Apple Ipad 2 har tvåkärnig processor, dubbla kameror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madsoul:

Tillverkarens egna, inga andra, polygoner/sek.
Ah trodde det var 540 i iPhone 4, läste fel om Apple A4, men vad jag kan förstå så är Apple A5 en ARM Cortex-A9 CPU och en PowerVR SGX543 GPU.

Har försökt hitta lite trovärdig info. Folket borta på Beyond3d verkar tro att det är en SGX 543MP2 i A5:an, alltså en dual-core variant av 543. Om det skulle visa sig stämmer så är det ju riktigt trevligt!

Vi får väl vänta tills den 11:e och att iFixit pillar sönder den för att se om de kan få fram ett svar

Permalänk
Medlem

Ipad skapar inget behov. Den fyller vissa behov men inget av de är livsvital,

OBS: Jag programmerar inte i mitt yrke och jag spelar inte på Apple. (Angry birds, Fragger är väl rolig men knappast behov av superprestanda för de).

Jag är konsument. Jag använder elektronik och bidrar inte till tillverkningsprocessen. Mina pengar dock används för investering i nya produkter för det företaget som jag köper min elektronik från. Detta företag heter numera Apple.

För mig är Ipad:

1- Ersättning för min A5 filofax. Främst anteckningar, adresser, visitkort och kalander. Men det var inte lätt att hitta ett läder fodral som har några bifunktioner för kreditkort (filofax är ju oändlig i att lagra plastkort och visitkort, utöver mynt och lite cash. Alarm funktion och agenda överlägsnar filofax. Charmen med papper och penna är väl faktiskt oslagbar hos filofax därtill. Det är elegant med papper och bläck.

2- Vid surfande fällas upp snabbare än laptop och erbjuder mer behaglig textstorlek än Iphone. Detta fungerar i alla obekväma situationer såsom stående i en hörna, hållplats och på buss och tåg (2 klass). Du kan surfa även om du har bara 5 min på bussen (det tar 5 min att ta ut laptop, hitta en vinkel och starta upp den). Och lika mycket för att stänga av och stoppa ner den i väskan.

3- Lättare att bära än laptop på konferenser och mer hållbar batteri. Ryggsäcken blev 2 kg lättare vid konferenser. Även med keyboard är jag 1,5 kg i fördel.

4- Minst tio appar än så länge som stöd för mitt yrke. Och då menar jag appar som jag använder nästan varje dag istället för klumpiga böcker, mallar eller pärmar.

5- Nu även högre funktionalitet för Skype.

6- Synca omedelbar allt du vill utan att behöva stoppa in ett modem. Oh, säg inte inbyggd sådan. Min senaste Lenovo w500 var top-in-line (35tkr) men fungerade aldrig optimalt utifrån vare sig batteritid eller connectivity med sin inbyggda modem. Pensionerades efter knappt 1,5 år och aldrig Lenovo eller win för det andra efter det. Här blev det en brytning från mig och efter att haft win som religion 1990-2009. Nu närmast total övergång till MAC. Mac pro används snart som game maskin därtill.

7- Lilla skärm på tel är obehaglig för surf o kalander. Iphone är en tel för mig. Oh, jag har haft PDA mest Ipaq sedan 2004 och alla var katastrof i sina funktioner. Timmarna som jag ägnade åt att försöka synca Bt, få larm att fungera och varenda mjuk start efter varje app.

edit språk

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ipod var knappast reloutinerande. fanns andra flashspelare/hdd spelare innan som fungerade väldigt bra. det dom klarade som ingen annan gjorde var genom marknadsföring. alla köpte ipod för den fanns på reklam överallt och vi andra som gillade bra ljud köpte iaudio eller iriver...

Både Iriver och Cowon (Iaudio) härmade Apple. Iriver tillverkade till en början bärbara CD-spelare med MP3 stöd, vilket många gjorde på slutet av 90-talet och runt millennieskiftet, och Cowon's första MP3 som släpptes samma år som Ipod va värdelös jämfört med Ipod. Jag hade CW100 (deras första), vilket va en grym produkt när den släpptes, inga skivor va ju hur stort som helst. Jag tror den va på ynkliga 64MB och ingen display, ett halvår efter de släpptes Ipod med en stor display (på den tiden iaf) och 5gb minne, vilket va ganska revolutionerande, nu kunde du få med dig flera album med musik. Året därpå började MP3 med display bli väldigt populärt, dock fortfarande väldigt små jämfört med Ipod, och det va massvis med tillverkare som fanns på hyllorna, Creative, Iriver, Iaudio osv.. Allt för att Apple vågade gå hela vägen och visa hur man gör en bra produkt, precis som dom gjorde med Iphone och Ipad.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av penna_ha:

Det tar ju snubben i videon din typ 15 sek att byta mellan de olika "lägena".

Du kanske ska lära dig klockan??? Det tog han runt 2 sekunder att byta mellan dom olika lägena...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Det kliar lite i fingrarna även fast jag inte har gillat deras produkter eller apple speciellt, surfar rätt mycket och skulle vara najs med en surfplatta, men ska försöka hålla mig till nån med windows os (x86) kommer och har hyfsad batteritid, då kan man använda det som arbetsplatta ist för endast nöje. Men ändå, tycker Ipaden ser fin ut och har några förbättringar jämfört med första, synd på upplösningen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Både Iriver och Cowon (Iaudio) härmade Apple. Iriver tillverkade till en början bärbara CD-spelare med MP3 stöd, vilket många gjorde på slutet av 90-talet och runt millennieskiftet, och Cowon's första MP3 som släpptes samma år som Ipod va värdelös jämfört med Ipod. Jag hade CW100 (deras första), vilket va en grym produkt när den släpptes, inga skivor va ju hur stort som helst. Jag tror den va på ynkliga 64MB och ingen display, ett halvår efter de släpptes Ipod med en stor display (på den tiden iaf) och 5gb minne, vilket va ganska revolutionerande, nu kunde du få med dig flera album med musik. Året därpå började MP3 med display bli väldigt populärt, dock fortfarande väldigt små jämfört med Ipod, och det va massvis med tillverkare som fanns på hyllorna, Creative, Iriver, Iaudio osv.. Allt för att Apple vågade gå hela vägen och visa hur man gör en bra produkt, precis som dom gjorde med Iphone och Ipad.

för att apple "vågade?" gå hela vägen? snarare insåg dom att svenssons skiter i vad det står på pappret och hellre värderar stil och enkelheten högst. vi nördar därimot tröttnar snabbt på för låsta system och värderar hårdvaran högt och ser potentialen i den, sen är det nästan ett måste att produkten ska kunna modifieras
den störtsa anledningen till att jag inte köpte ipod (var väldigt nära) var när jag lyssnade på ljudet mellan dom olika spelarna. lite små audiofil som man är så var ljudet märkbart sämre på ipod än konkurrenterna. känner flera som TOM lämnade tillbaka sina ipods enbart av den anledningen.

apple har alltid legat lite efter hårdvarumässigt(om man bortser från deras fantastiska skärmar och styrdon). blev lite småchockad över att dom slängt in sandybridge i deras nya macbook datorer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Borde gå åt skogen för apple på surfplattefronten nu... kan jag alltid hoppas i alla fall. Men antar att det finns lite för många trångsynta och märkeskåta folk där ute.
Är vedervärdigt hur Apple utnyttjar den asiatiska arbetssituationen och har mage att påstå hur allt är gjort och utvecklat av dom när det är stackars kineser och koreaner som gör jobbet (tages med en nypa salt).

Tycker för övrigt att 10" surfplattor måste vara det mest värdelösa och idiotiska man kan köpa. Har ingen nytta någonsin.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zeg:

Borde gå åt skogen för apple på surfplattefronten nu... kan jag alltid hoppas i alla fall. Men antar att det finns lite för många trångsynta och märkeskåta folk där ute.
Är vedervärdigt hur Apple utnyttjar den asiatiska arbetssituationen och har mage att påstå hur allt är gjort och utvecklat av dom när det är stackars kineser och koreaner som gör jobbet (tages med en nypa salt).

Tycker för övrigt att 10" surfplattor måste vara det mest värdelösa och idiotiska man kan köpa. Har ingen nytta någonsin.

Stackars människa. Kan inte vara lätt att leva så full av hat, trångsynthet och avundsjuka.:(

Jag har har varit med till och från sedan första Macen 1984 (1977 om vi räknar Apple][) och Apple (mycket Steve Jobs) har varit lika visionära och vetat vad folk vill ha hela tiden han lett skutan. Otroligt ledsamt att han är svårt sjuk.

När jag körde visningar på den nya Macen (1a modellen, även någon Lisa) blev jag i princip alltid hånad av dåtidens PC-användare (IBM PC XT/AT) för att Mac var en leksak. Argument? Ett var att "det är bara småbarn som vill "rita på skärmen". Musen som fenomen var inget att ha (så tyckte många på riktigt)! Majoriteten var ingenjörer som egentligen helst av allt ville tillbaks till sin räknesticka, där de minsann hade full kontroll. I brist på det tröstade de sig med en IBM PC där de kunde knappa sig fram i DOS och vara trygga.

Att det ens finns ett fenomen som Apple-hatare är skrämmande, och småsint. Varje tråd eller artikelkommentar, var de än är, drabbas utan undantag. Vår tids farsot. Bara för att en stor grupp användare vill ha en färdiga integrerade lösningar som alltid fungerar, och ser bra ut. Med en infrastruktur som är väl utbyggd. Och som struntar i vad som sitter under skalet. Det är hela konceptet som räknas. Det finns inga som slår Apple på det och därför har de blivit stora (igen), och det har varit välförtjänt.

Att därför sitta och jämföra rena hårdvaruspecar mellan iPad och konkurrenterna är därför ointressant. Det är användarupplevelsen som är det viktiga. Och där levererar Apple en tilltalande produkt för många.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Efterföljare till Ipad2

Det finns redan rykten om Ipad3. Är der någon som vet när den kommer? Jag har kollat lite och hittade denna sida Rykten om Ipad2 på svenska. Kan datumet för Ipad3 stämma tror ni? Vet någon om en utländsk site som har en trovärdig uppskattning när ipad3 kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenG:

Det finns redan rykten om Ipad3. Är der någon som vet när den kommer? Jag har kollat lite och hittade denna sida Rykten om Ipad2 på svenska. Kan datumet för Ipad3 stämma tror ni? Vet någon om en utländsk site som har en trovärdig uppskattning när ipad3 kommer?

Enligt macworld kommer inte iPad 3 detta år, sen får man se hur det blir med den saken..

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

vår tids farosot

hahaha, så illa är det nog inte, apple hatare eller apple fanboy = samma skit oavsett sida man står på. båda är farosoter för varandra. det gäller iofsig alla fanboys till alla märken därute.

själv skiter jag fullständigt i märket utan köper det som passar mig bäst.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

för att apple "vågade?" gå hela vägen? snarare insåg dom att svenssons skiter i vad det står på pappret och hellre värderar stil och enkelheten högst. vi nördar därimot tröttnar snabbt på för låsta system och värderar hårdvaran högt och ser potentialen i den, sen är det nästan ett måste att produkten ska kunna modifieras
den störtsa anledningen till att jag inte köpte ipod (var väldigt nära) var när jag lyssnade på ljudet mellan dom olika spelarna. lite små audiofil som man är så var ljudet märkbart sämre på ipod än konkurrenterna. känner flera som TOM lämnade tillbaka sina ipods enbart av den anledningen.

apple har alltid legat lite efter hårdvarumässigt(om man bortser från deras fantastiska skärmar och styrdon). blev lite småchockad över att dom slängt in sandybridge i deras nya macbook datorer.

Ang ljudet i Ipod så är det inte själva hårdvaran som stinker, utan det är dom värdelösa hörlurarna som följer med. Dom motsvarar lurar som man kan köpa för runt 50-lappen på Clas Ohlson. Men köp ett par rejäla hörlurar så blir du av med de där förfärliga platta ljudet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Borde gå åt skogen för apple på surfplattefronten nu... kan jag alltid hoppas i alla fall. Men antar att det finns lite för många trångsynta och märkeskåta folk där ute.
Är vedervärdigt hur Apple utnyttjar den asiatiska arbetssituationen och har mage att påstå hur allt är gjort och utvecklat av dom när det är stackars kineser och koreaner som gör jobbet (tages med en nypa salt).

Tycker för övrigt att 10" surfplattor måste vara det mest värdelösa och idiotiska man kan köpa. Har ingen nytta någonsin.

Skulle Apple vara ett undantag på att de lägger ut en del av tillverkningen i asiatiska låglöneländer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

hahaha, så illa är det nog inte, apple hatare eller apple fanboy = samma skit oavsett sida man står på. båda är farosoter för varandra. det gäller iofsig alla fanboys till alla märken därute.

själv skiter jag fullständigt i märket utan köper det som passar mig bäst.

Hahaha så sant så sant

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Stackars människa. Kan inte vara lätt att leva så full av hat, trångsynthet och avundsjuka.:(

Jag har har varit med till och från sedan första Macen 1984 (1977 om vi räknar Apple][) och Apple (mycket Steve Jobs) har varit lika visionära och vetat vad folk vill ha hela tiden han lett skutan. Otroligt ledsamt att han är svårt sjuk.

När jag körde visningar på den nya Macen (1a modellen, även någon Lisa) blev jag i princip alltid hånad av dåtidens PC-användare (IBM PC XT/AT) för att Mac var en leksak. Argument? Ett var att "det är bara småbarn som vill "rita på skärmen". Musen som fenomen var inget att ha (så tyckte många på riktigt)! Majoriteten var ingenjörer som egentligen helst av allt ville tillbaks till sin räknesticka, där de minsann hade full kontroll. I brist på det tröstade de sig med en IBM PC där de kunde knappa sig fram i DOS och vara trygga.

Att det ens finns ett fenomen som Apple-hatare är skrämmande, och småsint. Varje tråd eller artikelkommentar, var de än är, drabbas utan undantag. Vår tids farsot. Bara för att en stor grupp användare vill ha en färdiga integrerade lösningar som alltid fungerar, och ser bra ut. Med en infrastruktur som är väl utbyggd. Och som struntar i vad som sitter under skalet. Det är hela konceptet som räknas. Det finns inga som slår Apple på det och därför har de blivit stora (igen), och det har varit välförtjänt.

Att därför sitta och jämföra rena hårdvaruspecar mellan iPad och konkurrenterna är därför ointressant. Det är användarupplevelsen som är det viktiga. Och där levererar Apple en tilltalande produkt för många.

Man kommer långt med lite empati ibland.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk

Alla Apple-gnällare kan få massa ryggdunkare på Gamespot där det är ett otroligt klagande på Apple och iPad:
http://www.gamespot.com/special_feature/apple-ipad2/image-fea...

Kommentarerna där påminner mycket om många här på SweClockers. Kan tänka mig att det är lite samma sorts typer som hänger där.

Måste lägga till några exempel:

You could buy an entry level gaming PC [that will far outclass an Ipad] for the same price, You can buy a decent Laptop [again that far outclasses an Ipad] for the same price so why waste your time and money on this crap?

Buying apple products is like buying an expensive luxury car. You are not buyin it for more functions or performance. People buy them because of the "name" and the looks from other people. Apple products are for people with more money than brains.

I still don't get the appeal of the iPad. Piece of shiny junk.

There is absolutely no reason for someone to buy an ipad unless you got extra cash and time to burn in which you still could've used it to buy a laptop for the same price with much better hardware, specs and programs. The bottom line is that people who buy ipads are morons.

Känner ni igen er?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Skrattande just nu. Såg att win8 tråden hade 9 inlägg och tänkte varför är många av de som skrev sina laddade inlägg här inte är där.

Visa signatur

InMortumVeritas