Gigabyte GTX460 fläkt slutade fungera

Permalänk

Gigabyte GTX460 fläkt slutade fungera

Hej, kör 2st Gigabyte GTX460:or och fläkten på den första kortet har slutat att fungera.
Använt MSI Afterburner för klockning och har inte hafe ett problem på 3 månader, i förrgår drog jag om kabeldragningen och sedan dess har fläkten på kortet inte fungerat. Provat olika störmkablar, kollat att de sitter i ordentligt och även kollat om det sitter i ordentligt i moderkortet. Även om det står på 40% fläkt hastighet så står fläkten stilla.

Har fläkten gått sönder? Hur kan jag fastställa detta?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Saftkalaset:

Hej, kör 2st Gigabyte GTX460:or och fläkten på den första kortet har slutat att fungera.
Använt MSI Afterburner för klockning och har inte hafe ett problem på 3 månader, i förrgår drog jag om kabeldragningen och sedan dess har fläkten på kortet inte fungerat. Provat olika störmkablar, kollat att de sitter i ordentligt och även kollat om det sitter i ordentligt i moderkortet. Även om det står på 40% fläkt hastighet så står fläkten stilla.

Har fläkten gått sönder? Hur kan jag fastställa detta?

Om fläkten har gått sönder så snurrar den inte?

Men då en fläkt är ganska simpel, så kan du väl ta bort den och kolla om det kanske har fastnat skräp i den.

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk

Får knappt in dam i chassin så lär inte vara smuts.

Permalänk
Medlem

Hår kan ha fastnat i fläkten

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Att det står 40% fäkt hastighet har egentligen ingenting med exakt varv antal å göra. Det är två (minst) sensorer som mäter fläkten på ett Nvidia kort vad jag vet. Ena är den som visar % av max som körs, den visar egentligen hur mycket spänning/ström kortet ger ut till fläkten. Så även om fläkten är sönder/inte snurrar så visar det fortfarande ett värde. Skulle gissa på det är spänning som visas ty om fläkten är sönder så går det ingen ström. Sedan har vi en som mäter exakta varvtal men kan inte styra hur snabbt en fläkt snurrar.

Går det att snurra på fläkten för hand? För att se om den sitter fast i nåt eller så.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk

Okej, fläkten snurrar, dock så lite att den stannas om jag håller en bit papper mot, det andra fläkten går på samma volt och har samma inställningar men snurrar på fint.

Permalänk

Fråga inte varför, men när ajag fick installerat Win7 SP1 så löste det sig...