Nvidia avråder från att höja spänningen med Geforce GTX 590

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dibbqwaz:

Intressant, kan bara konstatera att kortet ligger ovanligt nära gränsen för vad elektroniken tål.
Frågan är om det kan ha negativa långvariga effekter då elektroniska komponenter åldras och slits till viss del de också.

Troligen kommer det bli grafikfel och att komponenterna börjar tjuta. Vilket gör att en del får klocka ner sina kort under default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Frågan är ju varför man skulle vilja överklocka ett GTX 590...

sweclockers (=

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Rackarns synd att jag har 20% mer prestanda av min dator för att jag har OC på mitt GPU/Minne/CPU/Mobo... Ja absolut inte lönt.

Överklockning är inte gratis i varje fall. Det krävs dyrare och mer kapabel hårdvara för att kunna överklocka utan risk för att man förstör något.

Permalänk
Medlem

Lät inte bra alls.
Min plan var att inneskaffa 2st 590s, men som det ser ut just nu, är det mörkt.

nu tvekar jag mellan att skaffa ett till asus 480 och köra 2-way SLI, eller vänta o se om 590 "förbättras".

En sånhär kvalitets produkt bör ej ha sådanna problem.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av X2Power:

Lät inte bra alls.
Min plan var att inneskaffa 2st 590s, men som det ser ut just nu, är det mörkt.

nu tvekar jag mellan att skaffa ett till asus 480 och köra 2-way SLI, eller vänta o se om 590 "förbättras".

En sånhär kvalitets produkt bör ej ha sådanna problem.

Kör på ett till 480 istället, eller vänta till nästa generation och se vad det bjuds på då.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Om det inte tål en ganska liten volt ökning vilket detta var så skulle jag nog hålla mig långt ifrån detta kort. Är marginalen så liten så känns det som att kortet inte har så speciellt lång livslängd. Man har helt enkelt snålat in för hårt på vrm/strömmatningen imho.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeathPony:

Detta är ju dock enligt mig inte alls en godtaglig metafor till frågan "Varför vill man överklocka ett 590 GTX?", då alla bilars hastighetspotential är ett brett intervall. Jag kan förstå varför man skulle vilja åka bil fortare i en rutten Saab från 80talet, eller tillochmed en medioker personbil i dagsläget, men inte varför man skulle vilja köra snabbare när man sitter i en Formel 1 bil.

590 GTX är ju trots allt det kraftigaste grafikkortet som finns, från nVidia's håll, och då jag kan förstå varför man vill öka prestandan på sitt 460 tycker jag precis lika synd om dem som grillar sitt 590 som dem som krashar med sin formel 1 bil - skyll er själva.

/DP

Sträva bakåt om du nu vill.... Men vissa av oss vill gå framåt i utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathPony:

Detta är ju dock enligt mig inte alls en godtaglig metafor till frågan "Varför vill man överklocka ett 590 GTX?", då alla bilars hastighetspotential är ett brett intervall. Jag kan förstå varför man skulle vilja åka bil fortare i en rutten Saab från 80talet, eller tillochmed en medioker personbil i dagsläget, men inte varför man skulle vilja köra snabbare när man sitter i en Formel 1 bil.

590 GTX är ju trots allt det kraftigaste grafikkortet som finns, från nVidia's håll, och då jag kan förstå varför man vill öka prestandan på sitt 460 tycker jag precis lika synd om dem som grillar sitt 590 som dem som krashar med sin formel 1 bil - skyll er själva.

/DP

OffTopic: Har för mig att samtliga Formel 1 förare önskar att deras åk skulle vara snabbare.

OnTopic: Nu ligger det till så att GTX 590 förlorar i prestandatester mot HD 6990, vilket ännu mera driver på att det är ett "måste" att överklocka.

Hela idén med det här kortet har ju varit att slå Antilles, eller har jag missat något? Nu har man misslyckats, men tro inte att nvidia försökt! Kanske man i denna strävan pressat korten lite väl hårt redan från fabriken.

Permalänk

Man ska nog köpa en fabriksklockad variant tror det var POW som har ett som går i 690 mhz då behöver man ju inte oroa sig för garantin heller

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så REKOMENDERAR AMD inte någon spänningsökning på 6990 heller för den delen.

Finns olika sätt att utrycka sig på som betyder exakt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Sen när ska man behöva försvara överklockningen på sweclockers?

Sen folk inte kan ta konsekvenserna av sitt agerande.

Om man inte är beredd att ta risken att något KAN gå sönder, då ska man inte överklocka (eller höja spänningen).
Om man däremot är insatt i vad överklockning innebär och är beredd att ta riskerna som finns med att "klocka skiter ur datan" så kör hårt!
Friskt klockat, hälften brunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Sen folk inte kan ta konsekvenserna av sitt agerande.

Om man inte är beredd att ta risken att något KAN gå sönder, då ska man inte överklocka (eller höja spänningen).
Om man däremot är insatt i vad överklockning innebär och är beredd att ta riskerna som finns med att "klocka skiter ur datan" så kör hårt!
Friskt klockat, hälften brunnit.

De flesta har varit invaggad i en falsk säkerhet att överklockning/ändra spänningen i värsta fall innebär pixelfel och att man får klocka ner. Nu fixar Nvidia det här med en drivrutin som trottlar. Jag är nog inte gpu eller gdr som lagt av utifrån vad jag läst här eftersom de såg inga fel föränn det började blixtra. Vi kommer nog få se golden samples från de flesta tillverkare med fler/bättre kondingar och bättre pcb.

Permalänk
Medlem

Nog för att nvidia har problem med sitt nya kort men man tar ju helt klart ett 590 när dom fixat detta problem över ett 6990 - den låter ju som ett jävla jetplan. Priset skiljer inte så mycket nu längre heller om man köper på rätt ställe.

Är nog ändå värt att vänta tills MSI, ASUS, EVGA och Gainward kommer ut med sina respektive versioner av kortet. Lär vara bättre, snabbare och stabilare än referenskortet. Dock dyrare.. men ohwell.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tellus82:

Om det inte tål en ganska liten volt ökning vilket detta var så skulle jag nog hålla mig långt ifrån detta kort. Är marginalen så liten så känns det som att kortet inte har så speciellt lång livslängd. Man har helt enkelt snålat in för hårt på vrm/strömmatningen imho.

Det har jag inte tänkt på , men visst sjutton har du rätt, detta tyder på för små marginaler.
Var det inte något liknande med 7900GT? de korten blev inte gamla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det har jag inte tänkt på , men visst sjutton har du rätt, detta tyder på för små marginaler.
Var det inte något liknande med 7900GT? de korten blev inte gamla.

Kan mycket väl vara så: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/606395-se-hit-al...
Jag hade ett beggat 7900GTX, gt var inte lika vanliga. När jag spelade Crysis 1 med GTX-kortet så drog det så mycket ström att kondingarna gnällde i 2 av 3 nätagg jag testade.

Permalänk
Medlem

offtopic F1 åk har faktiskt en max hastighet enligt regelverk de enda som de får fippla me e väl accelerationen(vikt osv) men ja en del vill ha snabbare åk...

ont vag känsla att nvidia skullle velat ha bättre resultat än AMD men då borde de ju för i sjutton sett till att man kan OC kortet ordentligt eftersom vid OC åker max watt gränsen ganska fort ut genom chassifläkten

aja för tillfället leder AMDs kort men inget varar för evigt specielt i högprestanda segmentet (I7 980X->I7 990X...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

ont vag känsla att nvidia skullle velat ha bättre resultat än AMD men då borde de ju för i sjutton sett till att man kan OC kortet ordentligt eftersom vid OC åker max watt gränsen ganska fort ut genom chassifläkten

Därför dom går ut med fras "Världens snabbaste grafikkort"?
Får en "vag" känsla av att dom vill hålla toppen men lyckas inte.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Inte lönt för några FPS extra. Överklockning av detta kort är mest för överklockningstävlingar och e-penis, inget annat. Förutom drastiskt stigande el-fakturor, garanti som ryker och i detta fall om man tycker om att spränga grafikkort.

eftersom att de har klockat ner kortet så kan man få en hel del om man skulle kunna klocka upp det utan att det började brinna.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Man får ju hålla ett öga på temperaturerna själv, precis som man alltid fått göra under alla år. Man kör furmark och avbryter om det blir för varmt, antingen fixar man bättre kylning eller så sänker man spänningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Frågan är ju varför man skulle vilja överklocka ett GTX 590...

Det är ju 2st nerklockade 580 på kortet så dom tror väl att det finns gratisprestanda att hämta genom att riskera kortet och trycka upp det till 580 nivå utan att tänka till före varför det är nerklockat, nervoltat och sakerna är handplockade för att överhuvudtaget kunna fungera ihop utan att spränga standarder allt för mycket. Finns ju anledning varför man alltid bör köra dubbla enkelkort framför dualkort oavsett antal lediga platser man har och dualkort är aldrig nåt som kan reparera misstag i valet av moderkort, chassi etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Man får ju hålla ett öga på temperaturerna själv, precis som man alltid fått göra under alla år. Man kör furmark och avbryter om det blir för varmt, antingen fixar man bättre kylning eller så sänker man spänningen.

Så våra trogna testare (Emil & Jonas) håller inte koll på temp (även vid körning 2) å avbryter ifall nåt ser galet ut?
Kortet går så varmt att nästan all elektronik är på bristningsgränsen redan i stock.

ALL OC UTAN NY PCB PLATTA ÄR = DÖDEN FÖR 590!

Tror du inte mig å alla andra så kan du googla å söka själv.
Alla reviewers avråder starkt från att köra OC på detta kort.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Är det ett "hårdvaru" eller räcker det med med ny mjukis?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Old KnotVillage:

Är det ett "hårdvaru" eller räcker det med med ny mjukis?

Tycker att dom byggt in för små marginaler i hårdvaran, att man sen delvis kan kompensera detta i mjukvaran, genom att ha hård begränsning av max effekt är en annan sak.
Vad händer när kortet blir lite äldre och dess voltregulator ligger på gränsen av sin förmåga?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |