Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Kan inte ändra multipliern i BIOS.

Hej

Jag sitter på en 955:a och är helt ny på överklockning. Jag testade turboV och det gick bra att ha den på 3,6 på 1,4 Vcore. Så nu vill jag ändra om det i bios så att det blir så på heltid.

Jag gick in i Bios (asus m4n75td-bräda) och kunde konstatera att det inte gick att ändra CPU RATIO som jag tror är multipliern (?).

Jag ändrade den där ai overclocking till "manual" men det funkade ändå inte. När jag markerar cpu ratio så blir det bara de tecknena [ ] som står runt cpu ratio markerade. Det som går att ändra blir allt markerat.

Jag hoppas att ni förstår trots min okunnighet.

Måste jag uppdatera BIOS eller något sånt?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Hedersmedlem

Detta kanske är ett dumt förslag, men du har alltså testat att både skriva med siffror och att trycka +/- på tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Oj, nu känner jag mig dum.

Jag har bara testat att trycka ENTER för att jag trodde att man skulle få upp en ruta och välja där.

Måste genast testa.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oskaaarn:

Oj, nu känner jag mig dum.

Jag har bara testat att trycka ENTER för att jag trodde att man skulle få upp en ruta och välja där.

Måste genast testa.

Fullt förståeligt. Så gjorde man alltid förr i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Fullt förståeligt. Så gjorde man alltid förr i tiden.

Det var förstås bara att skriva in med siffror som du sa. Tänk att man skulle lära sig något idag också

Jag satte den på 3,6 först men blev lite skraj när temperaturen höjdes så kör på 3,5 nu. Men ska temperaturerna ändras om man inte ändrar vcore?
Nu ligger den iaf på 56 grader i load vilket är ofarligt hoppas jag.

edit: den tar sig fram mot 57-58. Maxgränsen ska vara 62 har jag hört men gillar inte att vara så nära.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet faktiskt inte, vissa påstår att temperaturen ökar med klockfrekvensen. Personligen har jag bara märkt skillnad vid ökning/minskning av spänningen, men ökar den så ökar den, inte mycket att göra åt saken. Tänk dock på att om temperaturen är X efter några sekunders stresstest så brukar oftast tempen landa på X+~3-5 grader efter en liten stund.

Vad använder du för stresstest? Om vi pratar Linpack eller liknande extremt test så är det helt lugnt om du närmar dig maxtemp. Inget spel eller program kommer att göra processorn i närheten av lika varm som de flesta stresstest!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag vet faktiskt inte, vissa påstår att temperaturen ökar med klockfrekvensen. Personligen har jag bara märkt skillnad vid ökning/minskning av spänningen, men ökar den så ökar den, inte mycket att göra åt saken. Tänk dock på att om temperaturen är X efter några sekunders stresstest så brukar oftast tempen landa på X+~3-5 grader efter en liten stund.

Vad använder du för stresstest? Om vi pratar Linpack eller liknande extremt test så är det helt lugnt om du närmar dig maxtemp. Inget spel eller program kommer att göra processorn i närheten av lika varm som de flesta stresstest!

Prime95 kör jag på.
Jag har lugnat mig nu dock Processorn har gått tillbaka på 55-56 och det ser stabilt ut.

Det borde inte vara något problem att öka upp till 3,6 Ghz då va? Det kan väl inte påverka temperaturen så värst. Det var bara att jag fick lite smått panik innan för jag vill ju inte att min kärlek ska gå sönder

Tack så mycket för hjälpen, för att vara min första överklockning kan det väl ändå räknas som succé?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Hedersmedlem

Det spelar ingen roll om den går över 62 grader. Det är bara att den kan börja bli instabil. Själva processorn klarar långt mycket högre temperaturer än så utan att skadas, så du behöver inte oroa dig!

Varsågod. När du blivit av med rädslan och vågar klocka till max så är det succé!

Permalänk
Medlem

tack för hjälp i förhand

hej lånar tråden till liknande problem då jag har samma mamma kort.
jag kör med en 965 be med noctua kylare och skulle då vilja klocka den , dock så har mamma kortet fått mens och vägrar ge mig temperaturen från cpu:n det var alltså ett M4N75TD mamma kort.
(har updaterat till senaste bios)
sen undrar hur mycket jag ska höja v.core till har hört att 1,4 duger om man vill fläska up den till circa 3.8-4.0
sedan multiple grejen till 230mhz.
så skulla vilja veta hur man botar mamma kortets mensverk och om man har läst på om klocken eller om man är helt retarderad

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

hej lånar tråden till liknande problem då jag har samma mamma kort.
jag kör med en 965 be med noctua kylare och skulle då vilja klocka den , dock så har mamma kortet fått mens och vägrar ge mig temperaturen från cpu:n det var alltså ett M4N75TD mamma kort.
(har updaterat till senaste bios)
sen undrar hur mycket jag ska höja v.core till har hört att 1,4 duger om man vill fläska up den till circa 3.8-4.0
sedan multiple grejen till 230mhz.
så skulla vilja veta hur man botar mamma kortets mensverk och om man har läst på om klocken eller om man är helt retarderad

som sagt någon som vet :P? vill inte börja klocka innan man kan se tempsen

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb