Permalänk
Skrivet av Dreas89:

HP Zr24w? Dell U2311H?

Googlade på dessa

ZR24w är 16:10 så den är otänkbar

U2311H kostar bara 2500:-. Finns det inget bättre närmare budgeten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredstone:

Googlade på dessa

ZR24w är 16:10 så den är otänkbar

U2311H kostar bara 2500:-. Finns det inget bättre närmare budgeten?

Varför funkar inte 16:10?

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Varför funkar inte 16:10?

Känns så gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredstone:

Känns så gammalt.

Haha, du skämtar va? För spel likt C&C skulle jag även säga att 16:10 är bättre. Den har även högre upplösning än de 16:9-skärmar i den prisklassen.

Haha, känns gammalt?

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Haha, du skämtar va? För spel likt C&C skulle jag även säga att 16:10 är bättre. Den har även högre upplösning än de 16:9-skärmar i den prisklassen.

Haha, känns gammalt?

Alla skärmar som görs nu har 16:9. Största anledningen till att jag köper ny skärm är att jag vill ha 16:9. Varför tycker du det är konstigt? Jag vill ju bara göra som alla andra. Byta från 16:10 och 4:3 till 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredstone:

Alla skärmar som görs nu har 16:9. Största anledningen till att jag köper ny skärm är att jag vill ha 16:9. Varför tycker du det är konstigt? Jag vill ju bara göra som alla andra. Byta från 16:10 och 4:3 till 16:9.

Nej, alla skärmar som görs nu är inte 16:9, större delen av de som görs är dock det.

Så du väljer hellre en sämre skärm för att vara som alla andra? Seriöst? Jag tycker det är konstigt att köpa något dåligt när man kan lägga ut en vettig slant på något riktigt bra. Du får ju även mest skärmyta med en 16:10 - 24tummare.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Nej, alla skärmar som görs nu är inte 16:9, större delen av de som görs är dock det.

Så du väljer hellre en sämre skärm för att vara som alla andra? Seriöst? Jag tycker det är konstigt att köpa något dåligt när man kan lägga ut en vettig slant på något riktigt bra. Du får ju även mest skärmyta med en 16:10 - 24tummare.

Är inte så noga med skärmyta. Vill bara ha en bra skärm.

Men det finns ingen bättre än U2311 med en budget på 4000?

Permalänk
Medlem

16:10 är inte gammalt. 16:9 är tv-format och 16:10 är mer av ett datorformat.
Jag föredrar 16:10 just för dom extra pixlarna i höjdled. Underlättar mycket om man läser på forum osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredstone:

Är inte så noga med skärmyta. Vill bara ha en bra skärm.

Men det finns ingen bättre än U2311 med en budget på 4000?

Ja, HP ZR24W? Du verkar inte ha något vettigt argument för att välja 16:9, bara att andra har det. Vilket får mig att tro att du har haft otur när du tänker.

Men annars så diskuteras det ju om en ganska trevlig skärm ute i forat. Eizos skärm för spel.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Men annars så diskuteras det ju om en ganska trevlig skärm ute i forat. Eizos skärm för spel.

Tack för tipset.

Har bestämt mig för denna.

http://www.dustinhome.se/pd_5010333269.aspx

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Ja, HP ZR24W? Du verkar inte ha något vettigt argument för att välja 16:9, bara att andra har det. Vilket får mig att tro att du har haft otur när du tänker.

Tycker inte ZR24W verkar vara så bra. Alla klagar på att svart blir grått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredstone:

Tack för tipset.

Har bestämt mig för denna.

http://www.dustinhome.se/pd_5010333269.aspx

Ett tips till nästa gång är att du faktiskt fattar något. Du vet ju inte varför du ska ha 16:9, inte som framgår iaf.

Skrivet av Fredstone:

Tycker inte ZR24W verkar vara så bra. Alla klagar på att svart blir grått.

Inte alla men det finns ett antal ja. Nackdelar har alla skärmar. Eizo är dock bra skärmar.

Permalänk

Hej! Är helt väck vad gäller skärmar och när jag nu ska sälja bort min älskade 226BW så ska jag köpa ny och undrar vilken skärm som är ett bra alternativ

* Användningsområden - Spel, surf, film och lite grann CAD
* Önskad storlek - mellan 22-24'
* Din budget ~ 2000 kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning - 1920x1080 minst!
* Önskat format - 16:9 eller 16:10
* Önskad Panel - den bäst lämpade
* Önskad Hz -

Hz har jag ingen aning om hur mkt det gör i spel, likaså med responstiden.
Märker man skillnad på 2ms och 5ms i snabba fps-spel som cs etc?

Har kollat på dessa 2 och tycker de verkar vara fina ersättare till min 226BW?

226C2SB
226CL2SB

MVH QR

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk

Får jag avvika lite från mallen? Hoppas det.

Jag gillar inte när enfärgade partier på skärmar ser gryniga ut, och att hört att cPVA-panel är vägen att gå om man är som mig. Fast jag brukar dock spela en hel del (läs: då och då), vilket av vad jag förstår inte gör tidigare nämnda panel till ett bra val.

Nu till frågan:

Jag har haft TN-skärmar tidigare, men börjar nu bli lite sugen på IPS. Trots att jag som den totala okunnighetsliraren jag är antagligen aldrig kollat på en IPS-skärm. Eller så har jag det, utan att veta det. Saken är densamma.
I alla fall:
Hur pass mycket bättre är en random IPS-skärm på det här med grynighet bland rena färger i jämförelse med en TN-skärm? Lite? Mycket? Ingen? Handlar allt rent av om skärmen är högblank eller ej, oavsett TN eller IPS? Hjläp en idiot, tack.

(Och, blir jag glad med en sån här, tror ni?)

Permalänk
Skrivet av Markisolering:

Får jag avvika lite från mallen? Hoppas det.

Jag gillar inte när enfärgade partier på skärmar ser gryniga ut, och att hört att cPVA-panel är vägen att gå om man är som mig. Fast jag brukar dock spela en hel del (läs: då och då), vilket av vad jag förstår inte gör tidigare nämnda panel till ett bra val.

Nu till frågan:

Jag har haft TN-skärmar tidigare, men börjar nu bli lite sugen på IPS. Trots att jag som den totala okunnighetsliraren jag är antagligen aldrig kollat på en IPS-skärm. Eller så har jag det, utan att veta det. Saken är densamma.
I alla fall:
Hur pass mycket bättre är en random IPS-skärm på det här med grynighet bland rena färger i jämförelse med en TN-skärm? Lite? Mycket? Ingen? Handlar allt rent av om skärmen är högblank eller ej, oavsett TN eller IPS? Hjläp en idiot, tack.

(Och, blir jag glad med en sån här, tror ni?)

Det är svårt att svara på, men det troliga är att IPS-skärmen du köper idag är lika grynig som de TN-skärmar du stört dig på. Kan rentutav vara värre.
Har du haft problem med eftersläpningar på skärmarna du suttit med tidigare?
Skulle inte förstora upp det här med att Samsungs cPVA är långsam. Den är förvisso riktigt långsam på speciellt vissa färgövergångar, men frågan är hur ofta du stöter på dem och om du inte har överseende med det när den är så bra i övrigt?
Annars är Benqs EW och VW2420 halvglossy men de är på samma nivå snabbhetsmässigt som Samsungs cPVA... Kontorsmodellen Benq BL2400 med inställbart stativ ska däremot ha en matt utbehadnling.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tja! Tänkte prova nvidia 3d-vision så behöver en 3d skärm. Kan tänka mig att betala upp till 3000kr, men betalar givetvis hellre 2000kr om det inte blir så mycket sämre bild. Vad för skärm rekommenderas?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=411100
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628084
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=552871

Har tittat på dessa, är det stor skillnad mellan dem och vilken är "bäst" bildmässigt? Märker man stor skillnad mellan 1680x1050 occh full HD upplösning?

Permalänk

Du måste ha glasögon för 3D.
Medföljer knappast skärmarna under 3000.
Häftigast bild ger Asus skärm, då den är högblank (även kallat glossy). Den kostar dock lite mer.
Jag skulle bege mig till någon butik istället för att lägga ut massa pengar på att prova något som mest är en gimmick och ger många huvudvärk efter en stunds användning.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Främst som TV (Sport, PS3, BR-filmer), dock en fördel om man kan koppla in datorn.
* Önskad storlek = Runt 50" (Plasma i sådana fall, med tanke på budget)
* Din budget = 7000kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = Enbart FULL-HD
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz = 600Hz (Plasma, eftersom Sport+PS3 ska köras)
* Butik = Internet, närheten av Karlshamn (Karlskrona, Kristianstad, Malmö, Halmstad, Växjö, Kalmar)
* Märke = Nöjd med min LG datorskärm just nu, men inget krav då jag inte är så insatt i vad som är bäst inom TV.

7000kr för TV samt lite "coola" tillbehör, kanske ambilight osv.. Högtalare klarar jag mig utan, eller finns det billiga bra sådana? Budgeten får inte överskridas om det inte gäller fåtal tiokronor. Det viktigaste är att bilden inte släpar, då det blir mycket Sport samt PS3, och vissa datorspel då.. Bildkvalitén kommer såklart inte vara den bästa med tanke på budgeten, det vet jag såklart.

Rummet är mörkt, så en skärm som reflekterar är inget större problem.

Så.. vad tycker ni?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

* Användningsområden =Spel, surf, film
* Önskad storlek = större än 19 tum
* Din budget = 1000-1500kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920×1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

* Användningsområden = Främst som TV (Sport, PS3, BR-filmer), dock en fördel om man kan koppla in datorn.
* Önskad storlek = Runt 50" (Plasma i sådana fall, med tanke på budget)
* Din budget = 7000kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = Enbart FULL-HD
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz = 600Hz (Plasma, eftersom Sport+PS3 ska köras)
* Butik = Internet, närheten av Karlshamn (Karlskrona, Kristianstad, Malmö, Halmstad, Växjö, Kalmar)
* Märke = Nöjd med min LG datorskärm just nu, men inget krav då jag inte är så insatt i vad som är bäst inom TV.

7000kr för TV samt lite "coola" tillbehör, kanske ambilight osv.. Högtalare klarar jag mig utan, eller finns det billiga bra sådana? Budgeten får inte överskridas om det inte gäller fåtal tiokronor. Det viktigaste är att bilden inte släpar, då det blir mycket Sport samt PS3, och vissa datorspel då.. Bildkvalitén kommer såklart inte vara den bästa med tanke på budgeten, det vet jag såklart.

Rummet är mörkt, så en skärm som reflekterar är inget större problem.

Så.. vad tycker ni?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604130 Lev till hämtbutik Malmö för 40 spänn (kör hem den stående isf), alternativt hem till Karlshamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelle321:

* Användningsområden =Spel, surf, film
* Önskad storlek = större än 19 tum
* Din budget = 1000-1500kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920×1080

Får bli denna då för 1,5k.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499245

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604130 Lev till hämtbutik Malmö för 40 spänn (kör hem den stående isf), alternativt hem till Karlshamn.

Beställde faktiskt precis den igår kväll! Känns bra att du rek. precis den, då vet jag att jag inte gjort ett felköp

Då jag jobbar på dagarna så blev det hemleverans, då bensinen ner ändå kostar 300kr. Tack igen!

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk

* Användningsområden = (surf, bildbehandling, spel)
* Önskad storlek = 22-24 "
* Din budget = upp till ca 4500 kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920 x
* Önskad Panel = ips

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaderkung:

* Användningsområden = (surf, bildbehandling, spel)
* Önskad storlek = 22-24 "
* Din budget = upp till ca 4500 kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920 x
* Önskad Panel = ips

Auss nya som finns på Dustin

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Auss nya som finns på Dustin

Du menar den? http://www.dustinhome.se/pd_5010562239.aspx
Synd att den är så ful bara : /

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaderkung:

Du menar den? http://www.dustinhome.se/pd_5010562239.aspx
Synd att den är så ful bara : /

Japp.

Ja, de verkar vilja straffa oss som inte vill ha plastiga TNs genom att göra skärmen så ful som möjligt. Löses väl ganska lätt med lite tusch.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spaderkung:

Du menar den? http://www.dustinhome.se/pd_5010562239.aspx
Synd att den är så ful bara : /

Jag skulle inte välja asusen. Extremt stora problem med döda pixlar. T.o.m. så stora att Amazon har tagit bort den från sortimentet. Jag vet inte om Dustin har tänkt att göra samma sak för helt plötsligt verkar det inte som att de tänker ta in den igen.

Asusen presterar tydligen mycket likt U2410 förutom att Asusen har högre input lag och något mjukare antireflexbehandling. Asus har dessutom betydligt sämre pixelgaranti än Dell så föreslår någon av:

Dell U2311H
HP ZR24w
Dell U2410

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = Spel Anime Tv serier.
* Önskad storlek = 23-24
* Din budget = upp till 3500

Särskilda önskemål (om du har några sådana) Bra svärta
* Önskad upplösning = 1920 x 1080
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik = Inet, komplett
* Märke = Haft bra erfarenhet av Samsung, fått för mig att BenQ är budgetmärke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10865488']Du måste ha glasögon för 3D.
Medföljer knappast skärmarna under 3000.
Häftigast bild ger Asus skärm, då den är högblank (även kallat glossy). Den kostar dock lite mer.
Jag skulle bege mig till någon butik istället för att lägga ut massa pengar på att prova något som mest är en gimmick och ger många huvudvärk efter en stunds användning.

Yes vet attman måste köpa glasögon med, men nu frågar jag om en bra skärm;)

Prova och prova.. Har ju vart på 3D bio och kollat på 3d film på tv-apparater, lär ju vara samma effekter på en datorskärm;)

Men tack för svaret, även om det inte var jätte informativt:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ph7517:

Ange:
* Användningsområden = Spel Anime Tv serier.
* Önskad storlek = 23-24
* Din budget = upp till 3500

Särskilda önskemål (om du har några sådana) Bra svärta
* Önskad upplösning = 1920 x 1080
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik = Inet, komplett
* Märke = Haft bra erfarenhet av Samsung, fått för mig att BenQ är budgetmärke?

VA skärmar har bäst svärta men är något långsammare än IPS och TN.

Eizo FS2331
BenQ BL2400PT
BenQ EW2420