Ifixit plockar isär nya Macbook Pro

Permalänk
Melding Plague

Ifixit plockar isär nya Macbook Pro

Ingen skruv går säker när nya Macbook Pro dimper ned hos reparatörerna på Ifixit. Inuti det omhuldade Unibody-skalet döljs Intel Sandy Bridge och höghastighetsanslutningen Thunderbolt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Love it =D

Permalänk
Hedersmedlem

Minnet är dock inte identiskt; det är 1333MHz nu mot 1066 förut. Inte nån gigantisk skillnad i prestanda dock, antar jag

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Trevligt för AMD att få vara med dom stora pojkarna på gpumarknaden.

Permalänk
Medlem

Jämför man kretskortet i MBP med valfri PC undrar man vad PC-tillverkarna gör för fel egentligen...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Bebben:

Jämför man kretskortet i MBP med valfri PC undrar man vad PC-tillverkarna gör för fel egentligen...

Tänkte precis samma sak

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Jämför man kretskortet i MBP med valfri PC undrar man vad PC-tillverkarna gör för fel egentligen...

Kan du utveckla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tänkte precis samma sak

Handlar nog mer om pengar och fabriker. Säker på att det är dyrare att löda och ha allt på ett enda kort, nog en av anledningarna till varför Apple är dyrare än alla andra även om man betalar stor del för äpplet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Proffsmoddare

Hög "vill ha faktor" på denna. Själv föredrar jag windows, men när det kommer till bärbara datorer så finns det inte mycket som kan konkurrera med apple's byggkvalitet.

Det som hindrar mig att köpa en av dessa är att jag inte gillar Apple och dess operativsystem. Men det blir nog en i vilket fall

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Hög "vill ha faktor" på denna. Själv föredrar jag windows, men när det kommer till bärbara datorer så finns det inte mycket som kan konkurrera med apple's byggkvalitet.

Det som hindrar mig att köpa en av dessa är att jag inte gillar Apple och operativsystem. Men det blir nog en i vilket fall

Precis samma sak här!
Skulle aldrig kunna tänka mig Apple som stationär, men de är ta mig bäst när det gäller bärbara datorer.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Umiss:

Precis samma sak här!
Skulle aldrig kunna tänka mig Apple som stationär, men de är ta mig bäst när det gäller bärbara datorer.

Precis. Unibody och grym touch pad. Bra batteritid och allt flyter bra. Till skillnad från de flesta bärbara med windows jag testat.

Där är det inte många datorer med windows som har något att säga till om.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

allt flyter bra.

Ja jävlar ja, allt ska man höra. Jag har haft min beskärda del med badbollar och kernel panics på macar ska du veta, allt flyter inte alls bra.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av P-NILZ:

Ja jävlar ja, allt ska man höra. Jag har haft min beskärda del med badbollar och kernel panics på macar ska du veta, allt flyter inte alls bra.

Haha, kanske inte allt

Menar mer småsaker, grafiska effekter osv. Sen flyter ju inte allt perfekt, men oftast bättre än windows ditto i alla fall.

Sen har jag bara testat mac från förra generationens macbook pro. Har alltid kört windows annars.

Så jag kanske inte är rätt person att uttala mig. Men vad jag har sett i alla fall

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Själv måste jag ju säga att jag föredrar att jobba i Windows då det mesta i osx känns omständigt eller dumt utformat.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Hög "vill ha faktor" på denna. Själv föredrar jag windows, men när det kommer till bärbara datorer så finns det inte mycket som kan konkurrera med apple's byggkvalitet.

Byggkvaliteén är ju en klassisk myt, tror man får det intrycket pga aluminumskalet istället för vanliga plastskal, men någon skillnad i byggkvalité är det inte, byggs i samma fabriker i kina med samma komponenter och som vi har sett så ligger macarna i mitten av felärendelistorna.

Permalänk
Medlem

Ser ok ut och jag instämmer, apple os går bort. Annars hade det varit en intressant produkt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Zyriak:

Byggkvaliteén är ju en klassisk myt, tror man får det intrycket pga aluminumskalet istället för vanliga plastskal, men någon skillnad i byggkvalité är det inte, byggs i samma fabriker i kina med samma komponenter och som vi har sett så ligger macarna i mitten av felärendelistorna.

När man snackar byggkvalitén vid datorer och liknande brukar man väl ändå bara nämna själva enheten, alltså byggkvalitén. På telefoner är ju tex byggkvaliteten hur väl telefonen är byggd (knappar, skal osv). Inte vad det är för komponenter, kondensatorer osv. Det kallar i alla fall jag hårdvara

Hårdvaran i mac är ju i princip Intel/AMD/Nvidias saker. Så det är ju samma skit som i windows datorer.

Skrivet av P-NILZ:

Själv måste jag ju säga att jag föredrar att jobba i Windows då det mesta i osx känns omständigt eller dumt utformat.

Är inte detta en vanesak? Har själv bara spenderat några timmar i osx. Höll på att bli tokig i början men det blev "bättre" efter ett tag. Saker som man tog förgivet fanns inte där osv.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att SweC inte tog upp den enorma massa thermalpaste some Foxconn slängt på skiten?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Brodholm:

Hårdvaran i mac är ju i princip Intel/AMD/Nvidias saker. Så det är ju samma skit som i windows datorer.

Samma skit till ett mycket högre pris

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Samma skit till ett mycket högre pris

Jo det är ju fortfarande bara en i7a och ett grafik kort från AMD men:

I mycket bättre förpackning. Pratar om moderkortet nu och aluminium chassit + touchpad + skärm som är bättre än på många andra bärbara och som också håller sig i den vinkeln man vill att den skall vara även 2 år senare, till skillnad från många PC bärbara där skärm fästen slits efter ett halvår och man kan inte ha det stående 90° utan det blir ± 15°.

+ att jag älskar OS X, förstår inte att folk kan föredra windows.

Aja, tänker inte övertala någon, bara mina personliga åsikter.

Sedan är det ju sant att priset inte är proportionellt till antalet fördelar, men om Apple skulle ha mer konkurrens, skulle de inte kunna ta ut så mycket pengar för sina prylar.

Och nej vanliga PC är inte i samma segment, många har försökt att konkurrera med Apple, men har misslyckats. Det är fortfarande så att folk köper PC om de vill ha bra prestanda/pengar fördelning, men köper fortfarande en mac om de ha pengar och kan betala extra för att få något lite bättre.

Visa signatur

Min app, Sandpainting, se mer om den på www.technovelty.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av StasIsLovE:

Jo det är ju fortfarande bara en i7a och ett grafik kort från AMD men:

I mycket bättre förpackning. Pratar om moderkortet nu och aluminium chassit + touchpad + skärm som är bättre än på många andra bärbara och som också håller sig i den vinkeln man vill att den skall vara även 2 år senare, till skillnad från många PC bärbara där skärm fästen slits efter ett halvår och man kan inte ha det stående 90° utan det blir ± 15°.

+ att jag älskar OS X, förstår inte att folk kan föredra windows.

Aja, tänker inte övertala någon, bara mina personliga åsikter.

Sedan är det ju sant att priset inte är proportionellt till antalet fördelar, men om Apple skulle ha mer konkurrens, skulle de inte kunna ta ut så mycket pengar för sina prylar.

Och nej vanliga PC är inte i samma segment, många har försökt att konkurrera med Apple, men har misslyckats. Det är fortfarande så att folk köper PC om de vill ha bra prestanda/pengar fördelning, men köper fortfarande en mac om de ha pengar och kan betala extra för att få något lite bättre.

Måste ha haft riktigt tur med mina bärbara (3st HP, 2st Asus) visst blev på ena HPn skärmen lite mer slapp men aldrig något som störde mig alls, höll sig på plats som den skulle. De två jag har kvar, en HP och en Asus, är i nyskick fortfarande, HPn är lite mer än 4 år gammal och Asusen 1½ år.
(P.S. HPn som hade lite glapp gick 16000 problemfria timmar innan den byttes mot en bil, rullar på fortfarande D.S.).

Gjorde föresten en illustration förra veckan, hur jag ser på datorer (vet att det finns ett stavfel, har inte orkat fixa det än):

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av StasIsLovE:

Jo det är ju fortfarande bara en i7a och ett grafik kort från AMD men:

I mycket bättre förpackning. Pratar om moderkortet nu och aluminium chassit + touchpad + skärm som är bättre än på många andra bärbara och som också håller sig i den vinkeln man vill att den skall vara även 2 år senare, till skillnad från många PC bärbara där skärm fästen slits efter ett halvår och man kan inte ha det stående 90° utan det blir ± 15°.

+ att jag älskar OS X, förstår inte att folk kan föredra windows.

Aja, tänker inte övertala någon, bara mina personliga åsikter.

Sedan är det ju sant att priset inte är proportionellt till antalet fördelar, men om Apple skulle ha mer konkurrens, skulle de inte kunna ta ut så mycket pengar för sina prylar.

Och nej vanliga PC är inte i samma segment, många har försökt att konkurrera med Apple, men har misslyckats. Det är fortfarande så att folk köper PC om de vill ha bra prestanda/pengar fördelning, men köper fortfarande en mac om de ha pengar och kan betala extra för att få något lite bättre.

Tror många jämför på det sättet som du gör, men ofta så är windowsdatorn i 6-7000kr klassen, folk glömmer att det finns riktigt fina bärbara med windows som håller i många år. Vi kan ta min Toshiba Qosmio som exempel. Den kostade 16.000kr när den var ny för 3-4 år sen, och ingenting att klaga på där, och jag kan lova att skärmen stannar där du vill. Dagens Qosmio är ingenting man ser på fiken för där sitter dom flesta med Apple eller billiga bärbara med windows.

Qosmion har en stor fördel och det är alla spel du kan köra på den, någon som är omöjligt med Äpplet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Byggkvaliteén är ju en klassisk myt, tror man får det intrycket pga aluminumskalet istället för vanliga plastskal, men någon skillnad i byggkvalité är det inte, byggs i samma fabriker i kina med samma komponenter och som vi har sett så ligger macarna i mitten av felärendelistorna.

Är det konstigt att macen ligger i mitten av felärendelistorna?
Jämför hur många som köper Mac Book Pro 17" och hur många som köper Acer 6594
Det är helt klart så att desto fler saker det säljs desto fler fel blir det.

Om vi säger att varenda bärbar dator har en chans på 0,1% att bli förstörd.
Så ser man ganska lätt att den som säljer mer också har större "förstörshets-faktor"

Man får helt klart mer prestanda per krona om man köper en med windows. Men man får
däremot inte samma design, OSX (det riktiga) och programmen som finns.

sen om man är beredd att betala några tusen extra eller inte är en annan femma. Jag är iaf beredd att betala de lapparna kan jag säga. Smak sak helt enkelt.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Skrivet av zillio:

Är det konstigt att macen ligger i mitten av felärendelistorna?
Jämför hur många som köper Mac Book Pro 17" och hur många som köper Acer 6594
Det är helt klart så att desto fler saker det säljs desto fler fel blir det.

Om vi säger att varenda bärbar dator har en chans på 0,1% att bli förstörd.
Så ser man ganska lätt att den som säljer mer också har större "förstörshets-faktor"

Man får helt klart mer prestanda per krona om man köper en med windows. Men man får
däremot inte samma design, OSX (det riktiga) och programmen som finns.

sen om man är beredd att betala några tusen extra eller inte är en annan femma. Jag är iaf beredd att betala de lapparna kan jag säga. Smak sak helt enkelt.

Förstod inte riktigt vad du menade där. "desto fler saker det säljs desto fler fel blir det", om man räknar i antal kanske, och antal olika fel. Men allt är nog uträknat i procent och då spelar det inte någon roll hur många som sålts, om det inte sålts väldigt få av en viss modell man jämför med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Är det konstigt att macen ligger i mitten av felärendelistorna?
Jämför hur många som köper Mac Book Pro 17" och hur många som köper Acer 6594
Det är helt klart så att desto fler saker det säljs desto fler fel blir det.

Om vi säger att varenda bärbar dator har en chans på 0,1% att bli förstörd.
Så ser man ganska lätt att den som säljer mer också har större "förstörshets-faktor"

Man får helt klart mer prestanda per krona om man köper en med windows. Men man får
däremot inte samma design, OSX (det riktiga) och programmen som finns.

sen om man är beredd att betala några tusen extra eller inte är en annan femma. Jag är iaf beredd att betala de lapparna kan jag säga. Smak sak helt enkelt.

Säger du inte lite emot dig själv?
Borde inte då Apples datorer ligga högst upp med tanke på att det säljs fler Asus, Acer, HP ect. än Macbook.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Själv måste jag ju säga att jag föredrar att jobba i Windows då det mesta i osx känns omständigt eller dumt utformat.

det är ju visserligen en högst subjektiv sak personligen tycker jag att efter att ha vant sig med OSX, känns windows omständigt o dumt utformat

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Samma skit till ett mycket högre pris

det är ju bara för att du kollar på rent prestanda, o inte väger in allt det andra. men det är ju klart, det är högst personligt vad man prioriterar

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tror många jämför på det sättet som du gör, men ofta så är windowsdatorn i 6-7000kr klassen, folk glömmer att det finns riktigt fina bärbara med windows som håller i många år. Vi kan ta min Toshiba Qosmio som exempel. Den kostade 16.000kr när den var ny för 3-4 år sen, och ingenting att klaga på där, och jag kan lova att skärmen stannar där du vill. Dagens Qosmio är ingenting man ser på fiken för där sitter dom flesta med Apple eller billiga bärbara med windows.

Qosmion har en stor fördel och det är alla spel du kan köra på den, någon som är omöjligt med Äpplet.

klart det finns bärbara maskiner me windows me liknande kvalitet, men då kostar de oftast lika mycket

hur menar du att det ä omöjligt att alla spel kan köra på en mac? vad är skillnaden mellan windows på en Toshiba eller på en macbook pro?

Skrivet av zillio:

Är det konstigt att macen ligger i mitten av felärendelistorna?
Jämför hur många som köper Mac Book Pro 17" och hur många som köper Acer 6594
Det är helt klart så att desto fler saker det säljs desto fler fel blir det.

Om vi säger att varenda bärbar dator har en chans på 0,1% att bli förstörd.
Så ser man ganska lätt att den som säljer mer också har större "förstörshets-faktor"

Man får helt klart mer prestanda per krona om man köper en med windows. Men man får
däremot inte samma design, OSX (det riktiga) och programmen som finns.

sen om man är beredd att betala några tusen extra eller inte är en annan femma. Jag är iaf beredd att betala de lapparna kan jag säga. Smak sak helt enkelt.

% är ju % så att säga. om 100 st av 1000 st sålda går sönder så äre 10%, äre 1000 av 10000, äre oxå 10%. så förstår inte varför det skulle bli mer fel bara för att man säljer fler. speciellt inte då vi ändå pratar om rätt stora volymer, oavsett märke.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Är det konstigt att macen ligger i mitten av felärendelistorna?
Jämför hur många som köper Mac Book Pro 17" och hur många som köper Acer 6594
Det är helt klart så att desto fler saker det säljs desto fler fel blir det.

Om vi säger att varenda bärbar dator har en chans på 0,1% att bli förstörd.
Så ser man ganska lätt att den som säljer mer också har större "förstörshets-faktor"

Man får helt klart mer prestanda per krona om man köper en med windows. Men man får
däremot inte samma design, OSX (det riktiga) och programmen som finns.

sen om man är beredd att betala några tusen extra eller inte är en annan femma. Jag är iaf beredd att betala de lapparna kan jag säga. Smak sak helt enkelt.

Du kan väl inte seriöst tro att dem tar med att "Apple har sålt 200.000 MBP´s, och 20.000 har pajjat, men HP har sålt 2 miljoner och haft 100.000 förstörda, därför är Apple bättre för mindre har pajjat" (OBS. Drömsiffror)
Dem tar antalet sålda enheter, och delar med antalet förstörda/på reparaton, jag vet inte, och får fram en siffra som du kan jämföra med andra datortillverkare.

Jovisst, Apple gör väldigt bra datorer, snacka allt ni vill om unibody osv, men det är fortfarande exakt samma hårdvara som i en vanlig Windowsburk, vilket gör att Apple inte är mer felsäkert än någon annan.
Dessutom, myten om att alla windowsburkar är gjorda av dåligt material och dåligt byggda funkar inte längre, jämför du med datorer i samma prisklass (T.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725914) så skulle jag inte på något sätt säga att en Vaio är dåligt byggd.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Jovisst, Apple gör väldigt bra datorer, snacka allt ni vill om unibody osv, men det är fortfarande exakt samma hårdvara som i en vanlig Windowsburk, vilket gör att Apple inte är mer felsäkert än någon annan.
Dessutom, myten om att alla windowsburkar är gjorda av dåligt material och dåligt byggda funkar inte längre, jämför du med datorer i samma prisklass (T.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=725914) så skulle jag inte på något sätt säga att en Vaio är dåligt byggd.

nu kan ju i o för sig felsäkerheten även ligga i tillverkningen, även om det är samma delar, behöver saker inte vara lika bra hopskruvade. hur det egentligen ligger till, får man väll som sagt kolla felprocenten som en tillverkare har. rena reperationsstatestik alltså

självklart kan man få en windows dator me samma byggkvalitet, är nog rätt få som argumenterar emot det (finns säkert nån som gör det ). det handlade väll mer om att en del enbart kollar på processor o grafikkort o sen jämför med en 7000 kr pc, o säger att macbook pro är extremt dyr. ska man jämföra så bör det ju vara mot en likvärdig dator, inte bara i rent hårdvara så som processor osv.

vaio datorerna är ofta bra byggda, likaså brukar lenovo vara det (om än jäkligt tråkig design )

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive