Permalänk
Inaktiv

Fråga angående fläktar....

Go kväller på er..
ja sitter på ett fractal design r3 och har stockfläktarna och kan ju redan nu säga att det blir redigt varmt. Särskilt också då ja har ett xfx 6850 som både blåser ut den varma luften in i datorn, eftersom fläkten sitter i mitten.
Har en liten fråga angående 4pinsfläkter eller pwm som det kallas (om jag uppfattat det rätt) altså inte molex.
Jag är rätt sugen på att köpa 2 akasa viper 120 mm o sätta i fronten och då ta den stockfläkten man får med o sätta på sidan eller i toppen.
Men går det att koppla in 4 pins pwm kontakter i vanliga 3 pins utag på moderkortet?? samt så vet jag inte om kabeln räcker så måste man köpa en förlängning då.
Så måste jag fixa nån adapter till dem fläktarna eftersom dem har 4pin utag. eller måste jag helt enkelt hitta nya fläktar??
Skulle vilja styra dem med fläktkontrollern man får med men dem passar bara till 3pin..

Skulle verkligen vilja ha snabba svar då jag vill beställa ikväll

MVH // Macce

Permalänk

Jag har kopplat mina 3pins fläktar till 4pins i moderkortet så det ska inte vara några problem alls

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Ja, det funkar, du kommer ej kunna utnyttja pwm funktionen utan fläktarna kommer bli som vanliga 3pins fläktar. dom flesta fläktar har en kabellängd på ca 20-30 cm, en 3pin förlängningskabel går bra. Tänk på att pwm fläktar har oftast högre startvolt än vanliga 3pins fläktar om du använder fläktkontroller för att sänka hastigheten så kan den sluta snurra vid lägre volt tal.

Permalänk
Inaktiv

Ok. Då måste ja skaffa mig förlängningar med då. eftersom fläktkontrollern man för med i r3 bara passar för 3pin. samt molexadaptrarna man får med vid nästan varje fläkt har ju också en kant så den bara passar 3pin