Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12360

I say no more

Eller jo föresten. Vill du ha ett bra ljudkort, välj ett Asus Xonar. Riktigt bra ljudkort som lämpar sig för musik, film och spel.

Allvarligt?
För film kanske det är halvbra. För musik skulle jag aldrig kunna tänka mig att det ens skulle låta medelmåttigt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det mest prisvärda brukar alltid vara hörlurar om man sitter vid datorn. Man måste lägga mycket mer för att få motsvarade ljud i stora högtalare.
Så ett Asus Essence och ett par lurar i prisklassen 1000-2000 kr räcker väldigt väldigt långt. Skulle säga att det är mer ljud än de flesta behöver. Ett alternativ till ljudkortet är ju en lös DAC.

Jag la totalt 3000 kr på ljudkort och hörlurar och det soppar mattan med mitt gamla Logitech Z-680. Det är faktiskt så illa att jag inte tycker om att lyssna på surroundanläggningen längre. Använder den bara i undantagsfall.

Jag lyssnar hellre på en 128kb mp3 genom högtalare än wav i lurar. Och då har jag bra utrustning. Lurar blir alltid andra klassens ljud, nights only IMO.

Logitech

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Jag lyssnar hellre på en 128kb mp3 genom högtalare än wav i lurar. Och då har jag bra utrustning. Lurar blir alltid andra klassens ljud, nights only IMO.

Logitech

Mjaaa.. Tyngre rock (som jag nämnde tidigare) föredrar jag faktiskt i lurarna. Och på kvällarna eller när man lyssnar på musik inte föräldrarna vill höra så får man ta till sig lurarna.
Men annars tycker jag lurar duger rätt så bra, men man får ju inte samma känsla som med högtalare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av forsb:

Om du är riktigt seriös på 2 kanals så rekommenderar jag att skita i ljudkortet och satsa på en usb-dac istället, lätt det bästa man kan köpa i källväg till rimliga pengar.

Sen högtalarna är ju efter tycke och smak, satsa hellre på några vettiga monitorer än färdiga dator högtalare, vet dock inte vilka som är bra då jag kör med horn

Håller med! USB DAC som t ex Music Streamer gör mycket för välljudet, helst då kopplad till ett par studiomonitorer eller bra "vanlig" stereoanläggning!

Permalänk
Medlem

xonar st - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=488950
1800 kr

kopplat till en http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77441
300 kr

som driver 2st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31525
1500 kr

Prisbalans sa du? Vad är det? Tro det eller ej men den lilla lådan kan prestera imponerande bra ljud och för vad jag har betalt för det så är jag nöjd. Idag hade jag eventuellt köpt ett par aktiva monitorer istället dock.

Har även ett par hd-555 som funkar bra även om de ljudmässigt inte faller mig riktigt i smaken.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Och har man lite mer att lägga på en DAC så verkar Emotiva XDA-1 för 3300kr inklusive frakt, avgifter osv, ett mycket bra val. Även ett digitalt försteg.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

För 10k hade jag nog skaffat ett Asus Xonar Essence STX + Harman Kardon HK 3490 + Monitor Audio Bronze BX2. Vill man senare utöka med en sub så finns det utgång för det på HK:n.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

xonar st - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=488950
1800 kr

kopplat till en http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77441
300 kr

som driver 2st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31525
1500 kr

Prisbalans sa du? Vad är det? Tro det eller ej men den lilla lådan kan prestera imponerande bra ljud och för vad jag har betalt för det så är jag nöjd. Idag hade jag eventuellt köpt ett par aktiva monitorer istället dock.

Har även ett par hd-555 som funkar bra även om de ljudmässigt inte faller mig riktigt i smaken.

Jo dessa Tripath-förstärkare ska faktiskt ha rätt så bra ljud för pengen har jag hört. Inga kraftverk me 2x10w kan man alltid räkna med.

Skrivet av Explorer45:

För 10k hade jag nog skaffat ett Asus Xonar Essence STX + Harman Kardon HK 3490 + Monitor Audio Bronze BX2. Vill man senare utöka med en sub så finns det utgång för det på HK:n.

Förstår inte varför alla hakar upp sig på STX. Kör istället på DX och lägg den extra tusenlappen på högtalare. Man lär knappast höra skillnad mellan dom två.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Jag lyssnar hellre på en 128kb mp3 genom högtalare än wav i lurar. Och då har jag bra utrustning. Lurar blir alltid andra klassens ljud, nights only IMO.

Logitech

Fast du måste lägga väldigt mycket mer pengar för att komma upp i kvalité. Självklart kan du få högtalare som är bättre än hörlurar men det är inte många som lägger de pengarna på ett ljudsystem till sin dator. Titta på hur bra hörlurar du får för mellan 1000 kr och 2000 kr och försök få högtalare som presterar som det för samma pris.

Sen är det intressant att du bara listar kort som är till för ljudproduktion. Hur många här tror du behöver bra preamps, två kanaler XLR och tele in, fantommatning och så vidare? Helt meningslöst för de flesta som bara behöver en SPDIF och en hörlursutgång. Kanske analog stereo ut också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast du måste lägga väldigt mycket mer pengar för att komma upp i kvalité. Självklart kan du få högtalare som är bättre än hörlurar men det är inte många som lägger de pengarna på ett ljudsystem till sin dator. Titta på hur bra hörlurar du får för mellan 1000 kr och 2000 kr och försök få högtalare som presterar som det för samma pris.

Sen är det intressant att du bara listar kort som är till för ljudproduktion. Hur många här tror du behöver bra preamps, två kanaler XLR och tele in, fantommatning och så vidare? Helt meningslöst för de flesta som bara behöver en SPDIF och en hörlursutgång. Kanske analog stereo ut också.

Kör man optiskt så behöver man ju inte köpa något ljudkort alls så länge man har optiskt på moderkortet

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kör med ASUS Xonar Essence STX. Bästa köpet på länge. Är helt blown away av ljudkvaliteten och byggkvaliteten, bara kvalitetskomponenter genom hela kortet! Kan varmt rekommenderas, har gjort underverk för mina AKG K601 som förövrigt är ett par kanonlurar!

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ala_95:

Kör man optiskt så behöver man ju inte köpa något ljudkort alls så länge man har optiskt på moderkortet

Jo fast då många ändå vill ha någon form av analoga utgångar också så brukar det vara smidigare att köra optiskt på ljudkortet så man slipper byta ljudenhet i operativsystemet hela tiden. Jag har hörlurar i ljudkortet och surroundanläggning optiskt via moderkortet och det var så drygt att byta så jag köpte en 2xRCA till 3,5 mm stereo för att slippa det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ljud:
Razer Barracuda HP-1 headset, riktigt 5.1 med analog anslutning
Logitech Z-5500 högtalare, 5.1 system med analog/digital anslutning

Ljudkort:
Creative X-Fi XtremeMusic PCI
ASUS SupremeFX II X-Fi PCI-Express
Creative X-Fi Titanium Fatal1ty PCI-Express

Det är väl det jag har och litar på, så det är ju det jag rekommenderar

att du kan rekomendera creative och supremefx! sämsta skiten någonsin. tappar volym på vissa frekvenser på mitt supremefx tillochmed. har haft ett också xtremegamer, xf-i såklart men det var bara bas,bas och bas, gick inte att balansera överhuvudtaget antingen skrikdiskant eller djup bas men då hörde man inte cymbaler osv. Vill inte ens tänka på det tillsammans med z-5500.

Har dock hört att asus xonar är nått att ha? någon som kan yttra sig och säga att det är bra, på riktigt?
Vad är det för skillnad på ljudprocessorna av100(xonar dx) och av200 (xonar d2x) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo fast då många ändå vill ha någon form av analoga utgångar också så brukar det vara smidigare att köra optiskt på ljudkortet så man slipper byta ljudenhet i operativsystemet hela tiden. Jag har hörlurar i ljudkortet och surroundanläggning optiskt via moderkortet och det var så drygt att byta så jag köpte en 2xRCA till 3,5 mm stereo för att slippa det.

Jo. När jag köper Xonar så kommer jag nog köra optiskt och lurar via kortet och micen på inbyggda, för att kunna ändra enkelt mellan dom

Skrivet av Quickzor:

Vad är det för skillnad på ljudprocessorna av100(xonar dx) och av200 (xonar d2x) ?

Det undrar jag också över. Vore tacksam för svar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Jag håller på aktiva studiomonitorer, de är ofta även möjliga att kompensera för placeringen, de Behringer jag spelar med är även utan dcxen mycket anpassningsbara. Men med en högtalarprocessor blir det fritt fram att justera in det riktigt bra.
Bose är ett varumärke man ska undvika på samma sätt som B&O, de säljer på helt andra saker än prestanda, de är till för att köpa status hos okunniga genom att alla vet att de är dyra, pris/prestanda förhållandet är så lågt det kan bli om man undantar rena bedrägerier.
På det här forumet verkar många tro att mycket bas är samma sak som bra ljud, och det är det inte..... Jag har hyfsat ljud både i datorn och musikanläggningen enligt mina krav, men troligen enormt mycket bättre än de flesta, men vet ändå att det går att få det bättre, eftersom jag har referenser både mot ännu bättre hifi och framförallt liveljud. Det är få som tex har hört ett lågdistorderande bassystem som kan spela med full nivå nedåt 10Hz så att man kan känna lokalens storlek genom infraljud och lufttrycksförändringar.
Att placera högtalarna rätt kan ge stora skillnader i ljudet, till viss del kan man kompensera placeringsbrister med en parametrisk eq, främst att dämpa bort basresonanserna kan göra underverk.
De flesta har väl hört en elgitarr eller något annat live ,kanske en baskagge, när man kan återge det på samma sätt med samma nivåer och attack så börjar man närma sig ett bra system, innan dess är det inte hifi, men även en kör kan kräva enorma effekter från förstärkarna och stressa högtalarna till kompression.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Förstår inte varför alla hakar upp sig på STX. Kör istället på DX och lägg den extra tusenlappen på högtalare. Man lär knappast höra skillnad mellan dom två.

Framför allt tre anledningar:
Burr Brown > Cirrus
124dB SNR > 116dB SNR
RCA ut > 3,5mm ut

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Skrivet av Quickzor:

att du kan rekomendera creative och supremefx! sämsta skiten någonsin. tappar volym på vissa frekvenser på mitt supremefx tillochmed. har haft ett också xtremegamer, xf-i såklart men det var bara bas,bas och bas, gick inte att balansera överhuvudtaget antingen skrikdiskant eller djup bas men då hörde man inte cymbaler osv. Vill inte ens tänka på det tillsammans med z-5500.

Har dock hört att asus xonar är nått att ha? någon som kan yttra sig och säga att det är bra, på riktigt?
Vad är det för skillnad på ljudprocessorna av100(xonar dx) och av200 (xonar d2x) ?

vad gäller skillanden mellan av100 och av200 vet jag inte. men däremot kan jag säga att xonar ljudkort (iaf det jag har (stx) är jävligt bra. det man bör tänka på dock med just stx är att det är mer riktat mot hörlurar än högtalare, men även för högtalare är den asbra

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Dynavoice hos Fynda-köp!

Permalänk
Skrivet av pumbazheman:

En digital signal är ju ändå just en digital signal,

Bara för att det är digitalt så behöver det inte vara bra och alltid likadant, jämför en cdspelare från 1990 och en från idag, det är ju bara en digital signal eller hur, hur kan det då låta annorlunda? varför låter cdspelare annorlunda överhuvud taget? Det är ju bara ettor och nollor ju. Aliasing..

Om man ska vara realistisk så kan man med samma DAC får helt olika ljud, det sitter opampar efter DACen och själva DACen kan antingen göra 1 eller 2 eller kanske offra lite av 2 för att få lite 1. Här har du ett helt forum tillägnat diskussion om olika DACars bra och dåliga egenskaper.

http://www.gearslutz.com

I datorn så kan signaler behandlas olika av olika program också, och det är inte lite det skiljer, och då har inte ens skiten lämnat datorn......

---------------> http://src.infinitewave.ca/ <------------ u know

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag håller på aktiva studiomonitorer, de är ofta även möjliga att kompensera för placeringen, de Behringer jag spelar med är även utan dcxen mycket anpassningsbara. Men med en högtalarprocessor blir det fritt fram att justera in det riktigt bra.
Bose är ett varumärke man ska undvika på samma sätt som B&O, de säljer på helt andra saker än prestanda, de är till för att köpa status hos okunniga genom att alla vet att de är dyra, pris/prestanda förhållandet är så lågt det kan bli om man undantar rena bedrägerier.
På det här forumet verkar många tro att mycket bas är samma sak som bra ljud, och det är det inte..... Jag har hyfsat ljud både i datorn och musikanläggningen enligt mina krav, men troligen enormt mycket bättre än de flesta, men vet ändå att det går att få det bättre, eftersom jag har referenser både mot ännu bättre hifi och framförallt liveljud. Det är få som tex har hört ett lågdistorderande bassystem som kan spela med full nivå nedåt 10Hz så att man kan känna lokalens storlek genom infraljud och lufttrycksförändringar.
Att placera högtalarna rätt kan ge stora skillnader i ljudet, till viss del kan man kompensera placeringsbrister med en parametrisk eq, främst att dämpa bort basresonanserna kan göra underverk.
De flesta har väl hört en elgitarr eller något annat live ,kanske en baskagge, när man kan återge det på samma sätt med samma nivåer och attack så börjar man närma sig ett bra system, innan dess är det inte hifi, men även en kör kan kräva enorma effekter från förstärkarna och stressa högtalarna till kompression.

Sanna ord. Körer och klassiska stycken över huvud taget kan vara mycket mycket krävande och få effektkraven att skjuta i taket
Minns ju då dom spelade Dynaudio Consequence på Arken med 1.2kW MacAudio monosteg som gick på full belastning hela tiden. Men dom högtalarna är ett specialfall på sina typ 82dB känslighet.

Skrivet av Explorer45:

Framför allt tre anledningar:
Burr Brown > Cirrus
124dB SNR > 116dB SNR
RCA ut > 3,5mm ut

Just det, bortsåg från anslutningsmöjligheterna där. Det är en anledning också ju.
Men opampen till frontkanalerna på DX ska vara Cirrus flaggskepp och den ska återfinnas i många dyrare CD-spelare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Med ett intresse för välljud så är det stor skillnad mellan en telefonsladd och en välbyggd kabel så som Audioquest eller Van den hul.

Om ni får tillfälle någon gång så testa mellan billiga och lite mer avancerade kablar, jag har provat flera gånger och även gjort blindtestet som du beskriver.

Personligen så tycker jag att signalkabeln gör en större skillnad ljudmässigt än högtalarkabel.

Men som flera sagt så är allt en smaksak när det kommer till ljud

Jag har själv också gjort blindtest med signalkablar, och det kan ge stor skillnad! Min erfarenhet är att lågnivå/signalkablarna är viktigare att satsa på än högtalarkablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Bara för att det är digitalt så behöver det inte vara bra och alltid likadant, jämför en cdspelare från 1990 och en från idag, det är ju bara en digital signal eller hur, hur kan det då låta annorlunda? varför låter cdspelare annorlunda överhuvud taget? Det är ju bara ettor och nollor ju. Aliasing..

Om man ska vara realistisk så kan man med samma DAC får helt olika ljud, det sitter opampar efter DACen och själva DACen kan antingen göra 1 eller 2 eller kanske offra lite av 2 för att få lite 1. Här har du ett helt forum tillägnat diskussion om olika DACars bra och dåliga egenskaper.

http://www.gearslutz.com

I datorn så kan signaler behandlas olika av olika program också, och det är inte lite det skiljer, och då har inte ens skiten lämnat datorn......

---------------> http://src.infinitewave.ca/ <------------ u know

Som du själv säger, det är DACen som får det att låta lika helt enkelt. Att konvertera en digital signal till en analog signal helt perfekt är inte en lätt uppgift. Där har tekniken gått framåt mycket senaste tiden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Explorer45:

Framför allt tre anledningar:
Burr Brown > Cirrus
124dB SNR > 116dB SNR
RCA ut > 3,5mm ut

Men vad har det med ljudkvalitet att göra ? jag har en dac som klarar av 124 dB verklig upplösning, och lite mer därtill ... att köra analogt från en normal dator och få ut 24 bit upplösning är så vitt jag vet tekniskt omöjligt. Brusnivån tillåter det inte, det är enormt krävande för analogtekniken att klara 24 bit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reo_swe:

Jag har själv också gjort blindtest med signalkablar, och det kan ge stor skillnad! Min erfarenhet är att lågnivå/signalkablarna är viktigare att satsa på än högtalarkablarna.

Signalkablarna är väl mer störningskänsliga har jag för mig. Därför viktigt med bra skärmning osv. Men strömkablar är bluff och båg hela skiten så länge man inte kör eget elverk och high-end kablar genom hela huset.

Edit: Strömfilter och separat strömförsörjning kan dock göra skillnad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kanske inte mest ultimata men det duger för mig iaf ^^

Högtalare: Plexgear S80 (http://www.kjell.com/?item=91545&path=97000000,119000000,1200...)
Hörlur: AKG K 142 HD (http://se.akg.com/akg-produkter-detail-se/k-142-hd.html)
Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI-E (http://se.creative.com/products/product.asp?category=1&subcat...)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ala_95:

Som du själv säger, det är DACen som får det att låta lika helt enkelt. Att konvertera en digital signal till en analog signal helt perfekt är inte en lätt uppgift. Där har tekniken gått framåt mycket senaste tiden.

Ock jag hoppas ni kalibrerade nivåerna inom MAX 0.05dB ?
annars säger dete absolut inget

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vad har det med ljudkvalitet att göra ? jag har en dac som klarar av 124 dB verklig upplösning, och lite mer därtill ... att köra analogt från en normal dator och få ut 24 bit upplösning är så vitt jag vet tekniskt omöjligt. Brusnivån tillåter det inte, det är enormt krävande för analogtekniken att klara 24 bit.

Det har du rätt i.

http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ
Länkar detta igen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Kör själv på Dynavoice M65-EX drivna av proson RV 2050 stärkaren med ett Auzentech X-plosion kort i burken. Tycker det låter helt ok om man nu får vara lite partisk!

Som hörlurar har jag ett par Sennheiser HD280 Pro 64 ohm.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ock jag hoppas ni kalibrerade nivåerna inom MAX 0.05dB ?
annars säger dete absolut inget

Citerat fel?
0.05dB har du fått om bakfoten. Så vitt jag vet så är det 0.5dB som gäller om man är petnoga. 0.05dB kan nog vara väldigt svårt att få till i praktiken.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ljud ut från datorn är inget problem värre är det med att spela in, vilket jag tycker bara har blivit sämre på en standard-dator. Audicity fungerar dåligt på många windows 7 datorer. Förutom detta så är det problem med att få nivåerna rätt, med en RIAA från skivspelare så är det lätt att få avklippta toppar o.s.v.
Så jag klagar främst på ljud in och ljud ut har jag inte haft några problem med, nu är jag i.o.f.s. inte så kräsen på hur ljudet är på den enskilda datorn.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".