Permalänk
Medlem

Intel för CS5 och 3D?

Här kommer den eviga frågan AMD eller Intel.
Jag spelar inte utan jobbar med CS4, ska uppgradera till CS5, och 3D-program. På flera forum har man
rekommenderat Intel framför AMD men inte direkt förklarat varför.
Är det någon som vet varför Intel ska vara bättre i detta sammanhang?

Ska bygga en ny dator och det står nu och väger mellan Phenom II X6 1100T och kanske i7 950?
Vet att Sandy Bridge kommer åter i vår men vet ju inte om den fortsatt kommer ha barnsjukdomar så jag avstår från att testa den.

Vad gäller grafikkortet funderar jag på Card nVidia GTX470.

Permalänk
Inaktiv

Såna saker är väl ganska...flertrådiga, så då skulle väl en AMD Phenom II X6 vettigt.

Ska du köpa ett nytt GTX470 menar du? o_O

Permalänk
Medlem

Ja, jag ska bygga en helt ny dator och jag funderar alltså på en nVidia GTX470.
Något annat förslag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Theresin:

Ja, jag ska bygga en helt ny dator och jag funderar alltså på en nVidia GTX470.
Något annat förslag?

Ja, GTX470 är lite gammalt i dagens läge.
Jag skulle föreslå GTX 560 Ti, GTX 570
Eller kanske Radeon HD 6950 (som jag tror du kan låsa upp till HD6970, men det har jag ingen direkt koll på)

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Då för det bli GTX 560 eller 570 eftersom jag har läst att CS5 drar fördel av nVidias CUDA arkitektur.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Theresin:

Tack för tipset. Då för det bli GTX 560 eller 570 eftersom jag har läst att CS5 drar fördel av nVidias CUDA arkitektur.

Bra bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theresin:

Tack för tipset. Då för det bli GTX 560 eller 570 eftersom jag har läst att CS5 drar fördel av nVidias CUDA arkitektur.

Beror på vilket program i CS5 du snackar om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av partynikko:

Beror på vilket program i CS5 du snackar om.

Flera program i CS5 drar nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Flera program i CS5 drar nytta av det.

After Effects (som är ett program inom videoeditering) drar ingen nytta av varken CUDA eller ett grafikkort.

Däremot i Premiere så ska CUDA göra en del har jag för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av partynikko:

After Effects (som är ett program inom videoeditering) drar ingen nytta av varken CUDA eller ett grafikkort.

Däremot i Premiere så ska CUDA göra en del har jag för mig.

Enligt http://www.nvidia.com/object/builtforadobepros.html drar Premiere, After Effects och Photoshop nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Enligt http://www.nvidia.com/object/builtforadobepros.html drar Premiere, After Effects och Photoshop nytta av det.

Intressant. Hänger själv på videocopilot.net (ett av after effects största inofficiella sidor?) där de säger ständigt i forumdelen att AE inte supportar det.
Ska spekulera kring det, intressant dock ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Enligt http://www.nvidia.com/object/builtforadobepros.html drar Premiere, After Effects och Photoshop nytta av det.

om du läser lite noggrannare så handlar den sidan om quadro, en helt annan serie kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tobbe305:

om du läser lite noggrannare så handlar den sidan om quadro, en helt annan serie kort.

Mjo. Menar du att det har stöd för Quadro men inte Geforce?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Mjo. Menar du att det har stöd för Quadro men inte Geforce?

Precis. Har också hört det. Sen är Quadro så äckligt dyra att det inte är värt det (sålänge du inte jobbar professionellt med det och har stora workstations)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Mjo. Menar du att det har stöd för Quadro men inte Geforce?

ska inte säga för mycket, då jag inte är speciellt insatt i ämnet. påpekade bara att sidan du länkade handlar om quatro grafikkort och inte geforce..