Permalänk
Medlem

Koppla in PC

Hejsan!

Jag börjar sakna möjligheten att kunna spela nångång då och då. Just nu sitter jag på en iMac 27" som inte riktigt orkar med dagens datorspel.
Min iMac köpte jag förra året, så den är hyffsat ny.
Jag har en PC som står i källaren och skulle vilja använda den som speldator, men vill använda min iMac-skärm. Hänger ni med på hur jag menar? Är detta ens möjligt?

Jag har googlat lite, men hittar mest trådar från 2004 och sånt, så dom känns lite "out of date".

Tack på förhand!

Permalänk
Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Enligt http://superuser.com/questions/60145/using-a-new-27-imac-as-e... från 2009 så behöver grafikkortet på din andra dator ha DisplayPort utgång.

Permalänk
Medlem

hmm, verkar ju skitkrångligt
Tänkte på att få tangentbord och mus att fungera som det skall verkar omständigt? Samt ljudet...

Kanske skall kolla på möjligheterna att uppgradera grafikkortet istället, även om det säkert skulle kosta en mindre förmögenhet =/

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer mig mer är vad det är för dator du har i källan samt vad du vill spela för spel? För finns ju en chans att en äldre dator som inte använts på ett tag kan vara aningen outdated. (helt beroende på spel iof)

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Frågan jag ställer mig mer är vad det är för dator du har i källan samt vad du vill spela för spel? För finns ju en chans att en äldre dator som inte använts på ett tag kan vara aningen outdated. (helt beroende på spel iof)

Hästgammal är den väl inte direkt. Jag vill kunna köra till exempel Battlefield 3 när det kommer.
Om det skulle gå att använda iMacen som skärm för PC'n helt smärtfritt så är jag medveten om att jag skulle behöva uppgradera grafikkort osv på min PC. Slänga i lite mer ram också kanske. Den har (precis som min iMac) 4gb.

Permalänk
Medlem

Om du har en dator i källarn så tror jag inte att den har mini-DP och då går det inte om du inte vill lägga 1000:- på en aktiv adapter.
Dessutom måsta du koppla in mus å tangentbord i den andra datorn.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eGGe:

Hästgammal är den väl inte direkt. Jag vill kunna köra till exempel Battlefield 3 när det kommer.
Om det skulle gå att använda iMacen som skärm för PC'n helt smärtfritt så är jag medveten om att jag skulle behöva uppgradera grafikkort osv på min PC. Slänga i lite mer ram också kanske. Den har (precis som min iMac) 4gb.

Jag vet ju inte vad som sitter i den, men även om man byter ut grafikkortet ur en gammal dator så är chansen stor att resten av datorn är en rejäl flaskhals som gör att du inte kan spela sådana spel på den ändå. Kan vara allt från nätagg till cpu som sätter stop. Så skall du ha en gaming dator så kolla på alternativa lösningar, så som nytt moderkort/cpu/minne/nätagg & grafikkort. För att försöka ruska liv i en äldre dator för nutidens spel kan vara huvudvärk framkallande. Beror helt på som sitter i den dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Om du har en dator i källarn så tror jag inte att den har mini-DP och då går det inte om du inte vill lägga 1000:- på en aktiv adapter.
Dessutom måsta du koppla in mus å tangentbord i den andra datorn.

Om jag köper en aktiv adapter (länk?) och kopplar mus och tangentbord till pc'n, så skall det funka menar du?
Och uppgraderar pc'n givetvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av IDX:

Jag vet ju inte vad som sitter i den, men även om man byter ut grafikkortet ur en gammal dator så är chansen stor att resten av datorn är en rejäl flaskhals som gör att du inte kan spela sådana spel på den ändå. Kan vara allt från nätagg till cpu som sätter stop. Så skall du ha en gaming dator så kolla på alternativa lösningar, så som nytt moderkort/cpu/minne/nätagg & grafikkort. För att försöka ruska liv i en äldre dator för nutidens spel kan vara huvudvärk framkallande. Beror helt på som sitter i den dock

Fast det är ett senare problem just nu känner jag. Att jag behöver uppgradera den är jag väl medveten om. Den är väl stått i källaren i ett år eller så. Så jag kommer inte ens ihåg vad det är som puttrar i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av eGGe:

Om jag köper en aktiv adapter (länk?) och kopplar mus och tangentbord till pc'n, så skall det funka menar du?
Och uppgraderar pc'n givetvis

Som det låter nu så är det nog mer värt att kolla vad du har för grejer i burken först.
Om du ändå ska byta grafikkort så kan du köpa ett med mini-DP och då slipper du lägga ut stora pengar på en adapter.
Så mitt första tips är: kolla vad som sitter i burken.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!