Faktura från Radiotjänsten, anmält mig utan min vetskap

Permalänk
Hedersmedlem

Så blir det när man har "kontrollanter" som arbetar på ren provision.
Glömmer aldrig när en av dem kom hem till mig och var riktigt påstridig. Efter någon minuts tjabbande skulle jag stänga dörren och då tar idioten tag i den och sätter en fot i springan och hasplar ur sig att det vore lättare att jag bara skrev på att jag har TV.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boris_vodka:

Nej, varför skulle det?

Just förtal känns tveksamt, men bluff-faktura / urkundsförfalskning som nämts kanske.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bestrid det och ta kontakt med AF denna artikel hittade jag idag som berör ämnet även om det handlar om ett annat företag http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12877426.ab

Permalänk
Medlem

Detta hade jag polisanmält, saxat direkt från hemsidan;

"Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket. Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om radio- och tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom ca 10 dagar. ".

Skrivet av ilstallione:

Så blir det när man har "kontrollanter" som arbetar på ren provision.
Glömmer aldrig när en av dem kom hem till mig och var riktigt påstridig. Efter någon minuts tjabbande skulle jag stänga dörren och då tar idioten tag i den och sätter en fot i springan och hasplar ur sig att det vore lättare att jag bara skrev på att jag har TV.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KiXeR:

Detta hade jag polisanmält, saxat direkt från hemsidan;

"Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket. Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om radio- och tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom ca 10 dagar. ".

Jag orkade inte tjabba med idioten utan tog tag i handen han hade på dörren och upplyste att jag kommer att stänga dörren, med eller utan hans fot kvar mellan.

En kompis som bor i Ronneby gick på en fuling för något år sen. Det ringde på hans dörr och det står en kille/gubbe där som direkt bara frågar; "funkar ettan hos dig" typ.
Polaren som är en hyvens typ glider såklart in och kollar.
Bara att skriva på sen

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Antielefant

Bör också nämnas att vid inköp av allt som kan användas som TV-mottagare (TV, digitalbox etcetera - dock inte datorer/TV-kort) är säljande bolag typ SIBA, Elgiganten m fl skyldiga att anmäla ditt köp till Radiotjänst. Detta gäller också inköp av abonnemang där det ingår programkort eller digitalbox, inkluderat IP-TV (Telia, BBB m fl), kabel-TV (Com-Hem, Tele2Vision m fl), satellit-TV (Viasat, Canal Digital) och för den delen Boxer.

"Den som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska enligt 8 § Lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst lämna uppgifter till Radiotjänst om de som köper eller hyr en tv-mottagare. Det här gäller både tv-handlare och uthyrare men också till exempel operatörer som tillhandahåller digitalboxar och programkort."

Betalas inte TV-avgift (eller för den delen om den betalas av annan person på adressen) leder det till att Radiotjänst ringer upp och frågar hur det förhåller sig inom någon vecka, och att i det läget bara hävda "jag har ingen TV" leder ofta till att det dimper ner en faktura i brevlådan. Blir själv uppringd stup i kvarten då det är sambon som betalar TV-avgiften, och då är det bara att återigen förklara att "TV-avgiften betalas i namnet XXX XXX, boende på samma adress" eller som i senaste fallet, "TV'n var en julklapp till mina föräldrar".

Det kan för den delen också innebära att det dyker upp en kontrollant om de har skärpt avgiftskontroll på den ort man bor.

Skrivet av ilstallione:

En kompis som bor i Ronneby gick på en fuling för något år sen. Det ringde på hans dörr och det står en kille/gubbe där som direkt bara frågar; "funkar ettan hos dig" typ.
Polaren som är en hyvens typ glider såklart in och kollar.
Bara att skriva på sen

Fuling och fuling, han gjorde sitt jobb och fick ju uppenbarligen resultat. Tycka vad man vill om TV-avgiften (och jag är ingen anhängare av den) är man trots allt enligt lag skyldig att betala den om man nu har TV. Däremot är han skyldig att legitimera sig i och med påringningen - men inte nödvändigtvis på en gång. Vad reglerna säger är att han måste legitimera sig i och med att han hävdar att han kommer från Radiotjänst och ber din kompis skriva på pappren.

Är väl snarare så att kompisen din lyckades med en fuling rätt länge (dvs att smita från avgiften), vilket är lika imponerande som de som felparkerar hela tiden och sedan klagar när de väl får en böteslapp på vindrutan.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Du kan bråka hur mycket du vill, de kommer troligtvis inte göra ett dugg för att hjälpa dig. Det lättaste är nog bara att ringa och säga att man har sålt sin TV.

För att berika tråden kan jag berätta om när de kom hem till en vän, där kontrollanten knackade på och klev rakt in i lägenheten, tryckte undan honom och kollade runt efter en TV. Detta utan att legitimera sig. Försöker de sig på något sånt hemma hos mig reagerar jag nog på samma sätt som om vem som helst hade tvingat sig in i min lägenhet - med slagträt innanför dörren.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Bör också nämnas att vid inköp av allt som kan användas som TV-mottagare (TV, digitalbox etcetera - dock inte datorer/TV-kort) är säljande bolag typ SIBA, Elgiganten m fl skyldiga att anmäla ditt köp till Radiotjänst. Detta gäller också inköp av abonnemang där det ingår programkort eller digitalbox, inkluderat IP-TV (Telia, BBB m fl), kabel-TV (Com-Hem, Tele2Vision m fl), satellit-TV (Viasat, Canal Digital) och för den delen Boxer.

"Den som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska enligt 8 § Lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst lämna uppgifter till Radiotjänst om de som köper eller hyr en tv-mottagare. Det här gäller både tv-handlare och uthyrare men också till exempel operatörer som tillhandahåller digitalboxar och programkort."

Betalas inte TV-avgift (eller för den delen om den betalas av annan person på adressen) leder det till att Radiotjänst ringer upp och frågar hur det förhåller sig inom någon vecka, och att i det läget bara hävda "jag har ingen TV" leder ofta till att det dimper ner en faktura i brevlådan. Blir själv uppringd stup i kvarten då det är sambon som betalar TV-avgiften, och då är det bara att återigen förklara att "TV-avgiften betalas i namnet XXX XXX, boende på samma adress" eller som i senaste fallet, "TV'n var en julklapp till mina föräldrar".

Det kan för den delen också innebära att det dyker upp en kontrollant om de har skärpt avgiftskontroll på den ort man bor.

Fuling och fuling, han gjorde sitt jobb och fick ju uppenbarligen resultat. Tycka vad man vill om TV-avgiften (och jag är ingen anhängare av den) är man trots allt enligt lag skyldig att betala den om man nu har TV. Däremot är han skyldig att legitimera sig i och med påringningen - men inte nödvändigtvis på en gång. Vad reglerna säger är att han måste legitimera sig i och med att han hävdar att han kommer från Radiotjänst och ber din kompis skriva på pappren.

Är väl snarare så att kompisen din lyckades med en fuling rätt länge (dvs att smita från avgiften), vilket är lika imponerande som de som felparkerar hela tiden och sedan klagar när de väl får en böteslapp på vindrutan.

Fuling var menat lite med glimten i ögat

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Bör också nämnas att vid inköp av allt som kan användas som TV-mottagare (TV, digitalbox etcetera - dock inte datorer/TV-kort) är säljande bolag typ SIBA, Elgiganten m fl skyldiga att anmäla ditt köp till Radiotjänst. Detta gäller också inköp av abonnemang där det ingår programkort eller digitalbox, inkluderat IP-TV (Telia, BBB m fl), kabel-TV (Com-Hem, Tele2Vision m fl), satellit-TV (Viasat, Canal Digital) och för den delen Boxer.

"Den som säljer, hyr ut eller tillhandahåller tv-mottagare ska enligt 8 § Lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst lämna uppgifter till Radiotjänst om de som köper eller hyr en tv-mottagare. Det här gäller både tv-handlare och uthyrare men också till exempel operatörer som tillhandahåller digitalboxar och programkort."

Betalas inte TV-avgift (eller för den delen om den betalas av annan person på adressen) leder det till att Radiotjänst ringer upp och frågar hur det förhåller sig inom någon vecka, och att i det läget bara hävda "jag har ingen TV" leder ofta till att det dimper ner en faktura i brevlådan. Blir själv uppringd stup i kvarten då det är sambon som betalar TV-avgiften, och då är det bara att återigen förklara att "TV-avgiften betalas i namnet XXX XXX, boende på samma adress" eller som i senaste fallet, "TV'n var en julklapp till mina föräldrar".

De måste fortfarande bevisa att du har en TV, jag har köpt en utan problem och hävdat att jag inte har en. Jag gav ju bort den... Att ha köpt en TV =/= äga tv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med kontrollanter i min nuvarande bostad eftersom dom helt enkelt inte kommer in i trapphuset
Tycker att det inte ska behövas finnas kontrollanter dom som har en TV-mottagare ska kunna betala sin licens utan att behöva påminnas. Jag är en av dom som stödjer det som licensen betalar. Att bli avbruten av reklam under ett program är det värsta som finns.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ilstallione:

Fuling var menat lite med glimten i ögat

Jo, förstår det, dock är min poäng densamma.

Skrivet av Derox:

De måste fortfarande bevisa att du har en TV, jag har köpt en utan problem och hävdat att jag inte har en. Jag gav ju bort den... Att ha köpt en TV =/= äga tv.

Nej, du har helt missförstått gällande lagrum. De behöver inte bevisa någonting och de har dessutom papper på att du köpt in en, det är upp till dig att bevisa att du inte längre äger den. Köper du en TV på SIBA innehar du ju en TV, eller hur? Det har de papper på - SIBA måste skicka in det till RIKAB - och sedan är du som privatperson egentligen skyldig att avanmäla det innehavet.

Däremot brukar det precis som du säger räcka att säga till den som ringer att man inte längre äger den (på det sättet är RIKAB faktiskt ganska enkla att ha att göra med som myndighet räknat) men vill de jävlas kan de göra det, och med fullt juridiskt stöd dessutom.

Radiotjänst är en statlig myndighet, på samma sätt som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan eller Skatteverket, och har egentligen (trots att många inte vet om det) exakt samma juridiska möjlighet att fatta beslut "över ens huvud" och direkt mot ens eget nekande.

Lag 1989:41 överlåter nämligen åt myndigheten att besluta om avgiftsskyldighet (på samma sätt som det är upp till Skatteverket att besluta om beskattning). Får de in anmälan om TV-innehav (exempelvis från SIBA) är det alltså egentligen så illa att de skulle kunna skicka ut fakturan på en gång utan att ens dubbelkolla med slutkund.

Detta innebär också att myndigheten kan och har full juridisk rätt besluta att du ska betala avgift mot ditt nekande.
Gör de det är det dessutom svårt att ta sig ut ur situationen, då det rent krasst juridiskt är upp till dig att bevisa att du inte innehar möjlighet att ta emot TV, inte tvärt om.

Det är exakt samma regler som gäller för exempelvis sköntaxering vid misstänkt svartarbete eller feldeklaration, eller för den delen beslut om återbetalning på grund av misstänkt fusk med sjuk/VAB-dagar, och precis lika enkelt att hamna rejält i kläm som privatperson.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Har fått ett antal fakturor från dem även om jag inte haft tv sen jag flytta hemifrån för 10 år sen. Jag har ringt dem och sagt att det är fel och då påstår de att nästan alla har en tv så då har du en också...
Men i sluttet brukar de ta bort fakturan och hota om besök från dem...

Permalänk
Medlem

Ringande kontrollanter är också ett par as. De försöker göra allt för att man ska erkänna att man har TV.
Var en som ringde till mig och frågade om jag hade TV, nej det hade jag inte, Sen frågande hon om jag hade internet, ja det hade jag, "Tittar du på SVT play?" nej det gjorde jag inte och förklarade att jag tittar per definition inte på TV, inte ens på nätet.
Nähä, detta dög inte för henne så då frågade hon om jag hade en smartphone, ja det hade jag, tittade jag på TV iden? Nej.

De försöker verkligen allt för att få in de där pengarna så jag kan inte säga att det är konstigt att de kör den här visan med dig.
Men det är bara att bestrida alternativt gå ut i pressen med det. Och bara för att det erbjuds kabel-TV i din lägenhet så ska du inte behöva betala ersättning för detta om du inte utnyttjar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, du har helt missförstått gällande lagrum. De behöver inte bevisa någonting, det är upp till dig att bevisa att du inte längre äger den.
Däremot brukar det precis som du säger räcka att säga att man inte längre äger den (på det sättet är RIKAB faktiskt ganska enkla att ha att göra med som myndighet räknat) men vill de jävlas kan de göra det och med fullt juridiskt stöd dessutom.

Radiotjänst är en statlig myndighet, på samma sätt som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan eller Skatteverket, och har egentligen (trots att många inte vet om det) exakt samma juridiska möjlighet att fatta beslut "över ens huvud" och direkt mot ens eget nekande.

Lag 1989:41 överlåter nämligen åt myndigheten att besluta om avgiftsskyldighet (på samma sätt som det är upp till Skatteverket att besluta om beskattning). Får de in anmälan om TV-innehav (exempelvis från SIBA) är det alltså egentligen så illa att de skulle kunna skicka ut fakturan på en gång utan att ens dubbelkolla med slutkund.

Detta innebär också att myndigheten kan och har full juridisk rätt besluta att du ska betala avgift mot ditt nekande.
Gör de det är det dessutom svårt att ta sig ut ur situationen, då det rent krasst juridiskt är upp till dig att bevisa att du inte innehar möjlighet att ta emot TV, inte tvärt om.

Det är exakt samma regler som gäller för exempelvis sköntaxering vid misstänkt svartarbete eller feldeklaration, eller för den delen beslut om återbetalning på grund av misstänkt fusk med sjuk/VAB-dagar, och precis lika enkelt att hamna rejält i kläm som privatperson.

Då är det värre än jag trodde. Då får vi kämpa hårdare för avskaffandet av detta system! Förhoppningsvis blir det förändring eftersom vi nu har en vettig regering.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Nu börjar vi glida lite väl off-topic här. Intressant diskussion men vet ej huruvida TS tycker det?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nu börjar vi glida lite väl off-topic här. Intressant diskussion men vet ej huruvida TS tycker det?

Sant

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Så fort ngn har adressändrat så skickar de ut en "faktura" detta uppfattade inte jag som ett krav på betalning.
1. Jag äger ingen TV.
2. Jag är inneboende och äger inte lägenheten.

Ring dem och var trevlig.

Permalänk
Medlem

Jag hade besök för ett par månader sedan. Kontrollanten presenterade sej, visade ID bricka och frågade om jag har teve och i så fall om jag planerat att anmäla det.
Jag sa att jag har teve men inte kopplat till teve jacket. Han menade ju då på att man måste betala om man har teve. Förklarade att det är jag medveten om men jag betalar inte för något jag inte använder och om han ville fick han gärna gå in o kolla att teven faktiskt inte är jackad i väggen. Han avböjde och vi fortsatte vår diskussion där jag förklarade att jag inte ser på teve över huvudtaget då det är skräp och vill jag ha nyheter rotar jag omkring på nätet.
Kontrollanten tyckte det var väldigt trevligt att han stötte på någon som var ärlig med att han har teve men faktiskt inte använder den till annat än till en htpc.
Väldigt många kommer med ursäkter som; Öhm, jo jag har ju teve. MEN jag ser inte på svt, bara 5:an o tv4 blahblahblah.

Som avslut menade jag på att dom kan skicka hur mycket räkningar dom vill till mej då jag aldrig kommer betala för det och tar hellre prickar i registret än ger mej på den punkten.

Nåja, jag har inte hört av dom igen. Kontrollanten sa bara; Det här var en väldigt intressant pratstund. Jag ska hem och ta en ordentlig funderare på vad du har sagt så får vi se vad som händer.

and thats that...

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Jag hade besök för ett par månader sedan. Kontrollanten presenterade sej, visade ID bricka och frågade om jag har teve och i så fall om jag planerat att anmäla det.
Jag sa att jag har teve men inte kopplat till teve jacket. Han menade ju då på att man måste betala om man har teve. Förklarade att det är jag medveten om men jag betalar inte för något jag inte använder och om han ville fick han gärna gå in o kolla att teven faktiskt inte är jackad i väggen. Han avböjde och vi fortsatte vår diskussion där jag förklarade att jag inte ser på teve över huvudtaget då det är skräp och vill jag ha nyheter rotar jag omkring på nätet.
Kontrollanten tyckte det var väldigt trevligt att han stötte på någon som var ärlig med att han har teve men faktiskt inte använder den till annat än till en htpc.
Väldigt många kommer med ursäkter som; Öhm, jo jag har ju teve. MEN jag ser inte på svt, bara 5:an o tv4 blahblahblah.

Som avslut menade jag på att dom kan skicka hur mycket räkningar dom vill till mej då jag aldrig kommer betala för det och tar hellre prickar i registret än ger mej på den punkten.

Nåja, jag har inte hört av dom igen. Kontrollanten sa bara; Det här var en väldigt intressant pratstund. Jag ska hem och ta en ordentlig funderare på vad du har sagt så får vi se vad som händer.

and thats that...

Trevligt å höra att det finns kontrollanter som han också och inte bara sådana som beskrivits tidigare i tråden

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Min syster råkade ut för samma sak. När hon ringde upp och kollade vad dem sysslar med läste dem upp för henne
att kontrollanten hade skrivit att han hade sett en "medelstor svart tv" genom fönstret.
Hon hade an grå tv...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilstallione:

Nu börjar vi glida lite väl off-topic här. Intressant diskussion men vet ej huruvida TS tycker det?

Fortsättning följer här: http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilstallione:

Så blir det när man har "kontrollanter" som arbetar på ren provision.
Glömmer aldrig när en av dem kom hem till mig och var riktigt påstridig. Efter någon minuts tjabbande skulle jag stänga dörren och då tar idioten tag i den och sätter en fot i springan och hasplar ur sig att det vore lättare att jag bara skrev på att jag har TV.

Då är det bra med en rapp hand och säkerhetsdörr i stål.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Då är det bra med en rapp hand och säkerhetsdörr i stål.

Om inte annat fick han bort foten riktigt snabbt när jag "insisterade"

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag råkade dock ut för det skönaste tror jag xD....

Bodde uppe i sundsvall ett tag och hade köpt en tv som jag använde ganska hårt:P dock bodde jag hos pappa så han stod för avgiften
Flyttar sedan ner till Uppsala för Studier och flyttar hem till mamma ett tag bara för att få tag i något ställe att bo på (som jag ännu inte hittat)
Får ett telefonsamtal från radio och tv, Där de frågar om jag har en tv jag svarar så klart Ja att jag har en tv sen säger de att jag måste betala tv avgiften. Var av mitt svar blir WTF.. sen frågar jag så man måste betala för varje TV man har i ett hushåll?? var av personen jag pratar med säger ne. Jag förklarar här att jag har flyttat hem till mamma och att de borde ju ha koll på att TV licensen redan är betalt för denna adressen och att man kan ju inte ringa upp alla personer i ett hushåll för att få ut TV avgiften. Till sist visar det ju säg att de inte hade "orkat" kolla upp adressen, Vilket jag ser som något man bör göra innan man Ringer upp någon och frågar om denne har en TV...

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk

I en gammal studentlägenhet jag bodde i förut knackade en kvinnlig kontrollant på och frågade om jag hade TV, vilket jag sa att jag inte hade. Det var inte riktigt hela sanningen. Några dagar senare knackade det på dörren och jag kollade igenom titthålet och såg en ung kille iklädd en sliten vit t-shirt, shorts och tofflor. Det var -10 grader ute så jag tänkte väll att det var en nyinflyttad granne. Det var det inte. Då TV:n var på var det bara och bita i det sura äpplet och skriva under anmälan om TV-innehav. Sneaky bastards!

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Vad jag vet, så finns det kontrollanter som går utanför fönstrena och skriver upp lite anteckningar. Sen dessutom (Är inte helt säker) har jag för mig att man MÅSTE betala radiotjänsten om det finns en antennjack indraget i lägenheten/huset, men detta är jag inte helt hundra på. Alltså måste man betala även om jag inte har TV :S

Nej du måste inte betala om du har antennjack indraget. Men har du en tv-mottagare då måste du betala.

Permalänk
Medlem

Min sambo adressändrade till min bostad, någon vecka senare får hon ett samtal från en ung tjej i Kiruna som säger att hon inte betalat TV avgiften.
Min tjej undrar varför hon ska betala, för det första står hon som inneboende och för det andra så Betalas redan TV-Avgiften av lägenhetens ägare (mig)
Kärringen i andra luren säger, "Nu är det så att du är över 18 och är enligt lag skyldig att betala avgiften så nu kommer vi skicka en faktura till dig, ha en trevlig kväll"
För 1 månad sen förlikade dom med min advokat innan det gick till rättegång. Vi fick 3.800kr i skadestånd för urkunds-förfalskning.

Fakturans tilläggspapper hävdade att min sambo erkänt att hon måste betala Tv avgift medans det inspelade samtalet (nått dom ofta gör) bevisade på annat.

Så kan det gå också.

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Ja de är då riktigt dryga dessa maffia-tjänst...

Ser alldrig på tv, och speciellt inte på SVT (varför ? därför att de sänder dynga)

Önskar att radiotjänst kunde skrotas, men då förlorar ju herr borg en kassa-ko !

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Önskar att radiotjänst kunde skrotas, men då förlorar ju herr borg en kassa-ko !

Helt fel, inte en krona går till staten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Min sambo adressändrade till min bostad, någon vecka senare får hon ett samtal från en ung tjej i Kiruna som säger att hon inte betalat TV avgiften.
Min tjej undrar varför hon ska betala, för det första står hon som inneboende och för det andra så Betalas redan TV-Avgiften av lägenhetens ägare (mig)
Kärringen i andra luren säger, "Nu är det så att du är över 18 och är enligt lag skyldig att betala avgiften så nu kommer vi skicka en faktura till dig, ha en trevlig kväll"
För 1 månad sen förlikade dom med min advokat innan det gick till rättegång. Vi fick 3.800kr i skadestånd för urkunds-förfalskning.

Fakturans tilläggspapper hävdade att min sambo erkänt att hon måste betala Tv avgift medans det inspelade samtalet (nått dom ofta gör) bevisade på annat.

Så kan det gå också.

HAHA härligt! som det nämnts dom är riktigt knepiga att ha å göra med ''ibland''

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4