Permalänk

H70

Hej, har införskaffat en dator med h70 kylare - tänkte att jag skulle testa att köra original fläktarna innan jag köpte nya för att se hur mycket jag skulle bry mig om den "oberömda" ljudnivån.
Och ja, den är på tok för hög tycker jag.

Har sökt och läst en del om vilka andra fläktar man kan skaffa osv, men får inte riktigt klart för mig exakt vad som är det optimala.

Först och främst - insug eller utblås? Hur mycket påverkar det temps? För/nackdelar?

Scythe - Noctua - Annat - att byta ut med?

Har förstått att valet verkar ligga mellan optimerad kylning eller optimerad ljudnivå?
De flesta andra fläktarna låter betydligt mindre, men hur är det med kylningen - kommer jag få mindre ljud och högre temps om jag byter fläktar?
Hade helst sett lägre ljudnivå och bättre temps, men kanske är optimistiskt

Permalänk

Insug/utblås, det beror ju på hur du har resten av chassit, men det är ganska personligt.
Corsair vill ju att du ska suga in kall luft från utsidan och in i chassit. Men har du datorn mot en vägg så kommer ju den varma luften från grafikkortet att blåsa in i chassit igen (givet då att du kör på referenskylaren) vilket är mindre bra, undrar hur det stod till hos Corsair när dom kom på det...

Det finns massa andra fläktar, och självklart så offrar man ju kylförmåga iom. lägre ljudnivå.
Finns ett stort urval av bra fläktar ute på marknaden. Noctua är ju erkänt bra, om än dyra.
Ett billigare alternativ är ju att ta ett par Scyte Gentle Typhoon och sätta dit, finns säkert billigare/tystare, har inte direkt bra koll på den fronten

Sen det sista du kan göra är att införskaffa en bra fläktkontroller, bara att sänka hastigheten när det är filmtajm eller dags att sova, och vid spel så höjer du den igen

Stavning
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

dem låter inte så farligt om du har en fläktkontroller. men det finns en mekanisk oljud som går på nerverna ibland.

jag bytte ut min med 2x http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...
och använder fläktkontrollen i en NZXT phantom, man hör dem knapt på helfart.

har du bra luftflöde i chassit så rekomenderar jag utblås, mycket damm samlas i radatorn annars.

som sagt så har jag en NZXT phantom med 4 120mm för inblås bakom filter, och 1x 200mm för utblås + H70;ns 120mm.
men just denna chassi är verkligen väl luftad, så jag har H70 fläkterna som utblås. sessorn och moderkortet ligger på 45C respektive 30C efter 1-2 timmer i bad company 2.

Permalänk

Så sammanfattningsvis, har man bra luftflöde i datorn / har datorn vid väggen kan det vara värt att köra utblås på sin h70, då får jag se till att fixa ett bra luftflöde i datorn med andra ord
Att inte få in massa onödigt damm i datorn / radiatorn är ju helt klart positivt.

Ah kan ta en snabbis ang övrig chassi kylning också - har ett define XL med de två medföljande 140mm fläktarna i fronten, 180mm utsug i toppen och sen h70;an. Funderar på att ta och köpa mer / bättre fläktar samtidigt som jag fixar nya till h70.

Tänkte fylla fläktplatserna i chassit, dvs 1x120mm insug till i fronten och 1x140mm på sidan (vid grafikkortet(en), osäker på om den bör vara insug/utblås dock, sett båda varianter.

Men 2x Scythe typhoon 1850rpm till h70 + fläktkontroller som utblås, 1x120mm av modell X(?) med rpm X(?) i fronten och en 140mm modell X som utblås/inblås med rpm X på sidan - låter det vettigt / någon som vill fylla i X;n? :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Insug/utblås, det beror ju på hur du har resten av chassit, men det är ganska personligt.
Corsair vill ju att du ska suga in kall luft från utsidan och in i chassit. Men har du datorn mot en vägg så kommer ju den varma luften från grafikkortet att blåsa in i chassit igen (givet då att du kör på referenskylaren) vilket är mindre bra, undrar hur det stod till hos Corsair när dom kom på det...

Det finns massa andra fläktar, och självklart så offrar man ju kylförmåga iom. lägre ljudnivå.
Finns ett stort urval av bra fläktar ute på marknaden. Noctua är ju erkänt bra, om än dyra.
Ett billigare alternativ är ju att ta ett par Scyte Gentle Typhoon och sätta dit, finns säkert billigare/tystare, har inte direkt bra koll på den fronten

Sen det sista du kan göra är att införskaffa en bra fläktkontroller, bara att sänka hastigheten när det är filmtajm eller dags att sova, och vid spel så höjer du den igen

Noctuas fläktar är mer eller mindre värdelösa till H70 eftersom de lämnar ett grymt dåligt statiskt tryck. Gentle Typhoons är det som gäller.

Datorn i sign, H70 med 2 st GentleTyphoon 1850rpm med fläktkontroller, kör fläktarna på ca 80% ger mig en idle runt 32-33 grader och en Prime95-temp efter en timme på ~70 grader.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Noctuas fläktar är mer eller mindre värdelösa till H70 eftersom de lämnar ett grymt dåligt statiskt tryck. Gentle Typhoons är det som gäller.

Datorn i sign, H70 med 2 st GentleTyphoon 1850rpm med fläktkontroller, kör fläktarna på ca 80% ger mig en idle runt 32-33 grader och en Prime95-temp efter en timme på ~70 grader.

Jag måste fråga, vad menar du med "statiskt tryck"? Läste i en katalog där det skröts om en fläkts statiskta tryck.

Då jag läst aerodynamik så måste det vara det ökade dynamiska trycket man är ute efter när det gäller luft i rörelse? Börjar misstänka att en hel bransch är ute och cyklar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Jag måste fråga, vad menar du med "statiskt tryck"? Läste i en katalog där det skröts om en fläkts statiskta tryck.

Då jag läst aerodynamik så måste det vara det ökade dynamiska trycket man är ute efter när det gäller luft i rörelse? Börjar misstänka att en hel bransch är ute och cyklar..

Statiskt tryck när det gäller just fläktar/radiatorer är fläktens förmåga att skapa ett lufttryck som klarar att färdas genom de trånga passagerna i en radiator. Det finns testat i massor att en fläkts förmåga att flytta luft inte korrelerar med dess förmåga att pressa luft genom en radiator. Man använder samma term inom byggbranschen för att mäta en fläkts förmåga att pressa luft genom ett ventilationssystem.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

Noctua har ju en fläkt som är bra på att skapa tryck, NF-P12.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Statiskt tryck när det gäller just fläktar/radiatorer är fläktens förmåga att skapa ett lufttryck som klarar att färdas genom de trånga passagerna i en radiator. Det finns testat i massor att en fläkts förmåga att flytta luft inte korrelerar med dess förmåga att pressa luft genom en radiator. Man använder samma term inom byggbranschen för att mäta en fläkts förmåga att pressa luft genom ett ventilationssystem.

Tackar för förklaringen, skiljer sig en del ifrån Aerodynamik. Men det finns absolut en poäng i det du säger.

Visst kan det vara en skillnad som du säger, dock så blir kompressibilitet en faktor först vid hastigheter större än M0.4.
Det som jag tror är den avgörande faktorn vid en fläkt är hur luftströmmen ser ut efter att den passerat fläkten. Dvs blir den en fin rotor eller "hela havet stormar" på luftpartiklarna.

Sry om jag låter som en besserwisser, det är inte menat så. Utan rent i diskussionssyfte och egenintresse i ämnet.

Permalänk

Noctuas NF-P12 är inte lika bra som Scythe GT 1850rpm fläktarna vad gäller statiskt tryck, faktum är att Noctuans statiska tryck är lägre än original fläktarna i H70l. Jag köpte 2 st GT och satte runt H70. Är supernöjd med dem!
Dem låter inte alls lika mycket trots mycket högre tryck, originalfläktarna satte jag som inblås i sidan och utblås där bak, men dem ska bytas mot Scythe S-Flex vid tillfälle. Dem har ett hemskt ljud i sig även med motstånd och nerdragna med fläktkontroller.
Du har en fläktkontroller med i ditt chassi, fick jag med min.
Kolla in min dator då vi har samma chassi!