Permalänk
Medlem

Väldigt höga temps visas i Speedfan

Det här kommer att bli som dagens deckargåta typ, jag ska försöka ge er så mycket information så möjligt om mitt problem så att ni lättare kan lösa det, jag har verkligen försökt men min kunskap verkar inte räcka till så jag ber er hjälp mig!

Nu är det såhär att det är någonting som är mycket varmt i min dator och jag vet inte vad, den saken pendlar mellan 77 och 78 C celsius.

Min huvudsakliga fråga är om det är nordbryggan som är varm, om inte kan temp 2 eller 1 vara nordbryggans temp om inte, hur mäter man nordbryggans temp om det ens går?

För core stämmer temperaturen med AMDs egna temp mätare för processorn, så core är processorn.
Temp 1,2 och 3 stämmer inte överens med grafikkortet så ingen av de tre är grafikkoretets temp.

Men när jag körde Furmark så steg grafikkortet till 70 grader och det gjorde även Temp2 till 42 Grader den brukar annars ligga på 35 grader, men den log för långt ifrån Grafikkortets temp för att vara Grafikkortets temp.

När jag körde Prime95 så ökade självklart CORE till 56C och det gjorde ÄVEN TEMP 2 till denna gång 54C

Under både Prime95, Furmark och när datorn är i vila så har temp 3 pendlat mellan 77-78C även i vila medans temp2 har ökat beroende på hur mycket processorn och grafikkortet har jobbat. Och temp 1 har varit oförändlig hela tiden på 27C.

Jag själv tror att temp 2 kan vara nordbryggan eftersom att så fort man pressar processorn eller grafikkortet så blir den varm men samtidigt är jag rädd för att temp3 som är 77-78 grader hela tiden kan också vara nordbryggan eftersom att jag bytte kylare igår och jag fick sätta dit på mitt egna lilla sätt eftersom att skruvarna var för smala så fick jag använde en mutter bakom moderkortet så att skruvarna kunde sitta fast utan att åka ut.

Sista nu Jag har 4 fläktar som borde gå att mäta tempen på. En fläkt fram i datorn vilket jag misstänker är Temp1 på bilden, en fläkt i processorn som är Core på bilden, en fläkt i grafikkortet som jag är bombsäker på att den inte mäts i SpeedFan eftersom att Grafikkortets temp skiljer för mycket i temperaturen jämfört med dom som visas upp i Speedfan och en fläkt på NordBryggan som jag misstänker är Temp2 eller Temp3. Söderbryggan har ingen kylare så kanske kan vara vara någon av de andra Tempen?

Om det går att mäta Tempen på Söder eller Nordbryggan med en programvara så länka det gärna! För det här är som en ekvation med två obekanta om jag skulle kunna få reda på tempen för helst Nordbryggan eller Söder bryggan så skulle jag nästan kunna lösa problemet själv
Sitter spänt och F5mar varje sekund på era svar!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Avstängd

ja ditt förnuft till att använda rätt temperatur program brinner.

Använd dessa om du har intel processor
1.coretemp
2.realtemp

har du AMD kan du använda

1.coretemp

ALDRIG speedfan för då får du sånna tankar som du nu har fått

ska jag sedan fortsätta dumförklara din trådrubrik så säger jag bara hämta brandsläckaren innan det kan va för sent HAHA!!

Permalänk
Medlem

99% säker att den är en trasig sensor. Min sensor har visat 81C i 2 år utan problem.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

som TmN säger.
Speedfan visar temperaturer, men helt felaktigt. Så visst kan man oroas över speedfans temperaturer, men de visar upp åt väggarna fel nästan alltid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtitel redigerad*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

99% säker att den är en trasig sensor. Min sensor har visat 81C i 2 år utan problem.

Jag misstänker det också men anledningen till att jag är orolig är att jag är rädd för att det är nordbryggan pga min dåliga montering, sen är jag nästan 100% säker på att det inte finns något annat som går upp i den tempen om inte VRMs eller söderbryggan fast dom brukar inte vara varma om man inte clockar eller pillar på dom.

Men vet ni om man kan mäta tempen på nordbryggan? Jag har en Gigabyte GA-870A-UD3

Vad är Tj. Mac för den visar samma temp som i Speedfan

Jag ber om ursäkt för min vilseledande rubrik

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Avstängd

hihi ja jösses va speedfan kan ställa till det..

Junction Max temperatur.

Det är en sensor på din CPU. När den maximala temperaturen är uppnådd, kommer detta att slöa ner eller stänga av din CPU.

testa http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

hihi ja jösses va speedfan kan ställa till det..

Junction Max temperatur.

Det är en sensor på din CPU. När den maximala temperaturen är uppnådd, kommer detta att slöa ner eller stänga av din CPU.

testa http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Tänk om Speedfan har rätt? NU blev jag faktiskt orolig igen TMPIN2 är 78C, Kan den sensorn tillhöra Fanin2 dvs den kallaste fläkten i mitt chassi? om inte hur gårr man tillväga för att hitta sina censorer?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Avstängd

va har du för grafikkort äldre grafikkort typ nvidia 8800gt/gts 48XX serien från amd ligger rätt högt vid idle läge kan vara den dom visar

ser det nu att du sitter på ett 68XX kort men va du en gör stirra dig inte blind på felvisande sensorer. känner du dig osäker o hellre lägger händerna på komponenterna på datorn så gör det, 78 är rätt varmt så du lär känna det ganska snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TmN:

va har du för grafikkort äldre grafikkort typ nvidia 8800gt/gts 48XX serien från amd ligger rätt högt vid idle läge kan vara den dom visar

ser det nu att du sitter på ett 68XX kort men va du en gör stirra dig inte blind på felvisande sensorer. känner du dig osäker o hellre lägger händerna på komponenterna på datorn så gör det, 78 är rätt varmt så du lär känna det ganska snabbt

Jag jag vet men jag vet inte vart jag ska smeka min dator det är problemt, med man får väl pilla lite överallt antar jag men tack för alla era svar!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sadjad:

Jag jag vet men jag vet inte vart jag ska smeka min dator det är problemt, med man får väl pilla lite överallt antar jag men tack för alla era svar!

ha ha smeka min dator det där lät lite perverst .tänker mig det hur du: Ohhh inte där "BZZZZTZZH" AOUUH

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sadjad:

Tänk om Speedfan har rätt? NU blev jag faktiskt orolig igen TMPIN2 är 78C, Kan den sensorn tillhöra Fanin2 dvs den kallaste fläkten i mitt chassi? om inte hur gårr man tillväga för att hitta sina censorer?

Men om du nu faktiskt hade varit orolig så hade du ju testat med core temp vilket du inte gjort, ellerhur?
Om man är orolig för att det regnar så kan man ju fantisera om det och bli oroad, eller så tittar man ut.

Det är inte så intressant för oss att du sitter och är rädd om du inte kollar temperauterna med ett tillförlitligt program...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Temp3 visar exakt likadant för mig...

Permalänk
Avstängd

Speedfan har rätt i 1% av fallen känns det som, om ens det.
Du oroar dig i onödan, delarna tål betydligt högre temperaturer än vad din har.

Så ett råd, skit i speedfan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men om du nu faktiskt hade varit orolig så hade du ju testat med core temp vilket du inte gjort, ellerhur?
Om man är orolig för att det regnar så kan man ju fantisera om det och bli oroad, eller så tittar man ut.

Det är inte så intressant för oss att du sitter och är rädd om du inte kollar temperauterna med ett tillförlitligt program...

Nordbräck kolla upp lite
#10844745

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk
Hedersmedlem

öööö, ja... så går det när man inte läser igenom ordentligt. Jag trodde verkligen jag hade läst igenom hela tråden, men så var ju uppenbarligen inte fallet. My bad...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Hej alla

Jag har exakt samma problem med min Gigabyte och AMD Phenom 965.
Temperaturen står alltid på 80c-79c oavsett. Jag tror att det en dålig sensor så tror jag inte det finns så mycket att göra.

PS
Fantastiskt bra sajt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TmN:

ha ha smeka min dator det där lät lite perverst .tänker mig det hur du: Ohhh inte där "BZZZZTZZH" AOUUH

Höhö inte för att verka smart eller så men har du torra händer behövs 47v för att strömmen ska gå igenom handen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej alla

Jag har exakt samma problem med min Gigabyte och AMD Phenom 965.
Temperaturen står alltid på 80c-79c oavsett. Jag tror att det en dålig sensor så tror jag inte det finns så mycket att göra.

PS
Fantastiskt bra sajt

Som killlarna sa, skit i det bara det är fel!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB | Gigabyte GA-870A-UD3 | Gigabyte Radeon HD7970 OC 3GB Windforce

Permalänk

Varför sitta och gissa? Köp en IR mätare och mät temperaturen på flänsen, tempen mellan fläns och cpu varierar ju en hel del men du kan i alla fall få ett hum om hur det ser ut. Ligger tex tempen på flänsen på ca 60c så vet du att din processor säkerligen ligger runt 70-80c

Permalänk
Medlem
Skrivet av sadjad:

Jag misstänker det också men anledningen till att jag är orolig är att jag är rädd för att det är nordbryggan pga min dåliga montering, sen är jag nästan 100% säker på att det inte finns något annat som går upp i den tempen om inte VRMs eller söderbryggan fast dom brukar inte vara varma om man inte clockar eller pillar på dom.

Men vet ni om man kan mäta tempen på nordbryggan? Jag har en Gigabyte GA-870A-UD3

http://img96.imageshack.us/img96/6741/namnlshl.jpg

Vad är Tj. Mac för den visar samma temp som i Speedfan

Jag ber om ursäkt för min vilseledande rubrik

körs inte din processor i lite låg klock, enligt bilden körs den ju i 2.2GHz och orginalklock är ju 3.4GHz?