Permalänk
Medlem

Onkyo SR308 vs SR508

Tjenare!

Har tittat på högtalare ett tag och hade i princip bestämt mig för att köpa en Onkyo TX-SR508 när jag hittade ett par högtalare begagnat, förhoppningsvis M-65 eller dynavoice dynamite.

Men så idag såg jag att komplett hade rea på SR308, och jag funderade då på om jag skulle slå till.

Då är frågan, om vi skiter i att 508 har 7.1 och mindre ingångar för HDMI etc då jag inte behöver så många, är det värt de 800 extra som jag får betala för en SR508 i så fall?

Hoppas ni förstod vad jag menade, fråga annars!

MVH// Rydisen

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej
Jag hade satsat på 508. Den är lite bättre på flera punkter, watt, ingångar och rums kalibrering. Dessutom e den lite billigare på prisjakt. Ska du ha den för Stereo eller hemmabio?
Kan va lite svårt å få ut bra tryck ur i ett par högtalare vid stereo lyssning med en mindre hemmabio-stärkare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=578624,578623

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSork:

Hej
Jag hade satsat på 508. Den är lite bättre på flera punkter, watt, ingångar och rums kalibrering. Dessutom e den lite billigare på prisjakt. Ska du ha den för Stereo eller hemmabio?
Kan va lite svårt å få ut bra tryck ur i ett par högtalare vid stereo lyssning med en mindre hemmabio-stärkare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=578624,578623

först och främst stereo, och film med två högtalare, men sen nr man flyttar hemifrån hade kanske varit skönt om det skulle gå att uppgradera till surround utan att behöva köpa ny förstärkare

508 hade varit självklart om det varit fullpris på båda, men http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=594809 det skiljer liksom 800 kronor nu

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

okej ja de va ju billigt/prisvärt. Nä den stora frågan e väl va du ska ha den till å vilka krav du har. Men Köper du den så skulle ja rekommendera en fin sub som kan hjälpa till så du får lite tryck.

Ja vet inte riktigt om ja kan hjälpa dig så mycket för ja har lite högre krav, å vet inte riktigt hur bra dom billigare stärkarna e.
Jag kör nämnligen me en Onkyo TX-NR807
Å de e ju inte "riktigt" i samma klass. Å redan där e de lite svårt å få ut samma effekt i frontarna vid stereoläge som när ja hade min stereo-stärkare.
Har trixat lite i inställningarna så nu har ja fått till de väldigt bra men med en billig model ska man nog inte förvänta sig underverk. Men den duger säkert bra till hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSork:

okej ja de va ju billigt/prisvärt. Nä den stora frågan e väl va du ska ha den till å vilka krav du har. Men Köper du den så skulle ja rekommendera en fin sub som kan hjälpa till så du får lite tryck.

Ja vet inte riktigt om ja kan hjälpa dig så mycket för ja har lite högre krav, å vet inte riktigt hur bra dom billigare stärkarna e.
Jag kör nämnligen me en Onkyo TX-NR807
Å de e ju inte "riktigt" i samma klass. Å redan där e de lite svårt å få ut samma effekt i frontarna vid stereoläge som när ja hade min stereo-stärkare.
Har trixat lite i inställningarna så nu har ja fått till de väldigt bra men med en billig model ska man nog inte förvänta sig underverk. Men den duger säkert bra till hemmabio.

Jag är ju ingen audiofil direkt, så. Men klart, lite tryck ska där ju va, lyssnar på Drum and bass och dubstep i princip, och vill inte att det ska bli sämre tryck p.g.a förstärkaren

Men kanske blir att spara de pengarna där på förstärkaren och köpa en begagnad sub ? Det kanske vore rätt smart?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om de billigare modellerna, men jag har en TX-NR3008 med 7.1 högtalare, vilken är en helt otrolig upplevelse!

Visa signatur