Permalänk
Medlem

6timmar prime 95 men bara 10 min linpack?

tjena!

(speccs i sign)

hur kommer det sig att datorn klara 6timmar i prime 95(kan säkert ha kört längre men orkade inte) men bara 10 min linpack (occt)?
är inte det lite lustigt eller är datorn bara ostabil?

Kan utesluta att det inte har något med mitt överklockade grafikkort att göra då jag har klockat ner de 2 ggr när jag har testat. har också ganska för hög volt på cpu än vad jag behöver men inte blir den stabilare i linpack för de.
ram minnena är underklockade 50mhz och 0.010v över än vad dom är till för så jag har svårt att tro att det är ram minnena. QPI volt ligger på 1.230 som är ganska högt för bara 3.8 ghz tror jag, men som sagt bara för att jag vill få den stabilare i linpack och den inte ska starta om sig.

sen så startar den om sig helt random, kan hända exakt när som helst. då när den startar om sig slutar först mus tangentbord lysa(har lysande mus och tbord) och därpå jag startar om den fungerar inte musen i windows då jag måste dra ut och stoppa in kabeln igen. tror detta har något med ovanstående problem. (om det nu kan hjälpa att komma på problemet)
CPU-Z:

Permalänk
Medlem

linpack stressar på ett annat sätt som inriktar sig bättre på just den ostabila biten i ditt sytem, , eller helt enkelt hårdare.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Inte konstigt alls, överklocken är inte stabil helt enkelt.
Man kan ha en dator som är 24h prime95 stabil men sen krachar när man surfar. Endel har en dator som inte är prime stabil alls men klarar sig i spel osv. Men är helt enkelt alldrig riktigt säker när man klockar.

Kollat minnerna i memtest86+ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widde:

Kollat minnerna i memtest86+ ?

kanske ska ta o göra det,
men du har inte en aning varför den startar om sig helt plötsligt sådär? har det med att den är ostabil i linpack?

Permalänk
Medlem

inga fel i memtest, aja, får väll trappa ner klockningen, den ska iallafall klara 1timma linpack, tack för snabba svar, ifall någon har tips eller kanske har en aning om varför den är som den är säg till!

Permalänk
Medlem

Alla ex är inte bra överklockare tyvärr
När jag kollar så brukar jag alltid börja med linpack då det går ganska snabbt för att sen köra ett längre test (6-12h) med prime, occt, aida64 etc.
Tricket som jag ser det är att utsätta sitt system för olika former av belastning med olika testprogram istället för att bränna på i 24h med ett.

Kör memtest i alla fall i 2 passes för att kolla.

Men tweaka på lite. Jag tex kör min CPU org men minna minnen i 1333mhz på en i7:a (org är 1066mhz).
Allt var stabilt i testerna men ibland så hängde sig datorn. 12gb och 1333mhz är lite krångligare vissade det sig och tillslut så hittade jag vad det var som gjorde det trfc ska ligga på 88 med 12gb i vissa configurationer. Sagt och gjort och nu har det gått 2 år utan några som helt problem.

Kontentan är ge inte upp utan småfixa lite och se vad som fungerar 6h i prime betyder ju att det inte är något stort.

Permalänk
Medlem

den körde igenom 3 passes när jag var o åt så det är ganska säkert.
ska testa så du brukar göra, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

vad kör du för inställningar i övrigt?

jag har iofs en ganska rutten 920 c0 , men jag behöver upp emot 1.37 V qpi för att köra mina nuvarande inställningar.

har du experimenterad med att höja lite olika spänningar?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Sålänge du failar i något stressprogram så är det ostabilt.

Dock har jag slutat lita på stressprogram eftersom jag klarade 14timmar Prime95, men fick BlueScreen i Firefox och olika Spel.

Jag tycker att ett sant stabilitetstest är att du kan utföra dina vardagliga sysslor utan att din dator krashar, då är ditt system stabilt för dig och dina ändemål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

vad kör du för inställningar i övrigt?

jag har iofs en ganska rutten 920 c0 , men jag behöver upp emot 1.37 V qpi för att köra mina nuvarande inställningar.

har du experimenterad med att höja lite olika spänningar?

Jag har bara testat QPI, vcore, och dram. bara för att jag inte riktigt vet vad alla andra gör osv.

i övrigt sänkte jag min vcore och sänkte cpu med 200 mhz och nu klarar den linpack utan problem 1 timma, om den inte startar om sig helt random längre så kommer jag köra på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Sålänge du failar i något stressprogram så är det ostabilt.

Dock har jag slutat lita på stressprogram eftersom jag klarade 14timmar Prime95, men fick BlueScreen i Firefox och olika Spel.

Jag tycker att ett sant stabilitetstest är att du kan utföra dina vardagliga sysslor utan att din dator krashar, då är ditt system stabilt för dig och dina ändemål.

jag läste någonstans att linpack var skrivet på ett helt annat sätt än vad prime 95 är(vet inte vad det heter som prime95 använder sig av) det resulterade att linpack stressar på ett annat sätt. rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurraaaa:

jag läste någonstans att linpack var skrivet på ett helt annat sätt än vad prime 95 är(vet inte vad det heter som prime95 använder sig av) det resulterade att linpack stressar på ett annat sätt. rätta mig om jag har fel

Stressar på olika sätt eller ej spelar inte så stor roll. Som jag sa:

Om din överklockning klarar av det du använder datorn till så kör på det.

Ända gången jag kan se att man testar datorn med långa rundor Prime95 och Linpack samt IBT är om man foldar.