Permalänk
Medlem

Nya datordelar = Problem

Fick idag mina ny delar ifrån inet. Nytt moderkort, cpu och minnen. Datorn startar, och hör att den börjar boota ifrån diskarna osv men, får ingen bild, och verkar som inte usb portarna får ström? Tangentbord eller mus händer de inget med, men av någon konstig anledning startar min externa hdd? Har satt i alla kontakter rätt, även in och ut många ggr, även testat med enbart 4pinns på cpu kontakten, och 20 på atx kontakten utan resultat. Får varken no signal eller något alls. Den blir stendöd, och som sagt, även allt som går på usb, men den externa blir de liv i :s Även testat endast ett minne, och båda i alla olika dimms. Och cpun sitter nu på min gamla AM2 bräda och funkar ypperligt. Nätagget är ett cheiftech 550w och funkar galant och denna datorn, och även skärmen funkar.

Delarna jag köpte är,
http://www.inet.se/artikel/5304315/corsair-4gb-2x2048mb-1333m...
http://www.inet.se/artikel/5308647/amd-phenom-ii-x2-555-3-2gh...
http://www.inet.se/artikel/1901909/msi-870a-g54-am3

Har testat allt jag kommer på, tänkte göra ett sista test nu innan jag lägger mig, men antagligen utan framgång, så jag vänder mig till er, och undrar om ni kanske har någon ide om vad de kanske kan vara

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av eparaggare:

Fick idag mina ny delar ifrån inet. Nytt moderkort, cpu och minnen. Datorn startar, och hör att den börjar boota ifrån diskarna osv men, får ingen bild, och verkar som inte usb portarna får ström? Tangentbord eller mus händer de inget med, men av någon konstig anledning startar min externa hdd? Har satt i alla kontakter rätt, även in och ut många ggr, även testat med enbart 4pinns på cpu kontakten, och 20 på atx kontakten utan resultat. Får varken no signal eller något alls. Den blir stendöd, och som sagt, även allt som går på usb, men den externa blir de liv i :s Även testat endast ett minne, och båda i alla olika dimms. Och cpun sitter nu på min gamla AM2 bräda och funkar ypperligt. Nätagget är ett cheiftech 550w och funkar galant och denna datorn, och även skärmen funkar.

Delarna jag köpte är,
http://www.inet.se/artikel/5304315/corsair-4gb-2x2048mb-1333m...
http://www.inet.se/artikel/5308647/amd-phenom-ii-x2-555-3-2gh...
http://www.inet.se/artikel/1901909/msi-870a-g54-am3

Har testat allt jag kommer på, tänkte göra ett sista test nu innan jag lägger mig, men antagligen utan framgång, så jag vänder mig till er, och undrar om ni kanske har någon ide om vad de kanske kan vara

20?

Standard är väll 24 pinn + 4 extra i ström eller i vissa fall 8 extra? :S

eller är det jag som inte förstått något?

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Medlem

Det är väl en väldigt bra snabb installations guide i moderkorts förpackningen som du kan läsa i.
Titta så att allt stämmer där?

Visa signatur

Intel Core i5 750 | GTX 260 | 4GB | Gigabyte P55-UD3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrill_Nora:

20?

Standard är väll 24 pinn + 4 extra i ström eller i vissa fall 8 extra? :S

eller är det jag som inte förstått något?

Ja de stod i manualen att även 20pins kontakten gick att använda, även om de är 24 pins på moderkortet. Så testade de för säkerhetsskull, utan framgång

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dejps:

Det är väl en väldigt bra snabb installations guide i moderkorts förpackningen som du kan läsa i.
Titta så att allt stämmer där?

Japp, allt stämmer

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Va ej felet

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Fick idag mina ny delar ifrån inet. Nytt moderkort, cpu och minnen. Datorn startar, och hör att den börjar boota ifrån diskarna osv men, får ingen bild, och verkar som inte usb portarna får ström? Tangentbord eller mus händer de inget med, men av någon konstig anledning startar min externa hdd? Har satt i alla kontakter rätt, även in och ut många ggr, även testat med enbart 4pinns på cpu kontakten, och 20 på atx kontakten utan resultat. Får varken no signal eller något alls. Den blir stendöd, och som sagt, även allt som går på usb, men den externa blir de liv i :s Även testat endast ett minne, och båda i alla olika dimms. Och cpun sitter nu på min gamla AM2 bräda och funkar ypperligt. Nätagget är ett cheiftech 550w och funkar galant och denna datorn, och även skärmen funkar.

Delarna jag köpte är,
http://www.inet.se/artikel/5304315/corsair-4gb-2x2048mb-1333m...
http://www.inet.se/artikel/5308647/amd-phenom-ii-x2-555-3-2gh...
http://www.inet.se/artikel/1901909/msi-870a-g54-am3

Har testat allt jag kommer på, tänkte göra ett sista test nu innan jag lägger mig, men antagligen utan framgång, så jag vänder mig till er, och undrar om ni kanske har någon ide om vad de kanske kan vara

En fråga. Varför köpte du inte en 4 kärnig cpu för 100kr extra? Mycket mer framtidsäkert och bättre.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

En fråga. Varför köpte du inte en 4 kärnig cpu för 100kr extra? Mycket mer framtidsäkert och bättre.

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition Phenom II X4, 955, 4, AM3 1 170 kr

Den kostar 400 kr mer... Dessutom kan man långt ifrån alltid använda alla kärnor effektivt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition Phenom II X4, 955, 4, AM3 1 170 kr

Den kostar 400 kr mer... Dessutom kan man långt ifrån alltid använda alla kärnor effektivt.

http://www.inet.se/artikel/5308655/amd-athlon2-x4-640-3-0ghz

Många spel rekommenderar 4 kärnor?

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

Anledningen till att välja phenom processorn är troligen för att den har högre klockfrekvens och att Phenom processorerna är lite bättre än althon processorerna. Jag hade valt 2x phenom eller 4x phenom... beroende på budget.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite, ska besälla samma grejer till kompisen förutom minnen och cpun som blir en phenom 2 955 och 2x 2gb 1600mhz. Det som jag undrar är om det går bra med att använda en vanlig hårddisk på 6gbits porterna eftersom det inte finns några 3gbits portar.

Föresten eparaggare, hur gick det? är lite osäker när det gäller om msi. Ska man beställa de delarna eller inte? http://www.inet.se/kundvagn/visa/237297/2011-02-27

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det som jag undrar är om det går bra med att använda en vanlig hårddisk på 6gbits porterna eftersom det inte finns några 3gbits portar.

Ja, det går så fint så, använder det själv.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

@Alle22

Jo, det går alldeles utmärkt att köra sataII genom sataIII. Tror du kan vara rätt lugn ang moderkortet; många har varit nöjda med det kortet och risken att få ett produktionsskadat kort är ganska liten. Synd när det händer men det är bara att lämna in.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dackis:

Ja, det går så fint så, använder det själv.

Skrivet av hersses:

@Alle22

Jo, det går alldeles utmärkt att köra sataII genom sataIII. Tror du kan vara rätt lugn ang moderkortet; många har varit nöjda med det kortet och risken att få ett produktionsskadat kort är ganska liten. Synd när det händer men det är bara att lämna in.

tack så hemskt mycket för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezpur:

En fråga. Varför köpte du inte en 4 kärnig cpu för 100kr extra? Mycket mer framtidsäkert och bättre.

För athlon använder inte L3 cash, och phenom2 x2 går oftast låsa upp till x4. Därför

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Lånar tråden lite, ska besälla samma grejer till kompisen förutom minnen och cpun som blir en phenom 2 955 och 2x 2gb 1600mhz. Det som jag undrar är om det går bra med att använda en vanlig hårddisk på 6gbits porterna eftersom det inte finns några 3gbits portar.

Föresten eparaggare, hur gick det? är lite osäker när det gäller om msi. Ska man beställa de delarna eller inte? http://www.inet.se/kundvagn/visa/237297/2011-02-27

Mitt verkar vara DA(dead at arrival) Men kortet i sig verkar grymt. Får skicka tillbaka mitt för reklamation. Har testat allt som jag kommer på, och alla tips jag fått, utan framgång. msi va ju förr budgetkort, men enligt många så har dom blivit riktigt bra. Förr valde dom flesta asus, även jag själv, men enligt många jag har pratat med så är msi minst lika bra. Speciellt för överklockning, men även bra kvalité, men som sagt verkar mitt vara heldött. Får hoppas på ett nytt kort, och att de funkar som de ska.

Om någon annan har ett förslag på vad som kan vara fel, så uppskattas alla tips

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Har du satt i strömsladden? Nej, men allvarligt, beskriver du inte problemet så kan ju ingen hjälpa dig...

Om du inte är läskunnig så står de, klart och tydligt att jag varken får bild eller ström till usb portarna, men hör att diskarna bootar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Testa eventuellt med att sätta i monitorkabeln i en annan kontakt (edit: det brukar ju finnas ett par). Råkade byta på min burk och får ingen bild föränn i windows.

Sedan måste man väl installera om operativsystemet när man byter delar som moderkort och processor?

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Coolermaster ATCS 840 | Fractal Design Newton R2 1000W | Asus P6X58D PREMIUM | Intel Core i7 930@stock | H50 PnP | 6 GB Corsair XMS3 @1600 mhz | Sparkle nVidia GTX 480 | Corsair SSD Force Series 120 GB + 1 TB Samsung Spinpoint F3 | Windows 7

Permalänk

Har exakt samma problem! (Lånar tråden lite)

Dock med andra komponenter.. Fick grejerna i Fredags men har haft besök så har inte haft tid att skruva och jonka förrän igår, och när jag äntligen är klar så får jag ingen bild, ingen ström till tangentbordet och ingen ström till musen.. Jag hör att hårddisken går igång, men allt annat är som sagt stendött.. Har redan fått skicka tillbaka ett moderkort pga. produktionsfel, vill verkligen inte behöva göra det igen..

Mina komponenter finns i min signatur, orkar inte börja skriva ner allt. Men som sagt, allt är nytt förutom nätagg och hårddisk.. Så förstår inte var problemet sitter.. (Ja, allt är rätt kopplat, har dubbelkollat det säkert 150 gånger..)

Tacksam för snabbt svar! Redan varit utan dator i 2 månader (stationär, den bärbara jag sitter vid nu suger och går igång en gång på 10)...

/ W

EDIT:
Glömde nämna att alla fläktar går igång som de ska (Chassifläktar, CPU-fläkten och GPU-fläktarna..)

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem när nyligen nytte till en i5 2400, nätagget, fläktar etc gick igång men resten var helt dött.
Problemet var att moderkortet (Asrock H67M) inte gillade att minnena satt i par (XMS3), när jag tog ut ett av minnena så gick datorn igång.
Uppdaterade sedan biosen och då blev allt ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo66:

Jag hade ett liknande problem när nyligen nytte till en i5 2400, nätagget, fläktar etc gick igång men resten var helt dött.
Problemet var att moderkortet (Asrock H67M) inte gillade att minnena satt i par (XMS3), när jag tog ut ett av minnena så gick datorn igång.
Uppdaterade sedan biosen och då blev allt ok

Detta har jag testat, att bara kör ett minnen, men funkar likförbannat inte :/

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoozyMusic:

Har exakt samma problem! (Lånar tråden lite)

Dock med andra komponenter.. Fick grejerna i Fredags men har haft besök så har inte haft tid att skruva och jonka förrän igår, och när jag äntligen är klar så får jag ingen bild, ingen ström till tangentbordet och ingen ström till musen.. Jag hör att hårddisken går igång, men allt annat är som sagt stendött.. Har redan fått skicka tillbaka ett moderkort pga. produktionsfel, vill verkligen inte behöva göra det igen..

Mina komponenter finns i min signatur, orkar inte börja skriva ner allt. Men som sagt, allt är nytt förutom nätagg och hårddisk.. Så förstår inte var problemet sitter.. (Ja, allt är rätt kopplat, har dubbelkollat det säkert 150 gånger..)

Tacksam för snabbt svar! Redan varit utan dator i 2 månader (stationär, den bärbara jag sitter vid nu suger och går igång en gång på 10)...

/ W

EDIT:
Glömde nämna att alla fläktar går igång som de ska (Chassifläktar, CPU-fläkten och GPU-fläktarna..)

Pröva med ett starkare nätaggregat?

Visa signatur

Intel Core i5 750 | GTX 260 | 4GB | Gigabyte P55-UD3

Permalänk
Medlem

Då dina usb-portar inte får ström så skulle jag gissa på att du har ett defekt moderkort!
Nätagget skulle kunna vara trasigt så att det inte orkar driva grafikkortet, men då resten verkar snurra så borde det ju orka med att mata usb kan man tycka! Det skulle även kunna vara att något stift på cpu´n skadats vid montering. Grafikkortet skulle även det kunna vara skadat. Låna PSU och grafikkort från en polare och testa om du har möjlighet, kontrollera cpu´ns stift (glöm inte rengöring och ny kylpasta vid återmontering), om inget verkar fel gör en RMA på moderkortet!

Edit: Har du koll på att distanserna sitter på rätt plats i chassit! Ytterligare ett felsökningsalternativ är att köra dina prylar utanför lådan. Länkar till panpo98´s inlägg i en annan tråd för en bra beskrivning! I ditt fall skall du även använda grafikkort naturligtvis! #10628468

Permalänk

Detta inlägg är direkt kopierat från min egen tråd om det här problemet, så det kan hända att det är något grammatiskt fel, men det får ni leva med ^^

Citat:

Jag har hittat lösningen på mitt problem!

Hade ett helt annat moderkort i datorn tidigare där distanserna satt på ett helt annat sätt, i "rusningen" när jag fick nya grejerna och kopplade in dessa glömde jag kolla hur det var med distanserna. Det har visat sig att den lilla distans som satt kvar sedan gamla moderkortet (som inte skulle suttit kvar), har kortslutit moderkortet varje gång jag försökt starta datorn. Blev galen när jag förstod att det var ett så simpelt fel

Men skruva ut allt ur datorn och kolla så att inte du också råkat glömma en distans, för sitter en av distanserna kvar där den inte ska sitta så kommer den i kontakt med moderkortet, och när den gör det kortsluts hela skiten.. Drygt, men värt ett försök!
(Distanserna är de små "piggar" som sitter under skruvhålen på moderkortet).
Dubbelkolla även så att skruvhålen sitter ordentligt över distanserna innan du skruvar fast moderkortet igen så undviker du skador på moderkortet

Jag hoppas att det löser sig för dig! Det gjorde det för mig iaf, så nu måste jag bara fixa vettiga drivrutiner (skivan jag fick med moderkortet är knas, när jag installerar drivisar från den så slutar Ethernet-portarna funka..) -.-

Ha en bra dag!

/ Woozy

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem

jag tippar på nätagget eller på processorn. agget kan vara sönder eller så orkar det inte driva din dator. kan också vara prossen, räcker med att ett ynka stifft är lite böjt och det visas ingen bild tex. jag har hade samma fel för några år sen. en gång var det ett några stifft på prossen som hade böjts men datorn startade fasst fick ingen bild. den andra gången var det att jag hade ett nätagg som var sönder så graffe-kortet fick inte tillräckligt med ström och då visades ingen bild heller.

lycka till och hoppas du finner felet

Visa signatur

Corsair Graphite 600T White | Asus Sabertooth Z77 | Intel Core i7-3770K | Gainward GeForce GTX 680 Phantom 4GB | Corsair Vengeance White 16GB 1600Mhz | OCZ Vertex 4 256GB & Seagate GoFlex Desk 4TB | Seasonic Platinum 860W

Permalänk
Medlem

Asså ni som svarar kan ju börja med att läsa hela texten. Cpun sitter på mitt gamla moderkort och funkar klockrent, och så gör även allt annat. DVS grafikkort, nätagg osv osv. De som va nytt var, CPU,moderkort och minnen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd

ifall du har kommit ihåg 8-pinskontakten så bör du kolla så att inga cpu-pinnar är böjda.

ett 550w nätagg av kvalité som faktiskt levererar 550w skall normalt sätt klara att driva sådan dator såvida du inte har två st gtx580 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Asså är folk inte läskunniga på detta forum? Har sagt säkert 15 gånger på olika ställen här i tråden, att nätagget och cpun används redan i en annan dator och funkar galant. ÖPPNA ÖGONEN OCH LÄS!

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av eparaggare:

Asså är folk inte läskunniga på detta forum? Har sagt säkert 15 gånger på olika ställen här i tråden, att nätagget och cpun används redan i en annan dator och funkar galant. ÖPPNA ÖGONEN OCH LÄS!

Sätt i alla 24 pinnar i atx-kontakten och sedan 4+4 pinnar i 8pin Cpu-kontakten.
Tryck och mojja på alla kontakter så att allt sitter fast ordentligt.
Dom flesta som har problem har haft för bråttom att sätta ihop allt.
Jag satte ihop min femtielfte dator i dag och den fungerar.
Det är inte alltid att en pryl fungerar på samma sätt i två olika datorer.
Lite hyffs så får du hjälp

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Sätt i alla 24 pinnar i atx-kontakten och sedan 4+4 pinnar i 8pin Cpu-kontakten.
Tryck och mojja på alla kontakter så att allt sitter fast ordentligt.
Dom flesta som har problem har haft för bråttom att sätta ihop allt.
Jag satte ihop min femtielfte dator i dag och den fungerar.
Det är inte alltid att en pryl fungerar på samma sätt i två olika datorer.
Lite hyffs så får du hjälp

Redan gjort. Skickat tillbaka bröten nu, så får se om jag får ett nytt här i veckan

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i