MacBook Air 11.6" för KTH?

Permalänk

MacBook Air 11.6" för KTH?

Börjar plugga på KTH i höst, förmodligen datateknik. Tror ni att denna dator hade vart duglig för att programmera med, ta ner anteckningar etc och allt annat som man håller på med? Matematika etc.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har ingen anledning och tro att den inte skulle göra de. Själv använder jag en mångt mycket billigare netbook från Asus för mina anteckningar och allt som hör studierna till dock läser jag Statsvetenskap och inte datateknik. Men ja, varför skulle det inte fungera.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

kolla tex ÖÄ om någon går på samma linje du tänkt börja å se vad dom har att säga om valet utav dator, finns självklart andra forum också inte för att jag tvivlar på att du ska finna KTH Sweclockare

Permalänk
Medlem

Bara det finns Matlab och kompilatorer till de vanligaste programspråken spelar det ingen roll vilken plattform du använder.

Lite beroende på vilken linja du har valt tillkommer det naturligtvis en del specialprogram och tyvärr finns många av dem bara till Windows. Autocad kom ju först i höstas för OSX, tyvärr är det inte många insticksprogram som portats än så behöver man dem är det ändå Windows som gäller. Det går ju iofs att köra dualboot eller hoppa OSX helt men det känns inte speciellt prisvärt (även om det är en riktigt fin dator både vad gäller hårdvara och design!)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Önskade att jag varit så rik som student att man kunnat lägga ut dom summorna på en plugglaptop! (hade dock inte lagt dom på en mac )

Permalänk

Skulle absolut inte köpa en macbook för KTH. Går där själv, stackars macbook nötter som blir retade skämtåsido. Många program fungerar skit dåligt under Windows och OS X fungerar de knappt alls. Lärarna där föredrar linux framför allt och vägrar hjälpa om man har annat. Så jävla dåligt. Aldrig använt linux och har ingen större lust. Lycka till med studierna. Du har knappt något liv de första åren..plugg,plugg,plugg,fest,plugg,plugg alla dagar i veckan å timmar

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satsat på en vanlig macbook / macbook pro. 11.6" är lite litet att sitta länge med.
Men det är ju en smaksak.

Som de andra sagt, kolla med någon som går där eller kontakta någon ansvarig för utbildningen och hör hur det ligger till med mjukvaran som behövs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Skulle absolut inte köpa en macbook för KTH. Går där själv, stackars macbook nötter som blir retade skämtåsido. Många program fungerar skit dåligt under Windows och OS X fungerar de knappt alls. Lärarna där föredrar linux framför allt och vägrar hjälpa om man har annat. Så jävla dåligt. Aldrig använt linux och har ingen större lust. Lycka till med studierna. Du har knappt något liv de första åren..plugg,plugg,plugg,fest,plugg,plugg alla dagar i veckan å timmar

Så oskulderna som kör Linux på sina Asus mobbar macfolket :D?

Aja, jag pluggar med en MBP13 och den är fan hur bra som helst, grym batteritid och riktigt bra i Adobepaketet, kostade bara 12k.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag hade nog satsat på en vanlig macbook / macbook pro. 11.6" är lite litet att sitta länge med.
Men det är ju en smaksak.

Som de andra sagt, kolla med någon som går där eller kontakta någon ansvarig för utbildningen och hör hur det ligger till med mjukvaran som behövs.

Det har du rätt i, tycker mitt 13" är alldeles lagom men det är nog fullstort (- numpad och piltangenter insert delete osv)

Pillat på den allra minsta Macbook Air, kanske är 11,6 jag vet inte men den hade helt ok tangentbord.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Så oskulderna som kör Linux på sina Asus mobbar macfolket :D?

Aja, jag pluggar med en MBP13 och den är fan hur bra som helst, grym batteritid och riktigt bra i Adobepaketet, kostade bara 12k.

Ja mer eller mindre. Fungerar väl bra med Macbook också, finns ju en del som har det. Hårdvaran är ju najs men mjukvaran vetifan. Smaksak

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Alienwares 11" om du ska överleva på KTH.
Mac är inget att ha om du ska gå datorinriktning, du kommer ändå få installera Linux.

Ska du läsa Datateknik 3åriga för högskoleingenjör eller 5 åriga civilingenjörsvarianten?
Den 3åriga är ute i Kista, pluggade själv Mikroelektronik i 2 år där innan jag bytte till Maskinteknik. Det är riktigt jävla nördigt där borta, men det festas ordentligt och lokalerna är mycket bättre än på gammel-campus på valhallavägen. Men skaffa inte en Mac.

Permalänk
Medlem

Jag går Datateknik Civilingenjör på LTH (Lund) och här finns det mycket Macar. Skoldatorerna är PC med Windows eller Linux men väldigt många elever har Mac. Lärarna kör Macbook Pro's även dem. Alla program vi använder är anpassade för alla operativsystem.

Fyfan vad töntigt tänk att man måste ha en viss dator för att "överleva på en datainriktning".

Det skulle tvärtom vara rent skämmigt om en Datautbildning inte var plattformsfri.

Till TS tipsar jag om att satsa på en Macbook Pro 13 eller 15 istället. Den enda fördelen med Air är vikten, resten är bara nackdelar.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cindori:

Till TS tipsar jag om att satsa på en Macbook Pro 13 eller 15 istället. Den enda fördelen med Air är vikten, resten är bara nackdelar.

Det beror på om man orkar ta med ett åbäke som 15". Visst är den lätt jämfört med en motsvarande laptop, men det är fortfarande jobbigt

Sen tar den en jäkla plats på de uppfällbara borden. Så 13" känns vettigare enligt mig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Kan nog vara värt att kolla upp vad det är för program ni kommer använda innan du bestämmer vilken dator du ska köpa. Satsa på en 13" tycker jag. 11,6" är allt i minsta laget.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Airen är fin tackvare att den är jäkligt smidig att ha med sig, fullstort tangentbord har den också vilket får anses som ett krav.

När det gäller andra OS så går det utmärkt att både köra Windows och diverse Linuxdistar och en hög andra OS under parallells. Linux är rent allmänt en pina som enda OS på laptops om man vill att allt ska funka klanderfritt (som man är van vid om man använt OSX på laptops).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Skulle rekommendera Alienwares 11" om du ska överleva på KTH.
Mac är inget att ha om du ska gå datorinriktning, du kommer ändå få installera Linux.

Ska du läsa Datateknik 3åriga för högskoleingenjör eller 5 åriga civilingenjörsvarianten?
Den 3åriga är ute i Kista, pluggade själv Mikroelektronik i 2 år där innan jag bytte till Maskinteknik. Det är riktigt jävla nördigt där borta, men det festas ordentligt och lokalerna är mycket bättre än på gammel-campus på valhallavägen. Men skaffa inte en Mac.

Alienwares 11-tum? Menar du den som har samma grafikkort som MBP och en i3 som är brandad med en i5-logga? Att den låter som ett flygplan och har lampor som ett UFO är väl bara fördelar med antar jag.

Helvete TS ska du gå KTH i kista? Hoppas du gillar lajv och beter dig som personerna i Big Bang Theory, annars kommer du vara en outsider som en emo på gymnasiet.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Alienwares 11-tum? Menar du den som har samma grafikkort som MBP och en i3 som är brandad med en i5-logga? Att den låter som ett flygplan och har lampor som ett UFO är väl bara fördelar med antar jag.

Helvete TS ska du gå KTH i kista? Hoppas du gillar lajv och beter dig som personerna i Big Bang Theory, annars kommer du vara en outsider som en emo på gymnasiet.

Det är datateknik på KTH Kista, ja.

Jaså? Det låter ju inge skoj... vad rekommenderar du istället?

Permalänk
Medlem

Ska du ha Mac så röstar jag för att vänta på nya MBPn (då den nuvarande är efterbliven om man ska ha 13"), eller slå till på en 13" MBA med 4GB RAM. Okej, 11.6-an funkar väl också, men...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Den nya MBPn är nog inte speciellt långt borta, så det låter ju som ett vettigt tips att vänta in den. Ett snikalternativ kan ju annars vara plastbooken, men den kommer antagligen uppdateras snart den med, så... vänta ett par månader. Annars finns det ju riktigt bra (tex.) VAIOs i typ samma prisklass. En fördel som Macarna har är ju att du kan köra på OSX, Win och en hel hoper linuxdistar på den, till skillnad från en VAIO som "bara" klarar Win och Linux.
Beroende på vad du ska hålla på med för programmering så kan ju det vara en rätt stor fördel (eller inte nån fördel alls... ).

Alienware tycker jag du ska skita i. Känns lite som att betala för en Mac men ändå bara få samma slafsiga Win med geggigt register och bloatat antivirusskydd på datorn. Finns ett helt gäng laptops som är bättre val - om du nu tänker win-pc.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Men vad lär det vara för skillnad på nya MPBn och dom gamla då? Är inte villig att lägga några fantasisummor... Max typ 12000:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Men vad lär det vara för skillnad på nya MPBn och dom gamla då? Är inte villig att lägga några fantasisummor... Max typ 12000:-.

En trolig gissning är i3 / i5 istället för core2duo.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

En trolig gissning är i3 / i5 istället för core2duo.

Inga andra skillnader? Verkar inte vara så mycket att hänga i granen...

Ingen ny design? Inge SSD med instant-on som på MBA? (vill verkligen ha instant-on) etc...

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt mac för KTH då vissa program som används vid labbar inte funkar med mac. Skulle vara om du dualbootar med någon windows installation som det kan funka.

och alla fördommar mot kista stämmer ju itne helt ;P

Permalänk
Skrivet av betan:

Skulle inte köpt mac för KTH då vissa program som används vid labbar inte funkar med mac. Skulle vara om du dualbootar med någon windows installation som det kan funka.

och alla fördommar mot kista stämmer ju itne helt ;P

Det är väl bara dualboota eller köra paralells?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Skulle absolut inte köpa en macbook för KTH. Går där själv, stackars macbook nötter som blir retade skämtåsido. Många program fungerar skit dåligt under Windows och OS X fungerar de knappt alls. Lärarna där föredrar linux framför allt och vägrar hjälpa om man har annat. Så jävla dåligt. Aldrig använt linux och har ingen större lust. Lycka till med studierna. Du har knappt något liv de första åren..plugg,plugg,plugg,fest,plugg,plugg alla dagar i veckan å timmar

Låter som rätt mycke bullshit det där. Inom IT-svängen, framförallt på universitetesnivå och är *nix det naturliga valet. Precis som du säger, endel lärare föredrar linux osv. för att det är gratis. Och gratis är gott.

Men du kan köra de flesta *nix-program rakt av på en mac. Däremot begränsar du dig oerhört av att köra tex Windows då windows saknar alla de vanliga verktygen.

Däremot för vissa kurser, tex för CAD, eller om man ska ansluta datorn till någon gammal utrustning med en win32-applikation som enda system för att styra utrustningen. Då blir man lite utanför om man kör linux och/eller mac.

Du kan med din mac köra windows och linux också. Vilket gör att du sitter på the upper hand med din mac. Du kan köra allt de som de andra kan, plus att du faktiskt har en grymt fungerande unix-desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Inga andra skillnader? Verkar inte vara så mycket att hänga i granen...

Ingen ny design? Inge SSD med instant-on som på MBA? (vill verkligen ha instant-on) etc...

Det ryktas om ny design, men ingen vet.

Instant-on? Du stänger locket på datorn när du inte ska använda den och så öppnar du när det är dags igen?
Kan inte bli mycket mer instant.
SSD kommer säkert inte som standard, men kanske som tillval. Det är hursom väldigt lätt att sätta in själv, jag har en corsair force 120GB i min och har beställt en optibay så jag kan byta superdriven mot en hårddisk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut köra på en MBA.
Som sagt så är OS X unix baserat och de flesta programen för linux går att köra på OSX.

Störst fördelen med att köra mac om man ska utveckla är att du även kan skriva mjukvara för MacOS och iOS.
Sen är det ju förövring sjukt najs maskiner att arbeta på vilket jag anser vara det absolut viktigaste av allt när man ska spendera mycket tid vid datorn.

Jag kör själv inte mac utan en ThinkPad X200 som är på 12" och tycker att ni som säger att ~12" inte bekväma längre stunder inte vet vad ni talar om. Jag har kört med 15,6"s maskiner i många år och har aldrig gillat en dator så mycket som min X200.

12" är perfekt att arbeta på, inte ett dugg jobbigare än en 15"-are. Snarare så att det kändes som att man släpade runt på en tegelsten när man körde 15". Det går inte riktigt att beskriva varför det är så sjukt bra med en liten dator men det bara är det, det känns bara så naturligt.

Dock så ska man köra CAD så är det bara Windows som gäller, men ska man köra CAD så är det riktig workstation som gäller.
Tycker iofs att Inventor rullar på riktigt fint på min X200, men ska man göra mer komplexa saker så kräver det ju värre saker.

En MBA kommer kunna göra allt en Windowsburk kan och mycket mer eftersom du får en väldigt kompetent maskin som superbekväm och lämplig.
De linux och windows specifika sakerna du ska göra går jättebra att köra en i VM om inte bättre så länge det inte är intensiva program. Dvs du kan köra nästan allt i en VM förutom CAD och spel och sånt.

Jag tror att du kommer bli så jävla nöjd med en MBA eller Macbook för den delen.
Men se till att ha minst 128GB SSD/HDD.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Intressant att de som rekommenderar mac är samma personer som rekommenderar TS att inte läsa datorteknik över huvud taget för att det är för nördigt.
Mac-anhängare har alltid varit så anti-intellektuella.
"Once you leave mac, you're never going back".

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Instant-on? Du stänger locket på datorn när du inte ska använda den och så öppnar du när det är dags igen?
Kan inte bli mycket mer instant.

Sure, men så tar det ett halvår innan den går igång också.

Permalänk
Skrivet av PhoenixDown:

Sure, men så tar det ett halvår innan den går igång också.

Jag hinner aldrig få ner handen från skärmen till tangentbordet innan datorn är i full gång, när det gäller de nya macbook pro i varje fall. Min 1st gen Macbook är någon sekund långsammare visserligen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"