Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Det är ju själv reaktorn om man ska tro folk på internet.
Det finns ju även en för och efter bild för själva explosionen som hände.

Reaktor 1 och 3 exploderade ju.

Radiation, om du nu kan engelska, betyder Radioaktivitet.
http://images.ctv.ca/archives/CTVNews/img2/20110312/600_nucle...

http://www.bradblog.com/Images/FukushimaPowerPlant3_Explosion...

Jag orkar inte undersöka den första bilden sådär jättenoga, men nog tror jag att Mor5ives har rätt; det är inte något kärnkraftverk som brinner. Men oavsett vilket, hur tänkte du att den bilden blir mer äkta bara för att du också kan presentera riktiga bilder?

Och nej, någon reaktor har INTE exploderat! Detta rör sig om ång-/vätgasexplosioner och om jag förstått saken rätt så var det nästan med flit - man kunde släppt ut övertryck rakt ut, men då hade man fått lite mer kontamination av kortlivade isotoper i luften. Eftersom det handlar om dotterprodukter med kort livslängd valde man att ansamla dessa i reaktorbyggnadens överdel så att de kunde "stråla av sig" där innan de släpptes ut. I och med detta riskerade man en ångexplosition. Om detta handlade om verkliga alternativ eller om valet bara är teoretiskt vet jag inte. Men det som hitintills kommit ut i luften är inte speciellt farligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Och vart hittade jag på något öht? Sprider sig radioaktivitet över hela japan så blir dom väl tvungna att evakuera? Precis som vid Chernobyl?

Återigen, härdsmälta har en riktig definition. Då kan du inte påstå att det innebär något det inte innebär.
En härdsmälta innebär att de inte längre lyckas kyla bränslet och att temperaturerna skenar iväg, det är allt.

Vid Tjernobyl så var det inte bara härdsmältan i sig orsakade problemet utan det var när upphettat grafit exponerades för luft och då tog eld och skickade ut radioaktiva ämnen upp i atmosfären som förödelsen var ett faktum.
Härdsmälta innebär inte Tjernobylolyckan. Tjernobylolyckan är varken den enda härdsmälta som skett eller det minsta upplysande om man ska fundera över vad konsekvenserna i Japan rimligen kan bli som värst.

Jag hoppas att du om någon vecka, när problemet definitivt är under kontroll, kommer inse att din kunskap om kärnkraft inte är nog god för att du ska ha en stark övertygelse i frågan. Men jag är rädd att det är lika otroligt som ditt scenario.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haricots:

Reaktor är inte samma sak som reaktorbyggnad.

Jo, som när den amerikanska staten Pennsylvania helt utplånades vid Harrisburgsolyckan...
Härdsmälta har en riktig definition, då är det inte fritt fram att hitta på vad det betyder.

Skrivet av MBY:

Tja, lite var stans?

Ja, och om Godzilla kommer måste de också evakuera. Hur/när/var skulle radioaktivitet sprida sig över hela Japan? Dos? Mängd?

Den stora evakueringen kring Tjernobyl i Ryssland, Vitryssland och Ukraina var komplett meningslös och orsakade mer socialpsykologiskt lidande än vad det räddade människor från skador. Pirpyat evakuerade man för sent, och resten evakuerade man i onödan.

Eftersom något tjernobylscenario inte är troligt här undrar jag hur du tänkt om du tror att hela Japan ( = 2/3 av Sveriges yta) behöver evakueras?

Om nu en radioaktivitet kan spridas ända till USA med en nivå upp till 750RAD så kan det väl täckas över hela Japan, eller? Dom hittade ju spår av radioaktivitet i Tokyo igår.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haricots:

Återigen, härdsmälta har en riktig definition. Då kan du inte påstå att det innebär något det inte innebär.
En härdsmälta innebär att de inte längre lyckas kyla bränslet och att temperaturerna skenar iväg, det är allt.

Vid Tjernobyl så var det inte bara härdsmältan i sig orsakade problemet utan det var när upphettat grafit exponerades för luft och då tog eld och skickade ut radioaktiva ämnen upp i atmosfären som förödelsen var ett faktum.
Härdsmälta innebär inte Tjernobylolyckan. Tjernobylolyckan är varken den enda härdsmälta som skett eller det minsta upplysande om man ska fundera över vad konsekvenserna i Japan rimligen kan bli som värst.

Jag hoppas att du om någon vecka, när problemet definitivt är under kontroll, kommer inse att din kunskap om kärnkraft inte är nog god för att du ska ha en stark övertygelse i frågan. Men jag är rädd att det är lika otroligt som ditt scenario.

Om temperaturen skulle nå 4000c så är väl sprängrisken lika med 100%?
Dom hällde ju ner havsvatten i skiten och orsakade då hydrogen(?) som sprängdes det också, och det var inte planerat.

Och vart skrev jag att det KOMMER bli en chernobyl olycka?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Om temperaturen skulle nå 4000c så är väl sprängrisken lika med 100%?

Nej.
Grafit är något som vid oxidering ger ifrån sig mycket energi och väldiga volymer gas.
Det är inte bara för låga temperaturer som förhindrar alla andra material från att få samma egenskaper.

Har du försökt elda betong någon gång?

Skrivet av Hamzta:

Och vart skrev jag att det KOMMER bli en chernobyl olycka?

"Räcker med att det blir en meltdown så försvinner japan och radiation skickas via luften till västra USA."
Förstår du fortfarande inte att det är fel?

Skriver jag att det räcker med en demonstration på gatorna här i Sverige för att ett massmord ska ske och då hänvisar till någon händelse där detta skett så har jag fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Det är ju själv reaktorn om man ska tro folk på internet.
Det finns ju även en för och efter bild för själva explosionen som hände.

Reaktor 1 och 3 exploderade ju.

Radiation, om du nu kan engelska, betyder Radioaktivitet.
http://images.ctv.ca/archives/CTVNews/img2/20110312/600_nucle...

http://www.bradblog.com/Images/FukushimaPowerPlant3_Explosion...

Ja jag begriper Engelska. Gör du? På allmän Svenska heter det strålning. Är omogen svengelska något alla ska syssla med? Och tro folk på nätet är på något sätt mer trovärdigt än att tro på aftonbladet? Det enda vi får ut av bådadera är en blandad kompott av uttalanden från diverse experter, politiker, företags representanter etc som knappast kommer ge en klar bild om läget förens om en vecka eller mer då saker och ting klarnar. Speciellt då en stor mängd av dessa experter sitter på andra kontinenter och politikerna antagligen inte kan skilja reaktorn från lagringspolen utan hjälp av tekniker på plats.

Nej ingen reaktor har exploderat. Detta kan både nätet och pressen(i alla fall utländsk press, svensk undviker jag) bekräfta. Det var vätgas explosioner. Vätgasen hade bildats som biprodukt av reaktorernas akuta läge och lagrats i byggnadernas övre sektioner som sedan antändes. Vätgas + luft = knallgas. Övre sektionen blåstes bort men pga att explosionen var fri att trycka bort väggarna påverkades inte reaktorerna av de explosionerna. Att det spekuleras om sprickor i reaktorkärlen är ganska uppenbart med de strålningsnivåer som finns i omgivningen. Egentligen ska de ventilera denna gas genom speciella brännare så gasen inte sprängs men dessa fungerade ej. Varför är oklart. Byggnaden gjorde vad den skulle i fall gasen inte kunde ventileras och blåste bara bort övre delen.

Ja MBY de hade ventilerat ut gasen avsiktligt för att bli av med trycket och i en av reaktorerna där ventilerna till viss del fungerade gjordes detta innan de gav upp. Amerikanerna gjorde samma sak med Three Mile Island 79. Lätta på trycket annars smäller det. Ganska enkel fysik.

Haricots: Precis. Att jämföra explosionen från tjernobyl med fukushima är och säga sak samma är helt fel av de som gör det. Och i tjernobyl var mycket riktigt brinnande grafit den största orsaken till att dammet blev så omfattande det blev. Ingen kokvatten reaktor i fukushima drivs med grafit eller har det i närheten på samma sätt som tjernobyl så ett liknande scenario är osannolikt även om läget är illa just nu.

Visst läget är akut och hur och vad de andra explosionerna efteråt beror på är ibland spekulativt, ibland säkert beroende på var man hittar sin info. Ingenting lär klarna för 100% förens om en eller flera veckor, eller till och med halvår innan de faktiskt kommer nära att undersöka reaktorerna.

Citat:

Om nu en radioaktivitet kan spridas ända till USA med en nivå upp till 750RAD så kan det väl täckas över hela Japan, eller? Dom hittade ju spår av radioaktivitet i Tokyo igår.

Jovisst, och första tecknet på att det var problem på tjernobyl 86 var att man på en Svensk anläggning(var det Forsmark? minnet sviker mig) upptäckte att en tekniker som började sitt skift hade lite högre men ofarlig halt än vanligt på sina kläder. Bara för att det upptäcks betyder det inte att Tokyo måste tömmas på folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Om nu en radioaktivitet kan spridas ända till USA med en nivå upp till 750RAD så kan det väl täckas över hela Japan, eller? Dom hittade ju spår av radioaktivitet i Tokyo igår.

Spår av radioaktivitet finns överallt. Du utsätts för strålning från rymden och från berggrunden vareviga dag, liksom när du går igenom en flygkontroll, röntgar eller flyger. "Spår av radioaktivitet" säger ingenting. Vet du föresten vad en rad är? Vad menar du med att en absorberad stråldos på 750 rad kan spridas över hela Japan? På vilket sett gör det att Japan "försvinner"? Är det Japan som ackumulerar en stråldos? Alla celler i Japan?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Om temperaturen skulle nå 4000c så är väl sprängrisken lika med 100%?
Dom hällde ju ner havsvatten i skiten och orsakade då hydrogen(?) som sprängdes det också, och det var inte planerat.

Vilken "sprängrisk"? Tror du att det kan bli en atombomb? Snälla!

Om man inte vet att hydrogen är väte kanske man ska vara lite mer ödmjuk i sina utsagor, tycker du inte?

Skrivet av Hamzta:

Och vart skrev jag att det KOMMER bli en chernobyl olycka?

I samma stycke om du retoriskt undrade om du hittade på saker, hittade du på att om det blir som "ett Tjernobyl" så sprider det sig som ett Tjernobyl...

Skrivet av Hamzta:

Och vart hittade jag på något öht? Sprider sig radioaktivitet över hela japan så blir dom väl tvungna att evakuera? Precis som vid Chernobyl?

Precis som Chernobyl [SIC]...

Edit: http://www.iaea.org/Publications/Factsheets/English/radlife.h...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Vilken "sprängrisk"? Tror du att det kan bli en atombomb? Snälla!

Om man inte vet att hydrogen är väte kanske man ska vara lite mer ödmjuk i sina utsagor, tycker du inte?

I samma stycke om du retoriskt undrade om du hittade på saker, hittade du på att om det blir som "ett Tjernobyl" så sprider det sig som ett Tjernobyl...

Precis som Chernobyl [SIC]...

Atombomb? Nu är det DU som hittar på. Och nej, reaktorn såklart? Dom tål ju bara upp till en viss temperatur?

Ja, eller ska dom låta folket stanna kvar där dom bor, utan att evakuera? Då blir det ju inte precis som Chernobyl.

Men det verkar ju som att ordpolisen har vaknat, bäst att fly undan.
Och som sagt, vart skrev jag det KOMMER hända? Eller SKA hända?
Folk läser saker på olika sätt.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk

självklart för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Atombomb? Nu är det DU som hittar på. Och nej, reaktorn såklart? Dom tål ju bara upp till en viss temperatur?

Men vad menar du kommer explodera? Varför skulle reaktorn explodera? Brukar saker explodera när de blir för varma? Vet du något om detta som inte vi vet? Detta är ingen grafitmodererad reaktor. Om allt går åt pipan så avställer man reaktorn och däckar över den. Men det finns goda chanser att stoppa/dämpa även en härdsmälta när den redan inträffat med "netrongifter" som borsyra eller kylning.

Å ena sidan är detta faktiskt värsta tänkbara kärnkraftverksscenario för en lättvattenreaktor. Å andra sidan är det som hänt inte speciellt allvarligt jämfört med i stor sett alla andra risker (trafikolyckor, flygolyckor, naturkatastrofer, etc). Detta är en kärnkraftsolycka i sitt esse - fullt hanterbar! Mänskligheten eller världen (eller ens Japan) är inte existentiellt hotad.

Skrivet av Hamzta:

Ja, eller ska dom låta folket stanna kvar där dom bor, utan att evakuera? Då blir det ju inte precis som Chernobyl.

Men det verkar ju som att ordpolisen har vaknat, bäst att fly undan.
Och som sagt, vart skrev jag det KOMMER hända? Eller SKA hända?
Folk läser saker på olika sätt.

Du skrev väl något i stil med "...precis som Chernobyl" (vi brukar transkribera det som Tjernobyl)? Det är lite svårt att förstå vad du menar. Vad menar du har hänt/kan hända?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Men vad menar du kommer explodera? Varför skulle reaktorn explodera? Brukar saker explodera när de blir för varma? Vet du något om detta som inte vi vet? Detta är ingen grafitmodererad reaktor. Om allt går åt pipan så avställer man reaktorn och däckar över den. Men det finns goda chanser att stoppa/dämpa även en härdsmälta när den redan inträffat med "netrongifter" som borsyra eller kylning.

Å ena sidan är detta faktiskt värsta tänkbara kärnkraftverksscenario för en lättvattenreaktor. Å andra sidan är det som hänt inte speciellt allvarligt jämfört med i stor sett alla andra risker (trafikolyckor, flygolyckor, naturkatastrofer, etc). Detta är en kärnkraftsolycka i sitt esse - fullt hanterbar! Mänskligheten eller världen (eller ens Japan) är inte existentiellt hotad.

Du skrev väl något i stil med "...precis som Chernobyl" (vi brukar transkribera det som Tjernobyl)? Det är lite svårt att förstå vad du menar. Vad menar du har hänt/kan hända?

Du gör mig bara förvirrad.

Läste nånstans om det att reaktorn endast tål 4000c. Temperaturen låg sist när dom mätte runt 2000, och att ifall 4000 skulle hända, så blir det väl en smälta, och därav risk för explosion?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Atombomb? Nu är det DU som hittar på. Och nej, reaktorn såklart? Dom tål ju bara upp till en viss temperatur?

Ja, eller ska dom låta folket stanna kvar där dom bor, utan att evakuera? Då blir det ju inte precis som Chernobyl.

Men det verkar ju som att ordpolisen har vaknat, bäst att fly undan.
Och som sagt, vart skrev jag det KOMMER hända? Eller SKA hända?
Folk läser saker på olika sätt.

Reaktorn kommer inte explodera bara för att det blir en härdsmälta, man har faktiskt tänkt på sånna saker
Det värsta som kan hända är att inneslutningen inte håller vid en eventuell härdsmälta(vid härdsmältan ska bränslet och andra saker som följer med ramla ner i botten på inneslutningen)vilket kan ge utsläpp av radioaktivt material. Att det blir något Tjernobyl där väldigt stora mängder radioaktivt material åker ut i atmosfären är vad jag vet omöjligt även om vissa utsläpp klart är möjliga när ånga och gaser läcker ut.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

http://www.whatwillhappenin2012now.com/how-to-survive-2012/fu...
Varför står det Reactor explosion när det nu inte var det?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk

Det jag är skeptisk till är att det flera bildade sweclockers medlemmar som talar väl om kärnkraft och på olika sätt förklarar att den inte är så farlig m.m. Men ingenstans ser jag riktig peer review, a' la Aftonbladet och Youtube som säger detsamma.

Alltså det jag menar auktoritetstro är bra, många här är grymt duktiga inom området, men det säger inte så mycket att de kan argumentera emot oss mindre kunniga. Och jag tycker mig inte se några riktiga auktoriteter inom kärnkraft/strålning avfärdar kärnkraftsolyckan lika mycket som folk här i våra medier. Detta kan i sin tur bero på flera saker (som att jag ser dåligt), men ändå, varför ser vi(eller enbart jag) inga sådana auktoriteter i de vanliga medierna?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Du gör mig bara förvirrad.

Läste nånstans om det att reaktorn endast tål 4000c. Temperaturen låg sist när dom mätte runt 2000, och att ifall 4000 skulle hända, så blir det väl en smälta, och därav risk för explosion?

Du gör mig förvirrad!

En del komponenter i reaktorn, närmare bestämt en zirkoniumlegering tål inte vilka temperaturer som helst, utan kommer skadas och ge upphov till reaktioner med kylvattnet så att vätgas bildas. Det är ingen härdsmälta. Om temperaturen är för hög och ingen kylning sker, smälter bränslestavarna och legeringar som håller i bränslepellets går sönder, så att en ansamling i reaktorns botten bildas som blir väldigt svårmodererad. Det är en härdsmälta. Det är i sig ingen explosion och orsakar inte per automatisk någon explosion.

Såhär har du skrivit:

Skrivet av Hamzta:

Räcker med att det blir en meltdown så försvinner japan och radiation skickas via luften till västra USA.

1) Vad menar du med att det räcker med en härdsmälta för att Japan ska "försvinna"?

Skrivet av Hamzta:

Om temperaturen skulle nå 4000c så är väl sprängrisken lika med 100%?
Dom hällde ju ner havsvatten i skiten och orsakade då hydrogen(?) som sprängdes det också, och det var inte planerat.

2) Vad för sprängrisk är 100% vid 4 000 grader och vad är det som sprängs?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Du gör mig förvirrad!

En del komponenter i reaktorn, närmare bestämt en zirkoniumlegering tål inte vilka temperaturer som helst, utan kommer skadas och ge upphov till reaktioner med kylvattnet så att vätgas bildas. Det är ingen härdsmälta. Om temperaturen är för hög och ingen kylning sker, smälter bränslestavarna och legeringar som håller i bränslepellets går sönder, så att en ansamling i reaktorns botten bildas som blir väldigt svårmodererad. Det är en härdsmälta. Det är i sig ingen explosion och orsakar inte per automatisk någon explosion.

Såhär har du skrivit:

1) Vad menar du med att det räcker med en härdsmälta för att Japan ska "försvinna"?

2) Vad för sprängrisk är 100% vid 4 000 grader och vad är det som sprängs?

Försvinna. Som chernobyl "försvann".

4000c smälts väl nåt skit och reaktor smäller?
Tekokare, blir väl för högt tryck, smäller om man låter stå för länge.

Mass evac tokyo.
http://www.prisonplanet.com/mass-evacuations-begin-from-north...

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Försvinna. Som chernobyl "försvann".

4000c smälts väl nåt skit och reaktor smäller?
Tekokare, blir väl för högt tryck, smäller om man låter stå för länge.

Det låter som att du tar en för stor tugga av något du absolut inte behärskar.
Så det är ju bra att du ställer frågor.

Tekokare smäller om de är inneslutna och man låter trycket bli för högt för behållaren att.. behålla.

Härden, som mig veterligen består av Uran-235 i första tre reaktorerna och i fjärde reaktorn av MOX Uran-235 och Plutonium 238 smälter vid ganska låga temperaturer om strax över 1k °C om man ska tro sitt periodiska system (det förhåller sig säkerligen annorlunda än vad man själv slår upp i sin betrodda formelsamling men vi kan ju utgå från att härden smälter vid sagda temperaturer om upp till 4k °C för enkelhetens skull). I reaktor 1 (vilken för övrigt har lägst effekt i hela kraftverket) så har härden redan partiellt smält. Smält som smör, inte som fyrverkeri.

Chernobyl försvann mycket riktigt. Partiellt. Ungefär som när ett hus partiellt försvinner vid partiell brand. Åk dit och kolla någon gång, vettja. Finns guidade turer till billigt pris.

Innan du i fortsättningen kastar ur dig gissningar. Hänvisa dig själv till wikipedia.
Varsågod:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Fukushima_I_Nu...
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Nuclear_meltdo...

------------------
Frågor min sida, jag vänder mig framförallt till våra tekniker här inne.
Vilka egenskaper har en typisk härd i en vanlig BWR, syftning på smältpunkt och sammansättning? Och varierar det kraftigt i med sammansättningen?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det jag är skeptisk till är att det flera bildade sweclockers medlemmar som talar väl om kärnkraft och på olika sätt förklarar att den inte är så farlig m.m. Men ingenstans ser jag riktig peer review, a' la Aftonbladet och Youtube som säger detsamma.

Alltså det jag menar auktoritetstro är bra, många här är grymt duktiga inom området, men det säger inte så mycket att de kan argumentera emot oss mindre kunniga. Och jag tycker mig inte se några riktiga auktoriteter inom kärnkraft/strålning avfärdar kärnkraftsolyckan lika mycket som folk här i våra medier. Detta kan i sin tur bero på flera saker (som att jag ser dåligt), men ändå, varför ser vi(eller enbart jag) inga sådana auktoriteter i de vanliga medierna?

Därför att kärnkraft inte är ofarligt, långt därifrån, och denna situation i Japan verkar vara mycket allvarlig. Dock har faktiskt både Svenska och japanska experter sagt att trots att det kan bli en härdsmälta behöver inte det betyda några större utsläpp.

All teknik vi använder måste avvägas mot riskerna, och i kärnkraftsfallet anser jag att den är långt inom acceptabla nivåer. Att ha kärnkraft är dock inget självändamål, skulle det funnits något bättre så skulle man lägga ner kärnkraften.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

http://www.whatwillhappenin2012now.com/how-to-survive-2012/fu...
Varför står det Reactor explosion när det nu inte var det?

Läs tycke nummer 2 på Mor5ives inlägg igen. Du verkar inte vilja förstå. Jobba på hur du formulerar dig i text också, blir nog mindre missförstånd då.

För den delen är jag för kärnkraft men vi bör se över den och framför allt uppgradera/stänga ner allt för gamla reaktorer.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Det låter som att du tar en för stor tugga av något du absolut inte behärskar.
Så det är ju bra att du ställer frågor.

Tekokare smäller om de är inneslutna och man låter trycket bli för högt för behållaren att.. behålla.

Härden, som mig veterligen består av Uran-235 i första tre reaktorerna och i fjärde reaktorn av MOX Uran-235 och Plutonium 238 smälter vid ganska låga temperaturer om strax över 1k °C om man ska tro sitt periodiska system. I reaktor 1 (vilken för övrigt har lägst effekt i hela kraftverket) så har härden redan partiellt smält. Smält som smör, inte som fyrverkeri.

Chernobyl försvann mycket riktigt. Partiellt. Ungefär som när ett hus partiellt försvinner vid partiell brand. Åk dit och kolla någon gång, vettja. Finns guidade turer till billigt pris.

Innan du i fortsättningen kastar ur dig gissningar. Hänvisa dig själv till wikipedia.
Varsågod:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Fukushima_I_Nu...
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Nuclear_meltdo...

Chernobyl har fortfarande dödliga områden och radioaktiviteten stannar ju kvar i ett par... 10000 år?
Så nejtack.
Är ju många djur där som får missbildningar, sjukdomar, tappar hår etc eller helt enkelt dör.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd

Var det ett misstag av dig att citera prisonplanet.com (och en obskyr 2012-sida) så hoppas jag att du i framtiden blir lite mer källkritisk. (Det är en sida för paranoida fantasier från konspirationsfanatiker.)
Var det inte ett misstag så var det ett misstag av mig att svara dig alls, och då vågar jag inte hoppas på någon förbättring från dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haricots:

Var det ett misstag av dig att citera prisonplanet.com (och en obskyr 2012-sida) så hoppas jag att du i framtiden blir lite mer källkritisk. (Det är en sida för paranoida fantasier från konspirationsfanatiker.)
Var det inte ett misstag så var det ett misstag av mig att svara dig alls, och då vågar jag inte hoppas något från dig.

Det var en sida jag fick upp från ett forum. Och den visar ju samma information som dom flesta andra sidor, så vad spelar det för roll?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

För den delen är jag för kärnkraft men vi bör se över den och framför allt uppgradera/stänga ner allt för gamla reaktorer.

Man skulle önska att vi hade en snabb utveckling inom kärnkraften, så att gamla reaktorer redan idag kan ersättas av modernare, mer ekonomiska och säkrare alternativ. Precis som man uppgraderar och underhåller övrig producerande industri.
Men nej, vi ska gå så kallat försiktigt fram.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Anser du att du gjort en bra källkontroll här?

Skrivet av Hamzta:

Försvinna. Som chernobyl "försvann".

Menar du att hela Japan kanske "försvinner" på samma sätt som Tjernobyl 4?

Skrivet av Hamzta:

4000c smälts väl nåt skit och reaktor smäller?
Tekokare, blir väl för högt tryck, smäller om man låter stå för länge.

Skilj på tryck och temperatur! Jag och andra har ju redan försökt förklara vad en härdsmälta är. Fråga om det är något du inte förstår.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Det var en sida jag fick upp från ett forum. Och den visar ju samma information som dom flesta andra sidor, så vad spelar det för roll?

Du tycker inte att det är lite tendentiöst att kalla olika länders oberoende erbjudanden för hemvändning av turister o.dyl för massevakuering av norra Japan?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Man skulle önska att vi hade en snabb utveckling inom kärnkraften, så att gamla reaktorer redan idag kan ersättas av modernare, mer ekonomiska och säkrare alternativ. Precis som man uppgraderar och underhåller övrig producerande industri.
Men nej, vi ska gå så kallat försiktigt fram.

Man skulle önska det ja. Men vi har tyvärr en skara högljuda "miljötomtar" (miljö är fel ord egentligen då de snarare försämrar den) som ideligen bara klagar och vill bevisa att det pågår miljöförstöring. Det är det ju ingen som inte vet. En normal funtad person vill ju utveckla/byta problemet mot nått bättre, inte förlänga processen av detta. Många förslag har man läst igenom åren men inget som ersätter kraftbehovet vi har utvecklat idag tyvärr.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Varför emot ?

Tjernobyl, det krävdes ett fuskbygge av en erkänt svårhanterad reaktor, politiskt fulspel och massa andra parametrar för att få till en liten ångpuff. Tänk om de hade haft ett skal till ?

Japan, gamla reaktorer, icke anpassade för jordbävningar och tsunamis ? Fail.

Tänk på alla verk som går bra också

Om man utvecklade lite istället för att hålla liv i gammal teknik som vi gör i vårat land borde möjlighet till bättre säkerhet vara enklare att genomdriva ?

Tycker inte förfulande vidkraft eller förpestande kolkraft är direkt bättre än att behöva borra ner lite avfall en bit ner i backen, där regnar det iaf inte ner över oss som surt regn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Chernobyl har fortfarande dödliga områden och radioaktiviteten stannar ju kvar i ett par... 10000 år?
Så nejtack.
Är ju många djur där som får missbildningar, sjukdomar, tappar hår etc eller helt enkelt dör.

Dos för vanligt besök på en dag är under 1mSv så det är ingen fara >.<
Djur och människor som levt länge på plats dör naturligtvis oftare i sjukdomar relaterade till exponeringen.
Men säkerligen skulle du kunna bosätta dig fåtal meter ifrån kraftverket och dö som vem som helst av ålder. Troligt att du skulle känna utmattning och illamående efter några dagars kraftig exponering.

Radioaktiviteten kommer bestå i hundratusentals år, inte tiotusentals år. Men den dödliga strålningen är ytterst lokal.

Skrivet av MBY:

Fråga om det är något du inte förstår.

Det är ju det han delvist nu gör

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Det var en sida jag fick upp från ett forum. Och den visar ju samma information som dom flesta andra sidor, så vad spelar det för roll?

Jag tror inte att du förstår hur knepig sida du länkade till.
Men om du inte bryr dig och bara vill ha svar på innehållet i just den artikeln så är det orimligt att ta upp att man från olika håll hjälpt människor att ta sig därifrån som en indikator på den reella faran från kärnkraftsverken när andra problem finns (har vi redan glömt jordbävningen och tsunamin?) och när det lika gärna kan vara ett svar på dessa människornas rädsla oavsett hur välgrundad den är.
När CSN svarade att de kunde låna pengar till flygbiljetter för svenska studenter som ville ta sig ifrån Japan så innebär inte det att CSN sitter på information om kärnkraftsverken som japanska regeringen mörkar.

Men jag antar att jag ska vara glad att artikeln inte menade att det var Obama som orsakade jordbävningen med HAARP för att skapa en polisstat i USA...