Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

har en phenom IIx 555, vill låsa upp kärnor

Permalänk

har en phenom IIx 555, vill låsa upp kärnor

Hur går jag tillväga ?
hittar inga ledtrådar i bios.
har ett asus m4a78t-e

//Undrande

Permalänk
Medlem

Har exakt samma moderkort som du och har bios 3406. Tryck 4 i starten och så borde du kunna lista ut hur du gör. För om du trycker 4 kommer du in i Asus Core Unlocker

Permalänk

Det fungerar bara på vissa moderkort.
Ska isf finnas någonting under CPU-inställningarna som heter typ unleashing mode....

Har för mig att det finns en tråd med lista över kompatibla moderkort/bios

Permalänk
Medlem

Funkar med det han har, han behöver bara trycka 4 när han ser bios skärmen (kom inte på vad jag skulle skriva).

Permalänk
Medlem

Vill också låsa upp kärnor på min X2 555.
Har ett MSI 870 C45 moderkort.

Om man ger sig på överklocking och upplåsning av processorer hur stor är risken att processorn blir sämre om man misslyckas?
Och kan man, om man failar, "reseta" processorn?

Permalänk
Skrivet av Qarpz:

Vill också låsa upp kärnor på min X2 555.
Har ett MSI 870 C45 moderkort.

Om man ger sig på överklocking och upplåsning av processorer hur stor är risken att processorn blir sämre om man misslyckas?
Och kan man, om man failar, "reseta" processorn?

Jag har aldrig hört om att "reseta" CPUn
dock kan du ju nollställa klockningen genom att reseta bios,

Permalänk
Medlem
Skrivet av poskitosker:

Jag har aldrig hört om att "reseta" CPUn
dock kan du ju nollställa klockningen genom att reseta bios,

Aa, det var så jag menade tror jag.
Men klockning är väl en annan sak? Jag vill ju bara låsa upp två kärnor så jag får en Quad core.

Permalänk

Jag kanske kan klassas som trångsynt men jag ser alla förbättrningar av komponenter som klockning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poskitosker:

Jag kanske kan klassas som trångsynt men jag ser alla förbättrningar av komponenter som klockning

Att klocka är att höja frekvensen på komponenten ifråga

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Att klocka är att höja frekvensen på komponenten ifråga

Nu tycker jag du är lite kinkig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poskitosker:

Nu tycker jag du är lite kinkig

Inte kan man ju söka att man klockat CPUn när man bara låst upp den ofc får du ju en rejäl prestanda boost men inte har du klockat för det!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

jaja så kan det vara med den saken Våran konversation verkar spåra från trådens mening

Permalänk
Medlem

I BIOS så går du till Advanced Menu. Sedan bläddrar du ner till Advanced Clock Calibration. Därefter testar du dig fram. Börja gärna med 3.0GHz (ändras på all cores, och arbeta dig uppåt.
Manualen finns på http://support.asus.com/download.aspx?SLanguage=en&m=M4A78T-E...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Rekordmedlem

Upplåsning skadar inget, i värsta fall blir det instabilt, kan man inte bota så gör man en cmos reset på moderkortet så är man på banan igen, aktivera acc / core unlocker så kanske den funkar, vissa cpuer brukar gå mycket bra att låsa upp (typ 555, den ligger nog nära 100% lyckade upplåsningar)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Upplåsning skadar inget, i värsta fall blir det instabilt, kan man inte bota så gör man en cmos reset på moderkortet så är man på banan igen, aktivera acc / core unlocker så kanske den funkar, vissa cpuer brukar gå mycket bra att låsa upp (typ 555, den ligger nog nära 100% lyckade upplåsningar)

Ja man läser ju att dom flesta gör det men inte fan gjorde min det, Hej bluescreen! ^^

Permalänk
Medlem

Nej nära hundra procent kan det nog inte vara.. Om du inte räknar med att vissa bara lyckas få upp en kärna så dom får en tripplecore..

Permalänk
Skrivet av poskitosker:

Ja man läser ju att dom flesta gör det men inte fan gjorde min det, Hej bluescreen! ^^

Du måste oftast höja Vcore något för att det ska fungera!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Du måste oftast höja Vcore något för att det ska fungera!

haha jag tänker inte höja mer, den ligger på 1.5 ^^

Permalänk
Skrivet av poskitosker:

haha jag tänker inte höja mer, den ligger på 1.5 ^^

Men hallå!! Försöker du låsa upp den överklockad??

Kör standardklock, sen klockar du så långt du kommer!

Du kommer få ut MYCKET mer prestanda än att du kan klocka den lite högre på 2 kärnor!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Men hallå!! Försöker du låsa upp den överklockad??

Kör standardklock, sen klockar du så långt du kommer!

Du kommer få ut MYCKET mer prestanda än att du kan klocka den lite högre på 2 kärnor!

Driver du med mig eller? inte fan försöker man öppna kärnor med överklock

jag försöker inte öppna klockat utan om du läser det jag skrev först så ser du att jag undrar om jag skulle slå av klockningen för att låsa upp kärnorna eller om jag skulle skita i det med tanke på att jag testat förut och det verkade som att kärnorna i fråga är defekta

Permalänk
Medlem

Testa att sänk frekvensen till typ 2,4GHz och med alla kombinationer (dvs 3e och/eller 4e kärnan). Får du det stabilt är det bara att klocka upp som vanligt tills du hittar gränsen, men förmodligen är du en av de oturligt lottade med endast dual core. Tänk på att max enligt AMD är 1.55V om jag inte minns fel, 1.5V är en bra gräns som du stannat vid imo.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av poskitosker:

Driver du med mig eller? inte fan försöker man öppna kärnor med överklock

jag försöker inte öppna klockat utan om du läser det jag skrev först så ser du att jag undrar om jag skulle slå av klockningen för att låsa upp kärnorna eller om jag skulle skita i det med tanke på att jag testat förut och det verkade som att kärnorna i fråga är defekta

Okej. Nej jag driver inte?

Har du använt ACC eller unlocker?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Okej. Nej jag driver inte?

Har du använt ACC eller unlocker?

Unlocker,

Permalänk
Skrivet av poskitosker:

Unlocker,

Testa använda Acc då!

http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/890479-guide-aktivera...

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

Thanks man får som sagt testa på fredag då jag kommer hem

Permalänk
Skrivet av kriggus:

Testa att sänk frekvensen till typ 2,4GHz och med alla kombinationer (dvs 3e och/eller 4e kärnan). Får du det stabilt är det bara att klocka upp som vanligt tills du hittar gränsen, men förmodligen är du en av de oturligt lottade med endast dual core. Tänk på att max enligt AMD är 1.55V om jag inte minns fel, 1.5V är en bra gräns som du stannat vid imo.

jag ska testa lite olika när jag kommer hem som sagt och jag tänker inte höja min vcore mer ^^