Permalänk
Medlem

120hz skärm vid lägre fps

Hej Sweclockers! (ny användare)

Teoretisk fråga inför snart stundande skärmval och som följd av allmän nyfikenhet:

Kommer 120hz att märkas av positivt även i applikationer där frames ligger under 60/sekund eller kommer det att resultera i att samma bild visas under 2 cykler = i praktiken 60hz? Finns det andra fördelar med 120hz som jag bortsett från?

Själv håller jag det för rimligt att borde den prestera likvärdigt med en 60hz men jag vet som sagt för lite om övriga faktorer för att utesluta motsatsen. Möjligen att det underlätter v-sync(?).

Har ni tankar, erfarenheter, åsikter, eller kunskap vore det intressant om ni ville dela med er!
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

har 120 hz och 120 fps i de spel jag spelar och det är ruggigt skönt, mer flyt.

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Jag tycker jag ser mindre ghosting iaf vid lägre fps på 120Hz än motsvarande 60Hz skärm vid samma fps och underlättar med vsync i varje fall, själv har jag aldrig på Vsync, inte när jag använde CRT och inte heller nu med 120Hz LCD.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Du behöver INTE ha 120fps för 120hz ska vara extremt påtagligt med 120hz.
Något man märker bäst i ex windows miljö, det är ren porr att ralla runder med musen på skrivbordet i 120hz kontra sketna 60hz.
Detta gäller även på ex spel där motorn är låst vid en viss fps.

Permalänk
Medlem

Hah, minns att man upplevde några tuffa veckor precis i övergången från crt runt 2002.

Men om det nu är så att rörelser flyter mjukare även under 60fps, vilka mekanismer kan tänkas ligga bakom?