Fredagspanelen 7: Förväntningar inför Cebit, SSD-nyheter och datorbyggarfilosofi

Permalänk
Medlem

Fredagspanelen <3
Ser fram emot video från mässan! Låter klokt att göra som ni tänkt och hoppas vi får se mycket smaskigt.

Permalänk

Hahah gillade hur Emil hånande Jonas för alla hans hårddiskar när han kör på sandybridge ^^

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem

Har ni lekt med face poser från Garry's Mod på varandra eller? o_0

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

Dom kanske tänker efter en extra gång innan dom skickar ett nytt chassi för recension. Men det är bra när ni tar upp både bra och dåliga saker med produkterna. Det var ju inget gnäll heller utan konstruktiv kritik.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem

Trevlig fredagspanal.. Vi ses nere på Cebit om två veckor, kommer vara där fre-lör..

Permalänk

In med ett skärmtest!

Och förklara skillnaden mellan tn, ips mfl. Tror det är många som inte inser skillnaden faktiskt.

Själv sitter jag ändå på en led backlit benq 24" + en gammal iiyama 19", men det har mest med ekonomin att göra

Alltid lika intressant med fredagspanelen! Bra jobbat!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Underbar fredagspanel! Riktigt skoj med er diskussion om hur ni bygger era datorer
Och gå loss med kameran på Cebit! Låter grymt, speciellt med er plan om mycket videos på produkter. Fint fint!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Jag hade även lite problem med synk av ljud och frame. Gick bra om jag då och då klickade bakåt. Angående köp så kan jag hålla med om att det är värt att lägga pengar på skärmen. Dagens grafikkort ger så bra bild och förtjänar en bra skärm. Var en enorm skillnad för mig att gå från min billiga Benq till en riktig Samsung XL2370. Sitter ändå många timmar och surfar. Sedan så är jag grymt nöjd över min SSD som jag köpte för ett år sedan, den hdd har förändrat mitt liv. Och vad det gäller lagring så har jag en vanlig 1,5 TB USB disk som jag nu ska komplettera med en NAS på 2 TB som jag kan även nå med min smartphone via en app var jag än är. Jag har velat hit och dit vad det gäller lagring av bilder, bara inse att en lagring på nätet ofta inte är tillräckligt. Så som de säger i panelen så läs på. Och tänkt över vad ni gör mest vid datorn och vad ni har för behov. Lägg pengar på det som kan förbättra livskvalitet, ergonomi, tid, mobiltet, nördighet etc.

Permalänk
Medlem

Gillar att ni har så sköna bilder i länkarna till filmerna

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Skärm

Skärm test tack! Gärna ett med bara LED och 22-24 tum. När kommer Benq med nya modeller?

Visa signatur

tja

Permalänk
Avstängd

Ni får ursäkta, men jag kunde inte hålla mig för skratt!

Visa signatur

Corsair Obsidian 700D || Asus P8P67 Deluxe (v1204) || Intel Core i7-2600k @ 4.0GHz || Corsair H70 || Corsair Vengeance™ 8GB DDR3 1600MHz
XFX Radeon HD6970 (v11.2) || Samsung Spinpoint F3 1TB || LG Bluray BD-RE || Corsair HX 850W || Zalman MFC1 Plus Fan Controller

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte att dom gnäller på recensionen.. Det är ju helt klart brister med chassit, vore ju konstigt att inte nämna dessa. Felet ligger ju hos dom.

Härlig fredagspanel som vanligt!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon98710:

Fattar inte att dom gnäller på recensionen.. Det är ju helt klart brister med chassit, vore ju konstigt att inte nämna dessa. Felet ligger ju hos dom.

Härlig fredagspanel som vanligt!:)

Ja exakt. De är innovativa men sånna allvarliga fel är inte acceptabelt. Jag antar att det inte finns någon CE-märkning på alla chassin ännu, för det chassit skulle inte gå igenom det. Silverstone kan så mycket bättre och de borde inse det själva!

Permalänk
Inaktiv

Hahaha. skrattar gott åt bilden. En ser lite gay ut, och den andra ser ut att ha rökt på

Trevligt med fredagspanelen.

Permalänk

Skulle inte dom recensera ett GTX 580 med trippelkylare? Direct II, tror jag den hette?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

In med ett skärmtest!

Och förklara skillnaden mellan tn, ips mfl. Tror det är många som inte inser skillnaden faktiskt.

Själv sitter jag ändå på en led backlit benq 24" + en gammal iiyama 19", men det har mest med ekonomin att göra

Alltid lika intressant med fredagspanelen! Bra jobbat!

Skrivet av Kanel:

...De billigaste skärmar säljs ofta som "gaming" skärmar och med PR kring låg ms runt 2-5ms. Dessa skärmar använder paneltypen kallad "TN".
Nackdelen med TN är att betraktningsvinklarna är låga, dvs att bilden ändrar utseende när man sitter mer åt sidan när man kollar på bilden.
Den andra nackdelen är färgåtergivningen som är relativt sätt sämre än de dyrare.

Den andra typen av prisklass, kalla det "mellan" eller vad du nu vill. Denna prisklass har ofta PVA paneler i olika utföranden. Dessa är aningen segare vad gäller fördröjningen (6-25ms?). De har bättre bildåtergivning av färger och lämpar sig mycket bättre än TN för grafikbearbetning m.m.
Dessa paneler har breda betraktningsvinklar.

Den dyraste prisklassen använder ofta IPS paneler av olika benämning. Denna prisklass har bra bildåtergivning av i stort sett allt och har därmed även ett högt pris som avskräcker det flesta. Fördröjningen liknar prisklassen "mellan". Dessa paneler har breda betraktningsvinklar...

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Permalänk
Medlem

Älskar Fredagspanelen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram mot testerna av Antec Kühler H20 620 och Corsair H60 är sugen att inhandla så man slipper 800g klumpen som sitter i enbart pushpins

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Haha, sjukt mycket bättre än de första avsnitten!
btw hur snabbt fyller man en 60gb ssd? är lite sugen på att köpa när man har pengar över

60GB passar mig utmärkt, har w7 pro 64-bit ~~ 14GB, Steam med massor spel, l4d2, wc3 ~~20GB, användarmappen tar 2GB för mig, och då är spotify 1.9GB så förstår inte andra som har giganstiska användarmappar, bara till att rensa upp efter sig. Har OCZ Vertex 2 60GB, den räcker och blir över för mig, har typ 20GB över, lägger mp3, film, serier och temp på min 750GB hdd.

Permalänk
Medlem

Kan ni klargöra för mig som inte är fullt så insatt som jag var för ca 2 år sedan när jag köpte min s1366 burk med i7 920 vad exakt det är som gör att "prestandan i de flesta fall är något bättre på s1155" som Emil säger ? Vad missar jag med min platform?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Crakso:

60GB passar mig utmärkt, har w7 pro 64-bit ~~ 14GB, Steam med massor spel, l4d2, wc3 ~~20GB, användarmappen tar 2GB för mig, och då är spotify 1.9GB så förstår inte andra som har giganstiska användarmappar, bara till att rensa upp efter sig. Har OCZ Vertex 2 60GB, den räcker och blir över för mig, har typ 20GB över, lägger mp3, film, serier och temp på min 750GB hdd.

Min Steam-mapp som verkligen har massor med spel ligger på 172GB. Så ja, det känns inte aktuellt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Kan ni klargöra för mig som inte är fullt så insatt som jag var för ca 2 år sedan när jag köpte min s1366 burk med i7 920 vad exakt det är som gör att "prestandan i de flesta fall är något bättre på s1155" som Emil säger ? Vad missar jag med min platform?

helt enkelt att din processor oftast kommer vara klenare http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Känns inte som att jag kommer få så mycket mer prestanda med s1155 enligt de testerna. Kör för närvarande i7an i 4Ghz, får väll höja den lite ytterliggare.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Känns inte som att jag kommer få så mycket mer prestanda med s1155 enligt de testerna. Kör för närvarande i7an i 4Ghz, får väll höja den lite ytterliggare.

Har du idag några andra flaskhalsar? En SSD-disk och bättre grafikkort kan göra underverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

60GB passar mig utmärkt, har w7 pro 64-bit ~~ 14GB, Steam med massor spel, l4d2, wc3 ~~20GB, användarmappen tar 2GB för mig, och då är spotify 1.9GB så förstår inte andra som har giganstiska användarmappar, bara till att rensa upp efter sig. Har OCZ Vertex 2 60GB, den räcker och blir över för mig, har typ 20GB över, lägger mp3, film, serier och temp på min 750GB hdd.

Jag har 160 gigs SSD och den känns åt helvete för liten.
127 gig är fullt och 22 gig ledigt.
Bara Steam tar 55 gig, och då har jag ändå fått avinstallera flera spel som jag hade velat fortsätta ha installerade.
Sen Mass Effect 2 16 gig, Starcraft 2 9 gig, Warcraft 3 1 gig och lite andra spel som jag inte har via steam installerade.
Min användar mapp är på typ 10 gig, varav 5-6 är bioware.

Sen Office, Photoshop och lite annat installerat på det.

Hade jag installerat spelen på en annan hårddisk kanske 60GB hade varit tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Total_Cu:

Har du idag några andra flaskhalsar? En SSD-disk och bättre grafikkort kan göra underverk.

Nej inte direkt... Har en 80GB Intel G2 SSD samt ett nyköpt HD6970, nästa köp blir troligtvis ett till 6970. Känns mer aktuellt än att byta till SB. Eventuellt att det är värt att uppgradera till Hexa-core när Ivy Bridge kommer?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

FredagspaneleN<3

Visa signatur

Fractal Design Define Nano S - Intel i7 8700k - Asus RX 580 OC 8GB - Corsair Venegeance 16GB DDR4 3000MHz - Samsung 970 Pro 500GB SSD - Fractal Design Integra M 650W - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - Samsung 27" C27FG70F Curved

Permalänk
Medlem

http://www.netshop.no/Search.aspx?q=INTEL+SSD+320+SERIES ytterligare en nyhet som ingen uppmärksammat.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.