Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Vad är det du är ute efter egentligen?
Du är inne på ett forum vars primära medlemmar är hårdvarufantaster och sen undrar du varför en SSD är bra och nöjer dig inte med att det simpla svaret att datorns generella prestanda blir bättre. Att vara kritisk är det inget fel på men det du gör nu tenderar till löjligheter. Så vad vill du egentligen ha för typ av svar?
1500 kr för mig som datorfantast är en helt ok summa för det jag får- jag är väldigt nöjd över mitt ssd köp och ångrar inte en sekund.

Så man är datorfantast bara för att man finner SSD värt priset? Ok.
Och de enda som verkar skriva i denna tråd är ju såklart de som intalat sig själva att dom gjort ett bra köp, efter först negativa tankar om det.

Anser man att nån sekunds snabbare laddningstid i nåt, för 1500 kr, är värt pengarna... så har man antingen rejält med pengar eller så tänker man inte riktigt rätt.
Starta upp datorn engång om dagen 10 sek snabbare än tidigare, eller några program i månaden för 1500 kr är inte värt!
En uppstart av datorn beror väl också på hur mycket skit man har som ska startas upp i windows?

Varför finns det inga benchmarks ang detta för spel? Har endast hittat nåt litet ang PCMark och read/write.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Så man är datorfantast bara för att man finner SSD värt priset? Ok.
Och de enda som verkar skriva i denna tråd är ju såklart de som intalat sig själva att dom gjort ett bra köp, efter först negativa tankar om det.

Påstod jag verkligen det? Ta och läs vad jag skrev en gång till så kommer du finna ett "för mig" och det betyder att det är min personliga åsikt som datorfantast.
Jag intalar mig inte själv att jag har gjort ett bra köp. Jag vet att jag har gjort ett bra köp då användning av datorer utan en ssd känns plågsamt trögt.

Skrivet av Hamzta:

Anser man att nån sekunds snabbare laddningstid i nåt, för 1500 kr, är värt pengarna... så har man antingen rejält med pengar eller så tänker man inte riktigt rätt.
Starta upp datorn engång om dagen 10 sek snabbare än tidigare, eller några program i månaden för 1500 kr är inte värt!

Tror du verkligen att det handlar enbart om enstaka laddningstider när man startar ett program? Det är den generella ökningen i prestandan som jag är mest förtjust i.

Edit: för att förtydliga så tänk dig det här scenariot som finns i videon och applicera det på all program så förstår du kanske lite bättre varför ssdn är ett sånt enormt bra köp om man vill uppdatera ett ting i datorn
http://www.youtube.com/watch?v=47dt-y27eYk

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Vad är det du är ute efter egentligen?
Du är inne på ett forum vars primära medlemmar är hårdvarufantaster och sen undrar du varför en SSD är bra och nöjer dig inte med att det simpla svaret att datorns generella prestanda blir bättre. Att vara kritisk är det inget fel på men det du gör nu tenderar till löjligheter. Så vad vill du egentligen ha för typ av svar?
1500 kr för mig som datorfantast är en helt ok summa för det jag får- jag är väldigt nöjd över mitt ssd köp och ångrar inte en sekund.

Han pratar om spelupplevelse. 1500 kr för att få "lite" (beror på spel och dator) snabbare laddningstider. Självklart tycker jag att det finns bättre saker att lägga pengar på om man vill spelen ska flyta på bättre. Men visst är man redan nöjd över övriga datorn och har pengar över "go for it".

Jag vill bara säga att jag är nöjd över mina SSD diskar. Inte för att spelen laddar snabbare, även om det är ett plus. Men man slipper att hårddisken somnar, den är tyst och sval. Men vill jag spelen ska ladda snabbare så köper jag nog en kraftigare cpu istället. Däremot kanske jag är lite besviken att laddningstider ändå finns kvar...

Jag påstår inte att du skriver det, men du får det att låta som det. Men det spelar det ingen roll om man är datorentusiast eller inte man kan fortfarande behöva vrida på varenda slant och göra prioriteringar.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Varför hänger ni upp er på spel? Tunga applikationer som att rendera film, packa upp filer eller använda PS då?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Så man är datorfantast bara för att man finner SSD värt priset? Ok.
Och de enda som verkar skriva i denna tråd är ju såklart de som intalat sig själva att dom gjort ett bra köp, efter först negativa tankar om det.

Anser man att nån sekunds snabbare laddningstid i nåt, för 1500 kr, är värt pengarna... så har man antingen rejält med pengar eller så tänker man inte riktigt rätt.
Starta upp datorn engång om dagen 10 sek snabbare än tidigare, eller några program i månaden för 1500 kr är inte värt!
En uppstart av datorn beror väl också på hur mycket skit man har som ska startas upp i windows?

Varför finns det inga benchmarks ang detta för spel? Har endast hittat nåt litet ang PCMark och read/write.

Eh, HALLOOOOOOOO?
http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4
Skillnad? Haha once you go SSD you never go back, den saken är ju säker iaf! Notera att han kör den emot en HDD med 10 000 rpm som är rätt mycket snabbare än en vanlig på 7200!

Vill du kolla prestanda i spel med mera..
http://www.anandtech.com/bench/SSD/67

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jensih:

Varför hänger ni upp er på spel? Tunga applikationer som att rendera film, packa upp filer eller använda PS då?!

Vanlig simpel programutveckling ej heller att förglömma. Gjorde en snabbkoll på min burk och exempelvis filträden för Linuxkärnan och Firefox innehåller ungefär 56.000 respektive 130.000 filer vardera. De flesta ganska små.

Även om besparingen i accesstid bara är ynkliga 5-10 ms per fil så blir det skillnad när man tröskar sig igenom sådan filmängder.

Permalänk
Medlem

"Är SSD VÄRT PENGARNA"? Ja.

Notera att vi diskuterar om en SSD är värt pengarna och INTE hur mycket bättre SSD's är eller hur elbilar fungerar.

Direkt säger jag att de som inte har en SSD får inte ens våga skriva att det inte är värt det. Jag skaffade mig en SSD idag och herre jösses jag var lite tveksam först när jag såg att "once you go SSD you never go back to HDD" kommentarer.. "de överdriver" tänkte jag. Fel. SÅ stor skillnad..

Köpte en 120GB som räcker gott och väl till mina behov, och musik och annat lagrar jag på min gamla 1TB hårddisk! Så länge man har windows och alla vanliga program och ett par spel på SSD så är det lugnt! Direkt märker jag hur mycket SNABBARE datorn är. Uppstart är inte allt SSD's är bra på! Skulle överföra filer från hårdisken på den nya disken, gick på några sekunder! När man öppnar word. Tycks ju vara skitsamma eftersom det redan går fort på en vanlig disk men jag märker skillnaden. Allt är bara så responsivt och man blir så glad! Varför är det viktigt med respons? Jo, du SPARAR TID VID DATORN. Det tycker jag är guldvärt. En sekund hit och dit tänker du, men när man sitter ett bra tag så samlas tiden upp (tid som egentligen är frustration). Du slipper alltså bli frustrerad av att sitta och vänta vid datorn. Det är så att du nästan VILL använda datorn och starta om den och installera saker som du vanligtvis skulle skjuta upp eller vänta med. Dessutom är SSD'n tyst, liten och den kopierar och installerar så fort (tro mig, FORT) att när jag formaterade Windows 7 på den (jag duschade snabbt och installationen var redan klar) så VILLE jag installera de vanliga programmen på den (Office, Google Chrome, Messenger, Skype, Steam, Daemon Tools, Bittorrent, etc) bara för att jag blev så överraskad när allt installerades på sekunder!...

SSD's bör alla som använder datorn mer än 1 timme per dag använda. Värt det? Ja. Här kommer den magiska förklaringen. Nu kan 1800kr för en 120GB tyckas vara mycket pengar, och visst är det, men helt ärligt tror jag jag hade klarat mig på 60GB eller ännu mindre. Windows + några standardprogram är allt man behöver för att märka av den enorma skillnaden. Eftersom det är samma prestanda på t.ex. en Corsair F120 och en F80 så spelar ju storleken ingen roll. Alltså kan man få en supersnabb disk för så lite som 800kr för 40GB. Tycker du 800kr är mycket pengar? Om inte, köp en SSD. Sitt inte där och säg att 40GB är för lite. Windows + program tar inte över 40GB och dina dokument och låtar och annat som egentligen är onödigt på en SSD kan läggas på din vanliga hårddisk. Gör som jag och använd båda!

Permalänk
Medlem

SSD vs HDD är samma sak som non-ECC minnen mot ECC minnen. Allt har å göra med respons!
Sen som sagt tidigare, 60GB SSD vs 2TB i RAID0 är en smaksak.
Visst ökar prestanda avsevärt med RAID men för att få samma känsla av vad en SSD gör så krävs det 4xRaptor diskar i RAID4
Du får ökad MB/s med den setup men fortfarande inte lika låga åtkomstider, men de närmaste du kan komma i samma känsla.

Min dröm går till PCI-E SSD, kolla in den prestandan *MUMS*

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Den där gör ju de? 0-60mph på 3 sekunder ----> 60 x 1,6 = 96 km/h alltså 96 km/h på 3 sekunder

Tror jag är godkänt för att säga 100 ^^

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

SSD vs HDD är samma sak som non-ECC minnen mot ECC minnen. Allt har å göra med respons!

va? vad pratar du om nu?

ECC på RAM är Error Correction Code dvs en extra modul som verifierar att det som skickats och läses till och från minnet verkligen är samma data.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ser att många tycker att det är en dyr uppgradering.
Men jag tycker att det är den bästa uppgraderingen jag gjort. Man kan köpa ny GPU, CPU men du märker inte någon större skillnad i regel mer än i spel. Att köpa en SSD och installera så drar du nytta av prestandan hela tiden och du märker att datorn är mycket snabbare. Och har man en lite långsammare dator så har man större nytta av den.

Så enligt mig så är det den mest märkbara uppgraderingen jag har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Tror du verkligen att det handlar enbart om enstaka laddningstider när man startar ett program? Det är den generella ökningen i prestandan som jag är mest förtjust i.

Edit: för att förtydliga så tänk dig det här scenariot som finns i videon och applicera det på all program så förstår du kanske lite bättre varför ssdn är ett sånt enormt bra köp om man vill uppdatera ett ting i datorn
http://www.youtube.com/watch?v=47dt-y27eYk

Video du visar är just laddningstider i ett spel (World of Warcraft) som har ständiga skrivningar till disken hela tiden.
Där är det självklart att du vinner mycket på en SSD men i 99 av 100 fall kommer du inte vara i samma scenario.
Ta tex. majoriteten av spelen som spelas av Swec medlemmar.
Spel vars prestanda under spelets gång som påverkas av en SSD:
World of Warcraft
Rift
Age of Conan
Lineage 2
Spel vars prestanda under spelets gång som inte påverkas av en SSD:
Shogun 2
Dragon Age 2
Dragon Age
Heroes of Newerth
Starcraft 2
Starcraft 1
Minecraft
Diablo 2
Assassins Creed 1+2+3
Magicka
Counter Strike
F1 2010
Bloodline Champions
Test Drive Unlimited
Arma 2
och många många fler. (nästan 1000 sidor med spel)

Så slutligen om du inte sitter och spelar ett MMO som gör många små läsningar från disken kommer du inte få några prestandaökningar mer än laddningstider.
Kör 3D Mark Vantage eller liknande och se skillnaden i din poäng där. Då kommer du få ett verkligt scenario som visar hur mycket en SSD kommer hjälpa till med prestandan i majoriteten av spel om man bortser från laddningstiderna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Allt är en smaksak, diskussionen handlar om det är prisvärt, och jag vill påstå att det beror på hur mycket pengar man har. Har man en vettig inkomst och sitter en hel del vid datorn så anser jag det är värt pengarna. Är man student, har ont om pengar, så är väl inte valet lika givet.
Verkar som om 95% här tycker det är värt pengarna iaf.

Det är nog inte många här som enbart sitter på en SSD heller utan dom flesta har en SSD för OS och program men HDD för allt annat som inte får plats.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Allt är en smaksak, diskussionen handlar om det är prisvärt, och jag vill påstå att det beror på hur mycket pengar man har. Har man en vettig inkomst och sitter en hel del vid datorn så anser jag det är värt pengarna. Är man student, har ont om pengar, så är väl inte valet lika givet.
Verkar som om 95% här tycker det är värt pengarna iaf.

Det är nog inte många här som enbart sitter på en SSD heller utan dom flesta har en SSD för OS och program men HDD för allt annat som inte får plats.

Det kan vara prisvärt för en student. Om en SSD är prisvärd eller inte beror nog på arbetssätt och vad man använder datorn till.
Kan tänka mig att en student som studerar till designer eller liknande kommer starta och stänga många olika program under dagens gång. Då lär en SSD var guld värd och helt klart värd sina 2000kr dom måste lägga ut.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy_h:

Eh, HALLOOOOOOOO?
http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4
Skillnad? Haha once you go SSD you never go back, den saken är ju säker iaf! Notera att han kör den emot en HDD med 10 000 rpm som är rätt mycket snabbare än en vanlig på 7200!

Vill du kolla prestanda i spel med mera..
http://www.anandtech.com/bench/SSD/67

Låter som att någon är sur för att nån inte gillar hans kära SSD.

Står ingenting om prestanda för spel på anandtech. Bara siffror som inte bevisar någonting.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Så man är datorfantast bara för att man finner SSD värt priset? Ok.
Och de enda som verkar skriva i denna tråd är ju såklart de som intalat sig själva att dom gjort ett bra köp, efter först negativa tankar om det.

Anser man att nån sekunds snabbare laddningstid i nåt, för 1500 kr, är värt pengarna... så har man antingen rejält med pengar eller så tänker man inte riktigt rätt.
Starta upp datorn engång om dagen 10 sek snabbare än tidigare, eller några program i månaden för 1500 kr är inte värt!
En uppstart av datorn beror väl också på hur mycket skit man har som ska startas upp i windows?

Varför finns det inga benchmarks ang detta för spel? Har endast hittat nåt litet ang PCMark och read/write.

Tror det är du som har abnormalt användande av din dator jämfört med den stora massan. Det är till exempel inte speciellt vanligt att man aldrig stänger av datorn eller att man låter bli att stänga ner program när man är klar. Vill du ha "bevis" för att även små fördröjningar kan vara väldigt negativa för upplevelsen så finns det massor av användbarhetsstudier som visar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av =JoNaZ=:

lol, tror du ska skaffa ett bättre jobb istället

Har inget jobb, kommer nog aldrig lyckas skaffa ett heller. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prisen:

Det är till exempel inte speciellt vanligt att man aldrig stänger av datorn eller att man låter bli att stänga ner program när man är klar.

Om man är medlem i ett forum där man tittar på avklädda Radeon 5970 och läser skvaller om nya 6990 serien istället för hänga på Aftonbladet och läsa om när Brittney Spears visar mumindalen eller när kronprinsessan äter potatis så tillhör man nog den kategorin som sällan stänger av sin dator.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prisen:

Tror det är du som har abnormalt användande av din dator jämfört med den stora massan. Det är till exempel inte speciellt vanligt att man aldrig stänger av datorn eller att man låter bli att stänga ner program när man är klar. Vill du ha "bevis" för att även små fördröjningar kan vara väldigt negativa för upplevelsen så finns det massor av användbarhetsstudier som visar det.

Och små fördröjningar, upplevelse.. Vilken upplevelse? Uppstart av Photoshop, är det en upplevelse?
Jag undrar, hur har ni klarat er innan SSD? När allt ni gör är att prisa SSD så fantastiskt.
Låter som om jorden skulle gå under ifall inte SSD fanns.

SWEC borde köra speltest och jämföra SSD med vanlig HDD, och då menar jag vanlig prestanda och inte read/write aktivitet.

Läs nedan.

Skrivet av Pimpim666:

Om man är medlem i ett forum där man tittar på avklädda Radeon 5970 och läser skvaller om nya 6990 serien istället för hänga på Aftonbladet och läsa om när Brittney Spears visar mumindalen eller när kronprinsessan äter potatis så tillhör man nog den kategorin som sällan stänger av sin dator.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nikkepikke:

eftersom att windows 7 bara kan utnyttja 16 Gb så är det nog något av de mest onödiga du kan göra. ca 1000 rent åt helvete, såvida man inte lägger 2-3k på windows 7 pro etc... -.-

Fel Windows 7 Professional x64, Windows 7 Enterprise x64 och Windows 7 Ultimate x64 versionerna klarar över 192 GB.

Källa från Microsoft: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa366778(v=vs.85).asp...

edit: sorry såg nu att du skrev "såvida inte man lägger pengar på pro"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Video du visar är just laddningstider i ett spel (World of Warcraft) som har ständiga skrivningar till disken hela tiden.
Där är det självklart att du vinner mycket på en SSD men i 99 av 100 fall kommer du inte vara i samma scenario.
Ta tex. majoriteten av spelen som spelas av Swec medlemmar.
Spel vars prestanda under spelets gång som påverkas av en SSD:

Så slutligen om du inte sitter och spelar ett MMO som gör många små läsningar från disken kommer du inte få några prestandaökningar mer än laddningstider.
Kör 3D Mark Vantage eller liknande och se skillnaden i din poäng där. Då kommer du få ett verkligt scenario som visar hur mycket en SSD kommer hjälpa till med prestandan i majoriteten av spel om man bortser från laddningstiderna.

Applicera det du såg på videon på alla program och du har en generell ökning av prestanda som är såpass bra så att du kommer förbanna datorer med enbart mekaniska hdds. Från uppstart av datorn och program till användning av applikationer så finner jag en prestanda ökningen på grund av ssdn. Helt klart en suverän investering som jag inte har ångrat en sekund sedan jag delvis gick över till ssd för något år sedan. Trist att du inte är nöjd över ditt inköp. Kan jag få köpa den (billigt)?

Skrivet av Pimpim666:

Om man är medlem i ett forum där man tittar på avklädda Radeon 5970 och läser skvaller om nya 6990 serien istället för hänga på Aftonbladet och läsa om när Brittney Spears visar mumindalen eller när kronprinsessan äter potatis så tillhör man nog den kategorin som sällan stänger av sin dator.

Stänger av datorn. Roligt skriven text, men felaktig.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Låter som att någon är sur för att nån inte gillar hans kära SSD.

Står ingenting om prestanda för spel på anandtech. Bara siffror som inte bevisar någonting.

Äger inte någon SSD så nej men när du skriver saker som "Anser man att nån sekunds snabbare laddningstid i nåt, för 1500 kr, är värt pengarna.."

Ja tror nog min Youtube länk säger det mesta om "nån sekunds snabbare.."
Packa upp och ner stora filer, laddningstider i spel, spelar ju ingen roll vad man gör egentligen allting går ju galet mycket snabbare än en HDD.

Ungefär som att folk byter upp sig från gamla e8000 till nya i5/i7or för flera tusen! Varför? När man lika gärna kan köpa en SSD och faktiskt känna av en enorm skillnad i snabbhet!?

EDIT: Ser även att du köpt ett ljudkort som idag kostar ca 700, är det värt pengarna???

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Låter som att någon är sur för att nån inte gillar hans kära SSD.

Står ingenting om prestanda för spel på anandtech. Bara siffror som inte bevisar någonting.

Och du missade videon. Trist att siffror, tester (som alla visar på ett och samma resultat) och videos inte kan påverka din ståndpunkt. Jag vill inte vara ohövlig nu men att hålla fast vid sin åsikt vid överbevisning är inte alla gånger så smart.

Skrivet av Hamzta:

Och små fördröjningar, upplevelse.. Vilken upplevelse? Uppstart av Photoshop, är det en upplevelse?
Jag undrar, hur har ni klarat er innan SSD? När allt ni gör är att prisa SSD så fantastiskt.

Vad tror du att upplevelse i denna kontext innebär?
Innan jag köpte en ssd så var det inget bekymmer. Men efteråt så är det faktiskt irriterande att sitta med en dator utan en ssd.

Eller som Hardocp skrev för ett tag sedan

Citat:

As prices drop and capacities increase it only makes sense to upgrade the slowest part of a PC with 21st century technology.

Och kan vi inte vända på frågan som du har ställt så många gånger. Varför skulle man inte uppgradera till en ssd om man nu kan?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy_h:

Äger inte någon SSD så nej men när du skriver saker som "Anser man att nån sekunds snabbare laddningstid i nåt, för 1500 kr, är värt pengarna.."

Ja tror nog min Youtube länk säger det mesta om "nån sekunds snabbare.."
Packa upp och ner stora filer, laddningstider i spel, spelar ju ingen roll vad man gör egentligen allting går ju galet mycket snabbare än en HDD.

Ungefär som att folk byter upp sig från gamla e8000 till nya i5/i7or för flera tusen! Varför? När man lika gärna kan köpa en SSD och faktiskt känna av en enorm skillnad i snabbhet!?

EDIT: Ser även att du köpt ett ljudkort som idag kostar ca 700, är det värt pengarna???

Vilken mupp du är.
Vad är det som blir sååååååååååååååååååå betydligt mycket snabbare? Och Varför i helvete skulle man vilja lägga stora iso filer exempelvis på en liten SSD? För att packa upp den en minut snabbare?
Slöseri med plats och det är inte så att man bara har en timme kvar att leva.

Skrivet av astrob0y:

Och du missade videon. Trist att siffror, tester (som alla visar på ett och samma resultat) och videos inte kan påverka din ståndpunkt. Jag vill inte vara ohövlig nu men att hålla fast vid sin åsikt vid överbevisning är inte alla gånger så smart.

Vad tror du att upplevelse i denna kontext innebär?
Innan jag köpte en ssd så var det inget bekymmer. Men efteråt så är det faktiskt irriterande att sitta med en dator utan en ssd.

Eller som Hardocp skrev för ett tag sedan

Och kan vi inte vända på frågan som du har ställt så många gånger. Varför skulle man inte uppgradera till en ssd om man nu kan?

Siffror visar inte mycket, vill ha realtids tester.
Du bör nog skaffa en tolk till det hardocp skrev.

"As prices drop and capacities increase it only makes sense to upgrade the slowest part of a PC with 21st century technology."

När storlekarna ÖKAR och priserna SÄNKS så är det värt att köpa ja. INTE IDAG.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Siffror visar inte mycket, vill ha realtids tester.
Du bör nog skaffa en tolk till det hardocp skrev.

"As prices drop and capacities increase it only makes sense to upgrade the slowest part of a PC with 21st century technology."

När storlekarna ÖKAR och priserna SÄNKS så är det värt att köpa ja. INTE IDAG.

Realtids tester... Vad kräver du egentligen när jag och andra har visat på realtidstester och där jag har sagt att det som visades på video är något som kan appliceras på all form av datoranvändning enligt min mening. Du har inte mycket att komma med och återigen- varför är det inte värt att investera i en ssd?

Och priser har alltså inte sjunkit sedan ssd:n introducerades till den vardagliga användaren menar du? I dagsläget är en SSD värd den summa man betalar för.
Din kommentar om tolk lämnar jag obesvarad men noterad.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Realtids tester... Vad kräver du egentligen när jag och andra har visat på realtidstester och där jag har sagt att det som visades på video är något som kan appliceras på all form av datoranvändning enligt min mening. Du har inte mycket att komma med och återigen- varför är det inte värt att investera i en ssd?

Och priser har alltså inte sjunkit sedan ssd:n introducerades till den vardagliga användaren menar du? I dagsläget är en SSD värd den summa man betalar för.
Din kommentar om tolk lämnar jag obesvarad men noterad.

Gillar denna kommentar:

Citat:

Don't you just hate the time it takes to open 51 programs simultaniously?

SSD will make this frequent task so much faster!

Och nej du har inte visat nån länk till realtids test för spel eller något annat VETTIGT.
Annat än att starta upp 51 program samtidigt, som vanlig användare gör dagligen, not.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Och nej du har inte visat nån länk till realtids test för spel eller något annat VETTIGT.

Fel person. Gå tillbaka i tråden, läs vad jag har skrivit, och ändra ditt inlägg.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Vilken mupp du är.
Vad är det som blir sååååååååååååååååååå betydligt mycket snabbare? Och Varför i helvete skulle man vilja lägga stora iso filer exempelvis på en liten SSD? För att packa upp den en minut snabbare?
Slöseri med plats och det är inte så att man bara har en timme kvar att leva.

Siffror visar inte mycket, vill ha realtids tester.
Du bör nog skaffa en tolk till det hardocp skrev.

"As prices drop and capacities increase it only makes sense to upgrade the slowest part of a PC with 21st century technology."

När storlekarna ÖKAR och priserna SÄNKS så är det värt att köpa ja. INTE IDAG.

Men för fan, missade du youtubelänken eller? Alla laddningstider i spel blir ju minimala, alla program startar direkt, hur fan kan du inte se hur mycket snabbare datorn blir?

Tycker du folk som uppgraderar deras dator för varje generation som kommer gör ett smart val när de ändå sitter på sina gamla HDD's ?

Du har köpt ett internt ljudkort för ca 700 som säkert erbjuder samma saker som den interna ljudkretsen gör, var det värt pengarna?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Fel person. Gå tillbaka i tråden, läs vad jag har skrivit, och ändra ditt inlägg.

Vad ska man tolka detta som då?

Citat:

Vad kräver du egentligen när jag och andra har visat på realtidstester och där jag har sagt att det som visades på video är något som kan appliceras på all form av datoranvändning enligt min mening.

Skrivet av Tommy_h:

Men för fan, missade du youtubelänken eller? Alla laddningstider i spel blir ju minimala, alla program startar direkt, hur fan kan du inte se hur mycket snabbare datorn blir?

Tycker du folk som uppgraderar deras dator för varje generation som kommer gör ett smart val när de ändå sitter på sina gamla HDD's ?

Du har köpt ett internt ljudkort för ca 700 som säkert erbjuder samma saker som den interna ljudkretsen gör, var det värt pengarna?

Jag tittade på den precis, lär dig läsa tråden.
Det blir värt pengarna när man får något mer för sina pengar, än minimalt utrymme för lite snabbare uppstarter/laddningstider.
Ni får ge lite realtids tester för spel och normal användande.
Men visst, finner ni att det är värt 1500 kr för en SSD för att kunna starta upp t.ex. MSN snabbare engång om dagen så får ni väl göra det.

Du bör nog kolla upp skillnaden mellan ljudkort och internt.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Vad ska man tolka detta som då?

Jag tittade på den precis, lär dig läsa tråden.
Det blir värt pengarna när man får något mer för sina pengar, än minimalt utrymme för lite snabbare uppstarter/laddningstider.
Ni får ge lite realtids tester för spel och normal användande.
Men visst, finner ni att det är värt 1500 kr för en SSD för att kunna starta upp t.ex. MSN snabbare engång om dagen så får ni väl göra det.

Du bör nog kolla upp skillnaden mellan ljudkort och internt.

Behövs inte.
Ger upp, Major Facepalm. Helt otrolig ju..

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA