Nvidia avråder från att höja spänningen med Geforce GTX 590

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avråder från att höja spänningen med Geforce GTX 590

Den som planerar att överklocka Geforce GTX 590 får se upp med inställningarna. Efter SweClockers experiment varnar Nvidia för att höja spänningen till grafikprocessorerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

NVIDIA has worked with several water-cooling companies to develop water blocks for GTX 590, and these solutions will help provide additional margin for overclocking, but even in this case we recommend enthusiasts stay within 12.5-25mV of the default voltage in order to minimize risk.

Ja för det var inte GPU som bran, det var en ledningsbana i direkt/närliggande anslutning mot 8pin kontakt.
Dom måste trycka nytt PCB för att de ens ska kunna vara lönt å tänka på å volta detta kort.

Sweclockers.... ni kan inte ta bort skydd å skicka en högupplöst bild till forumet?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Varför har man inte hårdvarubaserade spärrar för överhettning? Eller åtminstone mjukvara på rom som inte går att ändra. Känns lite risky att ha sånna säkerhetsspärrar på mjukvara som kan skrivas om och inaktiveras hur som helst.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Ja där ser man..

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Varför har man inte hårdvarubaserade spärrar för överhettning? Eller åtminstone mjukvara på rom som inte går att ändra. Känns lite risky att ha sånna säkerhetsspärrar på mjukvara som kan skrivas om och inaktiveras hur som helst.

Är det inte mer en design miss än värmeproblem som gör att det inte går att höja volten utan att det blir problem?

Permalänk

Känns det inte lita dumt att deras värstingkort inte direkt kommer gå att använda till överklockning? Känns tyvärr lite framhastat att lansera detta för att konkurrera när det inte fungerar så smidigt

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av VIller-Valle:

Känns det inte lita dumt att deras värstingkort inte direkt kommer gå att använda till överklockning? Känns tyvärr lite framhastat att lansera detta för att konkurrera när det inte fungerar så smidigt

Det går ju överklocka, man får se upp om man övervoltar dock, men det är inget nytt, för GTX590.
Överklockning innebär alltid vissa risker, det skall man ha klart för sig, accepterar man inte detta, då skall man låta bli.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

590 VRM suger ju. ja kan köra 1.2v på mitt 580 utan problem

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför man skulle vilja överklocka ett GTX 590...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Varför har man inte hårdvarubaserade spärrar för överhettning? Eller åtminstone mjukvara på rom som inte går att ändra. Känns lite risky att ha sånna säkerhetsspärrar på mjukvara som kan skrivas om och inaktiveras hur som helst.

Det handlar nog om att man försöker klämma ur det lilla sista för att inte hamna efter i tester. Man låter det löpa fritt i vissa applikationer, t.ex. spel, medan man stryper när vissa program körs, t.ex. furmark eller Vantage. Strypningen har inte klarat av jobbet i detta fall.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanka456:

Varför har man inte hårdvarubaserade spärrar för överhettning? Eller åtminstone mjukvara på rom som inte går att ändra. Känns lite risky att ha sånna säkerhetsspärrar på mjukvara som kan skrivas om och inaktiveras hur som helst.

Snålhet

Skrivet av Minimupp:

Är det inte mer en design miss än värmeproblem som gör att det inte går att höja volten utan att det blir problem?

Ja

Skrivet av Ratatosk:

1: Det går ju överklocka, man får se upp om man övervoltar dock, men det är inget nytt, för GTX590.
2: Överklockning innebär alltid vissa risker, det skall man ha klart för sig, accepterar man inte detta, då skall man låta bli.

1:Lyckat att OC en prolle utan å ändra VOLT? 2: Å de berättar du på ett hårdvaruforum?!

Skrivet av Dackis:

Frågan är ju varför man skulle vilja överklocka ett GTX 590...

Varför vill du köra bil fortare?

Skrivet av TheJerk:

Det handlar nog om att man försöker klämma ur det lilla sista för att inte hamna efter i tester. Man låter det löpa fritt i vissa applikationer, t.ex. spel, medan man stryper när vissa program körs, t.ex. furmark eller Vantage. Strypningen har inte klarat av jobbet i detta fall.

Även här snålhet, dom kan minska på utgifter då spel aldrig är i närheten av 100% gpu effektivitet.
TANKE: Ta "dessa" typ av kort i morgondagens datorer å pressa allt på max i spel så kommer du å bottna gpu å med all sannolikhet bränna kort.

EDIT:

Ser på bild att stift 2 på kontakt 1 har lödning släppt, ni har ingen bättre bild å dela med oss?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

världsklass! eller världskass?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

världsklass! eller världskass?

Nog är 590 ett bra kort (i stock), men är man beredd på att betala dessa summor så finns det inte en enda anledning varför man inte går 2x580 / 2x6970 istället!

Som å trycka in 2 motorer i en bil, men för å inte skada kaross så måste du sänka vridmomentet.
Lyckas du öka vridet för mycket går pumpen sönder för den är bara avsedd å skicka bränsle till 1 motor.
(snygg jämförelse )

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Ser på bild att stift 2 på kontakt 1 har lödning släppt, ni har ingen bättre bild å dela med oss?

Undra vad som händer om man lagar den där lödningen. Kommer grafikkortet till liv då? Verkar som att det här kortet är så extremt att det ställer helt nya krav på kylning och komponenter?

Permalänk
Relik 📜

Ledsen att göra er besvikna, men det är ingen lödning som har släppt. Det är helt enkelt lite avflagnad kylpasta från någon komponent som fastnade där, och som vi inte såg förrens bilderna var färdigtagna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Inte direkt vad jag hade förväntat mig av ett Nvidia kort!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ledsen att göra er besvikna, men det är ingen lödning som har släppt. Det är helt enkelt lite avflagnad kylpasta från någon komponent som fastnade där, och som vi inte såg förrens bilderna var färdigtagna.

Att bedöma utav hur det såg ut på filmen så misstänker jag att det var en ledningsbana på själva kretskortet som for, mycket möjligt någon av dem som ligger ihop pressade mellan de olika lagren.
Sen om det dessutom tog någon komponent med sig låter jag förbli osagt men ser det inte som helt otroligt.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Varför vill du köra bil fortare?

Detta är ju dock enligt mig inte alls en godtaglig metafor till frågan "Varför vill man överklocka ett 590 GTX?", då alla bilars hastighetspotential är ett brett intervall. Jag kan förstå varför man skulle vilja åka bil fortare i en rutten Saab från 80talet, eller tillochmed en medioker personbil i dagsläget, men inte varför man skulle vilja köra snabbare när man sitter i en Formel 1 bil.

590 GTX är ju trots allt det kraftigaste grafikkortet som finns, från nVidia's håll, och då jag kan förstå varför man vill öka prestandan på sitt 460 tycker jag precis lika synd om dem som grillar sitt 590 som dem som krashar med sin formel 1 bil - skyll er själva.

/DP

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DeathPony:

Detta är ju dock enligt mig inte alls en godtaglig metafor till frågan "Varför vill man överklocka ett 590 GTX?", då alla bilars hastighetspotential är ett brett intervall. Jag kan förstå varför man skulle vilja åka bil fortare i en rutten Saab från 80talet, eller tillochmed en medioker personbil i dagsläget, men inte varför man skulle vilja köra snabbare när man sitter i en Formel 1 bil.

590 GTX är ju trots allt det kraftigaste grafikkortet som finns, från nVidia's håll, och då jag kan förstå varför man vill öka prestandan på sitt 460 tycker jag precis lika synd om dem som grillar sitt 590 som dem som krashar med sin formel 1 bil - skyll er själva.

/DP

För att det är kul att överklocka, att bryta gränser, etc.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Sen när ska man behöva försvara överklockningen på sweclockers?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dibbqwaz:

Att bedöma utav hur det såg ut på filmen så misstänker jag att det var en ledningsbana på själva kretskortet som for, mycket möjligt någon av dem som ligger ihop pressade mellan de olika lagren.
Sen om det dessutom tog någon komponent med sig låter jag förbli osagt men ser det inte som helt otroligt.

Techpowerup har bilder på deras brunna kort.
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_590/26.ht...
Alldeles för få faser för att kunna leverera den ström spänningsökningen resulterar i.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathPony:

Detta är ju dock enligt mig inte alls en godtaglig metafor till frågan "Varför vill man överklocka ett 590 GTX?", då alla bilars hastighetspotential är ett brett intervall. Jag kan förstå varför man skulle vilja åka bil fortare i en rutten Saab från 80talet, eller tillochmed en medioker personbil i dagsläget, men inte varför man skulle vilja köra snabbare när man sitter i en Formel 1 bil.

590 GTX är ju trots allt det kraftigaste grafikkortet som finns, från nVidia's håll, och då jag kan förstå varför man vill öka prestandan på sitt 460 tycker jag precis lika synd om dem som grillar sitt 590 som dem som krashar med sin formel 1 bil - skyll er själva.

/DP

Eller kanske slå världsrekord som elmor och de? vinna tävlingar i överklockningsturneringar? (finns säkert någonstans)
Köper man detta kort för gaming så är man nog inte klok, finns faktiskt spel som inte har stöd för sli eller crossfire...

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

För att det är kul att överklocka, att bryta gränser, etc.

Inte lönt för några FPS extra. Överklockning av detta kort är mest för överklockningstävlingar och e-penis, inget annat. Förutom drastiskt stigande el-fakturor, garanti som ryker och i detta fall om man tycker om att spränga grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Inte lönt för några FPS extra. Överklockning av detta kort är mest för överklockningstävlingar och e-penis, inget annat. Förutom drastiskt stigande el-fakturor, garanti som ryker och i detta fall om man tycker om att spränga grafikkort.

Rackarns synd att jag har 20% mer prestanda av min dator för att jag har OC på mitt GPU/Minne/CPU/Mobo... Ja absolut inte lönt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Inte lönt för några FPS extra. Överklockning av detta kort är mest för överklockningstävlingar och e-penis, inget annat. Förutom drastiskt stigande el-fakturor, garanti som ryker och i detta fall om man tycker om att spränga grafikkort.

Skulle personligen aldrig kunna tänka mig att överklocka ett sådant dyrt kort, men vissa ser det ju som en hobby. Köper man ett kort för 5-6 000 som sägs vara deras bästa hittils men som inte tål mycket extra volt, så är det klart att något är fel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av davaa:

Skulle personligen aldrig kunna tänka mig att överklocka ett sådant dyrt kort, men vissa ser det ju som en hobby. Köper man ett kort för 5-6 000 som sägs vara deras bästa hittils men som inte tål mycket extra volt, så är det klart att något är fel.

Det avviker från det som är normalt, normalt sett uptäcker man i god tid att överklockningen inte fungerar. Går bara spekulera i vad som hänt. Verkar som Nvidia har tänkt att nu ska vi göra ett värstingkort och om det ska behövas så pressar vi det redan från början med att plocka bort alla spärrar i drivrutinen. Men troligen är det omedvetet att det blivit så här.

Permalänk
Skrivet av davaa:

Skulle personligen aldrig kunna tänka mig att överklocka ett sådant dyrt kort, men vissa ser det ju som en hobby. Köper man ett kort för 5-6 000 som sägs vara deras bästa hittils men som inte tål mycket extra volt, så är det klart att något är fel.

Jag skulle inte gå så långt och säga att något är fel bara för att det inte går att överklocka kortet, (iaf inte tills dom själva gått ut med att det är ett designfel från deras sida) dom har helt enkelt pressat komponenterna så mycket det går, du får tänka på att 580 GPU'n är en törstig beast och att köra två på samma lina i full stock skulle inte fungera, dom har bara inte lyckats att få till kortet som det var tänkt från början, AMD har bättre erfarenhet när det gäller dubbla GPU kort, det mest för att dom kan lyckas att klämma ut prestandan nära stock GPU'er. (deras TDP/Watt är ju som sagt inget att hurra över, men funkar uppenbarligen bättre i dubbla lösningar)

Kan tilläggas att jag hade förväntat mig att nVidia skulle ge bättre ifrån sig med 590, 580 GPU'n är som sagt riktigt bra på att pusha fps ^^ men icke, får hoppas dom löser det med Rev.2
ser fram emot tester i sommar när drivrutiner/hårdvaran förbättrats en aning och lite bättre tester kommer ut på både 590 och 6990.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Techpowerup har bilder på deras brunna kort.
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_590/26.ht...
Alldeles för få faser för att kunna leverera den ström spänningsökningen resulterar i.

Intressant, kan bara konstatera att kortet ligger ovanligt nära gränsen för vad elektroniken tål.
Frågan är om det kan ha negativa långvariga effekter då elektroniska komponenter åldras och slits till viss del de också.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Det ser ju onekligen ut som om man borde sänka spänningen istället, men då försvinner liksom hela idén med dessa kort
Kanske kort som ASUS DirectCUII, Gigabyte SOC och MSI Lightning fixar de här bristerna eftersom de använder egendesignade kretskort.

Skrivet av Dackis:

Frågan är ju varför man skulle vilja överklocka ett GTX 590...

Ha, ha - det här är Sweclockers och här är det inte alls ovanligt att medlemmar överklockar saker och ting

Permalänk

Hoppas varningen går fram ordentligt, är säkert en hel del som sitter o klockar as we speak

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T