Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fredagspanelen 6: Intels defekta styrkretsar, AMD Fusion och läsarfrågor

Permalänk
Medlem

trevligt som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Trevlig fredagspanel...som vanligt....

Det här ang Intel P/H67 SATA buggen känns väldigt skumt....
Detta borde som du säger Jonas kosta Intel massa pengar...de avsatta 700MUSD kan knappast räcka.
Tyckte jag läst att ca 8 miljoner P/H67 moderkort tillverkats(om alla är sålda vet man ju inte..).
Dessutom borde ju Intel tappa stor del av kakan på försäljning av Sandy Bridge processorer.
De flesta moderkort har ju även SATA ansl. från annat chip typ Marvell/Realtek.
Hur många användare använder fler än 3 SATA ansl. - 2 HDD + DVD...? Finns säkert men....
Man borde i såfall gett möjligheten att få en del pengar tillbaka istället och de som vill kunde få byta ut sina moderkort. Känns som väldigt slöseri att förmodligen kassera alla dessa moderkort.

Kan det vara så att det finns andra allvarligare fel i P/H67 som Intel ej berättat om...?????

Antagligen blir korten omlödda och utskyfflade på en mindre nogräknad marknad som accepterar att det är ½beggade kort. Men Intel vill inte ha en massa defekta kort ute. Det handlar om trovärdigheten för Intel som varumärke. Det skulle bli en mycket större kostnad i långa loppet. Intel hade väl gjort ett uttalande där de sa att den här buggen skulle påverka marginalen för tvåtusenelva med en procentenhet. Det är peanuts i sammanhanget.

Hur tror du det skulle låta om 1 år när folk vill uppgradera... jaha säljer du beggat intel... glöm det, jamen det är med den uppdaterade kretsen, oja... Glöm det. Finns det defekta saker ute så påverkar det mycket mer än man tror.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ipv6

Om ni skulle kunna ha en liten genomgång någon fredag om hur övergången till Ipv6 fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjn117:

Om ni skulle kunna ha en liten genomgång någon fredag om hur övergången till Ipv6 fungerar.

Jo! jag håller definitivt med, har märkt att Ipv 6 har funnits både på min Win XP & min Win 7 sedan åtminstone 2008-2009

Permalänk
Avstängd

haha kul att dom också gör fel ibland

Permalänk

som vanligt bra information i videon Även om det kanske blev en hel del om Intel Men fortsätt med detta! det uppskattas väldigt mycket av dom flesta här inne på forumet

Skrivet av tellus82:

Tänkte bara tipsa om sapphires smarta lösning för eyefinity

Sapphire 6870 FLEX

Sapphire 5770 FLEX

Bägge dessa kan använda hdmi utgången samtidigt som man kör med 2 DVI anslutna skärmar = 3 skärmar utan DP adapter, har inte skärmen hdmi ingång så funkar vilken sketen hdmi -> DVI som helst. Detta skulle ha varit standard på alla 5xxx & 6xxx kort imho...

Dessa är dock budget kort och klarar INTE av att spela på speciellt höga inställningar i eyefinity!

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arginj:

Trevlig fredagspanel!

Tog en liten bild på Jonas:
http://img20.imageshack.us/img20/4374/jonast.jpg

Haha, ja att ni orkar
..........dramatic squirrel

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoogiloo:

Dessa är dock budget kort och klarar INTE av att spela på speciellt höga inställningar i eyefinity!

Det påstod jag inte heller, vitsen med länkarna var mer att visa att det finns kort som faktiskt klarar 3xDVI utan dp adaptrar, som en sidnot så finns det faktiskt dp adaptrar som fungerar utan krångel sålänge man kör samma upplösning konstant, börjar man byta uppdateringsfrekvens & upplösning så reagerar DP adaptrar inte speciellt bra (de jag testat iaf.)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Det påstod jag inte heller, vitsen med länkarna var mer att visa att det finns kort som faktiskt klarar 3xDVI utan dp adaptrar, som en sidnot så finns det faktiskt dp adaptrar som fungerar utan krångel sålänge man kör samma upplösning konstant, börjar man byta uppdateringsfrekvens & upplösning så reagerar DP adaptrar inte speciellt bra (de jag testat iaf.)

Nej jag tänkte mer så inte folk springer och köper dom och tror dom ska maxa spelen för det kommer ju gå åt helvete

ang adaptrarna så har jag faktiskt skickat ett mail till om om detta så att dom inte går ut med den informationen att DP adaptrar suger för det gör dom ju faktiskt inte dock så verkar det vara mycket strul med dual link adaptrarna.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Hej allihopa detta är verkligen tråkigt då jag nyss byggt ihop en dator med ASRock P67 extreme 4. Jag har fått ett problem och jag tror det har med detta att göra. När jag spelar spel på min ssd så startas min dator om helt plötsligt. Någon som vet om det är de eller något annat? Bord jag lämna in den på lagning eller bara skicka tillbaka moderkortet och SSD:n HDD:n och CD/DVD-Läsaren? jag är riktigt ledsen då jag sparat till denna dator i 1-2 år och när jag väl köper den så går det så här. Riktigt besviken på intel. Men vad tycker ni jag borde göra? Formatera och hoppas att det fungerar? Allt känns så meningslöst. Även detta med att ASRock inte tillåter återköp eller utbyte. Det tycker jag är RIKTIGT dålig stil. Men det borde väll gå på garantin om SSD:n nu är helt sönder eller? Skulle uppskatta ideer om vad jag kan göra :/

Vad kan det annars vara som gör att datorn bara startas om helt plötsligt tror ni? Jag har ingen bind på tangentbordet, Jag har provat att känna på kablarna. Allting sitter i. Kan även berätta att problemet inte existerat förens nu. jag har haft den i en vecka ungefär. Jag undrar kan det vara något fel på Nätaggregatet annars? jag har Corsair HX 750W 80+

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den gångna veckan har präglats av Intels missöde med styrkretsarna för Sandy Bridge. Jonas och Emil diskuterar detta och mer därtill i det senaste avsnittet av Fredagspanelen.

Läs artikeln

rätta mig om jag har fel men skulle inte ni komma ut med recension på Eyefinity eller något?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Nvidia fermi kort skalar 100% i SLi , varför nämdes inte det? Dessutom kör jag själv 3-Sli gtx 470 och märker ingen microstuttering över 45-50fps

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Nvidia fermi kort skalar 100% i SLi , varför nämdes inte det? Dessutom kör jag själv 3-Sli gtx 470 och märker ingen microstuttering över 45-50fps

Dom skalar inte helt 100%.