Permalänk
Medlem

chrome vs firefox

Hej,

har suttit och kollat lite nu på youtube och google ang firefox 4 vs chrome, jag fundera egentligen på om någon har sätt en site(fakta) där dom gjort mätningar mellan de olika webbrowseran, vilket är snabbast på java, flash, flera flikar eller en flik? så fall skulle ni kunna linka detta?
sedan är jag själv klart intresserad vilket ni föredrar på eran burk!

tack så mycket för svar!

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Bara o läsa tråden vad folk föredrar ju

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/997443-...

Själv är det bara ff4 som gäller

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mejarn1989:

Hej,

har suttit och kollat lite nu på youtube och google ang firefox 4 vs chrome, jag fundera egentligen på om någon har sätt en site(fakta) där dom gjort mätningar mellan de olika webbrowseran, vilket är snabbast på java, flash, flera flikar eller en flik? så fall skulle ni kunna linka detta?
sedan är jag själv klart intresserad vilket ni föredrar på eran burk!

tack så mycket för svar!

Chrome givetvis ^^ Finns tusentals tillägg "appar" som man kan använda t.ex addblocker,smooth scrolling,calculator,google TV och en massa olika teman Dessutom är det inte en nackdel att skiten är snabb också ^.^

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag gillar chrome pga av smidigheten och hur snabb den är Tycker ff är för krånglig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Chrome givetvis ^^ Finns tusentals tillägg "appar" som man kan använda t.ex addblocker,smooth scrolling,calculator,google TV och en massa olika teman Dessutom är det inte en nackdel att skiten är snabb också ^.^

Glöm inte panic button xD https://chrome.google.com/extensions/detail/faminaibgiklngmfp...

Har aldrig haft användning av den. Men det är en kul grej att ha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Glöm inte panic button xD https://chrome.google.com/extensions/detail/faminaibgiklngmfp...

Har aldrig haft användning av den. Men det är en kul grej att ha

Har haft nytta av den då föräldrarna ibland kommer upp till mitt rum när jag tittar på...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Glöm inte panic button xD https://chrome.google.com/extensions/detail/faminaibgiklngmfp...

Har aldrig haft användning av den. Men det är en kul grej att ha

Haha "har aldrig haft användning utav den" Ehmm.. Jag vet nog vad dess syfte är.

Permalänk
Medlem

Panicbutton skulle ju vara bra att ha, tycärr använder jag inte Crome. Finns det nåt liknande till FF4??

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/reviews/internet-explorer-9-chrom...
De skriver att firefox fyra kommer med i testet snart. Om de inte uppdaterar artikeln så hamnar den nya här -> http://www.tomshardware.com/reviews/Solutions,3/Software,15/

Permalänk
Medlem

Något säger mig att den här tråden kommer att handla mer om "panicbutton" än om vad trådskaparna ville att den skulle handla om...

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

jag sitter och testar ff4 nu själv också måste faktist säga att chrome iaf på youtube är snabbare att ladda video klippet, dock gillar ff4 sync grejjen som gjort så man kan sync sidorna mellan t,ex androiden och datorn men i övrigt är jag ganska besviken -.-

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte gillar med FF4 är att om jag trycker någonstans i texten på en sida så börjar "textinmatningsmarkören" blinka där, vilket e ganska jobbigt. Nån som vet hur jag får bort det?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Haha "har aldrig haft användning utav den" Ehmm.. Jag vet nog vad dess syfte är.

Helt ärligt så har jag aldrig använt den bara kollat vad den gör och sen inte orkat tagit bort den.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Chrome mer, såå mycket skönare att använda och att texten kommer direkt upp i sökrutan när du skriver något och du behöver endast trycka "enter" så kommer du dit. Det känns som att det är mycket bättre flyt i Chrome, det är skönare rundade kanter och FF känns lite stelt

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

En sak som jag inte gillar med FF4 är att om jag trycker någonstans i texten på en sida så börjar "textinmatningsmarkören" blinka där, vilket e ganska jobbigt. Nån som vet hur jag får bort det?

stog något om detta i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/998789-... men efter som jag inte upplevde det problemet så strunta jag i de.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

En sak som jag inte gillar med FF4 är att om jag trycker någonstans i texten på en sida så börjar "textinmatningsmarkören" blinka där, vilket e ganska jobbigt. Nån som vet hur jag får bort det?

Du har antagligen tryckt på F7 någon gång.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Jag har inte testat eldräv 4 men jag har Chrome och tycker att det är jättesnabbt

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Medlem

Jag var en äkta "Firefox-nörd" förr, men nu när Google har släppt Google Chrome v10, så har jag bytt webbläsare helt och hållet. Firefox startas inom 6-7 sekunder, medans Chrome startas på under 2 sekunder, men väldigt ofta startas webbläsaren direkt när jag klickar på programmets ikon.

En till sak som jag råälskar med Chrome, jämfört med Firefox, är själva strukturen på allt. Bokmärkshanteraren och inställningar exempelvis öppnas direkt i webbläsaren som en ny flik, inte i ett nytt fönster som Firefox 3, och allt är så himla simpelt!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag var en äkta "Firefox-nörd" förr, men nu när Google har släppt Google Chrome v10, så har jag bytt webbläsare helt och hållet. Firefox startas inom 6-7 sekunder, medans Chrome startas på under 2 sekunder, men väldigt ofta startas webbläsaren direkt när jag klickar på programmets ikon.

En till sak som jag råälskar med Chrome, jämfört med Firefox, är själva strukturen på allt. Bokmärkshanteraren och inställningar exempelvis öppnas direkt i webbläsaren som en ny flik, inte i ett nytt fönster som Firefox 3, och allt så himla simpelt!

Kan inte beskriva det bättre själv

Permalänk
Medlem

Det finns en enda anledning att jag kramppar fast vid Firefox, och om det skulle gå att göra (smidigt) med Chrome skulle jag byta direkt tror jag.

I Firefox kan man lägga till nyckelord för bokmärken som man sedan kan använda med variabler när man skriver in i adressfältet. Till exempel i Firefox adressfältet kan jag bara skriva "yt" sedan följt med vad jag vill söka på youtube. Forum eller textboards har kan jag skriva "forumet #" för att komma till önskad del av just det forumet.

När jag bytte till Chrome överförde jag mina inställningar från Firefox och då funkade dessa funktioner i Chrome, men jag hittade aldrig något sätt att göra dem i själv Chrome. Tokigt.

Permalänk
Medlem

en sak jag upptäckte medans jag testade ff4 var ju den här sync saken jag nämnde tidigare att man skaffar ett loggin, så säger vi du har din histori favorit osv på din dator går du hem till din kompis också kommer du inte riktigt ihåg va sidan hete kan du bara logga in på ff4 på den personen dator, så får du din favorit och osv. funkar tydligen till android mobiler också. är det någon som vet om en sådan funktion i chorme säg gärna till!

men sedan när jag testade speeden på att ladda flash och java kom jag fram till chorme är snababre, och efter som jag inte upplever att det avgörande med en sync grejjen så stannar jag nog med chrome om ingen ger mig en riktigt bra anledning att byta.

sedan superberra säger att de inte gick så bra att fixa att skriv t,ex yt få kommer man till youtube de ska jag ta och kolla in på en gång. återkommer om detta så fort jag kan.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejarn1989:

en sak jag upptäckte medans jag testade ff4 var ju den här sync saken jag nämnde tidigare att man skaffar ett loggin, så säger vi du har din histori favorit osv på din dator går du hem till din kompis också kommer du inte riktigt ihåg va sidan hete kan du bara logga in på ff4 på den personen dator, så får du din favorit och osv. funkar tydligen till android mobiler också. är det någon som vet om en sådan funktion i chorme säg gärna till!

men sedan när jag testade speeden på att ladda flash och java kom jag fram till chorme är snababre, och efter som jag inte upplever att det avgörande med en sync grejjen så stannar jag nog med chrome om ingen ger mig en riktigt bra anledning att byta.

sedan superberra säger att de inte gick så bra att fixa att skriv t,ex yt få kommer man till youtube de ska jag ta och kolla in på en gång. återkommer om detta så fort jag kan.

har nu iaf hittat sync grej till chrome, under altevernativ/options personliga inställningar.

de ända jag hittar i instälningarna just nu ang superberras inlägga om att t,ex skriva yt=youtube de ända jag hittar är ju att man kan döpa om när man bokmärker sidan, men då när man skriver yt och trycker enter kommer man inte dit direket, utan för att få fram youtueb får du gå ner ett steg med pil tangenten så finns dit bokmärke där vid namn yt. Vilket enligt så jag förstog det inte stämmer med vad superberra förklara det som.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Hej
Orka med tester, tester visar aldrig verkligheten, alla datorer är olika, om chrome är snabbare så är det väldigt lite, då 1 millisekund inte mer, hos mig använder jag inte det ,jag har testat den och den gör allt fel tycker jag, vet att foxen har problem med youtube och vissa andra saker men de är väldigt minimala, kommer snart en buggfix som lurar runt hörnet för foxen. Sedan är det ju inte konstigt om youtube funkar bäst med chrome, det är google som äger youtube. Firefox jobbar med sync funktionen inför nästa version som kommer i slutet av sommaren, den kommer att förbättras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Det finns en enda anledning att jag kramppar fast vid Firefox, och om det skulle gå att göra (smidigt) med Chrome skulle jag byta direkt tror jag.

I Firefox kan man lägga till nyckelord för bokmärken som man sedan kan använda med variabler när man skriver in i adressfältet. Till exempel i Firefox adressfältet kan jag bara skriva "yt" sedan följt med vad jag vill söka på youtube. Forum eller textboards har kan jag skriva "forumet #" för att komma till önskad del av just det forumet.

När jag bytte till Chrome överförde jag mina inställningar från Firefox och då funkade dessa funktioner i Chrome, men jag hittade aldrig något sätt att göra dem i själv Chrome. Tokigt.

Skriv in chrome://settings/searchEngines i adressfältet, sedan går du in på 'Hantera Sökmotorer', längst ner där kan du lägga till egna. För att lägga in "yt" som sökterm blir det då följande i de tre fälten;

youtube - yt - http://www.youtube.com/results?search_query=%s&aq=f

Du får själv leta reda på rätt webbadress och lägga in %s på rätt ställe. Alltså inte lika smidigt som i Firefox, men det funkar.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | 2500k @ 4.4Ghz | GTX 560Ti | 8GB Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag har gått över till FF nu när ff4 kom, för jag störde mig på ett problem som chrome hade annars gillade jag den webbläsaren väldigt mkt. och det är att man kan bara spara filer men inget öppna kommando.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrAsH_AT:

Jag har gått över till FF nu när ff4 kom, för jag störde mig på ett problem som chrome hade annars gillade jag den webbläsaren väldigt mkt. och det är att man kan bara spara filer men inget öppna kommando.

vad är för problem du har stött på?
det ända problemet jag upptäckt var att dom blockar en heldel portar men det gick att låsa up iaf,
här är den lössningen http://www.google.com/support/forum/p/Chrome/thread?tid=75126...

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floopy:

Skriv in chrome://settings/searchEngines i adressfältet, sedan går du in på 'Hantera Sökmotorer', längst ner där kan du lägga till egna. För att lägga in "yt" som sökterm blir det då följande i de tre fälten;

youtube - yt - http://www.youtube.com/results?search_query=%s&aq=f

Du får själv leta reda på rätt webbadress och lägga in %s på rätt ställe. Alltså inte lika smidigt som i Firefox, men det funkar.

Så det funkar asså, hmm. Ja det är en grymt bra funktion om du frågar mig och Chrome flasha ju inte direkt med att de har den, måste sett förbi den.

Ska ge Chrome en andra chans senare idag. Får se om det lever upp till funktionaliteten som Firefox har, jag vet ju redan att hastigheten och tillgängligheten är i topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du har antagligen tryckt på F7 någon gång.

Perfekt!
tack

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av burken_swe@yahoo:

Jag gillar chrome pga av smidigheten och hur snabb den är Tycker ff är för krånglig

Ja så kan man också se det, så här tänker jag;

"Krånglig" = Fler möjligheter att göra personliga inställningar

Fx4 <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Jag älskar både Chrome och Firefox. Sedan Firefox 4 släpptes som stable har jag använt det. Tycker dock den "laggar efter" när man scrollar fort. gör inte det i chrome, internet explorer eller opera vad någon vad som kan vara fel?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50