Win 7, Galen svchost.exe som äter minne

Permalänk
Medlem

Win 7, Galen svchost.exe som äter minne

God eftermiddag alla swecare

Har ett litet problem

Nämligen att jag har ett svchost.exe som körs av SYSTEM som fort tuggar sig upp till 200 mb ram

Sure är ingenting då man har 8 gb ram, Men det slöar ner systemet enormt
Tabbar jag in och ur från fullskärmsapplikationer lägger musiken ner och skärmarna är svarta några sekunder

Kan inte riktigt lyckas härleda problemet heller
Trodde det var flash fullscreen förut men det var det uppenbarligen inte då jag nu bara installerade ett program och sen hade processen börjat tugga

Löses bara med en reboot just nu så tämligen irriterande

//Simon

Permalänk
Medlem

Kolla med process explorer vad det är som drar minne/cpu.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

var tvungen att kolla... mina svchost.exe (12st...) ligger mellan 2-20mb totalt för all med snabb huvudräkning ca 70mb

dock har jag inget mer än firefox,steam och Trillian igång

har för mig att den käkar mer minne ju mer du belastar nätverket tror det är den som hadde nått med nätverket att göra allt som ska ut/in i nätverket passerar genom den.

så om du spelar online så kommer minnesanvändningen öka

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

svchost.exe är de processer som kör dina "services" (Service host). Sök på "services" i startmenyn så kan du få upp alla som finns på ditt system.

Möjligt att det är någon nätverksbuffer i en av dom som gör att de ökar när du använder nätverket, jag har inte så stor koll på det. Kan dock säga att upp till ett dussin är helt normalt och minnesanvändingen är heller inget märkvärdigt.

Är man fingerfärdig kan man i cmd.exe kolla vilka services som ligger under vilken process ifall någon skulle bete sig konstigt. Jag har själv en som ligger på 192MB vilket jag kommer hålle ett öga på.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Fanns ju ett liknande problem för xp för något år sedan och då tog MS fram en fix för detta om den hjälper er har jag ingen aning men det verkar vara ett liknande problem.

http://www.technibble.com/how-to-fix-svchost-using-100-cpu-me...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Är man fingerfärdig kan man i cmd.exe kolla vilka services som ligger under vilken process ifall någon skulle bete sig konstigt. Jag har själv en som ligger på 192MB vilket jag kommer hålle ett öga på.

Om man inte diggar konsollfönster kan man öppna Windows Task Manager, Högerklicka på den process som är aktuellt och klicka på "Go to Service(s)" så poppar det upp en ruta med alla berörda services markerade.