
Medlem

Något särkilt med webbhallen? Annars så skulle du troligen få mer för pengarna på inet.se

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt hur mycket 460 kortet drar men är ganska säker på att du skulle klara dig. Vad det gäller minnena så kommer du inte märka skillnad så länge du inte bänkar datorn. Hade nog inte kört på sandy bridge om jag var du. Du kan få en "vanlig" i7a för riktigt bra pris nu och de har samma "effektivitet"/mhz så att säga.

Permalänk

ser okej ut enligt min mening , det ända jag skulle vilja påpeka som jag själv hade ändrat på , det är faktiskt hårddisken som känns lite dyr för att vara en såpass gammal disk med "gammal" kontroller då sandforce ska prestera bättre enligt alla tester

800w agg bör räcka ganska långt om du inte ska hoppa på hög överklockning/flagskepps grafikkort . då det är corsair vet man att man iallafall får ut bra av agget.

ang frågan om minnena så beror det mer på om du satsar på stabilitet/överklockning eller vad du nu ska göra med datorn , och är väldigt individuelt
det ända du får tänka på till Sandy bridge är att minnena ska ha en "max" volt på 1.55v enligt intels spec , så dina ocz vill nog mest troligt ha 1.65v .

detta är mina tankar och du får tolka och ta det som du känner det lycka till med bygget iallafall och hoppas du blir nöjd

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Något särkilt med webbhallen? Annars så skulle du troligen få mer för pengarna på inet.se

Det började faktiskt som en inet kundvang, sen kom jag på att jag skulle åka till Sundbyberg imorgon ändå och då vart jag sjukt sugen på att få grejorna direkt Skiljde faktiskt inte många hundringar... (fanns inte exakt samma prylar i lager dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

ser okej ut enligt min mening , det ända jag skulle vilja påpeka som jag själv hade ändrat på , det är faktiskt hårddisken som känns lite dyr för att vara en såpass gammal disk med "gammal" kontroller då sandforce ska prestera bättre enligt alla tester

800w agg bör räcka ganska långt om du inte ska hoppa på hög överklockning/flagskepps grafikkort . då det är corsair vet man att man iallafall får ut bra av agget.

ang frågan om minnena så beror det mer på om du satsar på stabilitet/överklockning eller vad du nu ska göra med datorn , och är väldigt individuelt
det ända du får tänka på till Sandy bridge är att minnena ska ha en "max" volt på 1.55v enligt intels spec , så dina ocz vill nog mest troligt ha 1.65v .

detta är mina tankar och du får tolka och ta det som du känner det lycka till med bygget iallafall och hoppas du blir nöjd

Är inte speciellt insatt i sandy bridge och speciellt inte k prollarna men minnena ska väll inte kunna sätta stopp för prollen då man klockar sandy bridge?

Permalänk
Skrivet av NorteX:

Är inte speciellt insatt i sandy bridge och speciellt inte k prollarna men minnena ska väll inte kunna sätta stopp för prollen då man klockar sandy bridge?

minneshastigheten är väl "fast" på sandy bridge eftersom man överklockar via multippeln och inte blck/qpi/fsb. men minnen som går snabbare med lägre timings skulle givetvis ge mer ?

dock kanske inget man prioriterar om man är ute efter en arbetsstation eller liknande med minnesmängd före överklockningsförmåga.

och utbudet på "org" 1.55v ddr3 minnen är väl inte överdriven direkt än ? då 1.65v är mer eller mindre standard så att hitta bra prestanda minnen till sandy bridge med låga timings kanske är lite för tidigt.
ett alt är Corsair Vengance som går på 1.55v

som sagt , är bara mina tankar och funderingar över hur jag skulle tänka om jag skulle bygga ny rigg och beroende på arbetsområde

Mvh Soulblade

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

ser okej ut enligt min mening , det ända jag skulle vilja påpeka som jag själv hade ändrat på , det är faktiskt hårddisken som känns lite dyr för att vara en såpass gammal disk med "gammal" kontroller då sandforce ska prestera bättre enligt alla tester

800w agg bör räcka ganska långt om du inte ska hoppa på hög överklockning/flagskepps grafikkort . då det är corsair vet man att man iallafall får ut bra av agget.

ang frågan om minnena så beror det mer på om du satsar på stabilitet/överklockning eller vad du nu ska göra med datorn , och är väldigt individuelt
det ända du får tänka på till Sandy bridge är att minnena ska ha en "max" volt på 1.55v enligt intels spec , så dina ocz vill nog mest troligt ha 1.65v .

detta är mina tankar och du får tolka och ta det som du känner det lycka till med bygget iallafall och hoppas du blir nöjd

Ojdå det hade jag ingen aning om, jo vad jag minns så var OCZ Gold minnena 1.65V , de strulade med ett Asus 1366 mobo vi hade. Det sista man vill ha är ju instabila minnen...

Ang disken. har du nåt konkret förslag som finns i lager på webhallen? Storleken är inte tokviktig men helst inte mindre än 80Gb. Som bekant är ju en disk antingen ny eller full

Permalänk

jo ocz är lite problematiska ibland , dock är dom väldigt trevliga när dom väl fungerar.
jag hade iallafall kolla över ett par minnen som var anpassade för Sandy för säkerhets skull, skulle föreslå att du kolla in msi modekortet vad dom rekomenderar för minnen i deras minneslista och titta lite närmare på vad som kan vara lämpligt där , även vad budgeten m.m tillåter

tillbaks till disken , jag har själv intel disk som jag är jättenöjd med , men är lite tråkigt med skriv hastigheten som är väldigt låg pga kontrollern som sitter i , dock vet man att dom presterar bra iallafall om man jämför med mekanisk disk som känns otroligt sega i jämförelse.
jag hade titta på en sådanhär disk om jag skulle titta på ny disk iallafall :
http://www.webhallen.com/hardvara/113022-ocz_120gb_vertex_2_e...

känns som att 120gb för ca 2k är okej. man behöver inte ha specielt mycket mer för C:/ idag heller , med med win installation , ett helt gäng program ,spel som tex wow , autocad,3Dmark m.m så har jag fortfarande en 40 av 120gb kvar (och då har jag ingen lagringsdisk i denna datorn)

hoppas jag inte gjorde dig mer förvirrad utan gav ett svar som kanske kan vara användbart haha !
/ Soulblade

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

jo ocz är lite problematiska ibland , dock är dom väldigt trevliga när dom väl fungerar.
jag hade iallafall kolla över ett par minnen som var anpassade för Sandy för säkerhets skull, skulle föreslå att du kolla in msi modekortet vad dom rekomenderar för minnen i deras minneslista och titta lite närmare på vad som kan vara lämpligt där , även vad budgeten m.m tillåter

tillbaks till disken , jag har själv intel disk som jag är jättenöjd med , men är lite tråkigt med skriv hastigheten som är väldigt låg pga kontrollern som sitter i , dock vet man att dom presterar bra iallafall om man jämför med mekanisk disk som känns otroligt sega i jämförelse.
jag hade titta på en sådanhär disk om jag skulle titta på ny disk iallafall :
http://www.webhallen.com/hardvara/113022-ocz_120gb_vertex_2_e...

känns som att 120gb för ca 2k är okej. man behöver inte ha specielt mycket mer för C:/ idag heller , med med win installation , ett helt gäng program ,spel som tex wow , autocad,3Dmark m.m så har jag fortfarande en 40 av 120gb kvar (och då har jag ingen lagringsdisk i denna datorn)

hoppas jag inte gjorde dig mer förvirrad utan gav ett svar som kanske kan vara användbart haha !
/ Soulblade

Surt att disken inte fanns i lager... De som fanns med Sandforce SF1200 controllern var en 60 och en 180Gb. Jag prövar den lilla till att börja med, får väl tjacka en till om det känns snålt. (Nån C:\ är det inte fråga om... här kör vi ext4 på / Nu har jag blivit besatt av att kunna skruva ihop den i morgon och då får man ju kompromissa lite

Slängde i ett par 1.5V minnen oxå.. Ingen exakt match mellan msi:s testrapport (TR3X6G1600C9) och webhallens id (CMZ8GX3M2A1600C9) men då var ju mina 4Gb och deras 2Gb.

http://www.webhallen.com/varukorgen/10251/

tack Soulblade och ni andra för råden.

Permalänk
Medlem

Återigen, tack för alla tips och råd. Datorn skruvades ihop igår, dock så krockade det lite med "titta på handbolls VM" men jag hann med det mesta. Körde lite Starcraft II i ubuntu 10.10/wine och det rullade på ok, grym snabb boottid, riktigt rappa kompileringar. Ska stressa den lite mer ikväll med cpuburn och se om jag hittar nåt lämpligt GPU stress.

Permalänk

skönt att höra att det fungerade direkt !
skulle rekomendera Linx och Furmark för Cpu respektive Gpu stressning!

lycka till

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Återigen, tack för alla tips och råd. Datorn skruvades ihop igår, dock så krockade det lite med "titta på handbolls VM" men jag hann med det mesta. Körde lite Starcraft II i ubuntu 10.10/wine och det rullade på ok, grym snabb boottid, riktigt rappa kompileringar. Ska stressa den lite mer ikväll med cpuburn och se om jag hittar nåt lämpligt GPU stress.

Jag tänkte köpa processor och samma grafikkort till min nya mest för att spela sc2 men är lite oroligt att fpsen inte ska hålla vid 2v2/3v3/4v4 när det blir mastodont fighter när man kör allt i ultra 1600/1200 har du fått chans att testa lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kris123:

Jag tänkte köpa processor och samma grafikkort till min nya mest för att spela sc2 men är lite oroligt att fpsen inte ska hålla vid 2v2/3v3/4v4 när det blir mastodont fighter när man kör allt i ultra 1600/1200 har du fått chans att testa lite?

Jag har kört med ett GTX 460 SOC (inte jätte stor skillnad mot ett vanligt OC) med en AMD Phenom X4 965 (3.4ghz) och det funkade prima i SC2 allt max dock inte säker på om det är likadant med 4v4 när det är stora arméer som möts, men det funkar helt klart.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Jag har kört med ett GTX 460 SOC (inte jätte stor skillnad mot ett vanligt OC) med en AMD Phenom X4 965 (3.4ghz) och det funkade prima i SC2 allt max dock inte säker på om det är likadant med 4v4 när det är stora arméer som möts, men det funkar helt klart.

Ja det är mest 2o2 jag är oroligt för eftersom det är det jag spelar mest.. Jag tänkte faktiskt själv också köpa SOC versionen bara missade de.

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kris123:

Ja det är mest 2o2 jag är oroligt för eftersom det är det jag spelar mest.. Jag tänkte faktiskt själv också köpa SOC versionen bara missade de.

Tack för svar

Jag kör linux+wine för SC2 (1600x1200 max allt), vet inte riktigt om/hur mycket det slår på prestandan. En del cut-scenes hackar lite men annars flyter det riktigt bra. Har dock inte vågat mig ut på battle.net än, kampanjen är ju riktigt rolig än så länge

Ang SOC el OC så trodde jag att jag köpte ett SOC! Men jag bytte ju butik från inet.se till webhallen sent på lördag natt och då missade jag det extra S:et
Men vad jag förstått så ska det inte vara några problem med vare sig SC2 eller CoD black ops vilket är de enda 2 spel jag har planer på att köra. (men vi vet ju alla hur det är med planer...)

/Ivar