Apple lanserar nya Macbook Pro med Intel Sandy Bridge, Thunderbolt och Radeon

Permalänk
Medlem

Lite antiklimax, Jag hade hoppats på ny design och lite mer nya leksaker. Men, det viktiga var att få in en bra processor och ett bra grafikkort. Så, efter 16 år så går jag nu tillbaka till Apple igen, känns bra Sekten here i come!

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Skitgrafikkort... Nja! Min MBP (av förra generationen) klarade i alla fall av att driva Modern Warfare i 1920x1200 med extra lull-lull, vilket enligt mig inte är skit.

Ja men de tror ju ingen här på sen. 10 fps räknas faktiskt inte.

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Skitgrafikkort... Nja! Min MBP (av förra generationen) klarade i alla fall av att driva Modern Warfare i 1920x1200 med extra lull-lull, vilket enligt mig inte är skit.

Och min laptop med ett HD4250 klarar Crysis...

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Ja men de tror ju ingen här på sen. 10 fps räknas faktiskt inte.

Skrivet av SpammerN^:

Och min laptop med ett HD4250 klarar Crysis...

Haha, trångsynthet at it's best

Permalänk
Skrivet av silicon111:

Sen var lenovon 10x snyggare också.

De flesta håller nog inte med dig.
Själv tycker jag Lenovo-maskinerna ser rätt trista ut.

Ren prestanda är inte heller allt, men kan hålla med om att det vore trevligt med lite lägre priser på Apples maskiner.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

De flesta håller nog inte med dig.
Själv tycker jag Lenovo-maskinerna ser rätt trista ut.

Ren prestanda är inte heller allt, men kan hålla med om att det vore trevligt med lite lägre priser på Apples maskiner.

Precis, Lenovos maskiner ser ut som något från 80-talet, så nej dom är inte speciellt snygga.
Hade Apple pressat priserna lite, så hade det varit aktuellt att byta.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Besviken på att de inte har ökat upplösningen på 13-tummaren, får vänta tills nästa generation.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att inte lägga till usb 3,0??

Permalänk
Medlem
Skrivet av limemil:

Finns det någon anledning att inte lägga till usb 3,0??

Licenspengar. Displayport är gratis men HDMI och USB3.0 kostar pengar att lägga till. Förmodligen därför, men Apple har säkert en annan förklaring till varför HDMI och USB 3.0 "inte duger".

Permalänk

15"- och 17"-modellerna verkar trevliga men är på tok för dyra. 13" har en trevlig formfaktor och ett överkomligt pris men saknar diskret grafikkort vilket känns rätt b. Trist då jag var lite sugen på en sådan.

Permalänk
Medlem

Gött, blir att sälja min nuvarande stationära då och köpa en MBP 15" !

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

Jag bryr mig inte om Thunderbolt eller ens USB 3. Men pga ett par skäl kommer jag inte beställa en som jag hade tänkt. Jag ville ha en 13-tummare och dessa saker hade jag hoppats på vilket gjort att jag ångrat mig:

  • Ingen ny "mer slimmad" design som det ryktats om.

  • Inget nytt material t ex liquid metal som det pratats om.

  • Någon här på forumet påpekade att Apple bytt design på sin meny till mörkare vilket gjorde att jag hoppats på en mörkgrå liquid metal-variant.

  • Ingen SSD eller hybrid-variant i standard-utförandet (med grundpriset).

  • För låg upplösning. Air har 1440x900 i samma storlek??

  • Skippad DVD-enhet till fördel för bättre batteritid t ex.

Synd, men det blir till att vänta ett år på nästa, nydesignade versionen..

Permalänk
Medlem

Apple borde sluta snåla med hårdvaran!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk

Väldigt trevligt med AMD grafik. Lär vara bra för AMDs kassa?

Permalänk
Medlem

Haha, rätt underhållande hur Apple kan sälja low-endsystem i princip helt utan grafisk kapacitet till ett high-endpris.

Edit: Jämför bara med ett helt random exempel, översta jag hittade på dustin, från Asus, ASUS N43JF Nvidia gt425, 2,53GHz i5, 4GB ram, 16:9, w7 64-bit, 2mp-kamera, 500GB hårddisk, samma batteritid och samma anslutningar förutom thunderbolt, kostar lite över 7000.
Sammanfattningsvis så har den större skärm, 16:9, samma processor/ram, ljusår bättre grafik, 50% större hårddisk, samma vikt, batteritid och anslutningar samt i mina ögon snyggare (matt-svart ser det ut som, matt-svart är så jävla läckert), om man jämför med den 13" macbook:en, allt detta till ca 4 tusen spänn mindre, förstår inte hur Apple kan sälja en enda dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Jo sant. Tror jag kör på den. Men är det nödvändigt att uppgradera skärmen nå? Blir ju 1000kr till ungefär.

har inte macbook pro 15" modellerna bättre skärm från början, utan nån uppgradering.

hjonsson:verkar som jag mindes fel. verkar som om apple enbart bidrog me konceptet.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Ganska tattigt att de inte kan skaffa vettigare paneler.

Permalänk
Skrivet av jens:

har inte macbook pro 15" modellerna bättre skärm från början, utan nån uppgradering.

Jovisst, det har dom, men man kan ju uppgradera till 1680x1050 om man vill samt lägga till Anti-Glare.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Apple borde sluta snåla med hårdvaran!

På vilket sätt har de snålat? Apple sätter in det snabbaste som går med avseende på värmeutveckling och batteriprestanda. Vill man inte ha en dator som låter som en motorsåg eller med en halvtimmes battertitid så går det inte att sätta in vad som helst. Jag tycker det är kul att de har lyckats få in ett Radeon HD 6750M med 1 gigabyte och Quadcore i7 på upp till 2.3GHz även i 15" modellen. Att batteritiden anges lägre nu än förut bör man nog ta med en nypa salt då de använder ett annat sätt att mäta den nu. Tester får visa om det har blivit bättre eller sämre. Lite synd att de inte har USB3, ser ingen direkt anledning till varför man ska hoppa över det.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Som ägare av den gamla 13" modellen så känns den nya nästan som en nedgradering med sämre batteri och sämre grafik. En viktigt fråga klarar den nya 1080p? För den gamla klarar det utan problem med grafikaccelerering i t.ex. plex, någon som vet hur det ser ut med grafikaccelerering för HD 3000 på mac? Jag brukar använda min mac som portabelt mediacenter ibland det skulle suga rätt hårt om det inte skulle funka med de nya. i5 är ju najs men med tanke på nedgraderingarna så känns det inte värt det. Jag har redan 8GB ram i min och har planer på att byta ut DVD läsaren mot en 160GB SSD när Intel G3 kommer (500GB hdd för lagring + 160GB system SSD), då lär den bli tillräckligt snabb. Är ju trots allt inte min main dator.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Licenspengar. Displayport är gratis men HDMI och USB3.0 kostar pengar att lägga till. Förmodligen därför, men Apple har säkert en annan förklaring till varför HDMI och USB 3.0 "inte duger".

Apple använder bara de kontakter som integrerad i Intels styrchip. USB3 är inte med förrän Ivy bridge tror jag.
Och så kör de väldigt mycket med filisofin "less i more". Lightpeak/minidisplayport passar perfekt in i det.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Alltså, vart snålar Apple med hårdvaran? Är inte dessa Sandy Bridge-processorer typ det absolut värsta som går att få i en laptop idag? Hur dåligt är egentligen HD 6750M?

Kan förstå att vissa hoppades på ny design och att man kan välja bort den optiska enheten. Men verkar som att många sågar den totalt utan belägg, vafan förväntar ni er, att den skapar världsfred?

Jag tycker de ser mycket fina ut, hade lätt köpt en 15" om jag inte hade haft en iMac som fyller mina behov idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

På vilket sätt har de snålat? Apple sätter in det snabbaste som går med avseende på värmeutveckling och batteriprestanda. Vill man inte ha en dator som låter som en motorsåg eller med en halvtimmes battertitid så går det inte att sätta in vad som helst. Jag tycker det är kul att de har lyckats få in ett Radeon HD 6750M med 1 gigabyte och Quadcore i7 på upp till 2.3GHz även i 15" modellen. Att batteritiden anges lägre nu än förut bör man nog ta med en nypa salt då de använder ett annat sätt att mäta den nu. Tester får visa om det har blivit bättre eller sämre. Lite synd att de inte har USB3, ser ingen direkt anledning till varför man ska hoppa över det.

men det sitter ju quadcore i7 på 2.66GHz i min 15" som jag köpte i somras.. är de nya modellerna långsammare alltså eller är dom snabbare ändå tack vare sandy bridge?

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarh:

Precis, TN-panel är det man får, och på 13" är det bara 6-bitars färg jämfört med 15" och 17" som har 8bitar. Iaf på äldre generationen. Men skärmarna håller bra mycket högre kvalitet än andra laptopskärmar så man ska inte vara allt för missnöjd

Ja 15" modellen är rätt okej! Hyfsad betraktningsvinkel, bra ljusstyrka, kontrast och hyfsade färger (rätt bra färger när man kalibrerat den). Men har man den bredvid en ipad så ser man direkt vad man vill ha..

Visa signatur

P6T, i7, gtx295, 12gb ram, en massa disk, x10 projektor, lite kameror (5dmk2, 85/1.2, m.m). Mb pro i7 & lite annat crap.

Permalänk
Medlem

Såg att man kunde välja "Antiglare Widescreen Display" vilket jag tolkar skulle vara en matt skärm. Kalas isf. För övrigt trevligt med amd i lådan Kan ju ge dem ett lite uppsving (y)

Edit. Nu är det bara att vänta tills Mac Mini kommer med samma prolle och möjlighet till ett dedikerat grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av radaradam:

Alltså, vart snålar Apple med hårdvaran? Är inte dessa Sandy Bridge-processorer typ det absolut värsta som går att få i en laptop idag? Hur dåligt är egentligen HD 6750M?

Kan förstå att vissa hoppades på ny design och att man kan välja bort den optiska enheten. Men verkar som att många sågar den totalt utan belägg, vafan förväntar ni er, att den skapar världsfred?

Jag tycker de ser mycket fina ut, hade lätt köpt en 15" om jag inte hade haft en iMac som fyller mina behov idag.

Båda 13" samt den billiga 15" har i princip fått en nedgraderad GPU sedan förra generationen, då är det väl rätt självklart att folk är besvikna?

Permalänk
Skrivet av beetle:

men det sitter ju quadcore i7 på 2.66GHz i min 15" som jag köpte i somras.. är de nya modellerna långsammare alltså eller är dom snabbare ändå tack vare sandy bridge?

Som jag har förstått det så ska Sandy Bridge vara en uppsving. Typ allt är ju bättre i den nya femtontummaren.

Permalänk
Medlem

Äntligen nya CPUer, första gången på många år man faktiskt har en anledning att byta upp sig. Men brukar de inte visa upp de nya burkarna i en WWDC keynote, är Jobs för insjuknad?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Hade väntat mig mer =/

Permalänk
Medlem

Sweet

Vi brukade beställa 15" med i7 2.66GHz, nu blir det 2.2GHz quad för samma pris. 65% extra GHz är ju alltid välkommet. Tack Apple
Har beställt 5st, får se hur lång tid det tar innan de hittar hit.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.