[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Hedersmedlem

Defeat^ - indeed.

jag är fortfarande nyfiken på vem som samlar in/växlar butikernas bitcoins. Det blir ju inte ett särskilt hållbart system om pengarna bara stannar i butiken. Vilken bank gör detta?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

mja alltså det är ju så det riktiga banksystemet funkar också om man ska dra det långt..

du får din lön rätt in på kontot (låtsaspengar), det är inlåning till banken, dom i sin tur använder det för att ha som likvidited, belånar dina låtsaspengar 1000% så nån annan kan låna låtsaspengar till att köpa ett hus och sen är karusellen igång

blir ju panik runt jul varenda år då folk tar ut för mycket pengar i bankomaterna..

jämnför man antalet "riktiga" pengar (dvs guldtackor, sedlar, mynt osv) vs. den totala mängden krediter, lån, kontobalanser och andra luftslott blir man ju deprimerad.

händer ju en gång varje blå måne att nån växlar in sina låtsaspengar mot riktiga.. och i samma ögonblick man har fått dom går man och köper nån vara för dom..

förutsätter att butikerna som tar emot bitcoins antingen växlar dom till cash via paypal, eller har dom som betalning när dom dealar med andra butiker som tar bitcoin. och sen är rullningen igång...

Permalänk
Antielefant

Inte samma sak, ethernal, då de "låtsaspengar" du pratar om (exempelvis svenska kronan) existerar i ett av Riksbanken satt antal och faktiskt HAR ett verkligt värde - du kan köpa riktiga saker för dem och får dem när du säljer riktiga saker (speciellt din tid).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ja självklart håller jag med dig Zcenicx, det jag skrev var bara för att illustrera att det per definition går att hålla ett finansiellt system rullande utan att ha 1:1 hårdvaluta

Permalänk
Medlem

Utav vad folk har skrivit samt vad som postats, så låter detta som ett solklart pyramidspel.

TS ska härmed kontra om EXAKT funktion i detta.

referens till text som bröt mot § 9 borttagen
Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Utav vad folk har skrivit samt vad som postats, så låter detta som ett solklart pyramidspel.

TS ska härmed kontra om EXAKT funktion i detta.

Många frågor här, jag ska försöka svara så gott jag kan.

Varför stressar man grafikkortet i onödan?
För att inte inflationen ska gå för snabbt och för att man inte ska kunna fuska till sig pengar. Eftersom detta är ett IT-forum ger jag er en teknisk förklaring till hur det funkar:

Minern gör ett SHA2-hash över de senaste transaktionerna. Sedan försöker den lägga till ett tal och SHA2-hashar igen så att det slutgiltliga hashet får formen (x betyder valfritt hex-tecken) 0000000xxxxxxx, där antalet nollor beror på svårigheten (sätts efter hur många miners det finns). Då SHA2-hash är icke-reversibla är det enda sättet att lyckas med detta att prova sig fram, och detta är just grafikkort mycket bra på.

Detta står utförligt här och här för de mer intresserade.

Bitcoins är gjort av luft men SEK har ett verkligt värde
SEK är värda vad marknaden tycker att de är värda, samma sak gäller dollar. Det finns inget maxtak för hur mycket SEK det kan finnas och du vet således inte om dina kronor kommer vara värda i framtiden. Historien talar för att vi har haft kraftig inflation i SEK under 100-tals år.

Bitcoins är också värda precis det marknaden betalar för dem, precis som SEK. Skillnaden är att det finns ett maxtak för bitcoins, och du vet att om 1000 år kommer en bitcoin fortfarande vara en 21-miljonte del av alla bitcoins som finns. Jämför gärna detta med guld, som har haft ett relativt konstant värde de senaste årtusendena då tillgången är begränsad.

EDIT: Några här i tråden som fått det att fungera? Vad har ni för grafikkort och speed?

text som bröt mot § 9 borttagen
Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Fungerar för mig, kör mitt 6850 på stanardklock och undervolt, ligger på 175 Mhash/s. Så tänkte prova lite och se hur länge jag orkar köra detta. Bytte däremot pool till deepbit som har Pay-Per-Share då jag vill märka av att jag verkligenn får något för det jobb som jag gör.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Japp, deepbit.com är lite större men de tar en avgift tyvärr. Finns även slush's pool som är den största men även han tar avgifter. Jag valde att ha bitcoinpool.com i min guide för att den är enkel och avgiftsfri.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Helt otroligt 0.0 kan inte vara verkligt. Undrar dock hur min i7 820 och gtx 260 med 235watt nätagg klara det här

C:
-Gnoff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Bitcoins är också värda precis det marknaden betalar för dem, precis som SEK. Skillnaden är att det finns ett maxtak för bitcoins, och du vet att om 1000 år kommer en bitcoin fortfarande vara en 21-miljonte del av alla bitcoins som finns.

Bra marknadsföring så ökas värdet, men tappat intresse så inget värde?

Ifall efterfrågan ökas, då höjs hashvärde = mindre BC per beräkning
Med andra ord, en påhittad valuta för att ge "valuta" till några som skapar en illusion.
Man kan inte definera eller skapa ett sådant marknadssystem.

Vi drar ett ex: 50miljoner sitter å förbrukar energi/datorkraft på att tjäna BC.
Iochmed så många "kunder" så kommer därmed BC att bli svårare att få = mindre valuta.
Priset på ström kommer å öka pga efterfrågan = total förlust för att knäcka koder.
Samt, inte glömma vad ny hårdvara kostar för att ens försöka tjäna nåt.

Sen att "koderna" är påhittade....detta kan man ju undra??? Det är ju som sagt det enda vinst intresset förutom pyramid.

Tyvärr, köper inte ett skit av din/eran teori, en valuta som kan ändras pga fler kunder luktar bara skit.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Men va fan?! Grafikkortet gör alltså INGEN SOM HELST beräkning? Man kan lika gärna köra furmark 24/7?

Vad är detta för idiot-ide?! Låta folk köra furmark, och beroende på vad det står på ditt grafikkort så får du olika mycket pengar?!

Snacka om slöseri med energi.. Kunde de inte bara tittat på vad folk har för grafikkort, skitit i att stressa grafikkortet och gett ut pengarna endå? Att slösa 300watt på ingen ting är ju idiotisk?!

Okej killar! Jag har ordnat ett nytt pengar system! Gå ut och lägg i friläge på eran bil, lägg en sten på gaspedalen och starta bilen. Låt sedan bilen stå och max-varva 24/7. Den med störst motor får mest pengar! BONUS OM NI STÅR OCH ELDAR BILDÄCK PÅ TOMTEN MED!! OCH SEN NÄR MOTORN SKURIT SÅ FÅR NI ÄNNU MER BONUS IFALL NI DUMPAR BILEN FULLTANKAD I EN SJÖ..

hahahahaha bästa =D

OT: tycker att det verkar vara helt onödigt att förstöra miljön för att sedan tjäna mindre pengar än vad du betalar till el-bolagen!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Eriik:

Varför stressar man grafikkortet i onödan?
För att inte inflationen ska gå för snabbt och för att man inte ska kunna fuska till sig pengar. Eftersom detta är ett IT-forum ger jag er en teknisk förklaring till hur det funkar:

Detta var inget svar på frågan. Varför ska man tvinga datorn att utstå en lika grym behandling som om man skulle köra Furmark och Prime95 samtidigt, dessutom 24/7, för att bli tilldelad en minimal "penning" i pengar som är mindre värda per arbetad timme än (och ungefär lika verklig som) guld i World of Warcraft?

Citat:

Bitcoins är gjort av luft men SEK har ett verkligt värde
SEK är värda vad marknaden tycker att de är värda, samma sak gäller dollar. Det finns inget maxtak för hur mycket SEK det kan finnas och du vet således inte om dina kronor kommer vara värda i framtiden. Historien talar för att vi har haft kraftig inflation i SEK under 100-tals år.

Skillnaden där är att den svenska kronan har ett satt och verkligt värde i faktiskt och verkligt nedlagt arbete, där kostnaden på produkten som tillverkas också är baserad i kostnaden (i slutändan i arbetad tid) att ta fram den.

Inflation ändrar inte det faktiska värdet på en svensk arbetares tid, det ändrar bara hur stor siffran är. Inflation spelar enbart roll utifall det är så att priserna ökar i en snabbare takt än löneutvecklingen, vilket de normalt inte gör (annat än i fallet bensin). En ny Volvo kostar fortfarande lika mycket som en genomsnittlig industriarbetare tjänar per år före skatt, och en normal veckohandling på ICA Maxi kostar fortfarande ungefär en dagslön.

Anledningen är densamma, oavsett vilken valuta eller antalet siffror före valutans namn är det byteshandel vi pratar om. Jag byter en timmes arbete i servicehallen mot lite jobb på Swedish Match, Fazer Bageri, Vin o Sprit, Nokias fabriker i Finland eller oljefälten i Kuwait. Värdet på mitt arbete och ditt är olika värderade, men det är värdet på mitt och ditt och alla andra svenskars arbete, i slutändan vår samlade produktion och specifikt vår export, som sätter värdet på svenska kronan.

Vad sätter värdet på Bitcoins?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

http://data.fuskbugg.se/skalman02/mining%20lol.png

Där är min mining, men ställt in på att processorn minar går inte ändra på device finns det bara 2500 eller [0] barts?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zcenicx:

Detta var inget svar på frågan. Varför ska man tvinga datorn att utstå en lika grym behandling som om man skulle köra Furmark och Prime95 samtidigt, dessutom 24/7, för att bli tilldelad en minimal "penning" i pengar som är mindre värda per arbetad timme än (och ungefär lika verklig som) guld i World of Warcraft?

Skillnaden där är att den svenska kronan har ett satt och verkligt värde i faktiskt och verkligt nedlagt arbete, där kostnaden på produkten som tillverkas också är baserad i kostnaden (i slutändan i arbetad tid) att ta fram den.

Inflation ändrar inte det faktiska värdet på en svensk arbetares tid, det ändrar bara hur stor siffran är. Inflation spelar enbart roll utifall det är så att priserna ökar i en snabbare takt än löneutvecklingen, vilket de normalt inte gör (annat än i fallet bensin). En ny Volvo kostar fortfarande lika mycket som en genomsnittlig industriarbetare tjänar per år före skatt, och en normal veckohandling på ICA Maxi kostar fortfarande ungefär en dagslön.

Anledningen är densamma, oavsett vilken valuta eller antalet siffror före valutans namn är det byteshandel vi pratar om. Jag byter en timmes arbete i servicehallen mot lite jobb på Swedish Match, Fazer Bageri, Vin o Sprit, Nokias fabriker i Finland eller oljefälten i Kuwait. Värdet på mitt arbete och ditt är olika värderade, men det är värdet på mitt och ditt och alla andra svenskars arbete, i slutändan vår samlade produktion och specifikt vår export, som sätter värdet på svenska kronan.

Vad sätter värdet på Bitcoins?

Jag är med på din ifrågasättande linje.
Men jag tänkte lite på aktiemarknaden. Där kan man säga att det borde finnas en direkt koppling mellan företagets prestation och aktiekursen. Så är dock inte alltid fallet. Aktiemarknaden rör sig framförallt efter vad människor tror på. Lite som att folk tror/inte tror på värdet av bitcoins. Men som du ser nedan är jag också något skeptisk.

Jag har ju lite svårt att tro på detta system också, då det inte verkar finnas någon som kan förklara kretsloppet på hur dessa bitcoins skulle cirkulera i samhället (tredje gången jag ställer frågan här, se tidigare inlägg). Visst kan man få bort inflationsrisker, men då värdet helt är grundat på intresse och inte har några stöttepelare som Zcenicx är inne på så är denna valuta helt och hållet beroende av ihållande/stigande intresse. När ett företags aktiekurs dippar så måste företaget förmodligen prestera på något sätt i den riktiga världen för att räta upp aktiekursen. Vad gör man när intresset för bitcoins dalar? Här står man mer handfallen så denna valuta har inte bara fördelar vill jag poängtera.

Dessutom är det direkt förkastligt att man skall behöva slänga så pass mycket datorkraft och energi i sjön för att distribuera dessa bitcoins. Varför lottar man inte ut dem till klienter istället? Kräver en bråkdel av energibehovet... Eller delar ut dem i samband med folding?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jag är med på din ifrågasättande linje.
Men jag tänkte lite på aktiemarknaden. Där kan man säga att det borde finnas en direkt koppling mellan företagets prestation och aktiekursen. Så är dock inte alltid fallet. Aktiemarknaden rör sig framförallt efter vad människor tror på. Lite som att folk tror/inte tror på värdet av bitcoins. Men som du ser nedan är jag också något skeptisk.

Fast med en aktie äger man ju en del av ett företag. Visst, värdet kan ju gå upp och ner men det är ju ändå något man kan "ta på". Som aktieägare får man även del av företagets ev. vinst genom utdelningar. Bitcoins är ju inte kopplat mot något alls, alltså ett enda stort luftslott.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man gör så att minern inte använder 98% av GPU:n konstant?
Vill kunna göra andra grejer samtidigt och inte köra slut på kortet så kanske 60% load hade varit perfekt. Använder python OpenCL bitcoin miner (poclbm-gui)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalkih:

Någon som vet hur man gör så att minern inte använder 98% av GPU:n konstant?
Vill kunna göra andra grejer samtidigt och inte köra slut på kortet så kanske 60% load hade varit perfekt. Använder python OpenCL bitcoin miner (poclbm-gui)

Ända jag kunde komma på var att dra ner klocken, men ofc jag undrar samma sak som dig.

Permalänk
Skrivet av _Gnoff_:

Helt otroligt 0.0 kan inte vara verkligt. Undrar dock hur min i7 820 och gtx 260 med 235watt nätagg klara det här

C:
-Gnoff

hehe, bra jobbat om du får den riggen att snurra 235 watt?

Permalänk

Okej, så här har ni några svar om bitcoin:

Är det ett pyramidspel?
Per definition nej eftersom det inte har något alls att göra med att locka nya medlemmar eller liknande. Bitcoin kan fungera som valuta även utan en ström av nya medlemmar, även om medlemmarna faktiskt minskar i antal. Det räcker med att två personer vill använda det. Men ju fler användare desto mer meningsfullt för varje användare.

Varför sha256-beräkningar och inget meningsfullt?
Bitcoinskaparna har letat efter mer meningsfulla beräkningar men inte hittat någor med de kryptografiska egenskaper som krävs för att göra valutan säker. Det behövs en form av beräkning som enkelt kan distribueras så att många kan räkna på den samtidigt, där inflation/deflation är lätt att kontrollera genom att justera svårighetsgraden (där svårighetsgraden nu består av något så enkelt som en siffra som definierar antalet bitar (databitar) av svaret som ska vara nollor), därför att det är relativt lätt för en maskin att bevisa att den har löst problemet medan det är svårt för andra att låtsas att de gjorde det, med mera.

Var kommer värdet ifrån?
Var kommer värdet på guld ifrån? Värdet på basebollkort? Hur värderar exempelvis skolbarn alla dessa olika "tradingcards" som Pokémonkort och alla dessa tusentals andra kort som finns? Hur vet du att det som du nu använder inte kommer tappa i värde? Se USA vid bankkrascherna, Island med deras problem, Japan med tsunamis och jordbävningar. Oavsett hur mycket stater försöker "försäkra" valutor så kan vad som helst få folk att tappa intresset i dem. Men guldvärdet ligger på rekordnivåer trots att dess praktiska nytta i sig inte motiverar priset.
Så länge människor värderar en distribuerad valuta med ett någorlunda stabilt värde som kontrolleras av takten som nya mynt kan läggas till i och där det inte finns en central organization som kan krascha så kommer bitcoins att värderas högt.

Hur ser pengaflödet ut? Vad gör bankerna med sina bitcoins?
Vad gör banker idag med sina mynt och sedlar? De använder dem för att köpa saker. Kom ihåg att vem som helst kan använda bitcoins. Om någon i personalen skulle fråga efter att få bitcoins som utbetalning så skulle de säkert få det, och då går de dit. Sen använder den personen bitcoins för att köpa saker. Nästa affär kanske säljer sina bitcoins mot vanlig valuta. Köparen går sedan och köper webbhosting och prylar som bara säljs mot bitcoins. Och så vidare. Exakt samma flöde gäller som för alla andra valutor. Det hela bygger på att om tillräckligt många vill använda bitcoins så kommer det att användas på samma sätt som vanliga valutor.

Fler frågor?

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natanael_L:

Var kommer värdet ifrån?
Männisnor värderar det

Hypat värde. Då vet vi att...
1: Antingen gör man de för nöja (yes, fick 1.2BC idag)
2: Gambling aka pyramid....

Tänk att de skulle ta så många kommentarer innan ordet vart lagt svart på vitt.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Jag har redigerat det (oavsiktligt!) allt för tidiga svaret nu. Läs igen.

Det som skulle kunna få folk att tappa intresset i bitcoins är:

1: Globalt strömavbrott/internetkollaps.
2: Ny bättre valuta.
3: Kraftfullt motstånd från stater.
4: Allvarligt säkerhetsproblem i SHA256 (men då skulle man kunna gå över till andra algoritmer, typ SHA512, Skein, Whirlpool, Tiger, etc...)
5: Att allt för få ser någon mening i det och att de som sysslar med det nu tröttnar

Vad som inte lär orsaka problem:

1: Dyra elkostnader - för då sänks svårigheten för att genera nya mynt, så fler kommer försöka. Svårigheten kommer alltså att hamna nära den nivå som krävs för att vinsten för att producera mynt kommer ligga strax över kostnaden för att producera dem. Detta stabiliserar också värdet.
2: Att värdet är "påhittat". Varifrån kommer värdet på sedlarna du har i plånboken? Staten? Ditt arbete? Varför skulle statens ord vara värt något? Se på USA, Island, Grekland och Japan. Ditt arbete? Se svaret precis ovan, även bitcoins värde står i relation till arbetet som krävs för att generera dem. Handeln med bitcoin bygger på att man sätter ett värde på mynten och byter dem mot saker med motsvarande värde. Exakt likadant som med vanliga valutor.

Skrivet av Bloopy:

Utav vad folk har skrivit samt vad som postats, så låter detta som ett solklart pyramidspel.

TS ska härmed kontra om EXAKT funktion i detta.

Anledningen till att man använder en miningpool är att utbetalningarna blir stabilare. Med tanke på att det är slumpmässiga strängar av ettor och nollor som man provar att generera SHA256-summor av där man letar efter någon med tillräckligt med inledande nollor så resulterar det i en väldigt slumpmässig spridning av blocklösningar. Notera att problemen består av "block" av mindre problem, genom att köra miningpoolar så samarbetar ett större antal datorer på att generera dessa SHA256-summor. När det sista problemet i blocket löses i poolen så delas de 50 bitcoinmyten mellan deltagarna i poolen baserat på antalet delproblem som lösts av varje deltagare. På detta sätt får man många små utbetalningar snabbt istället för få stora.
Ungefär så som att du väljer att ha en arbetsgivare som betalar dig varje månad istället för att jobba själv och få betalt en gång om året.

Fler frågor och svar:

Inflation/deflation? Det påverkar inget i praktiken!
Jodå. Om du sparar halva din månadslön varje månad så vill du inte ha en inflation som varje månad halverar värdet på ditt bankkonto, oavsett om din lön dubblas samtidigt. Du får ju samma värde, men värdet på det som du samlat på dig men inte använt störtdyker. Alltså finns ingen anledning att spara pengar och det finns ingen anledning att använda valutan mer än ibland när du stöter på något som måste betalas med den valutan. Med kraftig deflation så skulle de pengar du har på kontot plötsligt bli värda galet mycket, och då kommer alla rusa till marknaden för att handla följt av att värdet på valutan igen sjunker då färre som vill köpa har mynt i valutan och fler som vill sälja har mynt i valutan. Ingen vill ha kraftiga svängningar i valutan.

Som aktieägare får man även del av företagets ev. vinst genom utdelningar. Bitcoins är ju inte kopplat mot något alls, alltså ett enda stort luftslott.
Guld är inte kopplat till något alls, alltså är det ett enda stort luftslott. Ändå är guldvärdet på rekordnivåer. Hur förklarar du det? Det enda sättet är att det finns många som vill ha guld, att man litar på att mängden guld inte kommer att skjuta i höjden plötsligt (vilket skulle göra det guld du har mindre värt), med mera. Exakt samma saker kan man värdera bitcoins på. Det finns ingen meningsfull skillnad. När det gäller aktier så är det absolut inte alla som ens ger några utdelningar, det finns många där en privatpersons andel är så små där du inte ens har någon röst i praktiken i företaget. Aktiehandel är ett enormt luftslott enligt mig, ett mycket större luftslott än bitcoins. Aktiehandel påminner mer om lotteri.

Skrivet av mrqaffe:

De kanske håller på att knäcka nått krypto "på riktigt" och allt är en historia för att få låna tillräckligt med beräkningskraft så man kan göra det.

Hahaha, men nej. Det enda som görs är att alla dessa deltagande datorer försöker generera SHA256-summor med en massa inledande nollor, och för att göra det så kör man SHA256 på massor av slumpmässiga strängar. Ingen som kan kryptografi har några (ännu) förhoppningar om att någonsin knäcka SHA256 genom att ta reda på exakt vilken sträng av ettor och nollor som ger ett visst resultat. Och för att resultatet skulle vara användbart för någon så skulle det kräva att någon någonstans skulle ha krypterat något med en sträng av ettor och nollor vars SHA256-sträng hade en massa inledande nollor. VÄLDIGT osannolikt. Så osannolikt att sannolikheten är större att månen verkligen består av ost.

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk

Jag har lyckats få det att funka har en 6970 och får runt 282 mhash/s i hastighet
Efter överclocking får jag runt 350 mhash/s med clocken 959 och 1541

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Natanael_L:

Inflation/deflation? Det påverkar inget i praktiken!
Jodå. Om du sparar halva din månadslön varje månad så vill du inte ha en inflation som varje månad halverar värdet på ditt bankkonto, oavsett om din lön dubblas samtidigt. Du får ju samma värde, men värdet på det som du samlat på dig men inte använt störtdyker. Alltså finns ingen anledning att spara pengar och det finns ingen anledning att använda valutan mer än ibland när du stöter på något som måste betalas med den valutan. Med kraftig deflation så skulle de pengar du har på kontot plötsligt bli värda galet mycket, och då kommer alla rusa till marknaden för att handla följt av att värdet på valutan igen sjunker då färre som vill köpa har mynt i valutan och fler som vill sälja har mynt i valutan. Ingen vill ha kraftiga svängningar i valutan.

Om jag levde i en bananrepublik med skenande inflation kanske detta vore intressant, men mig veterligen får jag betalt i svenska kronor eller euro (fritt val på min arbetsplats) och inte i Zimbabwedollar. Sen är det också så att bankens inlåningsränta sätts i relation till inflationen. Ungefär 2% inflation anses vara hälsosamt, och det är där Sverige snittat ett bra tag nu.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hmm...säg att en snubbe, oftas den som startade detta och några runt honom sitter på 20 milj bitcoins av 27 milj, de har inget värde förrän folk vill ha dom. de ser till att människor vill ha dom, säljer dom, till ett just då, mycket fördelaktigt marknadspris, hela "spelet" krashar och de försvinner med pengarna.

Vad säger att taket på 27 milj stämmer på en låtsasvaluta. Var kan användarna se det? Hur mycket wow pengar finns det? Och sist men inte minst.. varför har jag hål i mina strumpor..

My 50 bitcoins säjer att detta är en bluff...

Underbar tanke dock, att bygga ett valutasystem på hur snabb dator man har, stackars studenter, pensionärer och arbetslösa som inte har råd med dubbla 6990..

Tillägg
Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

@#+$*&#%@&@&@&#&$*% självmördande webbläsare. Svar kommer senare, xamin.

Edit, svar:

Källkoden till bitcoin finns fritt tillgänlig.

Antal mynt som finns: http://blockexplorer.com/q/totalbc
https://en.bitcoin.it/wiki/FAQ#What_s_the_current_total_amoun...

Läs även gärna resten på sidan. Det är bra läsning.

Alla block som löses är en del av en "block chain", när nya block löses så registreras också transaktioner och historiken över ett större antal tidigare lösta block. Denna information sprids i nätverket.
Alla kan utföra en "audit" på alla transaktioner, men man kan inte direkt spåra transaktioner till individer utan bara enskilda bitcoinadresser (publika kryptografiska nycklar, som man kan generera nya av när som helst).
Den största kända transaktionen i bitcoin är på 400 000 btc. Visst kan en sån summa störa bitcoinmarknaden, och eftersom det är en naturlig deflation i systemet så blir gamla mynt värda mer med tiden, ja. Så visst kan detta tänkas vara ett problem, men tänk på tidsramen som är en del av designen. Planen är att nya block ska lösas hela tiden i samma takt från starten några år sedan till 2040 (6 block per timme, men utdelningen från varje block halveras efter vissa intervaller).

https://en.bitcoin.it/wiki/Block_chain
http://blockexplorer.com/ <--- Där kan du undersöka och se hur saker går till

Läs gärna dessa, där behandlas det mesta:
https://en.bitcoin.it/wiki/Weaknesses
https://en.bitcoin.it/wiki/Myths

När det gäller att "flooda" marknaden med mynt: Värdet per mynt kommer att dyka så snabbt att man inte kan få ut mer än högst kanske 1/3 av totala värdet som handlas med ("traded value") för tillfället om han trycker ut massor av mynt. Man kan få ut mycket mer värde genom att sälja mynt över tid, och då kraschar man inte heller marknaden. Annars dyker helt enkelt värdet per mynt till 0 LÅNGT INNAN du lyckats sälja alla mynt.
Samtidigt så kan du inte veta om Bill Gates köper upp ett helt land imorgon och översvämmar den vanliga valutamarknaden med pengar.

Och sist men inte minst: Den som rånar tiotusentals datornördar på miljontals kronor kommer inte att komma undan enkelt.

Edit 2: De får också köpa datorer som kan syssla med "mining". Precis som vid guldgrävande, vill man vara med får man köpa egna verktyg och gräva. Den som inte deltog i guldruschen hade inget att klaga på utöver sig själv.

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Medlem

En snabb fråga, vilket sätt att mina på och vilken sida är mest effektiv om man minar ca 10h per dag?

Permalänk
Medlem

Problemet i att "flodda" markanden finns ju inte så länge allt pågår i "spelet" där det snabbt kan registreras, men jag antar att man ska kunna handla med dessa "mynt" oxå, och då kan man snabbt "flodda" marknaden, tex bara över en natt, ju större markand man har ju långsamare reagerar den... Man kan få ut mer värde genom att sälja under längre tid men vem fan skulle behöva de om man kan göra 40milj gratis o sälja de för 20 milj (elr valfri summa)

Och de e just att "flodda" marknaden som jag ser som det största problemet. Det skulle inte vara några problem för de som byggt spelet att göra så, så länge alla pengar inte är öronmärka och synliga i "systemet" hela tiden (köper inte en hemsida som bara räknar). Är de inte det så vet bara "höjdarna" om hur mycket pengar som är i omlopp och var de är... Ungefär som riksbanken som försöker hålla koll på sek och andra valutor.. De grabbarna i riksbanken har en fruktansvärd makt om våra pengar och skulle på ett dygn kunna göra sig en förmögenhet bättre än von anka, men de är rätt hårt kollade (slinker säkert alltid förbi nåt fuffels, men inget som påverkar mina sek nämnvärt).

De e snygga sidor o mycket info du visar men frågan är om den infon säger så mycket igentligen.

Vad är din roll i detta natanael, har du varit med o skrivit kod elr nåt annat?

Sist men inte minst, de e dumt att försöka lura HA oxå, men vist e de folk som försöker det, säker de som lyckats framgångsrikt oxå... Visar ju bara att man har stora "cohonies".

Nu ska jag ut i solen o dricka öl.. ha de..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ni snöar in er på själva miningen.

Statistik: http://bitcoinwatch.com

Som jag har förstått det:
Det finns ett maxtak på antal bitcoins som kan minas: 21,000,000 st.
Bitcoin bygger på p2p, alltså själva alltet finns bara på alla de klienter som finns installerade ute i världen. Det finns ingen server.
Alla installerade klienter hjälper till att "mina" med cpun (går att stänga av, eller slå på rättare sagt. Den klienten som talas om här är ett specialprogram för att mina med gpu mot en pool).
"Att mina" innebär att man hjälper till att lägga beräkningskraft på att skapa block. Ett block innehåller alla de transaktioner som majoriteten av de gemensamma nätverket anser vara riktiga sen senaste blocket skapades. (Jag tror att detta innebär att man i teorin kan lura nätverket. Men man måste ha extremt mycket datorkraft.. Över hälften.)
Målet är att ett block ska skapas var 10e minut. I dagsläget testar miners 680 gigahash i sekunden. Skulle detta halveras imorgon kommer algoritmens svårighetsgrad att minskas så att det fortfarande skulle ta 10 minuter att skapa ett nytt block.
Om man lyckas skapa ett block så får man 50 bitcoins. Var 210,000e block så minskar utbetalningen per skapat block med hälften. (Detta för att det finns ett maxtak för antalet bitcoins och att man vill att anatalet bitcoins ska vara jämt fördelade över tiden. = 50st var tionde minut)

En av anledningar till att bitcoin ska minas och inte att det bara skapas 50st nya var tionde minut är att ge människor ett incitament för att hjälpa till att skapa block. Nätverket lever och dör med datorkraft från användarna = block. Den som besitter mer datakraft än "nätvekret" kan ta över det och skapa falska block osv. (tror jag?)

Att det är ett himla slöseri med datorkraft etc etc håller jag fullständigt med om. Jag har inte riktigt förstått det hela till fullo än. Varför all denna kraft behövs. etc. Det måste vara för att säkerställa att nätverket har mer kraft än någon som vill manipulera nätverket?

Nu tror jag det här blev jävligt flummigt skrivet. Känner mig en smula speedad denna härliga Lördag ; ) Ut i solen tror jag är det enda rätta. Hejhopp!
ps. behandlade visst bara mining i detta inlägg, tanken var ju att förespråka en friare ekonomi. Får bli nästa gång.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske rör sig om ett experiment från nått universitet, de kollar vad som händer o ska skriva en avhandling om det.
Eller så behöver det marknadsföras, för att få folk att tro att det finns ett värde, så att nån grundare på nått sätt kan sko sig på det, hursomhellst är det ren dumhet att slösa elenegi på det här sättet tycker jag, tänk om alla höll på med sån här idioti, hur mycket energi skulle gå till spillo i världen?
Eller är det helt enkelt nått projekt som vattenfall eller nån datakomponent tillverkare sponsrar för att sälja mera?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

mrqaffe: Jag håller delvis med. Energislösandet känns verkligen helt fel. Men det är kanske ett pris man får betala för ett decentraliserat system? Idag är det ju bankerna och allt de fysiska runtomkring (pengar mm) som står för det slöseriet.

Xamin: Allt med bitcoin är som sagt väldigt öppet. De blocken jag talar om ovan laddas dels hem av klienten första gången du startar den (och uppdateras kontinuerligt så fort ett nytt block med nya transaktioner skapas och godkänns av majoriteten) och dels går de att beskåda här: http://blockexplorer.com/ Alla block innehållande alla transaktioner från dag 1 finns där.