Speldator som skall "hålla ett tag" för max 16500kr

Permalänk

Speldator som skall "hålla ett tag" för max 16500kr

Tjena grabbs!

Ska köpa en ny dator för ca max 16k med delar från inet.se
Ett par grejjer som ska påpekas :

1) Jag har en skärm
2) OS ( win 7 ) får jag gratis via universitetet
3) jag väntar med en SSD tills de blir billigare
4) jag siktar på en OC på 4.8-5.0 ghz

med ovannämnda punkter i åtanke, vad sägs om följande paket :

http://www.inet.se/kundvagn/visa/301163/2011-03-20

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på ett GTX 580 och sen köra in ett till när det behövs, då det maxar alla dagens spel.

Permalänk
Medlem

Nätagget är ju rätt viktig så du skulle kunna skaffa http://www.inet.se/artikel/6909558/corsair-ax-850w-80-gold för bättre kvalité.

Sen vet jag inte hur den där musen är men jag kör med Logitech MX 518 och jag kan säga att jag den är enormt bra, har aldrig haft nått fel med den.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut och kan särskilt rekommendera musen. Jättebra form på den och scrollen är underbar!Tänk på att Intel rekommenderar 1,5volt på minnena, fungerar med 1,65 men värt att tänka på. Och kan rekommendera en WD Black om du ska ha den HDD'n som systemdisk!

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Skrivet av kempes:

Jag skulle kört på ett GTX 580 och sen köra in ett till när det behövs, då det maxar alla dagens spel.

det är något jag övervägde ett tag, men det verkar inte vara så stor skillnad mellan gtx 570 sli och 580 sli. 6400kr vs ~9000kr

Det är så sjukt drygt att ligga på ~6000kr budget på grafikkort för man kan välja så mkt men vet inte riktigt vad som egentligen är "bäst"

Permalänk
Skrivet av lp0l:

Ser fint ut och kan särskilt rekommendera musen. Jättebra form på den och scrollen är underbar!Tänk på att Intel rekommenderar 1,5volt på minnena, fungerar med 1,65 men värt att tänka på. Och kan rekommendera en WD Black om du ska ha den HDD'n som systemdisk!

Jag har letat som en galning efter 8gb 1.5V minnen på inet som funkar tillsammans med en noctua dh14 fläkt. Någon speciellt anledning att ta en WD black över en spinpoint?

Permalänk
Medlem

flaskhalsen på den där datorn kommer ju bli hårddisken, du kommer bli besviken. lägg hellre lite pengar på dubbla WD black eller ssd istället för dubbla grafikkort.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Skrivet av Krillezz:

flaskhalsen på den där datorn kommer ju bli hårddisken, du kommer bli besviken. lägg hellre lite pengar på dubbla WD black eller ssd istället för dubbla grafikkort.

Alltså, jag hade en Vertex 2 E ssd i min förra dator med läs/skriv på ca 280 mb/s, så jag vet att SSDn är bra o ha. Men att påstå att en SSD på något sätt skulle vara bättre för spel än en kraftig SLI/CF setup är ju bara absurt. Inge illa menat.

Permalänk
Medlem

Njae egentligen inte, laddningstider är något av de värsta som finns. sen klarar du dig väl på ett gtx 580. Fast ja, det kanske är lite av en smaksak, ska man endast spela så kanske det är att föredra med sli/cf. Men jag vet inte jag.

Du får iaf mer prestandaökning/kr om du skaffar bättre Hårddiskar

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Du får iaf mer prestandaökning/kr om du skaffar bättre Hårddiskar

enligt vilka tester?

Permalänk

När man köper en "framtidssäker" dator bör man ju tänka på vilken utveckling som går fort och vilken som går långsamt.

Grafikkort är lätta att byta och utvecklingen går rasande fort. Alltså finns det inga grafikkort som kommer kännas "framtidssäkra". När det kommer nya vill man ha dem istället och sälja av de gamla till mindre kräsna.

Nätaggregat utvecklas långsamt och är jobbiga att byta, dessutom rör det sig om hundralappar mellan budgetmodeller och lyxiga modeller (inom samma Watt-nivå). I ett bygge för 16k som ska sitta länge hade jag inte snålat på nätagget eftersom budgetmodellerna har en tendens att krackelera med tiden.

Hårddiskar är lätta att lägga till, men lite jobbigt att byta en systemdisk. Så jag nog tagit en 80 GB SSD istället som bas och sen lagt till mekaniska då jag behöver utrymme, istället för tvärtom vilket verkar vara din plan.

CPU och Moderkort är jobbiga saker att uppgradera, där ska man lägga mycket krut från början obviously.

Sammanfattningsvis:
I en framtids-PC, snåla inte på CPU, moderkort, systemdisk eller nätaggregat. Allt annat (GPU, vanliga hårddiskar, mus, tangentbord m.m) är lätt att uppgradera, och man KOMMER vilja uppgradera om man har stålar.

Visa signatur

I might not look like much... but I'm pro at pretending to be a ninja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Einefeine:

Hårddiskar är lätta att lägga till, men lite jobbigt att byta en systemdisk.

Beror på vad man menar med jobbigt. Att klona en systemdisk går relativt fort och enkelt. Gjorde tester för ett tag sedan och Acronis klonade en 80GB SSD på 6-7minuter.

Sen finns det inget som heter framtisdssäkert. Det är en myt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Sen finns det inget som heter framtisdssäkert. Det är en myt

Självklart, sålänge moores lag är med i svängarna så är inget framtidssäkert :3. Det jag menar är att det vore skönt och knåpa ihop en vass speldator som klarar 60fps max-setting @1080p i kanske 2år eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dretjäkel:

Jag har letat som en galning efter 8gb 1.5V minnen på inet som funkar tillsammans med en noctua dh14 fläkt. Någon speciellt anledning att ta en WD black över en spinpoint?

Köp 2st såna.
http://www.inet.se/artikel/5315050/corsair-4gb-1x4gb-1333mhz-...

WD Black har mycket bättre söktider och har SATA 3. Spinpoint har SATA 2.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Beror på vad man menar med jobbigt. Att klona en systemdisk går relativt fort och enkelt. Gjorde tester för ett tag sedan och Acronis klonade en 80GB SSD på 6-7minuter.

Sen finns det inget som heter framtisdssäkert. Det är en myt

Jobbigare än nya instickskort eller helt nya hårddiskar, eftersom allt är relativt blir det "lite jobbigt". ;P

Finns komponenter som är framtidssäkrare än andra, kommer nya grafikkort varje kvartal men inte varje dag Intel lanserar en ny sockel (som tvingar en köpa nytt moderkort).
Nätaggregat är nog det jag upplever som mest långlivat, även om de behöver bytas ibland. En PSU kan vara fet fortfarande efter 3 år (särskilt med den nya "klimatsmarta" attityden)... INGET grafikkort är fett efter 3 år.

Visa signatur

I might not look like much... but I'm pro at pretending to be a ninja.

Permalänk
Medlem

Gillar ditt val av grafikkort, men köp ett i taget. Blir billigare så + att ett 570 räcker idag.

Permalänk
Skrivet av lp0l:

Köp 2st såna.
http://www.inet.se/artikel/5315050/corsair-4gb-1x4gb-1333mhz-...

WD Black har mycket bättre söktider och har SATA 3. Spinpoint har SATA 2.

Ah nice, men 1333mhz, duger det till överklockning? Finns det tillräckligt med uttrymme att kunna nå 4.8-5.0ghz med 1333 ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dretjäkel:

Ah nice, men 1333mhz, duger det till överklockning? Finns det tillräckligt med uttrymme att kunna nå 4.8-5.0ghz med 1333 ram?

Du kan säkert överklocka minnena.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Skrivet av lp0l:

Du kan säkert överklocka minnena.

Oh´? Såpass, jag trodde att ram skulle/kunde enbart köras i deras specifierade timings/volt/frekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av dretjäkel:

Självklart, sålänge moores lag är med i svängarna så är inget framtidssäkert :3. Det jag menar är att det vore skönt och knåpa ihop en vass speldator som klarar 60fps max-setting @1080p i kanske 2år eller nåt.

Jag förstår pecis vad du menar, och jag tycker ditt "hålla ett tag" ambition är ärligare.
Min nuvarande hårdvara var det hetaste (nåja) man kunde köpa för ett år sedan. Sedan dess har USB3, SATA3, ThunderBold, Sandy-Bridge, Sandforce och gud vad allt det heter hunnit komma så att man bara skrattar åt det jag har idag. Men den fungerar i alla fall skapligt med 40-60fps i Crysis Warhead med grundinställningarna. Det räcker för mig

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av dretjäkel:

Oh´? Såpass, jag trodde att ram skulle/kunde enbart köras i deras specifierade timings/volt/frekvens

Jag börjar närma mig ett besult men innan jag gör det så känner jag att jag behöver svar på ovanstående påstående/fråga.

Dvs kan jag köpa 1333 mhz 1.5v ram och, om det nu krävs av en eventuell överklockning av processorn att köra ramet i högre frekvens/volt än vad som specifieras på stickorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dretjäkel:

Jag börjar närma mig ett besult men innan jag gör det så känner jag att jag behöver svar på ovanstående påstående/fråga.

Dvs kan jag köpa 1333 mhz 1.5v ram och, om det nu krävs av en eventuell överklockning av processorn att köra ramet i högre frekvens/volt än vad som specifieras på stickorna?

Jag hade tagit 1600MHz+ minne om jag hade planer på att klocka 5GHz.

Visa signatur

C2D 3,0GHz@3.4GHz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P5Q SE | Crucial Ballistix 4GB@1000MHz | GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair HX 520W | Antec 300

Permalänk
Skrivet av Mirziz:

Jag hade tagit 1600MHz+ minne om jag hade planer på att klocka 5GHz.

Finns det några 1600 mhz 1.5v minnen som är kompatibla med en noctua dh14 fläkt? Känns lite konstigt att det ska vara så svårt att hitta :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Du får iaf mer prestandaökning/kr om du skaffar bättre Hårddiskar

Nej det är helt fel. Spelprestanda mäts än sålänge bara i FPS och aldrig i laddningstider, vad jag sett iaf.

Alltså får du i princip noll prestandadökning (i FPS) av en bättre hårdisk även om du så köper ett PCI-E monster för 5000kr.

Permalänk
Medlem

Fler fläktar! Med två 570 och en nh-d14 kommer ditt R3 att bli en ugn! Minst en extra fläkt i sidan men på en dator för 16500 skulle jag ha fyllt ut alla fläktplatser. Med lägre temperaturer kommer du få bättre överklockningsresultat och längre livslängd på komponenterna.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Någon som har något mer att tilllägga? Tror jag tar och beställer ikväll, om allt är kompatibelt och ser bra ut osv.

Permalänk

Köp ett 6990 eller gtx 590 som släpps på torsdag....

Permalänk
Skrivet av rickard1989:

Köp ett 6990 eller gtx 590 som släpps på torsdag....

hmm, gtx 590n ser ut att prestera som 570 sli men kommer kosta mer ( låg ju på 7500kr innan komplett tog ner den ), och crossfire vill jag helst slippa.

Permalänk
Medlem

Det är inga som helst problem att använda Corsair XMS3 1600MHz till ett SB-bygge. Jag kör själv två stickor á 4GB av de minnena i 1.58v med en frekvens på 1600MHz utan något strul. Man skulle antagligen kunna köra de i 1.5v också men jag har inte funnit det nödvändigt eftersom det fungerar felfritt som det är nu.

Det enda jag behövde göra var att gå in i BIOS och ändra minnesfrekvensen från 1333MHz till 1600MHz, efter detta höjde jag spänningen från 1.5 till 1.58 (vilket antagligen inte ens var nödvändigt). Minnena låg från början på 1333MHz och då upplevde jag en del instabilitet. Med timings enligt specifikationen på 9-9-9-24 och en frekvenshöjning har det dock inte varit några ytterligare problem.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av Windir87:

Det är inga som helst problem att använda Corsair XMS3 1600MHz till ett SB-bygge. Jag kör själv två stickor á 4GB av de minnena i 1.58v med en frekvens på 1600MHz utan något strul. Man skulle antagligen kunna köra de i 1.5v också men jag har inte funnit det nödvändigt eftersom det fungerar felfritt som det är nu.

Det enda jag behövde göra var att gå in i BIOS och ändra minnesfrekvensen från 1333MHz till 1600MHz, efter detta höjde jag spänningen från 1.5 till 1.58 (vilket antagligen inte ens var nödvändigt). Minnena låg från början på 1333MHz och då upplevde jag en del instabilitet. Med timings enligt specifikationen på 9-9-9-24 och en frekvenshöjning har det dock inte varit några ytterligare problem.

tack så mycket för svaret, känns tryggare att köra på samma ram som dig nu