Permalänk
Medlem

Skolprojekt

Hej!

Det är så att vi är ett par polare som har satt igång ett projektarbete för vårat sista arbete i Teknikutveckling. Vi började med projektet i början av Januari, 2011 och det skall vara klart innan sommaren. Syftet med denna tråd är att göra en marknads undersökning för att se hur många som skulle engagera sig i ett sådant spel som vi håller på med.

Våran idé går ut på att göra ett MMORPG spel, lite likt Runescape fast med ett lite mer friare gameplay/pvp område, vi funderar på att lägga in servers med PvP/PvE-titel (som World of Warcraft) och vi har också problem att bestämma vardera detta skall vara ett Client eller Web browser-spel.

Självklart kommer detta vara GRATIS och det vi kommer få vår inkomst från är donationer då vi inte får göra något gratis så därför var detta det vi kom på. Jag tyckte det kanske kunde vara en bra idé att lägga ut en tråd här på Fragbite då det flesta av er är insatta i MMORPG/MMO scenen, jag antar att det flesta har provat på Runescape och spelat det under längre tid, eller iallafall Tibia.

Därför skulle VI vilja ställa ER ett par frågor;

Är det här en bra idé? Varför/Varför inte?

Är detta någonting ni skulle tänka er spela? (Motivera gärna erat svar).

Skulle du betala för att spela ett sådant spel? Varför/Varför inte?

Detta är våra viktigaste frågor vi måste fråga, självklart kommer det att vara gratis såvida ni inte vill lägga ut en donation när spelet är klart. Donationer kommer ENDAST vara där för att vi inte får jobba gratis i detta projekt p.g.a våran lärare.

Jag förstår att marknaden är stor och varför skulle dem just spela VÅRAT spel när det finns så mycket mer gratisspel som är välgjorda, men tyckte det kunde vara en rolig idé att faktiskt sätta igång något sådant själv.

Tack på förhand
aFFiNiTY

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aFFiNiTY:

Hej!

Det är så att vi är ett par polare som har satt igång ett projektarbete för vårat sista arbete i Teknikutveckling. Vi började med projektet i början av Januari, 2011 och det skall vara klart innan sommaren. Syftet med denna tråd är att göra en marknads undersökning för att se hur många som skulle engagera sig i ett sådant spel som vi håller på med.

Våran idé går ut på att göra ett MMORPG spel, lite likt Runescape fast med ett lite mer friare gameplay/pvp område, vi funderar på att lägga in servers med PvP/PvE-titel (som World of Warcraft) och vi har också problem att bestämma vardera detta skall vara ett Client eller Web browser-spel.

Självklart kommer detta vara GRATIS och det vi kommer få vår inkomst från är donationer då vi inte får göra något gratis så därför var detta det vi kom på. Jag tyckte det kanske kunde vara en bra idé att lägga ut en tråd här på Fragbite då det flesta av er är insatta i MMORPG/MMO scenen, jag antar att det flesta har provat på Runescape och spelat det under längre tid, eller iallafall Tibia.

Därför skulle VI vilja ställa ER ett par frågor;

Är det här en bra idé? Varför/Varför inte?

Är detta någonting ni skulle tänka er spela? (Motivera gärna erat svar).

Skulle du betala för att spela ett sådant spel? Varför/Varför inte?

Detta är våra viktigaste frågor vi måste fråga, självklart kommer det att vara gratis såvida ni inte vill lägga ut en donation när spelet är klart. Donationer kommer ENDAST vara där för att vi inte får jobba gratis i detta projekt p.g.a våran lärare.

Jag förstår att marknaden är stor och varför skulle dem just spela VÅRAT spel när det finns så mycket mer gratisspel som är välgjorda, men tyckte det kunde vara en rolig idé att faktiskt sätta igång något sådant själv.

Tack på förhand
aFFiNiTY

Att copy paste en tråd kan väl alla.
Runescape känns föråldrat.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Att copy paste en tråd kan väl alla.
Runescape känns föråldrat.

Vad menar du med att "copy paste en tråd", jag skrev den ursprungligen på Fragbite och eftersom jag tyckte att den summerade våra frågor rätt bra och svar på det communityn skulle ha frågat, så "copy paste:ade" jag den.

Permalänk

Client baserat ska det vara! jag har personligen alltid tyckt att "web browser" spel känns snåla?

Vilket sorts tema hade ni tänkt er? typ fantasi, medeltid, annat? vad kommer göra just ert spel värt att spela över andra spel som är gratis?

Jag behöver personligen mer info före jag kan ge mina åsikter om vad jag tycker osv.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Client baserat ska det vara! jag har personligen alltid tyckt att "web browser" spel känns snåla?

Vilket sorts tema hade ni tänkt er? typ fantasi, medeltid, annat? vad kommer göra just ert spel värt att spela över andra spel som är gratis?

Jag behöver personligen mer info före jag kan ge mina åsikter om vad jag tycker osv.

Vi kommer köra medeltid, det som gör vårat spel lite "bättre" än mängden är väll att vi kommer försöka fixa vårat spel efter spel-communityns förslag och tankar omkring det. Vi kommer ha sjukt bra support och vi kommer ha ett system där man kan göra olika förslag och sådant på vårat forum som man sedan röstar om.

Vi kommer också ha ett "ticket-system" för att kunna lösa ut buggar så snabbt som möjligt, vi kommer också som sagt ha lite friare pvp och gameplay-system, har tagit kontakt med flertal olika stora spelföretag som skall hjälpa oss som våran "referensgrupp" och lägga till extra funktioner som dem tycker vi missat.

Vi kommer nog att ha ett liknande level-system som på Runescape där man levlar Strength/Attack/Defense och får combat levels etc. etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aFFiNiTY:

Vi kommer nog att ha ett liknande level-system som på Runescape där man levlar Strength/Attack/Defense och får combat levels etc. etc.

Vet inte hur mycket jag gillar det systemet, men ni måste allafall skaffa massa skills och skill trees annars blir det bara runescape av det? /klasser?
Tycker jag

Permalänk
Medlem

Hur mycket tid har ni? För ett halvår är ganska kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacy:

Hur mycket tid har ni? För ett halvår är ganska kort.

Vi har ett halvår att göra upp en plan för projektet, vi har massvis av år efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aFFiNiTY:

Vi har ett halvår att göra upp en plan för projektet, vi har massvis av år efter det.

så ert projektarbete är att planera det? antar ni skriger gdd, konceptar, itererar, prototypar och allt sånt där med då?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Jag gillar mindre spel men som har mycket känsla. Om jag gillar spelet så kan jag absolut tänka mig att donera lite med jämna mellanrum, som istället för en månadskostnad.

Svårt att uttala mig mer eftersom det ännu verkar vara rätt lösa planer, men hittills låter det ju bra.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Att anpassa sitt spel efter communityn är inte en bra idé. Ordleken "tomma burkar skramlar högst" sammanfattar det hela.

Eftersom det är ett skolprojekt så skulle jag rekommendera att hålla det så enkelt som möjligt.
Börja med att välja om spelet ska vara pvp eller pve.
Gör det web baserat så att spelarna kanske tom kan ta med liret till mobilen
skippa fantasy iom att det är lite väl mycket korkurnans- kontakta stalker gänget och kolla om ni får göra ett mmo av deras värld

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm