Permalänk
Medlem

Lian Li PC-7D

Modding av ett gammalt hederligt Lian Li PC-7B Plus chassi enligt eget tycke och smak till en egen variant: Lian Li PC-7D där "D" står för Dance. Det här galleriet innehåller bilder på det färdiga chassit och det kommer bilder på sleeving av nätagg och installation av hårdvara.

Se byggloggen för hur chassit kom till:
http://www.sweclockers.com/galleri/5820-lian-li-pc-7b-plus-bygg-logg

Modifikationer:
- Hål uppkapat genom front och chassistomme för Lian Li EX-H34 hot swap RAID-bur.
- Ändrad inre layout på chassit med egentillverkad bakre plåt på chassit. (Moderkort och nätagg har bytt plats)
- Slim DVD-drive stealthmonterad ovanför RAID-buren med moddad 5 1/4" täckplåt som fungerar som knapp.
- Chassistommens övre del ersatt med L-profiler och 5 1/4"-buren nedkapad.
- Egentillverkad mellanvägg i plåt med stöd så över och undre delen av chassit är avdelade
- Egentillverkat nätaggsstöd
- Hål i moderkortsplåten för att underlätta kabeldragning. Kantade med U-list
- Hål upptaget i botten för 120mm fläkt
- Hål upptaget i toppen för 140mm fläkt
- Hål upptaget i sidopanelen och fönster i plexiglas installerat
- 3,5" täckplåt moddad med hål för I/O-panelen.
- Powerknapp bytt och installerad med egentillverkat fäste
- Alla kablar i nätagget och de flesta övriga kablar i chassit slevade

Materiallista:
- Lian Li PC-7B (begagnat)
- Lian Li EX-H34 hot swap RAID-bur köpt från Webhallen
- Popnittång + popnitar köpt från Bauhaus
- 1mm aluminiumplåt, spillbit donerad av pappa.
- U-list köpt från Chilled PC
- SONY AD-7700S Slim DVD-brännare köpt från Dataparadiset
- Monteringsplåt för Slim DVD köpt begagnad på Blocket
- L-profil i aluminium, köpt från Bauhaus
- Plexiglas, spillbit köpt från Bauhaus
- Dubbelhäftande monteringstejp köpt från Clas Ohlson
- Lian-Li perforerade 5 1/4" täckplåtar x 4 köpta från Dataparadiset
- Lian-Li 140mm fläktgaller köpt från Dataparadiset
- Powerknapp köpt från Kjell & Co
- Cooltek chassifötter köpta från Alina
- Svart och grå sleeve från Djungelapa.se

Kvar att göra:
- Byta powerknapp till rätt färg (vit)

Tack till:
- Pappa för lån av verktyg och diverse material
- Sofia för att jag fick hennes gamla chassi till en billig peng
- KsKz_91 för lacktips
- hakke87 för idén med slim DVD-drive ovanför RAID-buren
- MicroBugg, Goo5e och roskai för olika tips på hur man integrerar slimdriven snyggt.
- Goo5e för bollplank och idéer kring lösningen av bakre plåten och mellanväggen.
- GeKo för monteringsplåten till slimdriven till en rimlig peng med tillhörade skruv och skruvmejsel.
- Rydalarn för tips om att fästa fläktar.
- Stefan på Djungelapa.se för snabba leveranser och det trevliga lilla molexverktyget
- Alla kreativa Sweclockersmedlemmar i "Modifikationer och egna konstruktioner" för inspiration
- Alla som lämnat uppmuntrande kommentarer och gett feedback under byggets gång.

Lian Li PC-7D

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Ser ännu bättre ut här än i byggloggen, fick ett otroligt starkt vill-ha-begär trots att jag nyss köpt mitt Fortress 2!

Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk

Har varit en kul logg att följa

Otroligt resultat du fick till, ingen del av modden som inte imponerar 5p hur lätt som helst

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt slut resultat där Sitter på ett liknande chassi och som det är orginal är jag inte så jätte förtjust i det, detta ser mycket bättre ut.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Bara tanken att det såg fabrikstillverkat ut ger ett riktigt fint intryck.
Smarta lösningar tillsammans med hängivelse till det gör att det här bygget ligger bland Sleepstreams och Wolverines klasser i resultat.

Solklar femma.

Permalänk

Riktigt bra resultat! Väldigt precision å tåla mod du måste ha! Ser att det är många timmar nerlagt på det där chassiet.

Permalänk
Medlem

Bland de bästa gallerierna på länge, följt byggloggen
Gillar allt med det, kabelhålen ser ju as nice ut som resten
5p

Permalänk
Medlem

stört vackert!

Permalänk

En klar 5:a!

Finns få här på swec som verkligen vet hur man beter sig när man moddar ett chassi men du är en av dem!
Och du gör det med sjuk precision helt klart En gång Lian li alltid Lian li eller hur är det

Lycka till med sleeving o allt.

Visa signatur

Black Legend:Asus P8Z68, 2600k, 16gb Corsair Vengance,GTX580, Silverstone Strider 1,5kw, @ Custom H2O
Htpc: Asus P7P55DE, Core i5 760, 8gb Kingston Hyper-X, Asus GTX 465, Silverstone Strider 850w,4,5TB @ Custom H2O
Htpc2: Bitfenix Prodigy, Asus E45M1-I, 8gb Corsair vengance LP, 80gb ssd, 150w Pico

Permalänk
Medlem

5p, det blev ett 800D

Visa signatur

: i7 950 @ 4,2Ghz | 1,296V : 12 GB @ 1600MHz : x58a-Ud3r Rev 2.0 (FE) : 470 GTX @ 880/1760/1800 | 1,212V : OCZ 700W : Cooling - 360 rad, Zalman reserator 1 plus :

Permalänk
Medlem

Älskar att det ser ut som ett äkta lian-li direkt ur fabrik, beundransvärt!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt!

Permalänk

Snyggt

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i byggloggen, super snyggt!
Riktigt bra gjort, och bra resultat.
Och annat än en 5a kan det ju inte bli

Visa signatur
Permalänk

jag skulle säga att detta är så uber bra gjort, ett cleant chassi med extra stuff, gillart starkt.

5p for sure

Permalänk
Medlem

Sjukt duktig!

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deean:

Ser ännu bättre ut här än i byggloggen, fick ett otroligt starkt vill-ha-begär trots att jag nyss köpt mitt Fortress 2!

Tack! Det är inte till salu Har ett Sandy Bridge system som bara ligger och väntar på installation.

Skrivet av Asheileon:

Har varit en kul logg att följa

Kommer ihåg att du var en av de första att kommentera byggloggen. Tack för fortroendet redan då och nu!

Otroligt resultat du fick till, ingen del av modden som inte imponerar 5p hur lätt som helst

Tack, jag är nöjd med relultatet!

Skrivet av AlbertMwugabi:

Riktigt snyggt slut resultat där Sitter på ett liknande chassi och som det är orginal är jag inte så jätte förtjust i det, detta ser mycket bättre ut.

Tack, ja det är ett bra chassi i grundenmen det är en del man vill ändra på så jag gjorde just det

Skrivet av Iprenen:

Bara tanken att det såg fabrikstillverkat ut ger ett riktigt fint intryck.
Smarta lösningar tillsammans med hängivelse till det gör att det här bygget ligger bland Sleepstreams och Wolverines klasser i resultat.

Solklar femma.

Oj, tack! Jag är inte i Slipstreamers och Wolverines klass men tack ändå för att du nämner mig tillsamans med dem.

Skrivet av LightBlizz:

Riktigt bra resultat! Väldigt precision å tåla mod du måste ha! Ser att det är många timmar nerlagt på det där chassiet.

Ja, det är ett par kvällar och helger under två månaders tid. Vet inte hur många timmar det blev totalt. Det är kul när man inte har någon brådska att få det klart och kan ta sig tid med detlajerna.

Skrivet av Normano:

Bland de bästa gallerierna på länge, följt byggloggen
Gillar allt med det, kabelhålen ser ju as nice ut som resten
5p

Tackar, jag gillar också kabelhålen med u-list även om det säkert funkat utan med.

Skrivet av Goo5e:

stört vackert!

Tack!

Skrivet av Core2Quad:

En klar 5:a!

Finns få här på swec som verkligen vet hur man beter sig när man moddar ett chassi men du är en av dem!
Och du gör det med sjuk precision helt klart En gång Lian li alltid Lian li eller hur är det

Lycka till med sleeving o allt.

Tack så mycket. Tro det eller ej så är det här mitt första Lian Li. Jag har byggt datorer åt andra med Lian Li men aldrig ägt något själv, konstigt nog, före detta. Men jag har alltid tyckt att deras chassin är höjden av kvalitet.

Skrivet av p0NTAh:

5p, det blev ett 800D

Tack! Haha, ja, finns vissa drag som liknar 800D, bland annat fönstret.

Skrivet av Bread_:

Älskar att det ser ut som ett äkta lian-li direkt ur fabrik, beundransvärt!

Tack, det var en målsättning från början att det skulle vara så likt orginal som möjligt.

Skrivet av Rolfen:

Grymt snyggt!

Tackar!

Skrivet av Blackgoat:

Tack!

Skrivet av xion_drifter:

Som jag skrev i byggloggen, super snyggt!
Riktigt bra gjort, och bra resultat.
Och annat än en 5a kan det ju inte bli

Tack för det!

Skrivet av Ramengaijin:

jag skulle säga att detta är så uber bra gjort, ett cleant chassi med extra stuff, gillart starkt.

5p for sure

Tack, cleant och stilrent är ledord jag gillar.

Skrivet av Semplezz:

Sjukt duktig!

Tack så mycket!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk

När kommer bild med komponter i? Riktigt bra bygge 5/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanswec:

När kommer bild med komponter i? Riktigt bra bygge 5/5

Hårdvaran ligger och väntar så när jag får arslet ur vagnen och sleevat klart nätagget och de andra kablarna är det bara att köra. Har tyvärr inte så mycket tid i veckorna så jag tippar att det blir nästa helg. Tack för det fina betyget!

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Avstängd

Mycket fint bygge Ser ordentligt genomtänkt ut!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt bygge, grymt jobbat!

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle varit kul att se bilder med hårdvara monterad inuti, men det var mycket bra jobbat

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Mycket trevliga och rena moddningar, ser jefligt proffsigt ut! Till och med såpass att man nog inte skulle inse att det var moddat om man inte visste om det.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

mycket bra jobbat, har följt arbetet från start till mål. du skulle i mycket högre grad än p12 med plexichassit förtjäna en plats på förstasidan

Permalänk

Top 5 bästa mods på hela swec i min mening ! Tycker det är äckligt snyggt att du gör allt så stilrent

Permalänk

Vill se lite komponenter i det här också!! riktigt snyggt.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Heder att du behåller Lian Lis rena fina utseende och bara "förbättrar" chassit. Har man fått möjligheten att skruva med ett Lian Li chassi känns det tydligt vad kvalitet och känsla betyder.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Mycket fint bygge Ser ordentligt genomtänkt ut!

Tackar, det har växt fram med nya idéer under byggets gång och dessutom många tips från de som följt bygget har påverkat hur det blev till slut.

Skrivet av v1ctory:

Otroligt snyggt bygge, grymt jobbat!

Stort tack!

Skrivet av Leifson:

Skulle varit kul att se bilder med hårdvara monterad inuti, men det var mycket bra jobbat

Det blir antagligen installation av hårdvara till helgen om inget oförutsett händer. Så då kommer fler blider.

Skrivet av Juggernawt:

Mycket trevliga och rena moddningar, ser jefligt proffsigt ut! Till och med såpass att man nog inte skulle inse att det var moddat om man inte visste om det.

Tack så mycket, det är lite det jag velat åstadkomma med bygget så det är kul att höra!

Skrivet av alibababert:

mycket bra jobbat, har följt arbetet från start till mål. du skulle i mycket högre grad än p12 med plexichassit förtjäna en plats på förstasidan

Tack, man kan ju diskutera vilka byggen som ska uppmärksammas av Swec men det viktigaste är väl att de uppmärksammar byggen ur galleriet regelbundet för det finns ju så mycket kul och intressant där.

Skrivet av järnnäsan:

Top 5 bästa mods på hela swec i min mening ! Tycker det är äckligt snyggt att du gör allt så stilrent

Oj, tack så mycket!

Skrivet av chipsfingers:

Vill se lite komponenter i det här också!! riktigt snyggt.

Japp, kommer som sagt troligtvis till helgen Tack!

Skrivet av NidoKing:

Heder att du behåller Lian Lis rena fina utseende och bara "förbättrar" chassit. Har man fått möjligheten att skruva med ett Lian Li chassi känns det tydligt vad kvalitet och känsla betyder.

Tackar, jag håller med, jämfört med Lian Li känns det mesta ganska yxigt och det är bland annat den kvaliten som triggat mej under bygget. Gör man en modd som inte håller samma klass som resten av detaljerna på chassit så sticker den ju ut på fel sätt.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt gjort, solklar 5a.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ett av de snyggaste byggen jag sett!! Otroligt stilrent!
Skulle du kunna länka de chassiförrerna du skrev att du använde? Behöver nya men kunde inte hitta dem på alinas hemsida