Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Byta kylare - rengöring?

Tjo!

Ska byta kylare på en AMD Phenom. Från standard kylare till en Cooler Master V8 (ser ju ball ut )

Är det något man ska tänka på? Behöver man torka ren CPUn från gamla kylpastan eller ska man bara smacka dit den nya? Eller ska man rengöra den så gott det går med tex. T-röd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Tjo!

Ska byta kylare på en AMD Phenom. Från standard kylare till en Cooler Master V8 (ser ju ball ut )

Är det något man ska tänka på? Behöver man torka ren CPUn från gamla kylpastan eller ska man bara smacka dit den nya? Eller ska man rengöra den så gott det går med tex. T-röd?

Rengör helt med t ex t-röd eller annan oljefri sprit. Kylpasta som ett riskorn

Permalänk
Medlem

Jag använder Arcticlean som är till för just rengöring av ytor med kylpasta men du kan använda t-röd el kemisk ren bensin också, torka av det mest kladdiga med lite hushållspapper & ta sedan & fukta ytan som ska rengöras med T-röd på en örontopps eller vad du nu väljer att använda torka rent än en gång med lite papper el fiberduk.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk

Det är mycket viktigt att du tar bort den gamla kylpastan innan du applicerar ny då den gamla har härdats och inte kommer fylla sin funktion längre(vilket är att fylla ut eventuella luftfickor som bildas mellan kylare och cpu). Detta görs lättast med typ isopropanol eller kemiskt ren bensin och liknande och en trasa som inte luddar av sig.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Jag brukade ta lite handsprit på en bit trasa för att lösa upp kylpastan och sedan torka bort det med hushållspapper.

Permalänk
Medlem

Annars funkar det med hembrännt också men det ska man ju i och för sig dricka och inte göra rent elektronik med.
Men det funkar.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Avstängd

Monterade ihop mina gamla delar i flickvännens nya chassi igårkväll... jag använde inget annat än vanligt billigt hushållspapper för att torka rent CPU och kylare. ^^

Hade jag haft några kemikalier hemma så hade jag nog använt det... brukar kladda med det annars. Men det gick precis lika bra på det här sättet. Samma temps som förra gången när jag var överdrivet nogrann.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Jag brukade ta lite handsprit på en bit trasa för att lösa upp kylpastan och sedan torka bort det med hushållspapper.

Jag slår vad om att det i handsprit finns extra ämnen för att dina händer inte skall bli torra, Dessa kommer att hamna i din dator på ställen som inte behöver återfuktning.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Använd ett nytt kaffefilter till att torka med. Istället för hudhållspapper eller tygtrasa. Då slipper du ludd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Jag slår vad om att det i handsprit finns extra ämnen för att dina händer inte skall bli torra, Dessa kommer att hamna i din dator på ställen som inte behöver återfuktning.

Funkar väldigt bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det blev T-röd och hushållsrulle - resultatet blev jättbra!
Satans vad stor en Cooler Master V8 är! Man har ju läst om att den är stor, men ändå!

Kaffefiilter tror jag på! Ska använda det nästa gång, inget dumt tips alls
Dock hade jag nog inte använt handsprit då jag tror den innehåller mer än bara sprit, tex återfuktare för händerna. T-röd innehåller bara renat etanol, dvs ren sprit. Den löser upp smuts/fett och dunstar sedan snabbt bort.