Gammal systemdisk slöar ner mitt system. Hjälp!?

Permalänk

Gammal systemdisk slöar ner mitt system. Hjälp!?

Suttit på mitt nya system nu och är på de flesta punkter väldigt nöjd. Men de är något som stör mig oerhört.

När vissa program skall startas, alltså sånna som inte ligger i bakgrunden, så "väntar" de på att att min sekundära HDD (gammal systemdisk) ska snurra igång. Vilket tar drygt en sekund. Sitter man på en SSD som main disk så vill man fan inte ha de lagget.

Vad tror ni? Den är helt blåst på allt som var på den från början. De är en Samsung 400Gb med SATA II gränssnitt. Systemet är de som står i sign.

[EDIT] Och självklart sitter alla mina SATA enheter på mina 6Gb portar..

Permalänk
Keeper of the Bamse

Under power options kan du välja avancerat och stänga av funktionen som gör att mekaniska diskar snurrar ned.
Vad är det för program du menar? jag vet att mitt winamp kunde ta tid på sig att starta pga att min MP3-mapp låg på en "sovande" mekanisk disk.

Men som sagt, stäng av energisparfunktionen så löser sig problemet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Ah, soft. De är Maya huvudsakligen.. Ska kolla upp de, tackar (:

Permalänk

Kör även lite diagnos verktyg så att disken inte är skadad. Gamla dåliga diskar kan ge mycket seghet i system ävem om de bara är lagringsdiskar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Entusiast

Installera OS + Drivrutiner samt OS-start program på SSDn så kan du köra Spel och lagring på den andra..
Mycket lättare istället för att blanda ihop allt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

din gamla hårddisk somnar
testa nedan så snurrar den på heltid

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Kör även lite diagnos verktyg så att disken inte är skadad. Gamla dåliga diskar kan ge mycket seghet i system ävem om de bara är lagringsdiskar.

Skrivet av Jonssown:

Installera OS + Drivrutiner samt OS-start program på SSDn så kan du köra Spel och lagring på den andra..
Mycket lättare istället för att blanda ihop allt.

Skrivet av 9SDP:

din gamla hårddisk somnar
testa nedan så snurrar den på heltid

http://i1198.photobucket.com/albums/aa444/9DSP/fullsnurr.jpg?...

Tack för hjälpen! Trodde Printscreen menade i bios. Har varit för lat/glömsk för att leta upp de..

Jag har som sagt bara mitt OS, mina huvudprogram och två spel - jag är en dålig människa - på SSDn.

Har du något diagnostik program att rekomendera FULLMOON. Har tänkt att spara projekt filer på den, trist om den är pajko och allt försvinner..