Qpad släpper mekaniskt tangentbord med Cherry MX Blue

Permalänk
Skrivet av dreams_in_digita:

jösses vad fult det var. men jag är lite sugen på det här med mekaniska knappar. men är det någon som har provat ett? är det värt att köpa?

Japp, det har jag. Jag äger själv ett Razer Blackwidow och tycker om det väldigt mycket. Det är skönt och så men det låter väldigt mycket och det väger 1.4kg.

Visa signatur

HAF 922 | Phenom II X6 1055T @ 3.3GHz | Gigabyte GTX 680 WF | Gigabyte 870A-UD3 | Seagate Barracuda 1TB | Crucial RealSSD 64GB | Corsair Vengance 16GB 1600Mhz | 2xBenQ GL2440 | Razer Blackwidow | Steelseries Guild Wars 2 Mouse

Permalänk
Skrivet av Murpie:

Men va? Vad håller ni på med? Jag köpte ett från Inet och lämnade tillbaka det typ i februari... xD Gillade inte layouten (och priset; 800kr) så jag köpte ett MS X4 istället som jag är jätte nöjd med; inte mekaniskt dock.

Jag tycker det är as najs att det kommer mer mekaniska och jag är glad att jag väntade med att köpa för konkurrensen kommer säkert sänka priserna!

Nackdelen: Varför stoppar alla (utom Zowie) i blå eller svarta switchar? Blå är bra för att skriva med; men dåliga att ha till spel (dubbelklickar ibland och fungerar inte i skype). Svarta är jobbiga att skriva på längre stunder...

Bruna mina vänner! De verkar vara den ultimata mellanvägen, sorgligt nog inser ingen detta...

Funderade ett tag på att köpa ett Filco Majestouch från the Keyboard Company, men la ner pga. av priserna.

Sorry för långt inlägg... ^^

Ultimate och det vanliga black widow är ganska så ovanliga, den vanliga black widow kom in i lager i början av året och kostar runt 700-900kr så jag bara antar att det var det du hade

Förstår inte riktigt det här med black och brown, det är ju klicket och själva känslan av "knäcket" som är underbart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daniel Raftö:

Det är svinskönt att skriva på. Just Cherry Blue är väl mest sekreterarens dröm då de inte är direkt anpassade för spel utan för att skriva fort och mycket. Tangentborden är lite dyrare men mekaniskt nästintill outslitliga. Fast för en FPS-knarkare som jag själv så suddas ju ASDW ut oavsett hur fint bordet är.

Är man sugen på mekaniskt så rekommenderar jag SteelSeries SteelKeys 6G V2 istället. Cherry black och halva priset.

Hemma har jag Blue och på jobbet Black. Det låter lite bakvänt, men eftersom jag inte är en gamer så beror Black på att jag just då inte kunde få tag på ett lämpligt Blue eller Brown. Black är faktiskt en aning påfrestande att skriva på i längden, men Blue är precis som du säger en dröm. Ibland har jag fått jobb klara bara pga att det ändå är en så härlig känsla att skriva. Ett rent nöje med andra ord, och för det är +1000 kr för +20 år ett fynd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Alla ni som inte vet vad mekaniska tangenter/switchar är, är födda på 90-talet eller senare eller?

Exakt vad jag tänkte när jag börja läsa tråden!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murpie:

Blå är bra för att skriva med; men dåliga att ha till spel (dubbelklickar ibland och fungerar inte i skype).

Nackdelen är väl främst att man måste röra fingret rätt mycket i höjdled för att dubbelklicka; inte att de dubbelklickar spontant?

Skrivet av Murpie:

De verkar vara den ultimata mellanvägen, sorgligt nog inser ingen detta...

Bah, en kompromiss är väl sällan ultimat ur särskilt många synvinklar? Varje människa behöver ett blått; sedan kan man komplettera med ett svart speltangentbord om behovet uppstår.

Permalänk

Mekaniskt menas med oldschool knappar, en fjäderbelagd knapp med ett speciellt mönster och en metallflärp som nuddar en pinne för att få kontakt.
Laptoptangenter/Rubber domes använder sig av en halv gummi svär som när den trycks ner nuddar en kopparyta och sluter kretsen.

(Lätt förklarat, och jag är trött)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

50 miljoner knapptryckningar låter inte särskilt imponerande, hur många knapptryckningar håller ett vanligt tangentbord för?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

guldpläterade kontakter, wtf. Jag har överseende med audio-nördarna som vill ha det på analoga sladdar, men på ett low-speed USB, come on....

Permalänk
Skrivet av dreams_in_digita:

jösses vad fult det var. men jag är lite sugen på det här med mekaniska knappar. men är det någon som har provat ett? är det värt att köpa?

helt sjukt värt det. man kan helt enkelt inte förstå hur stor skillnaden är. so what liksom man är ju bekväm med sina rubber domes, men har man kört på mekaniskt i en vecka så känns det gamla Tbordet som nånting du skulle betala max 20kr på om ens det.

så värt är det att köpa ett mekaniskt.

btw bara jag eller vill nån annan se ett Tbord med röda switchar? ska tydligen vara som svarta fast inte lika hårda att trycka ner

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andre_H:

50 miljoner knapptryckningar låter inte särskilt imponerande, hur många knapptryckningar håller ett vanligt tangentbord för?

Minns jag rätt var Keytronic Ergo2000 specat till 20 miljoner och det var dubbelt så mycket som deras enklare varianter (typ multimedia). Det skulle förvåna mig mycket om andra standard gummimembran-bord klarar lika mycket. Keytronic var/är väldigt bra för att vara membran.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för en extremt bra länk, insta-bookmarked!

Jag blir bara mer och mer sugen på att testa ett tangentbord med mekaniska brytare, men då jag inte vet vilken färg jag kan tänkas gilla så vågar man ju inte direkt köpa. Finns det ingen datorbutik i stockholm som har flera olika typer uppställda så att man får klämma och känna lite?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Jag hade ju det otroliga IBM-tangentbordet som klickade så extremt högt att man nästan fick ha hörselkåpor på sig.
Var väldigt skönt och hade det fram till 2004-2005 någon gång om jag inte minns helt fel.
..
Men frågan är hur dom moderna tangentborden med sådan här "mekanisk" teknik är. Måste ju vara stor skillnad mot det IBM-tangentbordet från 1980 jag hade.

Fast jag har hört att just de gamla IMB-tangentborden rankas verkligt högt bland de som hård-nördar på tangentbord. Tror nog att en av Cherry-kontakterna kan överensstämma rätt bra med ditt gamla IBM-tangentbord. Låter de inte tillräckligt så får du väl knacka hårdare bara

Visa signatur

AMD 7600X@? | RTX 3080 |

Permalänk
Musikälskare

Nä nu blev jag sugen på det, blir ett köp

Har redan en Qpad mus samt musmatta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

well well well... what do we have here?

Armour U9BL

http://i52.tinypic.com/1tom5x.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajvan:

fick min Filco majestouch idag, är helt nöjd med den än så länge.

Får man fråga vart du beställde den ifrån?

OnT: Lite synd att den inte har NKRO, annars hade det nog varit ett givet köp.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk

En dum fråga, men går det rengöra mekaniska tangentbord? (Som gummi, man kan plocka bort knappen och dammmsuga upp allt skräp under knapparna)?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera följande för de som är intresserad av tangentbord med mekaniska brytare:

http://www.clickykeyboards.com/

http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...

http://www.daskeyboard.com/

Finns ett företag i USA som fortfarande tillverkar IBM kloner .. Kan dock inte komma på adressen just nu.

Edit:

Tror det bestämt var Unicomp http://pckeyboards.stores.yahoo.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Får man fråga vart du beställde den ifrån?

OnT: Lite synd att den inte har NKRO, annars hade det nog varit ett givet köp.

Filco Majestouch har visst NKRO. Filco är inte budget vettu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

well well well... what do we have here?

Armour U9BL

http://i52.tinypic.com/1tom5x.jpg

Har de ritat av det rätt av bara? Riktigt ohängt beteende!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

50 miljoner knapptryckningar låter inte särskilt imponerande, hur många knapptryckningar håller ett vanligt tangentbord för?

~31,5milj sekunder på ett år.

Skrivet av PerZerk:

Har de ritat av det rätt av bara? Riktigt ohängt beteende!

Tror jag inte, det är nog samma. Med möjligtvis någon mod/fix/tweak.

Permalänk
Medlem

WTH dom har ju bara ombrandat Xarmor-u9bl till qpad. Dåligt gjort.

http://www.amazon.com/XARMOR-U9BL-Backlit-Keyboard-Illuminate...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

WTH dom har ju bara ombrandat Xarmor-u9bl till qpad. Dåligt gjort.

http://www.amazon.com/XARMOR-U9BL-Backlit-Keyboard-Illuminate...

Alla gör så?

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hymer:

WTH dom har ju bara ombrandat Xarmor-u9bl till qpad. Dåligt gjort.

http://www.amazon.com/XARMOR-U9BL-Backlit-Keyboard-Illuminate...

Varför är det dåligt gjort? Var Xarmor ett uselt tangentbord? Annars förstår jag inte kritiken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nej alla rebrandar inte. Dåliga företag rebrandar och säljer dyrare än vad orginalet kostar.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Varför MX blue switchar?

Black eller Brown beroende på smak makes more sense tycker jag för gamerkeyboards. Blue för skrivande.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Självklart har QPAD MK-80 NKRO. Fullt stöd via PS/2-porten och stöd för upp till 6 key roll via USB.
Detta står i faktarutan vid Sweclockersnyheten och även i vår pressrelease. Jag vet inte vart informationen om att det skulle sakna N Key Rollover kommer ifrån.
Vi rekommenderar självklart att man skall använda PS/2-porten vid möjlighet, inte bara för det oändliga antalet knapptryck utan också för att tangentbord som är kopplade via USB tvingar din dators CPU att ta kraft för att polla knapptryckningarna.

Angående Xarmor U9BL så är denna produkt End of life. Med andra ord tillverkas den ej längre. U9BL var en vidareutveckling av Scorpius (som har 17 år på nacken), och QPAD MK-80 är en vidareutveckling av U9BL. Detta är alltså inte en fråga om rebranding, utan om vidareutveckling av ett redan utmärkt mekaniskt tangentbord.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Valeij, QPAD Pro Gaming Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Nej alla rebrandar inte. Dåliga företag rebrandar och säljer dyrare än vad orginalet kostar.

Smarta företag köper bra saker och rebrandar, smartast är ju att göra ett klipp och köpa produkten exklusivt från tillverkaren om produkten är riktigt bra.

Väldigt många företag rebrandar, många köper upp exklusivt, andra inte. Till exempel alla Dells tangentbord och möss verkar komma från samma fabriker som Deltacos, A4tech osv.. 17kr vs 290kr för samma sak.

Eller ta Kjell & cos in-ear hörlurar de säljer med deras "egna märke" Roxcore för 99kr, det är precis samma lurar som Creative säljer för 299kr+. Visst du tappar loggan men allt annat är detsamma.

Förstår inte hur ni kan tycka att det är så "dåligt", det drar ner både tillverkningskostnader och dig chansen att göra smartare köp. Betydligt billigare att köpa sina saker från en stor fabrik som tillverkar bra saker och levererar stora volymer än att bygga en fabrik själv för att göra samma sak?

Köp samma sak från de som säljer den billigare under namnet [insert-cheap-name-here] iställlet för [very-expensive-but-well-known-name] om du inte bryr dig om märket så gör du en bra affär. Bryr du dig om märket så får du fortfarande en bra produkt, men du få betala mer för att vara märkesfreak.

Visa signatur

Mac Pro - 2x Xeon 5365 Quad, 12GB ram, Corsair F120 SSD mfl.
Macbook Pro 15", Corsair F120 SSD

Fotograf och teknik-nörd - http://www.niklasbergstrand.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Får man inte ett G15 för typ samma peng?

Typ ett g19. Men varför skulle man vilja ha det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonathanV:

Angående Xarmor U9BL så är denna produkt End of life. Med andra ord tillverkas den ej längre. U9BL var en vidareutveckling av Scorpius (som har 17 år på nacken), och QPAD MK-80 är en vidareutveckling av U9BL. Detta är alltså inte en fråga om rebranding, utan om vidareutveckling av ett redan utmärkt mekaniskt tangentbord.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Valeij, QPAD Pro Gaming Gear

Får man fråga vad det är ni har vidarutvecklat på tangentbordet?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Undrar hur dessa "nya" tillverkare hanterar problemen som kan uppstå med mekaniska brytare. Key chattering tex.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N