Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = Spel, surf, bildbehandling, film och webbkodning
* Önskad storlek =27"
* Din budget = Upp till 8000kr.

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = Mer än 1920x1200 (Helst 2560x1440)
* Önskat format = 16:9 eller 16:10
* Önskad Panel = Någon form av IPS
* Önskad Hz = 60Hz eller mer
* Butik = Någon välkänd svensk e-handlare
* Märke = Kan tänka mig alla märken, dock inget större fan av Acer (kan ni bevisa motsatsen kanske?)

Min tanke är Dell U2711 men den är inte direkt ny längre, är det fortfarande den som gäller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zelloxy:

Ange:
* Användningsområden = Spel, surf, bildbehandling, film och webbkodning
* Önskad storlek =27"
* Din budget = Upp till 8000kr.

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = Mer än 1920x1200 (Helst 2560x1440)
* Önskat format = 16:9 eller 16:10
* Önskad Panel = Någon form av IPS
* Önskad Hz = 60Hz eller mer
* Butik = Någon välkänd svensk e-handlare
* Märke = Kan tänka mig alla märken, dock inget större fan av Acer (kan ni bevisa motsatsen kanske?)

Min tanke är Dell U2711 men den är inte direkt ny längre, är det fortfarande den som gäller?

U2711 är fortfarande den bästa 2560*1440 skärmen i den prisklassen.

Samsung släpper sin 27" 2560*1440 med sin nya PLS-teknik i vår och det kan vara värt att avvakta om du inte har någon brådska med köpet.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13494-samsung-super-pls-utma...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tim_coolboy1:

* Användningsområden = Mest surf och göra hemsidor samt spel ibland typ cs och bf3
* Önskad storlek = 24
* Din budget = 2000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920*1080
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik = någon i gbg
* Märke =
Kan tilläggas att jag sitter rakt framför skärmen idag.
Tack!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499247
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703893
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

Skillnaderna ligger framförallt i panelen.

2. PANELTYPER

Vad är skillnaden mellan olika paneltyper?
TN - Billiga att producera, i regel snabba skärmar men med dåliga betraktningsvinklar och oprecisa färger. Enda paneltypen där du kan få 120 Hz.
IPS - Har bra betraktningsvinklar och precisa färger. IPS-skärmarna är generellt snabba men kan skilja något från skärm till skärm. Däremot är svärtan är medelmåttig.
MVA - Långsammare skärmar, medelmåttiga betraktningsvinklar men med bra svärta. Billigare att producera än PVA.
PVA - Långsammare skärmar, med bra betraktningsvinklar och bra svärta.

Notera att vilken paneltyp man föredrar skiljer från person till person. Helst bör man själv uppleva de olika teknikerna innan man bestämmer sig men vissa övergripande råd kan lämnas.

Vilken paneltyp rekommenderas för allroundbruk (surf, gaming, bildbehandling, film) ?
IPS - Om du vill ha en snabb skärm med bra betraktningsvinklar och precisa färger.
VA - Om du inte störs av ghosting men ställer höga krav på svärta och kontrast.
TN - Om du inte störs av dåliga betraktningsvinklar och mediokra färger utan vill ha största storlek eller högsta upplösning till billigast pris.

Vilken paneltyp rekommenderas för bildbehandling?
IPS eller PVA

Vilken paneltyp rekommenderas för hardcore gaming?
TN (med uppdateringsfrekvensen 120 Hz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499247
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=703893
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

Skillnaderna ligger framförallt i panelen.

2. PANELTYPER

Vad är skillnaden mellan olika paneltyper?
TN - Billiga att producera, i regel snabba skärmar men med dåliga betraktningsvinklar och oprecisa färger. Enda paneltypen där du kan få 120 Hz.
IPS - Har bra betraktningsvinklar och precisa färger. IPS-skärmarna är generellt snabba men kan skilja något från skärm till skärm. Däremot är svärtan är medelmåttig.
MVA - Långsammare skärmar, medelmåttiga betraktningsvinklar men med bra svärta. Billigare att producera än PVA.
PVA - Långsammare skärmar, med bra betraktningsvinklar och bra svärta.

Notera att vilken paneltyp man föredrar skiljer från person till person. Helst bör man själv uppleva de olika teknikerna innan man bestämmer sig men vissa övergripande råd kan lämnas.

Vilken paneltyp rekommenderas för allroundbruk (surf, gaming, bildbehandling, film) ?
IPS - Om du vill ha en snabb skärm med bra betraktningsvinklar och precisa färger.
VA - Om du inte störs av ghosting men ställer höga krav på svärta och kontrast.
TN - Om du inte störs av dåliga betraktningsvinklar och mediokra färger utan vill ha största storlek eller högsta upplösning till billigast pris.

Vilken paneltyp rekommenderas för bildbehandling?
IPS eller PVA

Vilken paneltyp rekommenderas för hardcore gaming?
TN (med uppdateringsfrekvensen 120 Hz)

Det blev en Benq EW2420 och får säga att jag är nöjd med den, riktigt fin bild om man jämför mot tidigare skärmar som jag ägt, tips på bra kalibrering?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det är någon som vet om man kan spela xbox 360 på Benq XL2410T?? Isåfall om det bara är att koppla in hdmi som man gör i tv´n?
Tacksam för svar! Är väldigt okunnig inom detta område

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdavvex:

Jag undrar om det är någon som vet om man kan spela xbox 360 på Benq XL2410T?? Isåfall om det bara är att koppla in hdmi som man gör i tv´n?
Tacksam för svar! Är väldigt okunnig inom detta område

Ja, du ska kunna lira på den. Dock inte med mer än 60hz då HDMI 1.3 inte stödjer mer, skärmen har inte HDMI 1.4 osv.

Permalänk

* Användningsområden = Surf, ordbehandling lite lättare spel
* Önskad storlek = 24+tum
* Din budget = inte över 1800

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080/x1200
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik = I
* Märke =

Vilken ska man välja mellan HP LA2306X eller Benq G2420AHDBL?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

* Användningsområden = Surf, ordbehandling lite lättare spel
* Önskad storlek = 24+tum
* Din budget = inte över 1800

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080/x1200
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik = I
* Märke =

Vilken ska man välja mellan HP LA2306X eller Benq G2420AHDBL?

G2420HDBL. Om du tycker den är för dyr kan du titta på denna också
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499245

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tim_coolboy1:

Det blev en Benq EW2420 och får säga att jag är nöjd med den, riktigt fin bild om man jämför mot tidigare skärmar som jag ägt, tips på bra kalibrering?

Hör med ilstallione. Han har samma modell.
http://www.sweclockers.com/profil/ilstallione

Permalänk

Suttit med en CRT-skärm sen urminnes tider. Men ska nu inom någon vecka införskaffa mig en plattare skärm.
Problemet är att jag har nada koll på plattskärmar.
Så med förhoppning om att få nåt köptips och rekommendation, så kan jag säga att 90% av tiden vid datorn går till SPEL. Övriga 10% är väl mer vanliga saker som surfande.
Jag lirar EJ så värst många FPS-spel på datorn, mestadels rollspel och strategi. (Civ, WoW, Dragon Age, och liknande)

Jag känner mig en aning anti mot TN-paneler pga vad jag förstått att dom ger dålig färgåtergivning?
Eftersläpningar känns väl inte som nån större risk då jag inte lirar "snabba" fps-spel?

För att nyttja "mallen":

* Användningsområden = Spel
* Önskad storlek = 21-24"
* Din budget = 2600kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080/x1200

Har i skrivande stund ett öga på DELL's U2311H (Dustin: http://www.dustinhome.se/pd_5010456532.aspx)

Bryr mig INTE så värst mycket om betrakningsvinklar och allt vad det heter, då jag kommer att sitta mitt framför skärmen i alla lägen

Permalänk
Inaktiv

* Användningsområden = Surf, Youtube, Photoshop, Videoredigering, fps spel (ex. bfbc2)
* Önskad storlek = 24
* Din budget = 2000 - 3000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920*1200

Sitter rakt framför skärmen
Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonshadow:

Suttit med en CRT-skärm sen urminnes tider. Men ska nu inom någon vecka införskaffa mig en plattare skärm.
Problemet är att jag har nada koll på plattskärmar.
Så med förhoppning om att få nåt köptips och rekommendation, så kan jag säga att 90% av tiden vid datorn går till SPEL. Övriga 10% är väl mer vanliga saker som surfande.
Jag lirar EJ så värst många FPS-spel på datorn, mestadels rollspel och strategi. (Civ, WoW, Dragon Age, och liknande)

Jag känner mig en aning anti mot TN-paneler pga vad jag förstått att dom ger dålig färgåtergivning?
Eftersläpningar känns väl inte som nån större risk då jag inte lirar "snabba" fps-spel?

För att nyttja "mallen":

* Användningsområden = Spel
* Önskad storlek = 21-24"
* Din budget = 2600kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080/x1200

Har i skrivande stund ett öga på DELL's U2311H (Dustin: http://www.dustinhome.se/pd_5010456532.aspx)

Bryr mig INTE så värst mycket om betrakningsvinklar och allt vad det heter, då jag kommer att sitta mitt framför skärmen i alla lägen

Kör på den. Det är ett bra val om du inte ogillar matta skärmar.

Permalänk

Jag igen

Har nu hittat ytterligare en skärm (dyrare) så nu väljer jag mellan dessa två:
DELL U2311H
HP ZR24W

HP'n är ju betydligt dyrare, men den kör man ju i 16:10 då den har 1920x1200.
Men återigen, man är inte direkt insatt i allt det här. Är det *värt* ytterligare cirka 1200-1300kr för HP'ns 1920x1200? Plus att HP är 24" mot Dell's 23".
Blir ju som jag nämnde ovan spel till 90% som gäller.

Kan fasiken inte avgöra vilken av dom som är bäst.
Hjälp?
Tänkte beställa ny skärm denna vecka, och det står ju nu mellan dessa två skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonshadow:

Jag igen

Har nu hittat ytterligare en skärm (dyrare) så nu väljer jag mellan dessa två:
DELL U2311H
HP ZR24W

HP'n är ju betydligt dyrare, men den kör man ju i 16:10 då den har 1920x1200.
Men återigen, man är inte direkt insatt i allt det här. Är det *värt* ytterligare cirka 1200-1300kr för HP'ns 1920x1200? Plus att HP är 24" mot Dell's 23".
Blir ju som jag nämnde ovan spel till 90% som gäller.

Kan fasiken inte avgöra vilken av dom som är bäst.
Hjälp?
Tänkte beställa ny skärm denna vecka, och det står ju nu mellan dessa två skärmar.

Tycker du ska köra på dellskärmen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av moonshadow:

...
Bryr mig INTE så värst mycket om betrakningsvinklar och allt vad det heter, då jag kommer att sitta mitt framför skärmen i alla lägen

Skrivet av anon111126:

* Användningsområden = Surf, Youtube, Photoshop, Videoredigering, fps spel (ex. bfbc2)
* Önskad storlek = 24
* Din budget = 2000 - 3000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920*1200

Sitter rakt framför skärmen
Tack på förhand!

Spelar ingen roll, det blir ändå vinklar till olika delar av skärmen eftersom man sitter så pass nära.
Håll upp båda händerna eller två raka, lösa föremål framför ögonen och peka mot överdelen och underdelen. För att få en liten vinkel måste man stå flera meter bort.
Jag har en 20-tums 4:3-skärm i porträttläge just nu och sitter ca. 60 centimeter ifrån med huvudet. Det blev ungefär en 70-gradig vinkel mellan toppen och botten...

1920*1200 kan du för övrigt glömma att få för de pengarna, men det är inget att gråta över.
Finns ett gäng bra skärmar ändå.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Skrivet av moonshadow:

Jag igen

Har nu hittat ytterligare en skärm (dyrare) så nu väljer jag mellan dessa två:
DELL U2311H
HP ZR24W

HP'n är ju betydligt dyrare, men den kör man ju i 16:10 då den har 1920x1200.
Men återigen, man är inte direkt insatt i allt det här. Är det *värt* ytterligare cirka 1200-1300kr för HP'ns 1920x1200? Plus att HP är 24" mot Dell's 23".
Blir ju som jag nämnde ovan spel till 90% som gäller.

Kan fasiken inte avgöra vilken av dom som är bäst.
Hjälp?
Tänkte beställa ny skärm denna vecka, och det står ju nu mellan dessa två skärmar.

Njae, har du begränsat med pengar så har du. ZR24 är väl inte direkt nån superskärm så.
Själv skulle jag köpt Dell U2410/ Asus PA246, men de är ytterligare något dyrare.
Du kan ju göra så att du köper en andraskärm med cPVA-panel senare när du har mer pengar. Då kan du välja lite beroende på vad du gör och gillar mest, sen är två skärmar alltid kul.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Tim_coolboy1:

Det blev en Benq EW2420 och får säga att jag är nöjd med den, riktigt fin bild om man jämför mot tidigare skärmar som jag ägt, tips på bra kalibrering?

Grattis, du har köpt den långsammaste panelen som produceras idag.
Ja, med Samsungs cPVA på delad jumboplats då.
Märker du av mycket eftersläpningar?

Nä, trodde inte det heller

Dold text

Kika på TFT Centrals test. I de tester jag sett är den alldeles för kallt inställd (vitt får t ex en blåaktig ton), men det är nog inte många tester jag läst heller eftersom det inte verkar finnas så mycket på de där Benqskärmarna med MVA-panel.
Du har samma panel i BL2400 & VW2420.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10918542']
Njae, har du begränsat med pengar så har du. ZR24 är väl inte direkt nån superskärm så.
Själv skulle jag köpt Dell U2410/ Asus PA246, men de är ytterligare något dyrare.
Du kan ju göra så att du köper en andraskärm med cPVA-panel senare när du har mer pengar. Då kan du välja lite beroende på vad du gör och gillar mest, sen är två skärmar alltid kul.

Vad är det som gör ZR24 till en dålig skärm? För priset borde det väl vara en bra skärm?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Vad är det som gör ZR24 till en dålig skärm? För priset borde det väl vara en bra skärm?

Mja, men dålig skriver jag ändå inte.
Jag tror dock U2410 / PA246 är något bättre. Den senare är dessutom inte mer än 5-700kr dyrare (nåt sånt).
Det har ju klagats en hel del på white glowen på ZR24, men vissa verkar enligt egen utsago inte ha några problem alls. Skulle kunna vara så att det blir lite olika filter ibland vid tillverkningen vilket gör det hela till ett ännu större lotteri. Väldigt svårt att veta när så få tar bilder eller filmar sina skärmar.

Nåväl, utifrån det jag läst skulle jag i alla fall välja någon av de dyrare kusinerna. T ex i tråden på Hardforum om PA246 är det en kille precis i början som har båda (eller ja, NEC 2490 v.2, som har eIPS-panelen som också sitter i ZR24) och enligt honom var Asusskärmen klart bättre.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1036889491&postcount=48
http://hardforum.com/showpost.php?p=1036892894&postcount=60

Å andra sidan har vi något som talar för HP ZR24 där i första inlägget.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

TFT Central verkar inte ha någon review på Asusen, eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

U2711 är fortfarande den bästa 2560*1440 skärmen i den prisklassen.

Samsung släpper sin 27" 2560*1440 med sin nya PLS-teknik i vår och det kan vara värt att avvakta om du inte har någon brådska med köpet.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13494-samsung-super-pls-utma...

Googlade lite men hittade inget angående SA850's releasedatum. Finns det någon uppskattning om när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

Googlade lite men hittade inget angående SA850's releasedatum. Finns det någon uppskattning om när det kommer?

Denna är också ett alternativ till Dellen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765338
Gillar personligen inte silver/grå ramar, men det gör inte skärmen dålig.

Permalänk
Medlem

Tjabba!

* Användningsområden = Prioritering: Främst spel, sedan surf och sist film.
* Önskad storlek = minst 24"
* Din budget = under 5000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = Gärna 1920*1200, men kom gärna med förslag på andra.
* Önskat format = -
* Önskad Panel = -
* Önskad Hz = -
* Butik = -
* Märke = -

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av billiek:

Tjabba!

* Användningsområden = Prioritering: Främst spel, sedan surf och sist film.
* Önskad storlek = minst 24"
* Din budget = under 5000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = Gärna 1920*1200, men kom gärna med förslag på andra.
* Önskat format = -
* Önskad Panel = -
* Önskad Hz = -
* Butik = -
* Märke = -

Tack på förhand!

Vilken typ av spel?

Dell U2410?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zelloxy:

Googlade lite men hittade inget angående SA850's releasedatum. Finns det någon uppskattning om när det kommer?

I vår. Inom en månad skulle jag tro att den finns tillgänglig i butik. systerskärmarna är på ingång.

Permalänk
Medlem

Har använt min U2410 i några dagar nu, med sRGB inställning. Är jäkligt nöjd än så länge, även om jag tycker att anti-glare gör att den inte känns riktigt knivskarp. Överlag är jag dock väldigt nöjd, riktigt bra färger.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = Kommer till mestadels användas för spelande; wow, tera, bf, civ v, diablo 3, skyrim. Alltså mestadels till mmorpgs och rpgs. Kollar dock på filmer och serier dagligen ifrån min säng (annan betraktningsvinkel). Måste också ha HDMI utgång då jag kommer använda den till xbox 360 med.
* Önskad storlek = Minst 22"
* Din budget = Max 2500kr (Kan pressa priset lite mer ifall det verkligen är behövligt för mina behov)

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik =
* Märke =

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enoran:

Ange:
* Användningsområden = Kommer till mestadels användas för spelande; wow, tera, bf, civ v, diablo 3, skyrim. Alltså mestadels till mmorpgs och rpgs. Kollar dock på filmer och serier dagligen ifrån min säng (annan betraktningsvinkel). Måste också ha HDMI utgång då jag kommer använda den till xbox 360 med.
* Önskad storlek = Minst 22"
* Din budget = Max 2500kr (Kan pressa priset lite mer ifall det verkligen är behövligt för mina behov)

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format =
* Önskad Panel =
* Önskad Hz =
* Butik =
* Märke =

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802685

Permalänk
Medlem

Någon aning om hur bra skärmen är? Lyckas inte hitta några bra recensioner/omdömen

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enoran:

Någon aning om hur bra skärmen är? Lyckas inte hitta några bra recensioner/omdömen

Läs denna tråd
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Permalänk
Medlem

Tackar! Har beställt den nu.

Visa signatur

NZXT H2 | i5 2500K | Noctua NH-D14| Asus P8P67 PRO | 4GB XMS3 1333Mhz | 120GB Intel 510 | Gigabyte GTX 670 2GB | Corsair AX 850W