Steelseries 6GV2 och Gigabyte Aivia K8100

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Någon som vet vad det var för trevlig musmatta? Stort "M" eller något, blå XD

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=3345

Tror det kan vara den mattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Kan så väl vara, tack

Permalänk
Medlem

Blir lite sugen på att köpa ett med mekaniska switchar när man sett detta^^ Har ett logitech illuminated atm och jag måste säga att det är ingen vidare att varken spela eller skriva på. Fast jag vill ju ha vit bakgrundbelysning... sen får tangentbordet gärna vara snyggt och stilrent med, men finns antagligen inget sådant med mekaniska switchar?:/

Permalänk
Medlem

Har funderat på en 6GV2 ganska länge nu och tror nog att den kommer få ersätta mitt gamla G15, har också alltid velat ha ett mekanisktangentbord som tål lite stryk utan att behöva lägga ut flera tusen.
Dessutom håller ju Steelseries produkter mycket hög kvalité över lag.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk

visste inte att det fanns så mycket att säga om ett tangentbord men en mycket givande och bra videorecension i vanlig ordning, nu har man lärt sig lite mer och blev sugen på ett ps2 bord, inte för att G15 funkar dåligt men prylgalen som man e ^^

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Sluta knarra med rösten så blir det mycket trevligare att lyssna.

Permalänk
Medlem

Steelseries 6GV2 - Usch stinker gammalt AT tgb som förövrigt kan köpas beg för 10:-
GB plast-skräp usch blä å fy.

+ för den lilla detaljen i videorecensionen ang brytare annars ett totalt meningslöst upplägg.

Resultat: Känner jag mig motiverad å byta mina gamla ps2 mot nå flashigt hypat skrot? Ne...
Och ja, jag äger mer än Ps2 så vet va jag pratar om (ex: g15v1 som suger i kvalité men har bra macro funktion)
Spara era pengar, far på loppis å köp in era "avancerade" tgb för högst 50:- istället för 600+

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Tack för denna video! Steelseries tangentbordet verkar ju riktigt fint, men är själv en glad ägare till ett Microsoft Sidewinder X4 och är nöjd med detta tangentbord. Lyser fint, har bra extraknappar och ett OK macrosystem! Andra plus är väl att jag tycker att känslan när man skriver är skön samt att den var jävligt billig. (300 kr)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Hade ett sådant tangentbord tills jag mekade med det och det gick sönder, det var innan jag visste vad ett mekaniskt tangent bord var:) NU har jag ett Steelseries G6V2, kan aldrig bli mer nöjd!

Visa signatur

Intel i7 950 oc 4,0ghz , 18gb ram, 6950 crossfire, 11tb lagring.

Permalänk
Medlem

Ni som hyllar Sidewinder X4 och Logitech, har ni äns testat ett mekaniskt tangentbord?
Jag sitter på Steelseries 7G nu och kan intyga att det känns väldigt väldigt robust, och de tunga linjära switcharna ökar känslan avsevärt i spel. Alltså, det är inte äns roligt att jämföra steelserieset mot ett vanligt gaming tangentbord, skilnaderna i spelkänsla och kvalitétskänsla är så stora att steelseries kan klassas som prisvärt även om det hade kostat 5 gånger så mycket.

Däremot så spelar jag inte så mycket längre, utan mest skriver/kodar, och i de sammanhangen tycker jag att black switcharna är alldeles för tunga, man känner sig väldigt trött i händerna efter långa skrivpass. Så det jag helt håller med Jonas, väldigt bra för gaming, mindre bra för skrivning. Ska testa Cherry blue så fort Keyboard Company får in Filco i lager igen.

Mekaniskt ftw, sedan vilket typ man föredrar är en annan femma.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd

Mekaniskt tangentbord får bli mitt nästa när mitt G19 lägger av ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Jag sitter just nu på ett Sidewinder X4, och är nöjd. Mediafunktionerna funkar dock inte jättebra då de bara kan styra WMP eller iTunes när jag använder Mac.

Brukar föredra Logitechs tangentbord då de har bättre lösningar för snabbtangenterna.

Men detta till trots kommer alltid mekaniska tangentbord ha den största platsen i mitt hjärta <3 Blir nog att kolla närmare på ett Razer Black Widow när det sjunker i pris, då jag inte vill offra bakgrundsbelysning.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Jag behåller mitt sidewinder x4 som många andra verkar det som. Mekaniska brytare går bort för mig tyvärr då jag redan nu knappt kan stå ut med mellanslagstangenten. Fler högljudda tangenter går inte hem hos mig.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med mekaniska tbord.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Älskar mitt 7G (som ett 6Gv2 fast med usb och ljud och mic ingångar) har haft det i ca 1 ½ år nu och det fungerar väldigt bra förutom vissa saker.

Spelar väldigt mycket fps spel och det händer att man rör det framåt och tillbaka lite då och då. Och till följd av detta så har knapparna fått lite press mot kanterna vilket har lett till att 2 st knappar har knäckts i sönder på hon-delen på knappen. Själva stjärnan där knappen sitter på har klarat sig väldigt bra men hon delen på knappen har alltså knäckts i sönder. Tycker steelseries borde skicka med lite extra knappar som man helt enkelt kan byta ut, eller att dom gör det som är under knapparna av hårdare materia. Metall?. Annars har det fungerat perfekt förutom detta och rekommenderar detta till alla som är hardcore gamers.

tack för en grym recension!

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

För oss gamlingar (40+) som fortfarande både lirar och programmerar heltid (min 8h/dag) är det förvisso trevliga tangentbord men år av knappande sätter sina spår. Ångrar inte en sekund att jag köpte en Ergo Elan för tio år se'n (nu heter de Kinesis Ergo Advantage Pro) - funkar klockrent till MMO, FPS och programmering när man väl vant sig Sjukt bra tangentbord!

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Kör med IBM Model M 1391411, Swedish 102-key. Ser mig igentligen inte byta bort detta men hade nog bytt till 6GV2 om de inte bytt ut windowsknappen mot en löjlig funktionsknapp med 6 väldigt överkomliga funktioner, tangenbordet i sig är väldigt snyggt om man bortser från den punkten, skadar inte att det är relativt billigt heller, hade fanimej varit det perfekta tangentbordet för mig utan den funktionsknappen och med en windowsknapp där istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Steelseries 6GV2 - Usch stinker gammalt AT tgb som förövrigt kan köpas beg för 10:-
GB plast-skräp usch blä å fy.

+ för den lilla detaljen i videorecensionen ang brytare annars ett totalt meningslöst upplägg.

Resultat: Känner jag mig motiverad å byta mina gamla ps2 mot nå flashigt hypat skrot? Ne...
Och ja, jag äger mer än Ps2 så vet va jag pratar om (ex: g15v1 som suger i kvalité men har bra macro funktion)
Spara era pengar, far på loppis å köp in era "avancerade" tgb för högst 50:- istället för 600+

Jag har haft mitt g15 v1 sen början av 2006 och still going strong

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Jättebra recension för oss som sitter med gamla, skraltiga (och därtill billiga) tangentbord och nu funderar på en uppgradering.

Dock vill jag kommentera något som är helt orelaterat detta i videon - Det eviga formella smackandet, oftast efter ett konstaterande. Inte bara i denna video, utan något som återfinns i samtliga videorecensioner som ligger ute på tuben.
Dessa 'ticks' är fruktansvärt irriterande för en tittare/lyssnare och flyttar fokus från vad som faktiskt sägs till fenomenet i fråga.

Ta till er kritiken - Era videorecensioner är utmärkta, men de kan fortfarande bli bättre!

/FeeSpray

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga: Vad är det för knappteknik som Keytronic använder i sin Ergoforce-serie, det är membran va? Då jag har en lätt funktionsnedsättning i vänster hand så var det faktiskt så att jag bara kunde (och egentligen kan) spela ordentligt FPS på ett Ergoforce-tangentbord. Nu finns de inte längre i Europa och jag sitter på ett Logitech Wave som får duga men inte alls ger någon vidare känsla. Jag vill alltså ha en distinkt känsla i wasd-knapparna och ett mothugg när de trycks ner. Om jag inte missminner mig så är även Ergoforce tangenter viktade beroende på position och detta uppskattades starkt av programmerarna där min styvfar arbetade och vi hade bara sådana tangentbord hemma. Om Gigabytes tangentbord kan få samma känsla eller ens i närheten av ett Ergoforce så köper jag det på studs. Finns det att klämma på på Webhallen i Göteborg kanske? Isåfall ska jag nog gå ner och klämma lite...

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Men Jonas har du varit i slagsmål? lite röd om knogarna

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

För oss gamlingar (40+) som fortfarande både lirar och programmerar heltid (min 8h/dag) är det förvisso trevliga tangentbord men år av knappande sätter sina spår. Ångrar inte en sekund att jag köpte en Ergo Elan för tio år se'n (nu heter de Kinesis Ergo Advantage Pro) - funkar klockrent till MMO, FPS och programmering när man väl vant sig Sjukt bra tangentbord!

Menar du detta?

Snacka om annorlunda upplägg. Vore kul att testa - verkar kosta en hel del ser jag.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jag har också ett X4 och det har en grej som jag irriterar mig väldigt mycket på. Nämligen så fick Microsoft för sig att de skulle ha en extralång mellanslagstangent och tog bort Win-tangenten på höger sida. Det innebär att AltGr sitter där Win-tangenten normalt sitter på X4, och för mig som har andra PC att hantera med vanliga tangentbord så är det enormt segt att lära sig att det finns två positioner för AltGr. Annars är X4 bra, men valet att ta bort Win-knappen på höger sida drar ner betyget för min del.

Ah det är därför jag alltid skriver min mail fel

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wixia:

har ett IBM MODEL M + IBM Model N2 som är mer normalstort men det har ett mycket högre klick och kortare längd ner.
fina bord.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stealthbomb:

Om de ändå hade börjat tillverka dem igen likt Microsoft Intelli 3.0

Det gör de. Jag köper mina från unicomp. Visst är det dyrt att skeppa från USA men väl värt det. Har de på alla stationära datorer jag använder.

Finns inget som kan jämföras plus att om man blir anfallen går det försvara sig med den

PS: Link till siten http://pckeyboards.stores.yahoo.net/customizer.html (har köpt 6 stycken utan några som helst problem och med svenskt layout + USB).

Permalänk
Medlem

Hur gamla är era Model M då? Mitt är (tror jag?) relativt nytt då det är tillverkat 1992. Mitt är som nytt dessutom, bara att plocka av alla tangenter en gång om året, köra dem i diskmaskinen och dammsuga det som finns kvar av tangentbordet. Önskar att all teknik idag byggdes lika bra och lättmekat!

Skrivet av anon127948:

Det gör de. Jag köper mina från unicomp. Visst är det dyrt att skeppa från USA men väl värt det. Har de på alla stationära datorer jag använder.

Finns inget som kan jämföras plus att om man blir anfallen går det försvara sig med den

PS: Link till siten http://pckeyboards.stores.yahoo.net/customizer.html (har köpt 6 stycken utan några som helst problem och med svenskt layout + USB).

Den sidan bokmärks direkt, ska beställa ett sådant när jag behöver nytt tangentbord!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Snacka om annorlunda upplägg. Vore kul att testa - verkar kosta en hel del ser jag.

Japp, ett sån't är det - fast äldre och inte alls lika flådigt (bara trist vitt alltihop). Schyssta macrofunktioner, uttag för fotpedal (för space/enter eller så) också. Det har hjälpt mig iaf - under förutsättning att man sitter bra i övrigt också. Men det gör väl alla ändå, väl?

Men jösses vad de tar bra betalt för den nuförtiden(!) Men å andra sidan, hjälper de till är det värt det, om man får låta som en moraltant Jag satt som en påse potatis förr, och det har jag fan fått veta nu på äldre dar... Personligen skulle jag nog satsa på bra stol & bord och sitta rätt(tm) innan jag lägger gigantiska summor på ett tangentbord. Som tur är betalar jobbet såna där grejjer åt mig.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wixia:

Hur gamla är era Model M då? Mitt är (tror jag?) relativt nytt då det är tillverkat 1992. Mitt är som nytt dessutom, bara att plocka av alla tangenter en gång om året, köra dem i diskmaskinen och dammsuga det som finns kvar av tangentbordet. Önskar att all teknik idag byggdes lika bra och lättmekat!

Den sidan bokmärks direkt, ska beställa ett sådant när jag behöver nytt tangentbord!

Mina är nya då jag är i Tyskland och att skaffa ett Svenskt här skulle vara lite svårt. Plus att de nya har USB så det är rätt så smidigt (ps2 börjar ju bli lite ont om).

Tyvärr har jag inte både ett original och de här för att jämföra men vad jag minns känns de väldigt lika

Permalänk
Skrivet av Crakso:

Kör med IBM Model M 1391411, Swedish 102-key. Ser mig igentligen inte byta bort detta men hade nog bytt till 6GV2 om de inte bytt ut windowsknappen mot en löjlig funktionsknapp med 6 väldigt överkomliga funktioner, tangenbordet i sig är väldigt snyggt om man bortser från den punkten, skadar inte att det är relativt billigt heller, hade fanimej varit det perfekta tangentbordet för mig utan den funktionsknappen och med en windowsknapp där istället...

6GV2 är "bara" ett Filco Majestouch med Steelseries logga på och Majestouch har båda win-knappar i behåll. Kan beställas från Keyboard Company i England och kostar bara dubbelt så mycket som ett 6GV2.
http://www.keyboardco.com/keyboard_search.asp?SG=10029

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk

Jag har haft ett Filco Majestouch 105 Brown switches några veckor nu och måste säga att jag är _mycket_ nöjd! Det är en fröjd att skriva på! Sen antar jag mest det säger att mekaniska t-bord är bra och inte att just detta äger gentemot andra.

En sak bara: Varför måste all ny elektronik ha extremt skarpa LEDs? Blir bländad av NUM LOCK-leden

Visa signatur

Desktop: Gigabyte GA-Z270X-UD5 | Intel i5 7600K @ 5.0ghz | Asus Radeon rx480 Strix | G.Skill RipJaws V Red | 2x Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB
NAS: XPEnology | Fractal Design Array R2 | ASRock E350M1 | 8GB DDR3 1333MHz HTPC: Raspberry Pi 3 OSMC