Permalänk
Medlem

Jag jobbar med kärnkraft - fett med cred! Hade jag fått bestämma skulle alla gamla 60-talsverk på Japans östkust stängas ner för gott. Det är ju för fan inte rimligt att bygga precis vid tre (?) kontinentalplattor, samt att de inte ens är jordbävningsklassade (exempelvis GE mk1 vid Fukushima 1). Därefter är det dags att bygga gen 3 (och helst på västkusten) fort som fan. Hade det exempelvis stått 6 stycken AP1000 hade det först nu börjat bli lite intressant att få igång resteffektkylningen, då AP1000 i fråga kan stå 3 dygn utan något som helst ingrepp vid totalt bortfall av yttre och inre nät, med full härdintegritet.

Lärdomen av händelserna i Japan är att kärnkraften, trots att det ibland rör sig om 40 år gamla verk, inte är särskilt farlig. Däremot är det riktigt jävla farligt att överhuvudtaget bo i Japan, och jag rekommenderar därför att de överger ön omedelbart. Ingen har dött av kärnkraften, ingen kommer göra det, däremot har gissningsvis 100' människor strukit med enbart för att de råkar bo i Japan...samt tre reaktorer (=dyrt men det är också allt...).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Anser du att du gjort en bra källkontroll här?

Menar du att hela Japan kanske "försvinner" på samma sätt som Tjernobyl 4?

Skilj på tryck och temperatur! Jag och andra har ju redan försökt förklara vad en härdsmälta är. Fråga om det är något du inte förstår.

Varför får jag dubbla aviseringar när du citerat? Men inte från andra?
Källan visar samma sak som andra källor.

Chernobyl.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl

Måste inte skriva allt på svenska, och ni förstår ändå vad man menar, så sluta försöka rätta en.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Varför får jag dubbla aviseringar när du citerat? Men inte från andra?
Källan visar samma sak som andra källor.

Chernobyl.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl

Måste inte skriva allt på svenska, och ni förstår ändå vad man menar, så sluta försöka rätta en.

Såvida du inte pratar svenska med engelskt uttal, vilket jag innerligt hoppas ingen svensk gör, så bör
han/hon fortsätta rätta dig. Transkriberingen av kyrilliska bokstäver skiljer sig mellan olika språk just för att
UTTALET i princip ska vara detsamma, oavsett språk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Varför får jag dubbla aviseringar när du citerat? Men inte från andra?
Källan visar samma sak som andra källor.

Chernobyl.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl

Måste inte skriva allt på svenska, och ni förstår ändå vad man menar, så sluta försöka rätta en.

Dubbla aviseringar har jag ingen aning om vad det är eller varför du får. Men vi glider från ämnet. Anser du att länkarna skriver samma saker som vanlig media?
Är det fel av mig att subtilt och artigt påpeka att vi brukar transkribera till Tjernobyl i svenskan?
Eftersom detta är ett svenskt forum så är det lämpligare att skriva väte än "hydrogen(?)". Det senare visar inte på den "skada" som vi andra råkar ut för, nämligen anglicismer på grund av att vi konsumerar så mycket på engelska, utan det tyder på att du inte vet vad hydrogen är och skriver det för att det låter farligt (ja, väte kan vara farligt).

Edit: Men point taken ( )! Jag ska inte kommentera "Chernobyl" mer. Däremot kommer jag kommentera "hydrogen" som i bästa fall är högtravande eller gammaldags svenska, men som förvillar andra läsare.

Men kan du inte försöka besvara frågorna?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waleee:

Såvida du inte pratar svenska med engelskt uttal, vilket jag innerligt hoppas ingen svensk gör, så bör
han/hon fortsätta rätta dig. Transkriberingen av kyrilliska bokstäver skiljer sig mellan olika språk just för att
UTTALET i princip ska vara detsamma, oavsett språk.

Chernobyl och Tjernobyl uttalas på samma sätt.

Skrivet av MBY:

Dubbla aviseringar har jag ingen aning om vad det är eller varför du får. Men vi glider från ämnet. Anser du att länkarna skriver samma saker som vanlig media?
Är det fel av mig att subtilt och artigt påpeka att vi brukar transkribera till Tjernobyl i svenskan?
Eftersom detta är ett svenskt forum så är det lämpligare att skriva väte än "hydrogen(?)". Det senare visar inte på den "skada" som vi andra råkar ut för, nämligen anglicismer på grund av att vi konsumerar så mycket på engelska, utan det tyder på att du inte vet vad hydrogen är och skriver det för att det låter farligt (ja, väte kan vara farligt).

Edit: Men point taken ( )! Jag ska inte kommentera "Chernobyl" mer. Däremot kommer jag kommentera "hydrogen" som i bästa fall är högtravande eller gammaldags svenska, men som förvillar andra läsare.

Men kan du inte försöka besvara frågorna?

Jag vet vad Hydrogen är.
Men jag antar även att ni kan tala engelska, eller förstå det.
Och vad skadar något engelskt ord egentligen? Det är ett forum för hårdvara och med en övrigt sektion. Inte ett: Nu lär vi oss svenska, på rätt sätt!

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Chernobyl och Tjernobyl uttalas på samma sätt.

Vad var det du inte förstod med:

Skrivet av Waleee:

Transkriberingen av kyrilliska bokstäver skiljer sig mellan olika språk just för att UTTALET i princip ska vara detsamma, oavsett språk.

?

Tycker du, Hamzta, att vi ska läsa dina inlägg när du inte läser våra?

Skrivet av Hamzta:

Jag vet vad Hydrogen är.

Så när du skrev hydrogen(?) så ska vi i stället tolka det som att du inte vet något om händelserna i kärnkraftverken?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Chernobyl och Tjernobyl uttalas på samma sätt.

Jag vet vad Hydrogen är.
Men jag antar även att ni kan tala engelska, eller förstå det.
Och vad skadar något engelskt ord egentligen? Det är ett forum för hårdvara och med en övrigt sektion. Inte ett: Nu lär vi oss svenska, på rätt sätt!

Skulle vilja påstå att det inte gör det i svenska. Med "ch"-transkribering av den kyrilliska bokstaven Ч så försvinner tj-ljudet som hörs bla. i google-translate vid uppläsningen av översättningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waleee:

Skulle vilja påstå att det inte gör det i svenska. Med "ch"-transkribering av den kyrilliska bokstaven Ч så försvinner tj-ljudet som hörs bla. i google-translate vid uppläsningen av översättningen.

Så det uttalas zchrnbitzky?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Så det uttalas zchrnbitzky?

Lite fel form i den länken han gav. Här har du rätt.

http://translate.google.se/#ru|sv|Чернобыль

Men snacka om att diskussionen hamnat fel nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Så det uttalas zchrnbitzky?

Vad menade du när du skrev hydrogen(?)?

Och vad menade du med att Japan försvinner? Är det som Tjernobyls reaktor fyra?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Vad menade du när du skrev hydrogen(?)?

Och vad menade du med att Japan försvinner? Är det som Tjernobyls reaktor fyra?

Stavning kanske?

Jag har redan svarat på det.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Stavning kanske?

Jag har redan svarat på det.

Ja, genom att generera nya frågetecken:

Skrivet av Hamzta:

Försvinna. Som chernobyl "försvann".

Så, du menar att Japan kan/kommer att/riskerar att "försvinna" på samma sätt som Tjernobyl 4?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Stavning kanske?

Du tycker inte att det är märkligt att envisas med engelska om man själv är osäker på stavningen på nämnda språk?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Är för! Bara bygg ett par nya och rusta upp de gamla. kostar en slant men vi behöver ju elektricitet så.
Har läst en del rader överallt på nätet och att de ska hända någon allvarligt olycka där i Japan är rätt liten.
De har samma sorts kärnkraftverk som vi har här så. sen om underhåll är eftersatt är väl något som kommer fram långt senare.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är tråkigt att begreppet kinasyndromet inte har använts i nyhetsrapporteringen.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är tråkigt att media inte påpekat att det inte är helt uteslutet med en efterföljande Godzilla-attack!

Edit: Jag menar förstås att emedan kinasyndromet är fysikaliskt omöjligt så finns det faktiskt inga logiska hinder för Godzilla-genesis från saltationsmuterade grodor. Det förra är omöjligt, det senare är bara ytterst osannolikt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hamzta:

Det är ett forum för hårdvara och med en övrigt sektion. Inte ett: Nu lär vi oss svenska, på rätt sätt!

Nja, alla vinner ju på att "Nu lär vi oss svenska på rätt sätt" blir en naturlig del av samtliga forumdelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Nja, alla vinner ju på att "Nu lär vi oss svenska på rätt sätt" blir en naturlig del av samtliga forumdelar.

Jo, men det är ju inga problem då dom uppenbarligen förstår vad man menar, men måste ändå påpeka det.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har läst den här Wikipedia-artikeln flera gånger men brukar efteråt inse att jag egentligen inte riktigt förstått.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster

I artikeln beskrivs att den första explosionen berodde på att trycket från ångan blev för högt, men det står också att det inträffade en andra explosion. Denna explosion ska ha berott på "nuclear excursion". Jag har svårt att begripa vad det är och vad som egentligen menas och vad som hände. Vad var den andra explosionen för något egentligen ?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hamzta:

Jo, men det är ju inga problem då dom uppenbarligen förstår vad man menar, men måste ändå påpeka det.

Bäst är väl att försöka låta bli att ta illa upp och istället försöka lära sig av kritiken? Nog för att det kanske blir tråkigt om för många inlägg behandlar ämnet (usch, nu håller jag ju på själv), men om det i någon mån leder till en bättre debatt är det kanske värt det? Man vill väl gärna kunna ställa högre krav på inlägg än att de är möjliga att förstå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Jo, men det är ju inga problem då dom uppenbarligen förstår vad man menar, men måste ändå påpeka det.

Något som är uppenbart är att vi INTE förstår hur du menar!

Det får vara färdigtramsat nu.

Japan ska utplånas men ändå inte. Detta är ett nytt Tjernobyl men ändå inte. 750 RAD ska "vara" i Japan (eller USA?). Någon risk för sprängning ska tydligen vara 100% vid 4000 grader, men samtidigt så har reaktorn tydligen exploderat. På något sätt är "hydrogen(?)" inblandat. Vi vet inte om du inte vet att hydrogen är väte, eller om du inte vet vad väte har med explosionerna att göra. Klart är att det inte är en stavningsfråga eftersom du föredrar engelska framför svenska. Åtminstone kan man läsa det mellan raderna när du försvarar dig varför du envisas med hydrogen, meltdown och Chernobyl. Vi får länkar till konspirationssidor och pseudovetenskapssidor, men vi får reda på att de innehåller samma info som "normala" medier. Men ändå så verkar du inte läsa normala medier, eftersom du svårligen skulle kunna skriva så förvirrat om du förstått normala medier.

Men fortsätt du att länka till konspirationsdårar, vägra prata så man förstår och vägra svara på frågor, så kommer vi snart tröttna på att kommentera. Du har ju tydligt visat att du inte läser vad folk skriver ändå, och du har inte visat några indikationer på att vilja veta saker. Du är bara här för lösa påståenden och semantiskt tjafs, tydligen.

Nå, hur var det nu? Kommer Japan försvinna som Tjernobyl fyra? Vad är det som är 750 rad? (Jag kan tänka mig en del plausibla förklaringar här, men tyvärr är den mest plausibla att du inte har en susning om vad du talar om och tror på 2012-survialister och konspirationsjeppar.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Jo, men det är ju inga problem då dom uppenbarligen förstår vad man menar, men måste ändå påpeka det.

Jag är åtminstone en stackars efterbliven sate som faktiskt inte förstod vad du menade. Menar du väte eller menar du magisk rök?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Något som är uppenbart är att vi INTE förstår hur du menar!

Det får vara färdigtramsat nu.

Japan ska utplånas men ändå inte. Detta är ett nytt Tjernobyl men ändå inte. 750 RAD ska "vara" i Japan (eller USA?). Någon risk för sprängning ska tydligen vara 100% vid 4000 grader, men samtidigt så har reaktorn tydligen exploderat. På något sätt är "hydrogen(?)" inblandat. Vi vet inte om du inte vet att hydrogen är väte, eller om du inte vet vad väte har med explosionerna att göra. Klart är att det inte är en stavningsfråga eftersom du föredrar engelska framför svenska. Åtminstone kan man läsa det mellan raderna när du försvarar dig varför du envisas med hydrogen, meltdown och Chernobyl. Vi får länkar till konspirationssidor och pseudovetenskapssidor, men vi får reda på att de innehåller samma info som "normala" medier. Men ändå så verkar du inte läsa normala medier, eftersom du svårligen skulle kunna skriva så förvirrat om du förstått normala medier.

Men fortsätt du att länka till konspirationsdårar, vägra prata så man förstår och vägra svara på frågor, så kommer vi snart tröttna på att kommentera. Du har ju tydligt visat att du inte läser vad folk skriver ändå, och du har inte visat några indikationer på att vilja veta saker. Du är bara här för lösa påståenden och semantiskt tjafs, tydligen.

Nå, hur var det nu? Kommer Japan försvinna som Tjernobyl fyra? Vad är det som är 750 rad? (Jag kan tänka mig en del plausibla förklaringar här, men tyvärr är den mest plausibla att du inte har en susning om vad du talar om och tror på 2012-survialister och konspirationsjeppar.)

Du har ju själv lyckats förvandla allting till en förvirring för båda sidor.
Och konspirationsdårar. Lol.
Fler sidor som har exakt samma text. Kan inte vara så svårt att googla på en utvald rad.
Synd att man inte kunde vräka ur sig lite passande ord här, men alltså. Seriöst. GOOGLA PÅ EN VALFRI RAD I DEN LÄNKEN JAG GAV DIG.
TA EN TITT PÅ DE SIDORNA.
Och jag skrev faktiskt innan till en annan som svar:
Det var en sida jag fick upp från ett forum. Och den visar ju samma information som dom flesta andra sidor, så vad spelar det för roll?

http://www.reuters.com/article/2011/03/15/us-japan-quake-toky...
DÄR HAR DU REUTERS!
Ska jag hitta fler?

Skrivet av Alakai:

Jag är åtminstone en stackars efterbliven sate som faktiskt inte förstod vad du menade. Menar du väte eller menar du magisk rök?
0xz-OSISxxo

Troll?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Något som är uppenbart är att vi INTE förstår hur du menar!

Det får vara färdigtramsat nu.

Japan ska utplånas men ändå inte. Detta är ett nytt Tjernobyl men ändå inte. 750 RAD ska "vara" i Japan (eller USA?). Någon risk för sprängning ska tydligen vara 100% vid 4000 grader, men samtidigt så har reaktorn tydligen exploderat. På något sätt är "hydrogen(?)" inblandat. Vi vet inte om du inte vet att hydrogen är väte, eller om du inte vet vad väte har med explosionerna att göra. Klart är att det inte är en stavningsfråga eftersom du föredrar engelska framför svenska. Åtminstone kan man läsa det mellan raderna när du försvarar dig varför du envisas med hydrogen, meltdown och Chernobyl. Vi får länkar till konspirationssidor och pseudovetenskapssidor, men vi får reda på att de innehåller samma info som "normala" medier. Men ändå så verkar du inte läsa normala medier, eftersom du svårligen skulle kunna skriva så förvirrat om du förstått normala medier.

Men fortsätt du att länka till konspirationsdårar, vägra prata så man förstår och vägra svara på frågor, så kommer vi snart tröttna på att kommentera. Du har ju tydligt visat att du inte läser vad folk skriver ändå, och du har inte visat några indikationer på att vilja veta saker. Du är bara här för lösa påståenden och semantiskt tjafs, tydligen.

Nå, hur var det nu? Kommer Japan försvinna som Tjernobyl fyra? Vad är det som är 750 rad? (Jag kan tänka mig en del plausibla förklaringar här, men tyvärr är den mest plausibla att du inte har en susning om vad du talar om och tror på 2012-survialister och konspirationsjeppar.)

Men är inte det här ganska symtomatiskt för de flesta kärnkraftsmotståndare?
De brukar nästan alldrig veta vad tusan de pratar om

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Du har ju själv lyckats förvandla allting till en förvirring för båda sidor.
Och konspirationsdårar. Lol.
Fler sidor som har exakt samma text. Kan inte vara så svårt att googla på en utvald rad.
Synd att man inte kunde vräka ur sig lite passande ord här, men alltså. Seriöst. GOOGLA PÅ EN VALFRI RAD I DEN LÄNKEN JAG GAV DIG.
TA EN TITT PÅ DE SIDORNA.
Och jag skrev faktiskt innan till en annan som svar:
Det var en sida jag fick upp från ett forum. Och den visar ju samma information som dom flesta andra sidor, så vad spelar det för roll?

Troll?

Information kan tolkas på mycket olika sätt. En konspirationstekniker påverkar känsliga läsare på ett mycket visst sätt och får dem att genast placera foliehatten på huvudet och börja skrika om deras världsomväldande upptäckt på forum. Du är helt enkelt lurad av en person som är ytterst skicklig på att sätta ihop bitar av information och utelämna vissa andra bitar av information för att det skall passa dennes tro/åsikter osv.

Visst låter massevakuation sådär jättespännande och jättefarligt, men frågan är om det i allmänhet kallas för evakuation när man erbjuder folk att få åka hem på olika sätt?

Dessutom är det självklart att folk erbjuds åka hem från ett tsunamiförstört Japan. Varför skulle de vilja stanna kvar och hindra Japan i sitt arbete med att hjälpa de sina egna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Information kan tolkas på mycket olika sätt. En konspirationstekniker påverkar känsliga läsare på ett mycket visst sätt och får dem att genast placera foliehatten på huvudet och börja skrika om deras världsomväldande upptäckt på forum. Du är helt enkelt lurad av en person som är ytterst skicklig på att sätta ihop bitar av information och utelämna vissa andra bitar av information för att det skall passa dennes tro/åsikter osv.

Visst låter massevakuation sådär jättespännande och jättefarligt, men frågan är om det i allmänhet kallas för evakuation när man erbjuder folk att få åka hem på olika sätt?

Dessutom är det självklart att folk erbjuds åka hem från ett tsunamiförstört Japan. Varför skulle de vilja stanna kvar och hindra Japan i sitt arbete med att hjälpa de sina egna?

Jobbigt när det är ett par hundra olika som citerar. Confusing.
Det är en evakuering oavsett..
Och sedan när är Reuters en Konspirationsteori-hemsida?

Och är jag lurad? Haha. OK.
http://www.reuters.com/article/2011/03/15/us-japan-quake-idUS...

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamzta:

Du har ju själv lyckats förvandla allting till en förvirring för båda sidor.

Va? Ingen förstår dig och du förstår ingen. Förvirringen centrerar helt kring dig.

Skrivet av Hamzta:

Och konspirationsdårar. Lol.

Jag frågade om du gjort minsta källkoll. Inte ens det förmår du besvara rakt ut.

Skrivet av Hamzta:

Fler sidor som har exakt samma text. Kan inte vara så svårt att googla på en utvald rad.
Synd att man inte kunde vräka ur sig lite passande ord här, men alltså. Seriöst. GOOGLA PÅ EN VALFRI RAD I DEN LÄNKEN JAG GAV DIG.
TA EN TITT PÅ DE SIDORNA.

...vilket jag gjorde och fann att källkritik inte är din grej!

Skrivet av Hamzta:

Och jag skrev faktiskt innan till en annan som svar:
Det var en sida jag fick upp från ett forum. Och den visar ju samma information som dom flesta andra sidor, så vad spelar det för roll?

Fint att du svarar på frågor som ingen ställt.

Nå? Du börjar med att posta en bild på något som kanske inte ens föreställer det du påstår. När det påpekas postar du fler bilder och undrar retoriskt om alla dessa är felaktiga. Kan du förklara den logiken?

Sedan påstår du att Japan kan försvinna. Hur många jävla gånger ska jag behöva fråga vad du menar med det? Du specificerar senare det till "som Chernobyl" och då undrar jag förstås hur du menar?

Sedan säger du att om radioaktiviteten sprider sig måste man evakuera _hela Japan_. Vi undrar förstås återigen vad du menar. Hur mycket radioaktivitet? Med vilken mekanism? Vi får reda på "upp till 750 rad". Återigen ett påstående du inte återkommer till. Frågorna hopar sig.

Sedan är det någonting som med en risk av 100% kommer explodera om temperaturen är 4000 grader. Reaktorn förstås, men nyss trodde du att någon reaktor redan exploderat. Vad/när/hur/varför får vi inte veta.

Sedan snackar du om "hydrogen(?)" och försöker 1) låtsas som att engelska är mer komfortabelt för dig 2) låtsas som att du är osäker på stavningen av hydrogen. Paradoxalt.

Du påstår samtidigt att dina trollänkar ger samma information som vanliga media, men samtidigt undrar du varför det stod "reactor explosion". Att det inte var frågan om en explosion i en reaktor kunde du ha räknat ut om 1) du läste vanlig media eller 2) begrep det allra minsta om kärnkraft och vad man nu arbetar med i de skadade verken, men du fortsätter att ställa billiga retoriska frågor som egentligen bara blottar att du svamlar.

...

Vad menade du när du skrev hydrogen(?)?

Och vad menade du med att Japan försvinner? Är det som Tjernobyls reaktor fyra?

Kan du svara på dessa frågor du själv skapat förutsättningarna för?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Du är ju bara jobbig MBY.

Kan du inte sätta ihop ett text dokument med Citeringar och svar därefter så man ser vad jag skrivit, och vad du skrivit, istället för att trycka ihop allt till en enda text. Blir bara mer förvirrande.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Jobbigt när det är ett par hundra olika som citerar. Confusing.
Det är en evakuering oavsett..
Och sedan när är Reuters en Konspirationsteori-hemsida?

Och är jag lurad? Haha. OK.
http://www.reuters.com/article/2011/03/15/us-japan-quake-idUS...

Duktigt! En riktig källa. Men det handlade dock inte om samma evakuering som du länkade till tidigare i tråden där det stod om andra länder som tog hem sina medborgare.

Men visst, nu kan jag ta evakueringen av Tokyo på allvar.

EDIT: Jag kanske själv skall läsa lite.

"Japanese Prime Minister Naoto Kan on Tuesday urged people within 30 km (18 miles) of the facility -- a population of 140,000 -- to remain indoors, as authorities grappled with the world's most serious nuclear accident since the Chernobyl disaster in Ukraine in 1986." - http://www.reuters.com/article/2011/03/15/us-japan-quake-idUS...

Är det verkligen en evakuering?

"Officials in Tokyo said radiation in the capital was 10 times normal at one point but not a threat to human health in the sprawling high-tech city of 13 million people." - http://www.reuters.com/article/2011/03/15/us-japan-quake-idUS...

Permalänk
Medlem

Älskar när folk utan koll skriver massor med strunt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"