Nytt bygge startar om när windows startar

Permalänk
Medlem

Nytt bygge startar om när windows startar

Jag har precis satt ihop en dator och installerat Windows 7 (ultimate x64) och har nu problemet att den startar om så fort som Windows laddas (emellanåt har jag kommit så långt att jag har kunnat logga in). Det som händer är att den tvärdör ungefär som om man skulle bryta strömmen och sedan startar den upp igen. Detta inträffar inte exakt vid samma tillfälle men oftast när Windows håller på att ladda.

Detta är ett bygge med nya komponenter och jag har provat att starta utan DVD inkopplad, utan tangentbord/mus inkopplad och utan chassi-komponenter inkopplade men utan att det har blivit bättre. Har även provat en annan hårddisk som jag vet funkar i en annan dator. Tyvärr har jag inga andra DDR3-minnen att sätta i burken, men jag har provat att bara ha ett av dem isatt och även bytt slot. Jag har kört memtest och Samsungs hd-diagnostik-program utan att de har hittat några fel.

Har även att provat att installera Ubuntu, men effekten blir precis likadan. Dvs installationen går bra, men när det är dags att starta upp efter installation så börjar omstarterna igen. Kör jag Ubuntu live, dvs från DVD, så funkar allt. Och det är väl en sak som förbryllar mig, varför funkar det att köra från DVD, men inte från hårddisk? Om det är minnesproblem, värmeproblem etc så borde den väl starta om även om jag kör från DVD?

Jag har googlat runt utan att egentligen hitta något mer och vet inte vad jag kan göra mer. Tacksam för förslag!

Processor: Intel i3 540 3,06GHz Socket 1156 Box
Moderkort: Gigabyte GA-H55N-USB3
Minnen: 2x2Gb Corsair 1600MHz XMS3
Nätagg: Corsair VX 550W 80+
Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 HD502HJ
DVD: Samsung SH-S223

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som något inte sitter som det skall på moderkortet, ev kylaren till CPU?! Dubbelkolla alla kablar också när du ändå är igång.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo, har tänkt på de sakerna och har kollat i alla fall kablarna utan att kunna se några fel. Kylaren däremot vet jag inte riktigt hur jag ska kontrollera. Ska jag ta loss den igen kanske? Hur ser man om det blivit problem med kylpasta t.ex?

Permalänk
Medlem

Kylpastan ska vara jämt fördelad över hela processorn. Men om det är originalkylare med förapplicerad kylpasta så borde det vara ok.

Du har inga konstiga inställningar i bios? För låg spänning på minnena?
Du får aldrig igång Windows så att du kan mäta temperaturerna?

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)

Permalänk
Medlem

Om du har originalkylaren, känn på den. Sitter den löst sitter den felmonterad. Den ska sitta väldigt hårt och ska inte gå att vicka på.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

Det är orginalkylaren så då borde kylpastan vara ok. Men jag ska ta en titt igen och se att det sitter fast ordentligt. Jag har inte gjort inte gjort några ändringar i bios ( har testat några ändringar men ställt tillbaka när jag inte har sett några förbättringar). Bios är förresten senaste versionen. Kollade på corsairs hemsida efter minnesinställningar, men vad jag kan se verkar det stämma i bios. Det mesta är väl inställt på auto men gav rätt värde.
Men jag ska kolla monteringen av processor/dykare och se om det kan ha blivit något fel där.

Permalänk
Medlem

Plockade loss originalkylaren (satt ordentligt fast så det var nog inte problemet) och noterade att kylpastan inte hade smetats ut ordentligt. Det sitter ju som tre strängar på kylaren när man packar upp den och nu när jag tar bort den så är det fortfarande tre strängar. Borde det inte smetas ut och gå ihop när man monterar den?
Får fixa ny kylpasta imorgon och se om det kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Naej orginalpastan är väl så pass hård så den smetas väl aldrig riktigt ut? mest typ pressas ut, så gjorde de på min org kylare till amd.n iaf och borde va typ samma på intel, någon annan som verkligen vet kanske kan komplettera mitt inlägg men som sagt, jag tror inte den ska göra det.

Mvh.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Kan meddela att ny kylpasta (Arctic Silver) hjälpte och nu snurrar den utan problem. Första gången orginal-kylaren ger mig problem, men jag kanske missade att få på den ordentligt.