Permalänk
Medlem

Jaså har LGn lika dåliga färger som BenQ Leden? Isf går ju den me bort. Men hur är en dell 2311 att spela på? Inte riktigt lika kvick responstid som en TN men är det ett problem? Jag kör som sagt en CRT idag med upplösning 1920x1440 100hz och vill helst inte byta ner mig i kvalité. Dock tar ju CRT så mkt plats... 31 kg kärlek!

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = Spel, bildbehandling, film.
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = upp till 3500 kr

Särskilda önskemål = Bra kontrast, Inte glossy-skärm, helst bra vinklings/justeringsmöjligheter (inte jätteviktigt)
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = -
* Önskad Panel = -
* Önskad Hz = -
* Butik = Inet, Komplett, Dustinhome mm (ställen med låg/gratis frakt samt bra service)
* Märke = -

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk

Tänkte köpa 3 st skärmar till att utnyttja Eyefinity med, men har ingen aning vad jag ska köpa. Fast det kanske någon annan vet

* Användningsområden = Spel
* Önskad storlek = 22" - 24"
* Din budget = 3000 (per skärm) helst mindre

Särskilda önskemål = DVI och HDMI-port
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik = Inet, dustinhome, misco
* Märke =

Permalänk

Se gärna tråden De bästa och mest prisvärda skärmarna i dagsläget
Om du vill köra Eyefinity så är displayport på minst en av skärmarna att föredra, HDMI är exakt samma signal som DVI bara i annan kabel.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av smartis:

Lät ju bara fel O.o

Hur menar du då?
Att de andra motiverar det högre priset? Varför?

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Äger ingen TV så jag kör i princip allt genom datorn. Spel/bluray filmer/tvprogram
* Önskad storlek = 24-27
* Din budget = Runt 5k

Särskilda önskemål : Bra betraktningsvinkel (har en samsung t220 nu och stör mig på att jag inte kan halvligga i stolen utan att bilden ser ut som om om skärmen låg i badkaret. Annars är det mest att jag vill känna att jag bytt upp mig rejält
* Önskad upplösning = 1920x* ++
* Önskat format = 16:10
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik = Vilken som helst av de pålitliga
* Märke = -

Kollat runt lite själv och det verkar nästan som om Dells U2410 är det enda valet i den här prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nomu:

* Användningsområden = Äger ingen TV så jag kör i princip allt genom datorn. Spel/bluray filmer/tvprogram
* Önskad storlek = 24-27
* Din budget = Runt 5k

Särskilda önskemål : Bra betraktningsvinkel (har en samsung t220 nu och stör mig på att jag inte kan halvligga i stolen utan att bilden ser ut som om om skärmen låg i badkaret. Annars är det mest att jag vill känna att jag bytt upp mig rejält
* Önskad upplösning = 1920x* ++
* Önskat format = 16:10
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik = Vilken som helst av de pålitliga
* Märke = -

Kollat runt lite själv och det verkar nästan som om Dells U2410 är det enda valet i den här prisklassen?

Jag skulle nog kört på U2410 om jag hade pengarna (som du har). Jag satsar dock nog på HP ZR24W som är lite billigare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ConTigent:

Tänkte köpa 3 st skärmar till att utnyttja Eyefinity med, men har ingen aning vad jag ska köpa. Fast det kanske någon annan vet

* Användningsområden = Spel
* Önskad storlek = 22" - 24"
* Din budget = 3000 (per skärm) helst mindre

Särskilda önskemål = DVI och HDMI-port
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik = Inet, dustinhome, misco
* Märke =

Dell U2311H
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

eller kanske 2363D om du spelar mycket FPS och vill ha 120Hz
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628084

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 09tomlin:

Ange:
* Användningsområden = Spel, bildbehandling, film.
* Önskad storlek = 24"
* Din budget = upp till 3500 kr

Särskilda önskemål = Bra kontrast, Inte glossy-skärm, helst bra vinklings/justeringsmöjligheter (inte jätteviktigt)
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = -
* Önskad Panel = -
* Önskad Hz = -
* Butik = Inet, Komplett, Dustinhome mm (ställen med låg/gratis frakt samt bra service)
* Märke = -

U2311H
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

eller

Eizo EV233WH (var beredd på viss ghosting dock)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476430

Den förstnämnda är snabbare. Den andra har bättre svärta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nomu:

* Användningsområden = Äger ingen TV så jag kör i princip allt genom datorn. Spel/bluray filmer/tvprogram
* Önskad storlek = 24-27
* Din budget = Runt 5k

Särskilda önskemål : Bra betraktningsvinkel (har en samsung t220 nu och stör mig på att jag inte kan halvligga i stolen utan att bilden ser ut som om om skärmen låg i badkaret. Annars är det mest att jag vill känna att jag bytt upp mig rejält
* Önskad upplösning = 1920x* ++
* Önskat format = 16:10
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik = Vilken som helst av de pålitliga
* Märke = -

Kollat runt lite själv och det verkar nästan som om Dells U2410 är det enda valet i den här prisklassen?

Dellen eller ZR24 är bra val precis som ala_95 skriver.

TFTCentral har gjort jämförelse mellan skärmarna. (Kontrasten för U2410 har Dell ha fixat till för senare revisioner så ta värdet nedan på den skärmen med en nypa salt) U2410 är en bättre skärm än ZR24 men kostar också mer än 1000:- mer.
"I've included a little table summarising several of these screens side by side based on the testing we have carried out and on my opinions. Each screen will have either a ranking or the actual measurement shown. Where they are ranked, it is from 1st to 5th place where applicable in each category and colour coordinated:

1 - Green
2 - Yellow
3 - Light orange
4 - Dark orange
5 - Red
"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mekken:

Jaså har LGn lika dåliga färger som BenQ Leden? Isf går ju den me bort. Men hur är en dell 2311 att spela på? Inte riktigt lika kvick responstid som en TN men är det ett problem? Jag kör som sagt en CRT idag med upplösning 1920x1440 100hz och vill helst inte byta ner mig i kvalité. Dock tar ju CRT så mkt plats... 31 kg kärlek!

U2311H är ungefär lika snabb som en vanlig TN men har inte riktigt samma flyt som de TN med 120Hz. Däremot inget som jag skulle bry mig om såvida du inte spelar mycket FPS. Viktigare med bra färger för den normala användaren imo.

Permalänk
Skrivet av kol:

Dell U2311H
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

eller kanske 2363D om du spelar mycket FPS och vill ha 120Hz
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628084

Kikade in Dell U2311H och den verkar väldigt trevlig, får nog bli tre sådana

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Runar:

Hur menar du då?
Att de andra motiverar det högre priset? Varför?

När LGn har högre energiförbrukning så är väl knappast "Jag vinner på det i längden" rätt uttryck, du förlorar ju i längden =P

Permalänk
Medlem

dubbelpost

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ConTigent:

Kikade in Dell U2311H och den verkar väldigt trevlig, får nog bli tre sådana

Det är ett klokt val!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10887830']
Om du vill köra Eyefinity så är displayport på minst en av skärmarna att föredra, HDMI är exakt samma signal som DVI bara i annan kabel.

Ja, många som missuppfattar vad HDMI innebär.

Permalänk
Hjälpsam

Ange:
* Användningsområden = Spel/allaround (ej foto/film editering)
* Önskad storlek = 22-24
* Din budget = ~ 10-12K för totalt tre stycken

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080-1920x1200
* Önskat format =
* Önskad Panel = IPS (ej eIPS), VA
* Önskad Hz =
* Butik = de flesta inrikes
* Märke = Något speciellt märke du vill ha (inte ha)

* Skall köra tre stycken i Pivot bredvid varandra [][][] , behöver därför bra färgåtergivning i pivot/vinklar så TN=no-no.
* IOM 3 i pivot behöver top/botten ramarna vara rimligt tunna utan en massa knappar.
* Rimlig spelprestanda, men absolut inga jättekrav men så lite eftersläpningar som möjligt.
* DP ingång är en bonus men inte krav

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

* Användningsområden = spel, surf
* Önskad storlek = 22-24
* Din budget =4500 ( kan höja något)

* Önskad upplösning =
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik =
* Märke =

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

Ange:
* Användningsområden = Spel/allaround (ej foto/film editering)
* Önskad storlek = 22-24
* Din budget = ~ 10-12K för totalt tre stycken

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080-1920x1200
* Önskat format =
* Önskad Panel = IPS (ej eIPS), VA
* Önskad Hz =
* Butik = de flesta inrikes
* Märke = Något speciellt märke du vill ha (inte ha)

* Skall köra tre stycken i Pivot bredvid varandra [][][] , behöver därför bra färgåtergivning i pivot/vinklar så TN=no-no.
* IOM 3 i pivot behöver top/botten ramarna vara rimligt tunna utan en massa knappar.
* Rimlig spelprestanda, men absolut inga jättekrav men så lite eftersläpningar som möjligt.
* DP ingång är en bonus men inte krav

HP ZR24W skulle nog passa dig bra med tanke på dina önskemål.

Alternativt möjligtvis Eizon http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476430. då får du bättre svärta men lägre upplösning och mer ghosting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sammesaken32:

* Användningsområden = spel, surf
* Önskad storlek = 22-24
* Din budget =4500 ( kan höja något)

* Önskad upplösning =
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik =
* Märke =

HP ZR24W eller Dell U2410 skulle jag rekommendera

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kol:

HP ZR24W skulle nog passa dig bra med tanke på dina önskemål.

Alternativt möjligtvis Eizon http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=476430. då får du bättre svärta men lägre upplösning och mer ghosting.

Tack för HP tipset, den ser riktigt nice ut.
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_zr24w.htm

Dessutom 19:10 ratio är inte helt fel. Då är bara frågan om man skall investera i en Lacie Blue Eye Pro också för att vara på den säkra sidan för färgerna, eller om man bara skall köra på default.

*tummen upp*

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Misco har kampanj på LG's w2000p-bf skärm http://www.speldator.nu/kampanj-pa-lg-w2220p-bf-spelskarm/

bör man slå till?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xploz:

Misco har kampanj på LG's w2000p-bf skärm http://www.speldator.nu/kampanj-pa-lg-w2220p-bf-spelskarm/

bör man slå till?

Det beror på vad du ska använda den till.

Det är en bra skärm för surf och lätt bildbehandling. Däremot inget att rekommendera för spel eftersom du kommer att få avklippta kanter.

Permalänk
Avstängd

Sony GDM FW900

Dell p1130-Sony G520

dem bästa skärmarna man kan hitta just nu äger själv en fw900 och den är o trolig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

Det är en bra skärm för surf och lätt bildbehandling. Däremot inget att rekommendera för spel eftersom du kommer att få avklippta kanter.

Vad menar du med avklippta kanter? Varför skulle bilden klippas på just den skärmen?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Vad menar du med avklippta kanter? Varför skulle bilden klippas på just den skärmen?!

Eftersom den har upplösningen 1680*1050.

Med avklippta kanter menar jag att du bara kommer att se det som händer i "mitten" av spelvärlden.

Ex (Höjden av det du ser i spelvärlden är densamma men bredden blir större i 1920*1080. Eftersom allt fler spel kör på detta är 1680*1050 ingen bra upplösning om man ska spela. såvida man inte bara kör äldre spel.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredstone:

Tycker inte ZR24W verkar vara så bra. Alla klagar på att svart blir grått.

Jag tycker det är en kanonskärm!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

Eftersom den har upplösningen 1680*1050.

Med avklippta kanter menar jag att du bara kommer att se det som händer i "mitten" av spelvärlden.

Ex (Höjden av det du ser i spelvärlden är densamma men bredden blir större i 1920*1080. Eftersom allt fler spel kör på detta är 1680*1050 ingen bra upplösning om man ska spela. såvida man inte bara kör äldre spel.

Du kanske ser lite mer i vissa spel, men det hade jag inte kallat "avklippta kanter". Avklippta kanter (cropping) använder man för att anpassa t ex en bild med bildförhållande 16:10 till en skärm med 16:9. Du får det att låta som man går miste om något.

Hur mycket av spelvärlden man ser regleras framför allt av FOV-värdet, inte av upplösningen. Tyvärr är det du säger sant i värdelösa konsolportningar där det inte finns stöd för 16:10 utan letterboxing. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle vilja offra den överlägsna bildkvalitet en IPS-panel ger jämfört med TN-panel för att få ett marginellt bredare synfält i ett litet antal dåligt portade spel.

Bilderna du länkade är dessutom extremt missvisande, eftersom den undre bilden är i 4:3-format. Skillnaden mellan 16:9 och 16:10 är väldigt marginell i spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Du kanske ser lite mer i vissa spel, men det hade jag inte kallat "avklippta kanter". Avklippta kanter (cropping) använder man för att anpassa t ex en bild med bildförhållande 16:10 till en skärm med 16:9. Du får det att låta som man går miste om något.

Hur mycket av spelvärlden man ser regleras framför allt av FOV-värdet, inte av upplösningen. Tyvärr är det du säger sant i värdelösa konsolportningar där det inte finns stöd för 16:10 utan letterboxing. Jag har svårt att tänka mig att någon skulle vilja offra den överlägsna bildkvalitet en IPS-panel ger jämfört med TN-panel för att få ett marginellt bredare synfält i ett litet antal dåligt portade spel.

Bilderna du länkade är dessutom extremt missvisande, eftersom den undre bilden är i 4:3-format. Skillnaden mellan 16:9 och 16:10 är väldigt marginell i spel.

Nu är det ju inte bara kassa konsolportar som är gjorda för 16:9 bruk. 16:9 är standardformat för gaming idag och denna trend kommer inte att gå tillbaka. Att föreslå en 1680*1050 skärm för gaming finns det därför ingen vettig orsak till. Finns 1920*1080 skärmar i samma prisklass som den du nämner så du behöver inte ens välja bort IPS.

Vill du ha en bra 16:10 skärm för spel ska du köpa en 1920*1200 skärm med 1:1 pixelmapping eftersom denna kan visa 1920*1080 med svarta kanter nere och uppe.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kol:

Nu är det ju inte bara kassa konsolportar som är gjorda för 16:9 bruk. 16:9 är standardformat för gaming idag och denna trend kommer inte att gå tillbaka. Att föreslå en 1680*1050 skärm för gaming finns det därför ingen vettig orsak till. Finns 1920*1080 skärmar i samma prisklass som den du nämner så du behöver inte ens välja bort IPS.

Vill du ha en bra 16:10 skärm för spel ska du köpa en 1920*1200 skärm med 1:1 pixelmapping eftersom denna kan visa 1920*1080 med svarta kanter nere och uppe.

Visa mig ett PC-spel som inte är portat från konsol som inte har fullt stöd för 16:10 så kan jag hålla med dig. Spel som utvecklas till PC eller som är bra portningar kommer även i framtiden att ha stöd för både 16:9 och 16:10, precis som det bör vara.

Jag har inte nämnt någon prisklass, och i prisklassen <1800kr (vilken är den prisklassen skärmen du kommenterade just nu befinner sig i) finns det inte en enda 16:9-IPS. Om det hade funnits så hade jag hållit med dig om att en IPS med 1920x1080 hade varit bättre med tanke på att du får fler pixlar för pengarna med bra bildkvalitet.