Äldra dator hittar inte WD 1tb-disk

Permalänk
Medlem

Äldra dator hittar inte WD 1tb-disk

Håller på med ett litet HTPC-projekt, men går lite sisso med installationen!

Moderkort: Asus M2N8-VMX
HDD: WD 1tb Greed 5400rpm
OS: W7

Problemet är att Operativsystemet inte hittar hdd'n. Dyker upp i bios och verkar inte vara några problem på den fronten, men i windows-installationen så vägrar den!

Hade en äldre 150gb 7200 sata-disk liggandes som jag prövade med, och den funkade prima!

Har haft HDD'n i min andra dator och den fungerade då utan problem, sen har jag bara haft den liggandes en 2-3 månader innan den nu åkte in i min HTPC.

Kan det finnas något kompitabilitetsproblem här någonstans eller bör jag börja felsöka kablar/hdd osv?

Permalänk
Medlem

Gå in i öppna diskhanteraren så kommer du antagligen få en fråga om att initera disken.

Start -> Högerklicka på Dator -> Hantera -> Lagring -> Diskhantering

Sedan får du Högerklicka på det svartmarkerade området och välja att skapa och formatera en partition.

//zekel

edit: läste inte så noga först... disken på en 1TB har suttit i en annan dator tidigare utan problem?

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk

Eftersom den hittas i BIOSET, så testa bara för skojs skull att ändra från Sata -> IDE.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Eftersom den hittas i BIOSET, så testa bara för skojs skull att ändra från Sata -> IDE.

Ja det skulle ju faktiskt kunna va ngt!

Zekel, det är inte I windows jag har problem, det är i själva installationen, alltså när jag ska välja vilken hårddisk OS ska installeras på som HDD'n inte hittas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Ja det skulle ju faktiskt kunna va ngt!

Zekel, det är inte I windows jag har problem, det är i själva installationen, alltså när jag ska välja vilken hårddisk OS ska installeras på som HDD'n inte hittas!

nej, insåg det när jag läste ditt inlägg en gång till.

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk

Har för mig att jag läste någonstans att green diskarna ibland behöver någon mjukvara installerad för att hittas i windows?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Ändra i biosen till IDE, så kommer Windows 7 hitta disken. Kan vara så att Windows 7 inte har någon SATA drivrutin till disken, och då hittas den inte.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"