Google introducerar +1-funktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Genertellt sätt vet man väl vad ens vänner gillar eller inte gillar. Jag känner också att funktionen blir värdelös i och med avsaknaden av en "ogilla"-knapp. På facebook är det precis samma problem.

"Min mormor tog precis sina sista andetag".
-- 114 people like this

Innebär det att de gillar att mormodern är död, eller visar de sympatier, eller vad? Förvirringen är total.

Bara för att dom på FB är tröga å inte tänker i förväg, menas ju inte att funktionen på rätt ställen har en stor vikt.
Dvs, gilla ska inte finnas för status men för bild,länk eller tråd.
Är en tråd bra så får den flera gilla omdömen.

Att infoga en plus/minus på sweclockers ser jag bara som en vinst.
Så många trådar som innehåller värdelös information. Tänk dig funktionen å sortera på omdömen.
Dock så är ju inte sweclockers ett samhällsforum å därför behöver man inte heller begränsa hurvida man ska kunna sätta omdömen på kommentarer. Detta kan även i sin tur hjälpa till med administration för ev rensning av trådar eller bedömande hurvida nåns uttalande var negativ för tråden.
Ex: dåligt riktad sarkasm, "spammande" som inte fyller nån info, frågor på nyss ställd fråga bara 1-2 sidor bak osv

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

Tycker detta är bra, iaf om man har möjlighet att rösta ned det som inte är relevant.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att detta låter som ett aprilskämt? De kanske publicerade en dag för tidigt?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Tycker det är en lika bra som enkel idé det här med +1 eller -1 på inlägg. Det fanns länge inne på sporthoj.com men kollade precis igen och det är ändrat så man bara kan "gilla" numera. Synd. Tycker det är lika bra när man kan ge -1 till inlägg som man inte gillar. Jag tror man kan få bort (en liten del) av de onödiga eller överflödiga inläggen om man istället kan klicka +1 eller -1.

Permalänk
Medlem

På forum eller videos kan jag förstå poängen, men på sökresultat känns det helt värdelöst.
Inte bryr jag mig om vad morsan gillar för horoskop och kryss, eller farsans sportsidor och brorsans pr0n.

Ska jag googla gör jag det bättre själv, men det är väl bara ytterligare ett steg i Googles stora projekt att kontrollera folk och deras vanor, riktad reklam och mer popups? +1
Nepp, sådant klarar jag mig gott utan. Dock skulel det vara trevligt att ha här på sweclockers, speciellt då funktionen inte skulle missbrukas och informationen användas till något mörkt syfta ^^

Permalänk

Känns lite som att populära resultat kommer komma ännu högre upp bland sökresultaten.
Inte alltid önskvärt när man letar efter något väldigt specifikt eller ovanligt.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Hjälpsam

Vi får ju inte kommentera inlägg med bara +1.
Kom i håg en tråd, då en moderator varnade för detta inte skulle tolereras.
Givetvis var det en kaxig jävel som gjorde +1 på moderatorns inlägg, BAM! kom en varning som ett brev på posten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Angående att ha en sådan funktion här på Sweclockers tycker jag det i så fall är bättre med systemet man använder på Swedroid.se.

En tack-funktion med en "Tack"-knapp i nedre högerkanten av inlägget, och under avataren visas det hur många tack personen fått och i hur många inlägg.
Vilket gör att det inte skapas ett race om vem som kan göra bästa kommentaren för att få så många + som möjligt, istället får ett tack när inlägget varit till nytta för någon.

OnT:
Skeptisk över hur detta verkligen kommer att fungera, i teorin är det super men i praktiken vettefan.
En post på "/b/" och en länk har fått flera tusen +/-...

Permalänk
Medlem

Tycker det låter totalt onödigt och bara extra kladd som jag har mycket svårt att se nyttan av, och det kommer självklart att missbrukas.

Skrivet av Anzen:

Angående att ha en sådan funktion här på Sweclockers tycker jag det i så fall är bättre med systemet man använder på Swedroid.se.

En tack-funktion med en "Tack"-knapp i nedre högerkanten av inlägget, och under avataren visas det hur många tack personen fått och i hur många inlägg.
Vilket gör att det inte skapas ett race om vem som kan göra bästa kommentaren för att få så många + som möjligt, istället får ett tack när inlägget varit till nytta för någon.

Detta tycker jag låter bättre än +/-, känns seriösare med en 'Tack'-knapp

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är på gång en riktigt funktion för det! Har diskuterats i "Feedback" ett flertal gånger, bland annat här:
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/998012-forslag-p...

Detta hade varit intressant, speciellt om kommentarerna med minus minimeras eller liknande, så slipper man de onödiga.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Det som skulle behövas är flera knappar, iaf på det här forumet.

Fanboi. Troll. Kunnig. Pedagogisk. FUD. Bästa vore om det dessutom kunde kategoriseras, en del här sitter ju inne på del spetskomptenser men kan vara fanbois på andra områden. Matchar man sen nyheterna mot rätt personer så kan forumet bli sjukt informativt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Är det bara jag som tycker att detta låter som ett aprilskämt? De kanske publicerade en dag för tidigt?

Jo, det känns ju lite så. Dock så står det info om detta även hos Google, så i såfall har i sin tur även Sweclockers blivit lurade av dem.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Trodde också det var aprilskämt

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ang +1 funktion i forum. Sett en del självsanerande forum, dvs där det knapp eller inte alls finns moderatorer. Om någon postar skräp och tillräckligt många röstar ner posten eller tråden så försvinner den helt.

Kan vara bra för relevans på trådar som sagt.

Nu saknas det bara en [First!] knapp på Google så folk kan stoltsera med att hittat en given sökning först o.0

Jag tycker en sådan funktion ger ett väldigt destruktivt resultat. God tanke, men den funkar ju inte. Många gånger på ex swedroid blir en kommentar nedröstad för att denna ger objektiv kritik som merparten inte vill erkänna alternativ har fel åsikt.. Det är alltså inte bara skräp som åker bort utan även åsikter. Inte alls demokratiskt.

Att däremot lyfta fram en åsikt som många tycker om, det är bra.

edit: swedroid verkar ha tagit bort tummenedfunktionen

Permalänk
Medlem

Suck... Jag personligen är inte det minnsta intresserad av vad andra gillar eller inte. Hoppas att dom låter en stänga av den "funktionen" (hindret).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841