Asus kartonger förvandlas till datorlådor

Permalänk
Melding Plague

Asus kartonger förvandlas till datorlådor

Tillverkaren Asus visar inte bara upp nya komponenter på Cebit 2011. Företaget skyltar även med en miljöanpassad lösning där moderkortets kartong kan användas som datorlåda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tja... Varför inte? Kanske inte någonting man tar med sig på LAN, eller överklockar i, men för typ, en HTPC eller en liten NAS kan det säkert fungera bra. Så länge materialet håller i längden.

Permalänk
Avstängd

Urgh, vilken idé

Kanske inte så snyggt men det fyller ju sin funktion... eller?

Men nätagg?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Brandrisk någon?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Hur blir det med EMC och elsäkerhetskrav?
Icke jordat chassi. Brännbart material som datorhölje...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Brandrisk någon?

dom har bra förtroende i sina nya kalla kretsar?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Brandrisk någon?

Skrivet av ronnylov:

Hur blir det med EMC och elsäkerhetskrav?
Icke jordat chassi. Brännbart material som datorhölje...

Tror att det är lite mer säkert än så. Men det återstår att se.

Permalänk
Musikälskare

Tror inte detta kommer att fungera, för många regler skulle jag gissa på som folk tar upp

Kul ide iaf

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Kanonidé. Har faktiskt undrat om varför det inte har funnits förut.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Passa väll bra till riktigar pompösa Vårdagsrummöbler,eller hur.Mvh.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Det är väl skitbra om man har bråttom... och ens nya skinande låda med guldinläggningar och diamathölje är restad hos leverantören, plus att man lätt kan testa alla komponenter innan man trycker in dem i ett trångt ITX chassi... Men jag är mycket tveksam till om det ät rekommenderat att ha sin dator i en pappkartong någon längre tid..., tänk om man råkar spilla vatten på den?

Aaargh... spillde vatten på mitt chassi! Alla komponenter klara sig... men lådan är helt förstörd... nu måste jag köpa ett nytt moderkort för att få en ny låda!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Briljant idé!

"Av var moderkortstillverkare efter förmåga, åt var uteliggare efter behov" för att travestera en känd (något modifierad) fras.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fan va coolt!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Brandrisk någon?

Äh, med lite asbest och bromerade flamskyddsmedel går det bra.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Denna nyheten får mig att tänka på ett datorbygge jag gjorde för länge sedan.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk

Med styvare kartong och tunn aluminium beläggning vore det mer intressant ^^
Alltså så det blir som ett laminat

Permalänk
Medlem

Varför förutsätter folk direkt en "köp moderkort, få chassi på köpet"-lösning...

Är väl skitsmidigt om man vill ha en billig NAS eller strömsnål server att slänga in i garderoben eller ha ståendes i källaren. Gör dom det till praxis att skeppa med alla sina itx-moderkort kan det ju dessutom inte kosta många kronor extra för slutkund.

Permalänk
Hedersmedlem

Känns alldeles för bräckligt, btw är det bara hos mig eller pratar Jonas riktigt snabbt?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

behöver man jorda chassin som ej är ledande?

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på en kompis som hade sin webbserver i en skokartong xD

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Känns alldeles för bräckligt, btw är det bara hos mig eller pratar Jonas riktigt snabbt?

De är bara hos dig.

________________________________________

Coolt btw, verkar vara en trevlig "liten" mässa:D

Permalänk
Medlem

Genial idé!
Är förmodligen lite styvare papp än vanligt, som dessutom är plast och aluminiumlaminerad (vattenskydd\jordningsmöjlighet), fattas bara flamskydd, men det är nog enkelt att fixa.

Blir intressant den dagen då laptops går att beställa én wellpapp.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Känns alldeles för bräckligt, btw är det bara hos mig eller pratar Jonas riktigt snabbt?

För mig så pratar han alldeles för snabbt. Han är väl stressad för att hinna med att se allting på Cebit. Eller så är han kissnödig och behöver snart på toa...

Edit: Datorprylar i papper verkar inne nu. USB-minne i papper att plugga in i pappersdatorn (nyhet häromveckan). Vad kommer härnäst, en pappersmus? Kan någon fylla på skrivarpapper i pappersskrivaren?

Permalänk
Medlem

Asus bara sprutar häftiga grejer! Inte för att jag är imponerad av Kinect eller Asus nya motsvarighet men jag representerar inte resten av världen ^^

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

För mig så pratar han alldeles för snabbt. Han är väl stressad för att hinna med att se allting på Cebit. Eller så är han kissnödig och behöver snart på toa...

Tsss.. ni börjar bli gamla! Snart klagar ni på allt för blixtrande actionscener i filmer och snabba bingolotto-utrop.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Tsss.. ni börjar bli gamla! Snart klagar ni på allt för blixtrande actionscener i filmer och snabba bingolotto-utrop.

Ja usch ja, det gillar jag inte heller (har provat bingolotto för länge sedan men det var inte roligt, gick alldeles för fort). Men inte håller jag på att bli gammal, jag är ju bara 43 år!

Kan vara dialektalt också. Stockholmsdialekten är ju ganska svårbegriplig ibland och när det dessutom går så snabbt så blir det svårt att hänga med. Vissa kvinnor pratar också så där snabbt, eller ännu snabbare faktiskt. Kanske börjar jag höra lite sämre också...

Men nog om det, felet är nog mest hos mig som inte klarar av att tänka lika snabbt som vissa pratar. Innan man hunnit avkoda och reflektera över första meningen så har halva nästa mening uttalats och snart så blir hjärnan helt osynkad med örat. Går väl an när det finns pausfunktion i datorn, kan vara värre i verkliga livet.

Ursäkta off-topic!

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hur blir det med EMC och elsäkerhetskrav?
Icke jordat chassi. Brännbart material som datorhölje...

Inga problem. Det finns ingenting i svensk eldsäkerhetsstandard som säger att du inte kan placera elektronik i en papplåda. Eldsäkerhetsmyndigheten ger dig helt fria händer så länge spänningen är lika med eller under 50volt och i torr miljö.

Det gör att nätaggregatet förvisso inte får placeras i papplådan under drift. Kom dock ihåg att, du själv har placerat de aktiva komponenterna i lådan så är du själv ansvarig om det går åt skogen och eventuella brandförsäkringar gäller inte.

Men vem har inte byggt dator i bananlåda tidigare?

Visa signatur

-----------------------------------------------
if it a'int broke, don't fix it!
-----------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av solid_force:

Inga problem. Det finns ingenting i svensk eldsäkerhetsstandard som säger att du inte kan placera elektronik i en papplåda. Eldsäkerhetsmyndigheten ger dig helt fria händer så länge spänningen är lika med eller under 50volt och i torr miljö.

Det gör att nätaggregatet förvisso inte får placeras i papplådan under drift. Kom dock ihåg att, du själv har placerat de aktiva komponenterna i lådan så är du själv ansvarig om det går åt skogen och eventuella brandförsäkringar gäller inte.

Men vem har inte byggt dator i bananlåda tidigare?

Enligt EN 60950-1 ska höljet uppfylla flamklass V-1 har jag för mig...
I och för sig gäller inte lågspänningsdirektivet för spänningar under 50 V, men oftast har man nätaggregat.
Annars om den har t.ex. trådlöst nätverk faller den under teleterminaldirektivet som i sin tur hänvisar till att kraven i lågspänningsdirektivet gäller oavsett spänningsgräns.

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå hur det ska vara miljövänligt. Lådan är ju 2-3 gånger större än normalt och hur många kommer att använda lådan som chassie? En till två procent? Jag tror absolut inte det blir fler än fem procent.

Det blir ju massor med mer papp/kartong som kommer att slängas.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Enligt EN 60950-1 ska höljet uppfylla flamklass V-1 har jag för mig...
I och för sig gäller inte lågspänningsdirektivet för spänningar under 50 V, men oftast har man nätaggregat.
Annars om den har t.ex. trådlöst nätverk faller den under teleterminaldirektivet som i sin tur hänvisar till att kraven i lågspänningsdirektivet gäller oavsett spänningsgräns.

Standarder i alla sin ära. Jag diggar att de skrivs väldigt flitigt följande "att relevanta åtgärder är vidtagna för att tillfredsställa säkert handhavande". Så i praktiken, om en tillverkare säger att det inte ska vara någon fara så är det det som gäller.

Standarder brukar ju vara luddigt beskriva, ofta referera i cirklar och en riktig smärta att tyda.

Om de hittar på ett bra plastlaminera utsidan, kanske alufolie på insidan, ganska så styv kartong och ett smart sätt att få in nätagg så kanske idéen kan fungera. När jag tänker efter lite så kanske Asus borde ta kontakt med Tetrapack.

Visa signatur

-----------------------------------------------
if it a'int broke, don't fix it!
-----------------------------------------------